Kan windows niet installeren na vervangen HDD

Pagina: 1
Acties:

• jordiz15
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-12-2025
Beste tweakers, Ik zit met een probleem.

Na dat ik mijn htpc'tje volgepompt had met films, kwam ik er achter dat de 1tb HDD die ik erbij gekocht heb niet genoeg is. Dus ik een nieuwe 3tb HDD gekocht, oude eruit gehaald, nieuwe erin en Windows proberen te installeren (heb ruimte voor 1 HDD).

Krijg nu alleen steeds de melding "reboot and select proper boot device....". Dacht misschien ligt het aan de cd, maar als ik m'n oude HDD erin doe werkt alles prima en staat de cd netjes bij mijn computer. Heb de dvd drive als eerste in de boot volgorde staan dus daar ligt het ook niet aan.

Heeft iemand hier ervaring met dit probleem of enig idee wat ik zou kunnen proberen?

Alvast bedankt.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het algemeen beleid #topicplaatsen ?

Iets zegt me dat je Windows niet goed hebt geinstalleerd afhankelijk van de settings van je BIOS (voor de HDD zoals AHCI/RAID/IDE) en de bijbehorende drivers niet hebt meegegeven aan Windows.

Hierdoor kan het e.e.a. niet goed gaan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• jordiz15
Heb het al even aangepast, maar ik heb nog helemaal niks geïnstalleerd. Kom niet verder dan "reboot and select..."

• Saxsymbol
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-10-2025
Probeer hem op te starten met ubuntu, en dan even de schijf te formatteren.
Ubuntu linkje bijv. : http://www.ubuntu.com/dow...te-a-usb-stick-on-windows

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:48
jordiz15 schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 15:48:
...nieuwe erin en Windows proberen te installeren...
[..]
...als ik m'n oude HDD erin doe werkt alles prima...
Kan ik hier uit opmaken dat wanneer je je oude HDD er in stopt je wel vanaf je windows installatie medium kan opstarten ?

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-01 20:05
Boot device priority staat niet goed.

Dus gewoon even je CD-ROM als primary boot zetten in de bios!
(het is natuurlijk logisch aangezien je pc een HDD zoekt maar die is nog leeg (je 3tb hardeschijf), daar staat natuurlijk nog geen windows op dus je moet hem zeggen dat die voordat die de hardeschijf leest eerst even in het laatje van het cdrom station laten kijken anders zegt die alleen maar: Ik zie een lege hardeschijf)

*edit: in lekentaal even toegevoegd

edit 2: @ hieronder, het kan zomaar zijn dat het wel kan zonder UEFI bios, hij zou altijd 2tb moeten zien. en de meeste moederborden hebben een biosupdate uitgegeven zodat dit wel werk (anders zou mijn 2 jaar oude nas dat ook niet kunnen natuurlijk)

[ Voor 84% gewijzigd door boombes op 09-08-2012 16:04 ]

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-01 16:22
tenzij je een uefi hebt, kun je niet van een 3 tb booten.... (Mijn glazen bol kan helaas geen uitsluitsel geven)
Daarnaast moet je ook nog eens een Win7 64bits hebben.

Neem deze link even door: http://www.pcworld.com/ar...bout_3tb_hard_drives.html

[ Voor 22% gewijzigd door muppet99 op 09-08-2012 16:04 ]

Carpe Diem

• jordiz15
Dat gaat m'n pet te boven. Heb 64bit, kan m'n moederbord misschien problemen geven met zo'n grote HDD? Zal die link zo even doornemen.
Cd-rom heeft eerste priority, dus daar zou het niet aan mogen liggen.

Overigens, als ik m'n oude HDD er in doe en cd-rom op eerste priority zet, gaat hij gelijk door naar Windows starten. Krijg geen optie met wilt u Windows herstellen/installeren etc. etc. Dat hoort niet helemaal zo dacht ik.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:09
Welk moederbord heb je? Dat kunnen we zien of je een UEFI (nieuw soort bios) hebt of een BIOS.

Kan je de muis gebruiken in het 'bios'? Dan heb je sowieso uefi.

