Schijf onleesbaar na aansluiten op andere IDE (USB) adapter

Pagina: 1
Acties:

• Cheater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:45
Een week geleden heb ik een Seagate 2TB schijfje gekocht (ST2000DL003). En omdat ik nog geen Externe behuizing had voor de 3,5" schijf van Seagate, heb ik de schijf (tijdelijk) aangesloten op een USB-SATA adapter (ICIDU).
Windows 7 vroeg me netjes wat ik met de schijf wilde. GPT(GUID) of MBR. Toen gekozen voor GPT ondanks dat de schijf maar 2TB is.

Menigeen kan zich voorstellen dat je blij bent met de extra ruimte, en dus daarom heb ik de schijf maar meteen voor de helft vol gezet. Niets aan de hand.

Toen de externe behuizing (Sweex) binnen kwam, heb ik de harde schijf hierin gebouwd, en aangesloten op de electronika die in de behuizing zit. Maar na het aansluiten (via USB) zei Windows dat dit een nieuwe schijf is, en wat ik ermee wilde. Omdat ik niet graag 1TB aan data kwijt wil raken, heb ik de schijf direct weer aangesloten op de USB-SATA adapter (ICIDU). Helaas. De schijf was ogenschijnlijk niet meer toegankelijk.

Middels data recovery heb ik mijn data weer terug. Daar gaat dit topic dan ook niet over.
De schijf is inmiddels gewoon werkzaam, MITS ik het onderstaande probleem niet veroorzaak.

Wanneer ik switch tussen de ICIDU USB-SATA adapter en de Sweex behuizing adapter (sata connection board -> usb) is de schijf onleesbaar geworden (geen partitie). Dit vind ik hoogst opmerkelijk, daar ik altijd van mening was dat dit vrijwel niets uit mocht maken. (Datarecovery software ziet de oude partitie nog wel)

Ik heb onderstaande geprobeerd tussen deze 2 adapters.
- MBR initialisatie op de sweex EN de ICIDU -> switchen betekend onleesbaar
- GPT initialisatie op de sweex EN de ICIDU -> switchen betekend onleesbaar
- initialisatie op de ICIDU (zowel MBR/GPT) en aan andere laptop gehangen -> geen probleem, schijf leesbaar
- Getest op 32bit en 64bit Windows 7 systemen (1 laptop, 1 mini-pc)

Wanneer ik de schijf partitioneer via een fatsoenlijk programma (EASEUS Partition Manager) gebeuren er nog meer vreemde zaken.
- Partities blijven soms onthouden, soms ook niet (ligt aan hoeveel MB aan data ik erop zet, denk ik, vanwege het overschrijdden van partitie-boundaries??)
- Als ik switch van adapter, zie ik ANDERE data op de schijf staan (die ik met de 2 adapters erop geplaatst heb). Hoe raar is dat! Oftewel, test1.mp3 zie ik met de ICIDU erop staan, maar met de Sweex zie ik test2.mp3 (bestandsnamen zijn fictief, en het zijn wel degelijk 2 verschillende liedjes)
- Driveletters blijven niet behouden
- Drivenamen zijn verschillend

De Seagate schijf bevat firmware CC45 (staat op sticker + gecheckt met SeaTools).

Ik heb eerlijk gezegd, geen idee in welke richting het probleem kan zitten.
- Is de harde schijf gewoon raar?
- Misschien heb ik een hele brakke firmware?
- Is 1 van de USB adapters niet compliant met een (vereiste) standaard?
- Kan 1 van de adapters niet overweg met een partition allocation, gezet door de andere USB adapter?
- Is de schijf 'verrot' geraakt door GPT(GUID) initialisatie, de eerste keer?

Ik heb helaas niet de juiste SATA kabel om de schijf aan te sluiten op de laptop's SATA aansluiting. (Daar heb ik een Male -> Female kabel voor nodig). Een Desktop PC met SATA heb ik ook niet. Ik zit dus vast aan de 2 USB adapters.

De Sweex adapter is SATA II (2), volgens het labeltje in de casing. (details / productsheet)
De ICIDU adapter lijkt SATA I (1), volgens de specs op de site

Ohja. Natuurlijk kan ik vast blijven zitten aan 1 adapter, (de gewenste Sweex behuizing) maar mocht ik ooit MOETEN switchen (bijv, omdat de Sweex adapter niet meer werkt), dan ben ik de sjaak. Liever heb ik de oorzaak van het probleem dan nu al gevonden. Vandaar dit topic.

[ Voor 3% gewijzigd door Cheater op 09-08-2012 00:00 ]

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:07
Ik denk dat 1 van de twee adapters verder op begint met de partitietabel.
Normaal is de eerste 512Bytes, maar blijkbaar gebruikt 1 van de 2 een andere aanpak. Dat kan een reden hebben, misschien gebruikt de behuizing chip de eerste 512Bytes zelf om iets van logging te doen ofzo.

Het is inderdaad niet gebruikelijk, maar blijkbaar is 1 van de 2 adapters toch iets minder 'goed' dan je hoopte...

Even niets...

• Cheater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:45
Ik lees ook de term hier en daar: 'partition-alignment' maar dat dit alleen belangrijk is bij RAID en SSD.

Eigenlijk zou ik eens een female-male SATA kabeltje moeten kopen, zodat ik de laptop kan inzetten.
Iemand nog suggesties / andere inzichten?