• poyoin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-12-2019
Hallo Tweakers!

Om maar meteen mijn verhaal eerlijk te beginnen: ik heb heel weinig ervaring met het samenstellen van pc's.
Daarom heb ik ook hulp nodig van jullie, de deskundige tweakers. :P

Ik ben al een tijdje lang op zoek naar een moederbord, maar ik ben er nog steeds niet echt uit welke ik zou moeten nemen. Momenteel zit ik te twijfelen tussen twee MSI moederborden: de MSI Z77A-G45 en de MSI Z77A-GD65.
Ik heb deze twee moederborden vooral gekozen omdat ze de OC Genie II van MSI feature hebben, dat de CPU en GPU automatisch overklokt naar een stabiele waarde. Gezien het feit dat ik niet echt veel ervaring heb met computers, en al helemaal niet met overklokken, lijkt het mij wel handig dat een dergelijke tool het voor mij kan doen als ik er behoefte aan heb (ergens ver in de toekomst).
Bij de GD65 hoef je blijkbaar maar één knopje in te drukken voor OC Genie II, en bij de GD65 moet je in de BIOS zijn (wat dat ook wel niet is).

De GD65 schijnt wat meer features boven de G45 te hebben, waar een hoger prijskaartje tegenover staat. Maar mijn vraag is: heb ik deze features "nodig"; of kan ik ook goed zonder? Is het hogere prijskaartje het de extra's (prestaties en features) het waard voor mijn systeem?

Een site die ik heb gevonden met een featureanalyse in deskundigentaal: http://nl.hardware.info/r...t-msi-z77a-g45--z77a-gd65
Waarschijnlijk kunnen jullie er meer begrjipelijks uit halen dan ik. :P

Het systeem erbij is hieronder weergeven:

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 74,90€ 74,90
1Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 163,50€ 163,50
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,62€ 15,62
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1XFX Pro 550W€ 57,10€ 57,10
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 44,45€ 44,45
1MSI N570GTX Twin Frozr III Power Edition€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 561,57

EDIT: de kast is een Cooler Master CM 690 II Advanced met een "abstracte" kleur.

Toekomstveranderverwachtingen: misschien één extra harde schijf en een nieuwere videokaart (zeg 6xx gtx).

Hopelijk zijn er nog vriendelijke, deskundige Tweakers die de moeite willen nemen om een onwetende als ik te helpen! :)

EDIT: Abstracte vergelijking in deskundigentaal: http://nl.hardware.info/v...cten/148445-143489-148446

[Voor 6% gewijzigd door poyoin op 09-08-2012 13:13]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-03 08:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

GD lijkt de volgende opties extra te hebben:

- betere ondersteuning voor Nvidia SLI
- 2x SATA600 meer
- onboard RAID-controller

Gezien je boodschappenlijstje; de G45 lijkt me net zo goed :)

Desnoods besteed je die 50 Euro korting aan een goede/betere geluidskaart.

[Voor 16% gewijzigd door MAX3400 op 09-08-2012 12:22]

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Anoniem: 426839

GD heeft geen seriele poort De Z77A-G45 wel een header hiervoor op het moederbord. Dat was voor mij de reden om voor de G45 te gaan.

• poyoin
Anoniem: 426839 schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 12:27:
GD heeft geen seriele poort De Z77A-G45 wel een header hiervoor op het moederbord. Dat was voor mij de reden om voor de G45 te gaan.
Zou ik zoiets nodig hebben? En waarvoor dan?

Wat ik ook niet echt weet, is of mijn systeem überhaupt op die moederborden past.:|

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-03 08:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

poyoin schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 13:56:
[...]

Wat ik ook niet echt weet, is of mijn systeem überhaupt op die moederborden past.:|
Euh, misschien lullige vraag maar waarom zet je dan een lijstje neer als je niet weet of de onderdelen compatible zijn en bij elkaar horen? Nou klopt de CPU wel bij het bord, verder kan je van de site van de fabrikant even zoeken welk RAM sowieso ondersteund is.

Serieel is wat ouderwets; als je geen apparatuur hebt die al 8 jaar oud is wat nog moet worden aangesloten, hoef je geen seriele header te hebben. :)

[Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 09-08-2012 14:00]

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• poyoin
Euh, misschien lullige vraag maar waarom zet je dan een lijstje neer als je niet weet of de onderdelen compatible zijn en bij elkaar horen? Nou klopt de CPU wel bij het bord, verder kan je van de site van de fabrikant even zoeken welk RAM sowieso ondersteund is.
Je begrijpt mij verkeerd. ;)
De onderdelen kunnen sowieso bij elkaar, daar heb ik wel naar gekeken. Maar wat ik bedoelde: kunnen al die onderdelen bij deze moederborden?
Ja, ik heb wel gezien dat het een soort moederbord is dat bij de 1155 socket hoort. En ik heb ook gezien dat het gemaakt werd voor en tegelijk uitkwam met de Ivy-bridge processors.
Maar de rest heb ik grotendeels van de BBG juli overgenomen.

• poyoin
Serieel is wat ouderwets; als je geen apparatuur hebt die al 8 jaar oud is wat nog moet worden aangesloten, hoef je geen seriele header te hebben. :)
Gelukkig is mijn toetsenbord maar 6 jaar oud. :*)

• coffeejunkee
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-08-2018
OC Genie stelt niets voor en bovendien hebben alle merken gewoon een automatische overklok functie. Die ook allemaal waardeloos zijn want met de hand instellen is altijd beter. En tegenwoordig echt supersimpel, 2 instellingen aanpassen en klaar. En er zijn massa's tutorials te vinden. En we zitten hier op tweakers.

Maar ik zou geen MSI nemen als je wilt overklokken. Is nl. het enige merk waarbij je het voltage van de processor niet dynamisch in kunt stellen. Kan bij alle andere merken wel, dus zou voor Asrock, Asus of Gigabyte gaan. Asrock Extreme 4 is populair, Gigabyte Z77-UD3H is ook goed. Asus P8P77-V ook maar wel wat duur. Ik raad zelf P8Z77M-Pro aan, tenzij je nog eens 2 videokaarten wil gaan gebruiken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
coffeejunkee schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 22:29:
OC Genie stelt niets voor en bovendien hebben alle merken gewoon een automatische overklok functie. Die ook allemaal waardeloos zijn want met de hand instellen is altijd beter.
Maar als je jezelf er niet teveel in wilt verdiepen werkt OCgenie meer dan prima. Misschien dat de settings dan niet optimaal zijn, maar zo boeiend is dat nou ook weer niet.

• coffeejunkee
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-08-2018
TERW_DAN schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 22:32:
[...]

Maar als je jezelf er niet teveel in wilt verdiepen werkt OCgenie meer dan prima. Misschien dat de settings dan niet optimaal zijn, maar zo boeiend is dat nou ook weer niet.
Misschien, maar niet beter dan de automatische oc functie die op andere merken zit. Terwijl als je het wel handmatig optimaal wilt instellen dat niet gaat met MSI en met alle andere merken wel.

En verder kost het misschien een uurtje lezen en je weet alles om goed te kunnen oc-en. Echt verdiepen kan ik het niet noemen.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee