Acties:
  • 0 Henk 'm!

• recca
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-09 09:44
Beste tweakers,

Ik wil graag het geluid en video van films/video met HD codecs doorsturen naar mijn receiver (onkyo TX-SR 606). Ik heb hiervoor een aansluiting gemaakt van de SPDIF en GDP uitgangen op het moederbord naar de grafische kaart. Met als bedoeling het geluid intern te koppelen aan mijn videokaart zodat ik via de HDMI uitgang op de videokaart het geluid ongecodeerd kan doorsturen naar de receiver zodat deze het codeer werk kan verrichten.

Voor DTS en Dolby Digital werkt dit verder prima wanneer ik bij realtek HD audio spdif als uitgang selecteer.

Ik krijg het echter niet voor elkaar om HD codecs af te spelen. Bij de Nvidia opties heb ik aangevinkt dat ik gebruik wil maken van Digital Audio. Hier heb ik vervolgens mijn receiver geselecteerd.

Bij het audio programma van de PC (realtek HD audio) heb ik zowel de spdif-out als de digital-out getest, maar enkel met de spdif-out optie krijg ik DTS and Dolby Digital geluid (geen DTS HD MA of Dolby True HD), met de digital out krijg ik helemaal geen 5.1 geluid.

De digital out (HDMI) lijkt totaal niet te werken. Het moederbord heeft echter ook geen HDMI out en de HDMI van de grafische kaart lijkt hij hier niet te pakken. Ook bij systeem geluiden krijg ik niet mijn receiver ertussen...

Is het zo wanneer je intern het geluid van het moederbord via die spdif kabel doorstuurt naar je grafische kaart dat dit ook de restricties met zich meebrengt van spdif, zoals het niet kunnen doorsturen van HD audio materiaal?

Ik ben een beetje ten einde raad. Ik heb verschillende programma's gebruikt, gerommeld met ffdshow met combined community pack etc maar krijg het niet voor elkaar om HD geluid door te sturen. Ik denk ook niet dat het aan de HDMI kabels ligt of aan de receiver.

Iemand een idee hoe ik verder moet? Ik kan ook nergens anders vinden hoe ik dit moet oplossen. Heb al diverse fora geraadpleegd maar dit specifieke issue krijg ik niet opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 14:14
krijg je uberhaupt geen audio-output over je HDMI? Of alleen geen DTS en/of DTS-HD?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen idee wat je precies waarmee verbonden hebt maar op mijn HTPC heb/had ik hetzelfde. Een RealTek geluidskaart en een NVidia HDMI.

Realtek uitgeschakeld in Device Manager, Windows herstart, enige geluidskaart is dan nog de Nvidia HD Audio en die doet nu "default" alles...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• recca
kroegtijger schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 14:22:
krijg je uberhaupt geen audio-output over je HDMI? Of alleen geen DTS en/of DTS-HD?
Alles behalve de HD (dolby true hd en dts hd ma bijv) formaten. Ik geloof dat het probleem bij mijn GTX 260 ligt. Ik had op de website van Nvidia gekeken en er staat Audio input for HDMI - SPDIF...

zie: http://www.geforce.com/ha...ce-gtx-260/specifications

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• recca
MAX3400 schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 14:24:
Geen idee wat je precies waarmee verbonden hebt maar op mijn HTPC heb/had ik hetzelfde. Een RealTek geluidskaart en een NVidia HDMI.

Realtek uitgeschakeld in Device Manager, Windows herstart, enige geluidskaart is dan nog de Nvidia HD Audio en die doet nu "default" alles...
Krijg jij wel de HD audio formaten doorgestuurd naar je receiver? Welke grafische kaart gebruik jij? Ik ben bang namelijk dat ik een nieuwe grafische kaart moet kopen...

Aansluiting PC (via de HDMI poort op mijn GTX 260) -> Receiver -> TV

[ Voor 5% gewijzigd door recca op 09-08-2012 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
recca schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 17:56:
[...]

