Toon posts:

[Testcase] Dauw in de morgenzon

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben de afgelopen tijd een aantal keer extra vroeg de deur uitgegaan om ochtenddauw tijdens de zonskomst te fotograferen. Niet zozeer de dauw zelf, maar vooral het licht wat door de druppels weerkaatst wordt en het effect(bokeh) wat je erdoor krijgt op de foto. Alle foto's zijn geschoten volgens de 'Brenizer methode'. Dus als panorama, waarbij het aantal foto's varieert tussen de 10 - 30. Stitchen en nabewerking gedaan met photoshop CS5. Gebruikte camera en lens: Canon 500D met Canon 100/2.8 Macro USM. De eerste 3 foto's zijn ook op groot formaat te bekijken op Fotothing. (Kleine foutjes inbegrepen, vooral #3 heeft er nog een paar zag ik net...)

Dauw in de morgenzon

#1:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8428/7738770386_67925d0107_z.jpg
Groot formaat op Fotothing (6435x3620-8mb)

#2:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8285/7738769250_f6f5ea1507_z.jpg
Groot formaat op Fotothing (6445x3626-6,5mb)

#3:
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7138/7738768104_c72b18bd42_z.jpg
Groot formaat op Fotothing (6866x3862-10,6mb)

#4:
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7126/7738766780_d9e2d63373_z.jpg

#5:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8428/7738765548_86fccaaaa2_z.jpg

#6:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8292/7738764380_0a40b7fbc4_z.jpg

#7:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8425/7738763096_dedfaf84cc_z.jpg

#8:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8434/7738761794_77067737b3_z.jpg

#9:
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7136/7738760854_a57f677e78_z.jpg

edit:

#10:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8441/7757867608_9846ca0d35_z.jpg

#11:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8439/7757867002_d9e2a1ac7b_z.jpg

#12:
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7262/7757805584_f79d09555a_z.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2012 11:52 . Reden: foto's toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:38
#2 vind ik erg leuk, vooral door dat spinnenweb. Voor de rest vind ik eigenlijk (en ik begin in herhaling te vallen) dat je bokeh me te veel opvalt, doe je expres in de nabewerking dingen verscherpen misschien? Ik heb namelijk zelf ook de Canon 100mm f/2.8 macro (non-L) en ik vind de bokeh bij mij juist altijd heerlijk zacht en subtiel.

Bij #9 snap ik de tekst en de ringen niet echt eigenlijk :P Ik vind foto's met leuke tekst best cool, maar ik (her)ken deze tekst niet en het zegt me niks en die ringen lijken me geen trouwringen of iets, dus die kan ik ook niet plaatsen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
Wel veel van hetzelfde, 1 en 2 vind ik het het beste,

De laatste met die ringen vind ik wel mooi, ik snap de achterliggende gedachte van de tekst ook niet helemaal, anders was hij misschien sterker geweest. Ik zou de ringen ook liever nog iets meer naar links zien, en de tekst dan misschien wat meer richting linksboven, en ik denk dat je met de tekst nog wel wat kan verbeteren misschien in de vorm van een ander font / lettergrootte. Verder lijkt het wel een leuke plaat als kaart. Ook wel als trouwkaart / trouwfelicitatiekaart opzich het zijn wel geen trouwringen, maar het heeft wel iets met verbintenis / de ringen kunnen niet uit elkaar (of je moet ze kapot slaan ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

#1 als non-bokehrama had ik denk ik mooier gevonden. Een rondere scherpte had hier beter gestaan dan de huidige strook denk ik. Ook de achtergrond heeft nu teveel één kleur, de lucht en die silouetten komen nét niet lekker over, jammer, want de rest is prima!

#2 Epische foto, maakt het kijken in dit draadje het helemaal waard.

#3 ok, nog één dan. De bokeh direct ná het scherpe stuk vind ik hier niet zo mooi, de achtergrond kleuren wel. Hier had je wellicht net wat meer scherptediepte kunnen pakken, dan had dit misschien niet het geval kunnen zijn. Het komt nu een beetje over als een plaat met weinig scherpte, gewoon puur om wat bokeh te laten zien...

#4 Zoals 3, maar dan erger. Ik vind de bokeh hier gewoon echt niet mooi en het onderwerp is wat ondergesneeuwd erin. Deze zou ik uit de serie gooien, zeker gezien 5 vrijwel hetzelfde is.

#5 Mooier dan 4, dat zeker, maar een beetje dubbel op. Het boterbloempje zou eigenlijk gewoon op een rechtsboven 1/3e moeten staan, dan was de plaat af. De rechterkant doet onder voor links, deraf met die handel zou ik zeggen.

#6 Mooie toning, maar weinig scherp wederom, en ik vind ook hier de bokeh niet mooi... Met name de dwarse sprieten in de bokeh die nu dubbel overkomen en highlights hebben door de druppels zijn storen en breken het lijnenpatroon van de foto. Het had met wat meer scherpte en licht contrast wellicht een mooie 1/3e intersectie driehoek kunnen vormen met wat meer van de gele achtergrond, maar goed...

#7 Ja deze werkt weer wel voor mij, hoewel ik de foto pas op fullsize kon waarderen voor het detail dat het bied.

#8 Nope, deze doet het niet voor mij. Lang niet zo mooi als 7...

#9 Een verbintenis symbool, twee in elkaar grijpende ringen, het symbool van symbiotisme, twee volledige, perfecte eenheden die elkaar zonder elkaar te verstoren complementeren, en dan zó'n tekst erbij!? DAFUQ?!
Mooie foto, prima stock-art voor bruiloft fotografen, maar dit snap ik nu werkelijk niet. Mits je toevallig zelf net uit een scheiding komt? Vertel, wat wil je ons hiermee vertellen Sargo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joerek
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-08 14:45
Mooie hoge resolutiefoto's, alleen (en ik zal vast niet de enige zijn) voor mijn smaak iets TE weinig scherpte en dat begint zich te herhalen.

Laat meer zien alsjeblieft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 15:39

Eelke Spaak

- Vlad -

#1 en #2 zijn mooi, daar komt de techniek die je hebt gebruikt goed tot zijn recht. Bij #1 levert het ook een beetje een 'fake miniature'-gevoel op, wat je ook wel ziet bij tilt-shift lenzen. Geinig :)

Eerlijk gezegd vind ik de rest een beetje saai. Het is duidelijk dat je met de techniek wilde spelen, maar de composities leiden er wat onder, heb ik het idee. #4,#5,#6 zouden leuk zijn geweest met een spannender plaatsing van het onderwerp (bloempje), en een rustiger achtergrond. Dat hoeft dan niet meteen te komen door kleine DoF wat mij betreft, maar wellicht een ander (bv. lager) standpunt had al veel gescheeld.

TheStreme - Share anything with anyone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor alle reacties en complimenten. :)
Hahn schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 23:16:
#2 vind ik erg leuk, vooral door dat spinnenweb. Voor de rest vind ik eigenlijk (en ik begin in herhaling te vallen) dat je bokeh me te veel opvalt, doe je expres in de nabewerking dingen verscherpen misschien? Ik heb namelijk zelf ook de Canon 100mm f/2.8 macro (non-L) en ik vind de bokeh bij mij juist altijd heerlijk zacht en subtiel.
De keiharde bokehs komen zo uit de camera. Die krijg je oa door waterdruppels met wat tegenlicht. Ben tijdens het maken van de foto's echt op zoek geweest naar dit soort bokeh. Meestal verscherp ik mijn foto's wel wat na, maar deze juist expres niet.
Bij #9 snap ik de tekst en de ringen niet echt eigenlijk :P Ik vind foto's met leuke tekst best cool, maar ik (her)ken deze tekst niet en het zegt me niks en die ringen lijken me geen trouwringen of iets, dus die kan ik ook niet plaatsen.
De tekst is een zelfgeschreven haiku over ochtenddauw, maar een goed gedicht heeft altijd een diepere betekenis. Die ringen heb ik zelf met de hand uit een stuk zeepsteen gehaald. Oorspronkelijk in elkaar geschakeld, maar helaas is het later een keer gevallen en gebroken, zeepsteen is erg zacht.
hypz schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 23:28:
De laatste met die ringen vind ik wel mooi, ik snap de achterliggende gedachte van de tekst ook niet helemaal, anders was hij misschien sterker geweest.
In mijn geval gaat het over liefdesverdriet, maar ik denk dat ook bij verdriet om andere dingen, morgen geen plaats heeft voor de tranen die je er om laat. Net zoals dauw wat verdampt zodra het wordt opgewarmd door de zon.
djunicron schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 00:44:
#4 Zoals 3, maar dan erger. Ik vind de bokeh hier gewoon echt niet mooi en het onderwerp is wat ondergesneeuwd erin.
Dat is precies wat ik juist mooi vind. ;) Wat ik ook leuk vind is het silhouet van het gras in de Airy-disks.
Eelke Spaak schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 09:00:
Eerlijk gezegd vind ik de rest een beetje saai. Het is duidelijk dat je met de techniek wilde spelen, maar de composities leiden er wat onder, heb ik het idee. #4,#5,#6 zouden leuk zijn geweest met een spannender plaatsing van het onderwerp (bloempje), en een rustiger achtergrond. Dat hoeft dan niet meteen te komen door kleine DoF wat mij betreft, maar wellicht een ander (bv. lager) standpunt had al veel gescheeld.
Bij #4 vind ik de centrale plaatsing toch niet verkeerd uitpakken. Ben het met je eens dat van de andere twee de compositie beter had gekund, maar op dat moment was ik inderdaad meer bezig met de vette bokeh. :)

