Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• nasdude
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-11 09:31
Tijdens onderhoud, bij het eruit halen (naar voren schuiven in de slide rails) van een server heeft 1 van de 2 FC glas kabels iets/wat klem gezeten tussen de server die er onder hangt en de slide rail, de server wilde er niet verder uit dus ik ben direct gestopt en gekeken wat er aan de hand was (de glas kabel liep niet lekker door de arm van de slide rail heen). Dit heb ik gecorrigeerd en het geheugen bij geplaatst.

Hierna de server terug geschoven en getest of de dataverbindingen naar de storage controller nog werkte, beide paden zijn active/active.

Voordat ik de server weer in productie neem wil ik er zeker van zijn dat de kabel verder goed is. (data copyeren werkt gewoon, maar ik wil niet voor onverwachte verassingen komen te staan.

Is het zo bij glasvezel dat het werkt of niet werkt? of kunnen er net zoals bij koper rare problemen ontstaan als de verbinding niet helemaal lekker is?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
nasdude schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 12:41:
Tijdens onderhoud, bij het eruit halen (naar voren schuiven in de slide rails) van een server heeft 1 van de 2 FC glas kabels iets/wat klem gezeten tussen de server die er onder hangt en de slide rail, de server wilde er niet verder uit dus ik ben direct gestopt en gekeken wat er aan de hand was (de glas kabel liep niet lekker door de arm van de slide rail heen). Dit heb ik gecorrigeerd en het geheugen bij geplaatst.

Hierna de server terug geschoven en getest of de dataverbindingen naar de storage controller nog werkte, beide paden zijn active/active.

Voordat ik de server weer in productie neem wil ik er zeker van zijn dat de kabel verder goed is. (data copyeren werkt gewoon, maar ik wil niet voor onverwachte verassingen komen te staan.

Is het zo bij glasvezel dat het werkt of niet werkt? of kunnen er net zoals bij koper rare problemen ontstaan als de verbinding niet helemaal lekker is?
Klem zitten (of scherpe bochten) kan extra demping geven. Of die demping voldoende is om storingen te geven.. geen idee. Licht eraan wat de optics kwa specs hebben, en of je met die demping erbinnen blijft. In de praktijk heb je vaak korte lengtes in dergelijke situaties, terwijl de optics een stuk meer kunnen, dus je kan wel wat demping 'overleven'.

Als het nu werkt: prima, en ondertussen een nieuw vezeltje bestellen en in een servicewindow vervangen.

Kosten van een vezeltje (25 eur ofzo voor een normaal MM kabeltje max) wegen niet op tegen het risico dat je toch ooit eens moet storingszoeken..
(of een vermoedelijk duurdere versie via de vendor, maar goed, als je daarmee een servicecontract dekt is dat t ook wel waard)

[ Voor 3% gewijzigd door DJSmiley op 09-08-2012 13:29 ]

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:32
Zeker weten doe je het natuurlijk nooit, mijn advies is om hem preventief te vervangen. Als je ineens over een half jaar vreemde problemen krijgt dan denk je nooit meer hieraan.

Een dag uit productie kost meer dan deze kabel.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Met boven. Gaat waarschijnlijk wel goed omdat je waarschijnlijk alleen de mantel hebt beschadigd, maar aangezien die kabeltjes niet de kosten zijn: preventief vervangen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-10 16:54
... of vervangen door een reserve patch cord en het origenele uitmeten...

Verwijderd

Bij glasvezel heb je met de brekings index van glasfiber te maken. <is het gebroken > minder licht opbrengst. Dit is net als met een koperen verbinding dus zolang de einde aan elkaar sluiten en het nu werkt zal het ook blijven werken. Wat er kan gebeuren is dat een deel van de kabel geen licht meer doorlaat of iig iets minder of als ie gebroken is en je gaat hem buigen dan zal de verbinding weg gaan natuurlijk. Doe voor de grap is een speedtest maar denk dat het niks uitmaakt met 'gisteren'.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

FC verkeer is extreem kritisch mbt packet loss is die kabel echt beschadigd dan had je dat wel gemerkt ondertussen. Echter vervangen in het 1e service window zou ik wel doen ivm problemen voorkomen in de toekomst.

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-11 15:37

player-x

Disruptive by design

DJSmiley schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 13:25:
Als het nu werkt: prima, en ondertussen een nieuw vezeltje bestellen en in een servicewindow vervangen.
Geheel mee eens.

Gewoon kabeltje bestellen, en bij de eerste mogelijkheid vervangen, als het nu werkt zal het ook wel blijven werken.

Maar er is er een 1:10.000 kans, dat je misschien ooit problemen zal ondervinden, maar zoals gezegd waarom zou je risico nemen met een 25 euro kabeltje, in bedrijfskritiek systeem.

Dont f*ck with Myrphy's law, he gets you back one day.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• nasdude
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-11 09:31
kabeltje vervangen en server weer in productie genomen, heb er nog genoeg op spare liggen.

Zo'n kabel nameten, kun je dat zelf met meet apparatuur? Moet ik ze opsturen naar mijn leverancier en heeft er iemand ervaring met de kosten daarvan? of zijn die zo schrikbarend duur dat vervangen het handigste is?

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-11 15:37

player-x

Disruptive by design

nasdude schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 17:17:
kabeltje vervangen en server weer in productie genomen, heb er nog genoeg op spare liggen.

Zo'n kabel nameten, kun je dat zelf met meet apparatuur? Moet ik ze opsturen naar mijn leverancier en heeft er iemand ervaring met de kosten daarvan? of zijn die zo schrikbarend duur dat vervangen het handigste is?
Prullenbak is waarschijlijk de beste ''rust'' plaats voor zo een kabeltje.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Voor de prijs van dergelijek apparatuur kun je een heeeleboel kabeltjes vervangen.

Opsturen zou kunnen maar tenzij je hele lange patchkabels hebt (of een hoogst overpricende leverancier) lijkt me dat niet snel de moeite waard…

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Voor kabelbreuken in glassnoertjes kan je een laserpen gebruiken. Als er een scheur of breuk in de kabel zit zie je (in een donkere omgeving) het licht, door de mantel heen, uitbreken.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Pagina: 1