Alles behalve de HD (dolby true hd en dts hd ma bijv) formaten. Ik geloof dat het probleem bij mijn GTX 260 ligt. Ik had op de website van Nvidia gekeken en er staat Audio input for HDMI - SPDIF...

zie: http://www.geforce.com/ha...ce-gtx-260/specifications
De kans is groot dat het ding dan niet gecertificeerd ervoor is. Dezelfde reden als dat je via je TV niet optisch naar je reciever kan gaan voor DTS-signaal. Vrijwel geen TV doet DTS-passthrough. Het zal me niets verbazen als je grafische kaart geen DTS-HD mag doen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Voor zover ik weet kan er geen HD-audio over SPDIF. Hier moet je HDMI voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Even gezocht en kwam dit tegen... Geldt waarschijnlijk dus ook voor jouw kaart...
Speaking of audio, let’s quickly discuss the audio/video capabilities of the GTX 400 series. GF100 has the same audio/video capabilities as the 40nm GT 200 series launched late last year, so this means NVIDIA’s VP4 for video decoding (H.264/MPEG-2/VC-1/MPEG-4 ASP) and internal passthrough for audio. Unfortunately the latter means that the GTX 400 series (and other first-generation Fermi derivatives) won’t be able to match AMD’s Radeon 5000 series in audio capabilities – NVIDIA can do compressed lossy audio(DD/DTS) and 8 channel uncompressed LPCM, but not lossless compressed audio formats such as DTS-HD and Dolby TrueHD. This leaves the HTPC crown safely in AMD’s hands for now.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Aghanim schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:42:
Voor zover ik weet kan er geen HD-audio over SPDIF. Hier moet je HDMI voor gebruiken.
Daar zeg je wat... Volgens mij heeft SPDIF simpelweg te weinig bandbreedte om dat aan te kunnen en moet je dus wel naar HDMI

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

recca schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 17:57:
[...]

Krijg jij wel de HD audio formaten doorgestuurd naar je receiver? Welke grafische kaart gebruik jij? Ik ben bang namelijk dat ik een nieuwe grafische kaart moet kopen...
Ik heb een Zotac ND22 en daarin zit, voor ik me kan herinneren, niets meer/minder dan een ION (Nvidia-based). Daarbovenop draait Windows 7 en XBMC en alles (!!!) van deze PC stuur ik naar mijn Onkyo. Zowel de Windows-geluidjes al DTS-HD gaat zonder problemen naar de receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
MAX3400 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:44:
[...]

Ik heb een Zotac ND22 en daarin zit, voor ik me kan herinneren, niets meer/minder dan een ION (Nvidia-based). Daarbovenop draait Windows 7 en XBMC en alles (!!!) van deze PC stuur ik naar mijn Onkyo. Zowel de Windows-geluidjes al DTS-HD gaat zonder problemen naar de receiver.
Direct via HDMI neem ik aan. SPDIF gooit in dit geval waarschijnlijk roet in het eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Aghanim schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:45:
[...]

Direct via HDMI neem ik aan. SPDIF gooit in dit geval waarschijnlijk roet in het eten.
Ja, glas heb ik het raam uitgegooid... Hele omgeving draait op HDMI1.4 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
MAX3400 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:52:
[...]

Ja, glas heb ik het raam uitgegooid... Hele omgeving draait op HDMI1.4 :)
Volgens mij zit bij een GTX260 de audio-out (SPDIF) van het bord naar je kaart doorgelust; daar zit dus je SPDIF-verbinding die roet in het eten gooit. Dat je daarna verder gaat over HDMI maakt niets meer uit dan natuurlijk.
Vergelijk het met pijpleidingen... Je hebt een pijpleiding met een diameter van 5cm (SPDIF) en die sluit je aan op een leiding met diameter 10cm (HDMI). Je wil er vervolgens water doorheen pompen met een hoeveelheid waar je een leiding met diameter 10cm voor nodig hebt... Dat gaat niet door die 5cm diameter die ervoor zit... Datzelfde gebeurt hier... SPDIF heeft niet voldoende bandbreedte (diameter) om de HD-stream er doorheen te krijgen. Dat je daarna met HDMI verder gaat doet niets af aan die 5cm die ervoor zit.

Dat MAX3400 dit probleem heeft weten op te lossen door de RealTek uit te schakelen is dan ook logisch; daar zit namelijk wel een audio-chip op de kaart en dus is de RealTek totaal overbodig geworden en kan dus uit, zodat je het forceerd om over de NVidia-chip te gaan... Die chip ontbreekt bij de GTX260. Oftewel, met deze videokaart gaat het nooit werken, en zul je ook geen work-around voor gaan vinden helaas.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• recca
kroegtijger schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 11:27:
[...]