Verder, heb je geen toets waar je direct (alleen voor die boot) een bootmedium kan kiezen? Probeer die anders eens.

• DukeBox
marcop23 schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 16:34:
Kan je de muis gebruiken in het 'bios'? Dan heb je sowieso uefi.
Das bull, in mijn 10 jaar oude award heb ik al een muis (blokje).. en ook op mijn Xenith 386 uit begin jaren 90.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:27

franssie

Save the albatross

jordiz15 schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 16:28:
Cd-rom heeft eerste priority, dus daar zou het niet aan mogen liggen.

Overigens, als ik m'n oude HDD er in doe en cd-rom op eerste priority zet, gaat hij gelijk door naar Windows starten. Krijg geen optie met wilt u Windows herstellen/installeren etc. etc. Dat hoort niet helemaal zo dacht ik.
CD heeft dus blijkbaar geen prioriteit of wordt niet als opstart medium herkent (maar in dat tweede geval zou de CD wel even moeten blijven spinnen voordat ie verdergaat naar de HDD)

Edit: Misschien is het toch raadzaam even een live CD branden om eea uit te sluiten?

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 09-08-2012 16:53 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• jordiz15
Heb een Asus E35M1-I DELUXE en kan inderdaad mijn muis gebruiken. Heb met F8 zo'n menu'tje, maar als ik voor de cd-rom drive kies geeft ie vrolijk weer hetzelfde aan "reboot and press key", 100 keypresses later nog geen verschil.
franssie schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 16:50:
[...]

Edit: Misschien is het toch raadzaam even een live CD branden om eea uit te sluiten?
Wat bedoel je met live CD branden? De cd begint met spinnen zodra de computer opstart en blijft doorgaan na de "reboot..." melding.

Zal eens kijken of iemand in de buurt een Windows cd heeft liggen ergens, denk toch dat de mijne niet helemaal 100% is.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-01 16:22
lees eventueel deze link nog even door:

http://www.sevenforums.co...-install-windows-7-a.html

Carpe Diem

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:09
jordiz15 schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 17:05:
[...]

Heb een Asus E35M1-I DELUXE en kan inderdaad mijn muis gebruiken. [...[
Dat bordje heeft in ieder geval een (U)EFI, en kan dus van > 2 TB schijven (GPT partitie tabel toch?) booten (volgens mij).
DukeBox schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 16:45:
[...]

Das bull, in mijn 10 jaar oude award heb ik al een muis (blokje).. en ook op mijn Xenith 386 uit begin jaren 90.
Dat wist ik niet... Tot nu toe waren alle BIOSsen die ik voor mijn neus heb gehad niet bedienbaar met een muis, en daarom ging ik er vanuit.

• DukeBox
Ergens vanuit gaan... je kent het aloude spreekwoord wel toch ? ;)

• jordiz15
Heb ergens een oude Windows XP cd gevonden en die wordt zonder problemen opgestart (wireless toetsenbord wordt dan niet herkend, maar dat terzijde). Dat betekend dus een tripje naar de winkel voor weer een nieuwe dure cd helaas.

Bedankt allemaal in ieder geval.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

jordiz15 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 11:49:
... weer een nieuwe dure cd helaas.

Bedankt allemaal in ieder geval.
CD? Van wat?

Als je een Windows-key hebt (licentie dus), kan/mag je gewoon een gelijkwaardige ISO downloaden, branden en installeren met de key die je al hebt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• jordiz15
Nou ik heb maar een nieuwe gedownload en gebrand en alles werkt. Alleen als de cd geladen is werken mijn draadloze muis en toetsenbord niet meer, zal even m'n oude bedrade spul opzoeken.

Bedankt iedereen.

[ Voor 77% gewijzigd door jordiz15 op 11-08-2012 10:24 ]

• jordiz15
In plaats van een nieuwe topic aanmaken hoop ik er nog iemand is die deze leest.

Ik heb m'n bedrade spul gevonden en dat werkt wel. Zit nu alleen met het "probleem" dat mijn harde schijf automatisch door Windows 7 word opgedeeld. Als ik het scherm krijg met "waar wilt u Windows installeren?", krijg ik het volgende te zien:

Schijf 0: niet-toegewezen ruimte 2048.0 GB
Schijf 0: niet-toegewezen ruimte 746.5 GB
(Ik heb één hdd van 3TB)

Het lijkt als of er 2 harde schijven zijn. Nou ga ik niet dood als ik 2 partities heb of iets dergelijks, maar vind het wel schoner als ik gewoon 1 harde schijf (heb ik ook) heb staan bij mijn computer.

Ik heb geprobeerd mijn computer op te starten in "UEFI", want had gelezen dat grote harde schijven dat wel eens nodig konden hebben. Krijg echter het zelfde scherm, maar nu als extraatje "Windows kan niet op deze schijf worden geïnstalleerd.". Dus dat was niet de oplossing.

Ik heb wat gevonden via google over GPT en MBR formateren, maar dan moet ik eerst Windows installeren. De 2 links van Saxsymbol en Muppet99 hebben het wel over dat een 3tb hdd opgesplits kan worden in 2.2tb en 800tb, maar niet hoe je het ongedaan kan krijgen.

Nou vroeg ik mij af, is het uberhaubt mogelijk om dit ongedaan te krijgen? Lijkt me stuf dat het zo hoort namelijk.

Verwijderd

Selecteer je in het bootmenu (F8 meestal) wel netjes de UEFI variant van je cd drive?
Staat hij er niet tussen? Maak dan een bootable usb stick en boot daar vanaf (wederom, let er op dat je de uefi boot entry dan pakt)

Verder kun je met een willekeurige linux live cd de partitionering van je schijf ongedaan maken (welke er niet is aangezien het ongebruikte ruimte is).
Wat je ziet zijn geen partities maar blokken ruimte die je aaneengesloten kunt gebruiken; blijkbaar boot je niet met een uefi bios optie en kan je dus geen 3tb partitie maken (waarom je dat uberhaubt zou willen is me overigens een bijzonder groot raadsel).

• jordiz15
Die link heb ik al eerder voorbij zien komen, maar als ik hem in UEFI boot lukt het alsnog niet.
Reden dat ik 1 grote partitie wil is dat ik deze computer enkel en alleen maar gebruik voor XBMC en dus al mijn films en series in één map wil hebben, niet verspreid over meerdere partities.

Er staat gewoon een UEFI variant bij, hij heeft eerste priority en via het bootmenu selecteer ik hem ook nog eens. Alleen geeft hij nu aan dat mijn hardware het mogelijk niet ondersteunt.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/x5JVx.jpg?1
Nou dacht ik dat mijn moederbord een 3TB HDD wel ondersteunde, maar blijkbaar dus niet.
Asus E35M1-I DELUXE

Ik wou alleen maar m'n hardeschijf vervangen, dacht dat is zo gepiept.. Waarom kan het niet gewoon zo simpel zijn als ik dacht?:9

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Werkt het installeren op een kleinere partitie wel?

Anders installeer je Windows op een 30GB partitie en maak je later in Windows gewoon alsnog een partitie aan van de resterende GB's waarop je je series zet? :)

[ Voor 22% gewijzigd door MensionXL op 14-08-2012 21:14 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• fragcompany
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-07-2025
Aub,werkt zeker weten. (althans bij mij)
Ook eens gehad,en werkt prima met deze stappen:

To repartition the disk using Windows Setup:

1. Insert the Windows 7 installation DVD into your DVD drive.
2. Reboot your computer and boot from the DVD drive when asked ("Press any key to boot from CD or DVD...")
3. Windows Setup will load, give it a few moments.
4. When you see the Windows 7 installation screen with "Install Windows" press Shift-F10.
5. In the Command Prompt window that appears, type diskpart and then press Enter.
6. At the diskpart prompt, type select disk 0, and then press Enter.
7. At the diskpart prompt, type clean, and then press Enter.
8. The DiskPart utility will remove any partitions on the hard disk as well as the master boot record (MBR).
9. At the diskpart prompt, type exit and then press Enter.
10. In the command prompt window, type exit.
11. Click on Install Windows and follow the on-screen instructions.
Pagina: 1