Met je eisen kom je inderdaad al snel uit bij een Samsung of een Asus tablet. De Samsung Galaxy Tab 2 (SGT2) 10.1 3G is aardig gunstig geprijsd maar de Asus Transformer 300T 3G is 'maar' 60 euro duurder volgens de pricewatch en naar mijn mening ook erg interessant.
Het verschil tussen deze twee tablets zit hem op hardware gebied in de CPU/GPU, opslagcapaciteit, het gewicht van de apparaten, scherm en accu. De Tegra 3 SoC in de 300T is simpelweg nieuwer en sneller dan de wat gedateerde OMAP4430 SoC van de SGT2 (welke vergelijkbaar is met de Tegra 2). Daarnaast heeft de 300T als voordeel dat deze standaard 32GB opslagcapaciteit heeft waar de SGT2 maar 16GB heeft. Echter zijn ze beide voorzien van een microSD slot dus dat is zonder problemen uit te breiden. Daarnaast is er nog een verschil in gewicht, zo'n 50 gram in het voordeel van de SGT2. Echter denk ik dat je het verschil alleen zult merken als je beide tablets vasthoudt. Dan zit er nog verschil in het scherm en in de accu. Zoals je kunt zien in
reviews: Samsung Galaxy Tab 2 10.1 heeft de SGT2 een hogere helderheid wat vooral handig is als je de tab gebruikt in een omgeving met veel licht (buiten bijvoorbeeld). Ook komt de accu van de SGT2 beter uit deze test maar ik denk dat het moeilijk is om goede conclusie te trekken uit één of twee tests. In de prestatie benchmarks kun je goed zien hoeveel sneller de 300T is t.o.v. de SGT2.
Wat betreft software zit er wel wat verschil in beide tablets. Samsung past veel dingen aan in Android en voegt veel software toe aan hun Touchwiz interface. Sommige dingen zijn nuttig en andere dingen weer niet.
Samsung richt zich ook op de zakelijke markt door de integratie van verschillende zakelijke oplossingen (zie
http://www.samsung.com/nl...n/Algemeen/Overzicht.html voor een overzicht). Door alle aanpassingen loopt de tablet iets minder vloeiend dan een stock (custom) Android doet zoals Cyanogenmod of AOKP. Echter zijn dit geen officiële ROMS en niet interessant/geschikt voor zakelijk gebruik. Samsung heeft daarnaast de reputatie om een beetje traag te zijn met het updaten of de updates uit te stellen vanwege problemen maar de updates komen er uiteindelijk wel (echter zijn er dan vaak al weer nieuwe producten verschenen).
Asus blijft een stuk dichter bij de stock Android ervaring en voegt alleen een paar extra applicaties toe en past het instellingenmenu iets aan. Asus is daarom een stuk sneller met het updaten van de tablets alhoewel je in de topics hier op GoT leest dat er soms wat problemen zijn bij het uitrollen van die updates (misschien zijn ze wat te gehaast).
Persoonlijk denk ik dat de Asus een betere koop is mede vanwege de betere performance en de redelijk 'onaangetaste' Android die op de tablets draait. Ook is de ondersteuning voor zakelijke toepassingen in Android 4.0 al goed op orde (Activesync Exchange support, VPN, device encryption, backuppen etc.) en ik zou zo 1-2-3 niet weten wat je op dat gebied mist t.o.v. de SGT2.
Een derde optie zou de Galaxy Note 10.1 kunnen zijn die deze week is aangekondigd. Het is nog wachten op de eerste reviews maar het apparaat ziet er veelbelovend uit. Dit is feitelijk een SGT2 met een betere SoC (Exynos 4412, quad-core 1,4GHz met een Mali-400 GPU), meer werkgeheugen en als extra feature de S-Pen. In mijn ogen is deze tablet wat de SGT2 had moeten zijn met als extra de pen functionaliteit. Nadeel is dat deze tablet binnenkort pas verkrijgbaar is en de 3G variant een stuk duurder is dan de Transformer 300T en Galaxy Tab 2 (die zijn respectievelijk €100 en €160 goedkoper dan de Note 10.1 3G).
Is er ook een mogelijkheid om een kleine pilot te draaien? Dan kun je de apparaten gedurende een aantal weken uitgebreid testen en dan de keuze maken voor één van de tablets. Ik denk dat je op deze manier een betere indruk van de tablets krijgt dan wanneer je specificaties en reviews gaat vergelijken op internet.