[Win7] Kan geen partitie verwijderen in setup.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-04 14:50
Beste mensen,

Ik heb een RAID-0 config met de volgende partities:

Schijf 0 partitie 2 100MB type Systeem
Schijf 0 partitie 3 78.2 GB type Dynamisch
Schijf 0 partitie 4 20 GB type Dynamisch
ect.

Nu wil ik Windows x64 installeren op partitie 3 alleen als ik in Setup ben kan ik de partities 2 en 3 alleen formatteren en niet verwijderen wat ik normaal doe. Nu heb ik de partities geformatteerd en windows geinstalleerd alleen nu zie ik in windows een G schijf die 100 MB groot is(was met bestaande win7 x86 install niet zo) en dit is irritant.

Heeft hij nu wel een kleine systeempartitie aangemaakt of is dit niet noodzakelijk? En kan ik zo gewoon draaien blijven?

[ Voor 7% gewijzigd door Johann0r op 09-08-2012 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
Wat ik zelf nog dacht is dat ik nog voor de windows setup met diskpart clean ze kan proberen te verwijderen... Weet niet of dit kan helpen?

Eerst kon ik windows op geen enkele partitie of schijf installeren omdat ik de melding kreeg: 'Er kan geen nieuwe systeempartitie worden gemaakt en geen bestaande systeempartitie worden gevonden. Zie logboekbestanden van Setup voor meer informatie'.

Ik heb een USB stick verwijderd die er in zit en BIOS naar default gezet en toen is deze melding iig verdwenen.

[ Voor 69% gewijzigd door Johann0r op 09-08-2012 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Hoi jojann0r, de oplossing is vast op internet te vinden :)
Op tweakers verwachten ze dat je zelf ook even gekeken hebt. Al moet ik zeggen dat vroeger (10 jaar geleden) meer "tweakers" kwamen en er nu ook schilders komen met hun problemen :D

Waarom is het niet mogelijk de partities te verwijderen? Is de optie greyed-out? Het zit het hem in de RAID array denk ik. Je kan via de RAID controller toch een nieuwe RAID aanmaken? Er staat geen "unallocated space" right?

Edit: Je edit kan wel hiermee te maken hebben:

http://social.technet.mic...ba-4113-994b-a0ef2c117c76

Scroll even naar onderen:

"Your post was exactly on. I'm reinstalling W7 x64 after a disk crash on my Lenovo T400 and between the USB boot and the DVD boot I should have chosen and removed the USB stick once the DVD had booted.
Thanks a thousand times for making my live simpler!"

[ Voor 32% gewijzigd door Squ1zZy op 09-08-2012 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
Dat met die USB stick verwijderen had ik idd ook via google gevonden.

De optie verwijderen is momenteel greyed out. Unallocated space is niet aanwezig. Ik wil niet rommelen met mijn RAID want op elke partitie staat data die ik bewaren moet behalve op de partitie waar ik Windows op wil installeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Johann0r op 09-08-2012 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het lijkt op een zaakje: pech maar helaas.

De eerste 2 partities, dus van 100MB en van 78GB, zijn de oude partities van je vorige OS. Om een nieuw OS netjes te kunnen installeren, "zou" de beste oplossing zijn om alles van voren af aan te doen dus de hele RAID-setup leeg te kieperen en vanuit de Windows-setup clean te beginnen en daar de eerste partitie aan te maken.

Je kan dynamische partities op een RAID0 niet verwijderen, al dan niet vanwege het feit dat er een System-partition voor staat.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostinFFM
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-07 12:13
Formatteren van een Dynamic Disk is niet mogelijk, zei: You cannot select or format a hard disk partition when you try to install Windows Vista, Windows 7 or Windows Server 2008 R2

RAID leeg kiepen is ook niet nodig. Als je nu eerst je RAID breekt, tijdelijk 1 HDD uitschakelt, 1 schijf opnieuw inricht tijdens de installatie van windows (na terugconverteren tot basic disk), je data redt van de 2e schijf om daarna je RAID weer te herstellen?

Diskpart uitleg: A Description of the Diskpart Command-Line Utility

Kost wat extra handelingen, maar de data blijft behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

LostinFFM schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 09:59:
Als je nu eerst je RAID breekt...
...Kost wat extra handelingen, maar de data blijft behouden.
Op een RAID0?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostinFFM
Err, my bad. |:( 8)7 :F In dat geval raak je wel alles kwijt.

Echter, als je schijven zo klein zijn, waarom niet 1 schijf voor je OS gebruiken en 1 voor je data?

Any drive failure destroys the array, and the likelihood of failure increases with more drives in the array (at a minimum, catastrophic data loss is almost twice as likely compared to single drives without RAID).

Is er geen externe storage beschikbaar waar je 20GB aan data kan opslaan tijdelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
Ik heb alleen de kleinere schijven genoemd. MIjn array bestaat uit een 'disk' van 300GB en 1 van 1500 GB. Een van mijn data partities is 1 TB en die is ook helemaal vol met downloads ect;p

Heb ook een 500GB schijf buiten de array waar ik mijn belangrijke dingen opsla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostinFFM
En dat alles in 1 grote RAID0 ?

Die G partitie, is die enkel System, Active, Primary?
Als dat het geval is, hoef je enkel in je Disk Management je Drive letter weg te halen.

[ Voor 70% gewijzigd door LostinFFM op 09-08-2012 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
G is dynamisch 100MB groot 86 MB vrij, staat verder niks bij. Kan in dir van schijf verder ook niets zien.

[ Voor 49% gewijzigd door Johann0r op 09-08-2012 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:01

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die 100 MB partitie is je boot partitie. Hier staat de bootloader van Windows 7. Als je dir g:\boot typt, krijg je als 't goed is wel bestanden. Die map, boot, is verborgen, dus standaard dir laat 'm niet zien. Wat je ook doet, verwijder deze partitie NIET! Schijfletter kan je wel verwijderen, is ook aan te raden zodat je niet per ongeluk iets met die schijf/patitie doet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-07 12:13

JW1

Je kan in schijfbeheer (Windows-toets + R, typ: diskmgmt.msc <enter>) de schijfletter verwijderen.
Er gebeurd dan verder niks met die 100 MB, maar je zal hem niet meer zien in de Verkenner.
Pagina: 1