Bij #4,5 en 6 lag de camera al tussen het natte gras. Statief ingeklapt op de grond gelegd, met balhoofd 90 graden gedraaid. Op die manier heb ik dan nog iets van stabiliteit en een vast draaipunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 12:53:
Die ringen heb ik zelf met de hand uit een stuk zeepsteen gehaald. Oorspronkelijk in elkaar geschakeld, maar helaas is het later een keer gevallen en gebroken, zeepsteen is erg zacht.

.........

Dat is precies wat ik juist mooi vind. ;) Wat ik ook leuk vind is het silhouet van het gras in de Airy-disks.
Aha, ze zijn gebroken, dan snap ik het wel. Ik had het graag aan de foto gezien, als je de breuk mooi in beeld had kunnen brengen had deze foto nu geen uitleg nodig gehad. De link naar ochtenddauw is ook wat te ver voor mij, maar nu met wat uitleg ook wel te linken.

==

Ik had zomaar al het idee dat je dit soort bokeh mooi vind... ;) Ieder z'n ding, lekker mee door gaan lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
djunicron schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:14:
Ieder z'n ding, lekker mee door gaan lijkt mij.
Voorlopig wel, alleen jammer dat het weer niet bepaald meewerkt de afgelopen dagen.
Joerek schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 00:57:
Mooie hoge resolutiefoto's, alleen (en ik zal vast niet de enige zijn) voor mijn smaak iets TE weinig scherpte en dat begint zich te herhalen.

Laat meer zien alsjeblieft!
Persoonlijk vind ik zo'n klein scherptegebied wel mooi. Maar los daarvan, als je het diafragma kleiner maakt(voor een groter scherptegebied), zijn de Airy disks niet meer mooi rond. (...bedenk me nu dat een bokehfilter daar misschien wel een oplossing voor is, binnenkort eens proberen.)

Heb nog een aantal foto's aan de TS toegevoegd. ;)

edit:
(...bedenk me nu dat een bokehfilter daar misschien wel een oplossing voor is, binnenkort eens proberen.)
Net even wat lopen experimenteren met een zelfgemaakt bokehfilter, maar helaas werkt het niet zoals gehoopt. Het principe werkt wel, ook met een kleiner diafragma. De disks worden ronder, op bovenstaande foto's zijn ze ook niet perfect rond. Alleen met filter raken de disks aan de rand van de foto vervormd. Behalve dat dat niet zo mooi is, zorgt het er ook voor dat de foto's niet te stitchen zijn. Of het nou ligt aan de lens, het filter of een combinatie van beide, weet ik niet. Hoe dan ook, een bokehfilter is dus geen oplossing.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2012 21:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
*SCHOP!!*

(zo... dat lucht op. :) )

• YSK
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 18:14

YSK

Interessante serie waarbij ik foto 2 er uit vind springen. Een fijne toning en compositie. Waarom heb je vaak gekozen voor een centrale compositie?

Verwijderd

Topicstarter
Tnx! :)

Zelf gebruik ik het woord toning eigenlijk alleen als het gaat om aangepaste kleuren, maar misschien bedoel je dat niet persé? Op de lucht na, zijn de kleuren zoals uit de camera. Verder geen aanpassingen gedaan om het zonlicht niet te verstoren. Had ook een versie gemaakt met meer contrast etc, maar dat vond ik uiteindelijk niet mooi. De lucht was oorspronkelijk spierwit, dus die heb ik zelf een kleur gegeven, meer zoals het er in het echt uitzag.