Volgens mij zit bij een GTX260 de audio-out (SPDIF) van het bord naar je kaart doorgelust; daar zit dus je SPDIF-verbinding die roet in het eten gooit. Dat je daarna verder gaat over HDMI maakt niets meer uit dan natuurlijk.
Vergelijk het met pijpleidingen... Je hebt een pijpleiding met een diameter van 5cm (SPDIF) en die sluit je aan op een leiding met diameter 10cm (HDMI). Je wil er vervolgens water doorheen pompen met een hoeveelheid waar je een leiding met diameter 10cm voor nodig hebt... Dat gaat niet door die 5cm diameter die ervoor zit... Datzelfde gebeurt hier... SPDIF heeft niet voldoende bandbreedte (diameter) om de HD-stream er doorheen te krijgen. Dat je daarna met HDMI verder gaat doet niets af aan die 5cm die ervoor zit.

Dat MAX3400 dit probleem heeft weten op te lossen door de RealTek uit te schakelen is dan ook logisch; daar zit namelijk wel een audio-chip op de kaart en dus is de RealTek totaal overbodig geworden en kan dus uit, zodat je het forceerd om over de NVidia-chip te gaan... Die chip ontbreekt bij de GTX260. Oftewel, met deze videokaart gaat het nooit werken, en zul je ook geen work-around voor gaan vinden helaas.
Dit is inderdaad waar ik al bang voor was. Ik zal dus moeten investeren in een nieuw onderdeel(en) voor mijn HTPC waardoor ik dus wel die HD formaten kan doorsturen naar mijn receiver. Ik zal even verder onderzoek doen naar wat mijn mogelijkheden zijn. Ben echter bang dat ik dalijk alles moet veranderen voor een nieuwe videokaart...Moederbord is weer oud PCI-E 2.0, ook weer nieuw socket voor de CPU natuurlijk en nieuw geheugen? Zucht...

In ieder geval alvast bedankt voor jullie meedenken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik zou dat niet doen. HD audio is een beetje gehyped. Je hebt zeer goede oren als je werkelijk verschil hoort met normale DTS. Leuk dat dit ondersteund wordt als je een nieuwe HTPC koopt, maar tot die tijd zou ik het lekker zo doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Aghanim schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 13:08:
Ik zou dat niet doen. HD audio is een beetje gehyped. Je hebt zeer goede oren als je werkelijk verschil hoort met normale DTS. Leuk dat dit ondersteund wordt als je een nieuwe HTPC koopt, maar tot die tijd zou ik het lekker zo doen.
Helemaal mee eens inderdaad. Als je nu zonder al te veel moeite een kaartje in kan prikken, dan ben je voor een paar tientjes klaar en is het te overzien. Als dat inderdaad niet het geval is, dan zou ik er pas aan gaan beginnen als het aansluitende systeem (receiver en speakers) van een dermate hoge kwaliteit zijn dat je er ook daadwerkelijk voordeel en meerwaarde uit haalt. Helaas zijn de meeste receivers en speakers van een dermate kwaliteit dat je er alleen op papier op vooruit gaat -O-

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik heb eventueel nog wel een Radeon 4350/4550 beschikbaar. Moet je alleen even zelf uitzoeken of die werkt met HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Aghanim schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 13:26:
Ik heb eventueel nog wel een Radeon 4350/4550 beschikbaar. Moet je alleen even zelf uitzoeken of die werkt met HD.
Helaas... De 4xxx-serie kan geen Dobly TrueHD en DTS-HD aan. Vanaf 5xxx en hoger gaat dat wel.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• recca
Ik heb de oplossing gevonden bij een nieuwe videokaart. Een GTX 560 ti is het geworden. Deze kan intern HD audio doorsturen via de HDMI uitgang en fungeert zeg maar als audio apparaat in windows, net als de ATI kaarten dat in eerdere versies al deden.

Qua geluid merk ik toch wel degelijk verschil. Heb het getest met een PS3 en een blu-ray film (Spider-Man). Was echt fenomenaal!

Zodra ik de kaart heb besteld zal ik een update posten of het gelukt is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
HD-audio is inderdaad wat overgewaardeerd. Je moet inderdaad een stevige set thuis hebben staan wil je het verschil goed horen.
Met zo'n all-in-one set die Electronica keten regelmatig in folder gooien hoor je echt geen verschil.

Ik vind bij HD-audio, de bas iets voller overkomen en de gewone audio (alles behalve de lage tonen) komt ook beter los van speakers. Het verschil is inderdaad niet groot maar is aanwezig.
Pagina: 1