- Bij 4 heb ik de compositie in het midden gedaan, omdat ik het mooi vind hoe de bloem omringd wordt door de bokeh, iets wat niet meer goed te zien is bij een andere compositie.
- De 5e staat in het midden, omdat de foto zo een 'drieluik' vormt. Links de graspol met dauw, in het midden de bloem, en rechts wat schuin weglopend gras met bokeh. Ik hoop ooit nog eens een dergelijke foto met vlinder te maken, dan zou de foto naar mijn idee perfect zijn.
- 6 had ik graag wat meer opzij gehad, maar ik had te weinig foto's gemaakt voor een goede uitsnede. Heb geprobeerd om een interessante compositie te maken met alleen de bovenkant van de paardenbloem, maar dan vond ik de paardenbloem te afgesneden overkomen. (Misschien had ik wat vignettering kunnen proberen, destijds niet aan gedacht.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:20
1 tm 3 zijn echt schitterend, daarna vind ik ze wat te druk, voegt de bokeh weinig toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:38
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 22:02:

Zelf gebruik ik het woord toning eigenlijk alleen als het gaat om aangepaste kleuren, maar misschien bedoel je dat niet persé?
Elke foto heeft een toning of je het nou hebt aangepast of niet ;) Dus nee, dat bedoelt 'ie niet, gok ik tenminste.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@sweebee: Tnx :)

@Hahn: Ik vroeg het me nog af, was er echt niet meer zeker van, dus bedankt dat je het even opheldert. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
1 en 2 = :9~ :9~ O+

[ Voor 27% gewijzigd door Zakkenwasser op 21-08-2012 19:20 ]

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 16:11

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

1 en 2 :Y _/-\o_

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ d:)b :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-09 09:04
2 en 4 vind ik heerlijk, 2 omdat er een onderwerp is wat gewoon lekker uitgelicht wordt door de bokeh, en 4 omdat ik de bokeh daar rondom ook erg fijn vind en het gele bloemetje met de centrale compositie gewoon goed eruit ziet, rule of thirds is er soms om gebroken te worden blijkt maar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tnx 8)

Ik vind de Rule of thirds ook meer een richtlijn, dan een verplichting. Zonde als mensen die regel geforceerd toepassen en zo goede of belangrijke delen van een foto afsnijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-07 13:06
Zoals vrijwel iedereen al heeft gezegd: 1 en 2 _/-\o_

Verder vind ik dat 6 ook wel iets heeft maar ben er niet achter wat.
Op sommige andere platen is de bokeh soms net wat te aanwezig of wat te storend zoals bijvoorbeeld voor het scherpe gedeelte zoals foto 11. Als er iets minder in de voorgrond zat had die foto er al heel anders uitgekomen.

Heb je deze foto's nog bewerkt? En zo ja, wat heb je er allemaal aangepast? Scherpte, kleur?

Blijf zo doorgaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank :)

In CameraRaw heb ik mijn 'standaard' profiel toegepast; wat ontruist, heel iets naverscherpt en lenscorrecties toepast. De enigste grote aanpassing die ik heb gedaan, is dat ik bij 1 en 2 de overbelichte lucht een gele tint gegeven heb. Bij 6, 8 en 9 heb ik wat aan de kleuren gesleuteld, maar de andere foto's/kleuren zijn zga onbewerkt. Verder geen extra naverscherping of andere aanpassingen gedaan.

Bij 6 was de paardebloem oorspronkelijk overbelicht, en bij 8 en 9 vond ik het gewoon mooier om de kleuren wat aan te passen. Bij 10 heb ik op de achtergrond wel een hoop koeienstront weggepoetst, die was me tijdens het maken van de foto geeneens opgevallen. (Best raar, nam bijna een kwart van de foto in beslag) :P

• jorammeke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-09 13:33

jorammeke

Prutser

#1,2 en 7!! De rust die het uitstraalt, de zachte kleuren.. prachtig! _/-\o_ :9~

Waisda Brenizer methode?

4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel

Verwijderd

Topicstarter
Thanks. :) 8)

Bij de Brenizer methode schiet je een panorama met een hele kleine scherptediepte. Het resultaat ná het stitchen is, dat je een foto hebt met een groter bereik en kleinere scherptediepte dan met de gebruikte lens mogelijk is. Meer uitleg over de Brenizer methode vind je in 'Het Bokeh Panorama topic'.
Pagina: 1