Laptop voor studie/internet/(muziekproductie) (400-500 euro)

Pagina: 1
Acties:

• powerninja
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-11 23:47
Aangezien m'n Acer Extensa 5620Z uit 2008 nu letterlijk uit elkaar valt (scherm laat los bij de scharnieren, accu is kapot, wordt gauw heet), ben ik op zoek naar een nieuwe laptop.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Ik ga 'm vooral voor internet en m'n studie gebruiken (Biologie & Medisch Laboratoriumonderzoek), wat vooralsnog neerkomt op de programma's Word, Excel en PowerPoint. Ik geef niks om pc-gaming, maar het zou mooi meegenomen zijn als ik FL Studio er op een redelijke manier zou kunnen laten draaien, maar dit heeft een lagere prioriteit dan de prijs van de laptop. (Voor het opnemen en produceren van muziek wil ik eigenlijk een desktop aanschaffen).

Wat mag je laptop gaan kosten?
Het budget ligt tussen de 400 en 500 euro (met 500 euro als absolute max). Voor Office en internet lijkt mij een (goedkopere) AMD-processor voldoende, maar als ik een muziekprogramma wil draaien lijkt mij een Intel Core i5 wellicht misschien al wat noodzakelijker. Let wel, ik ben een leek wat computertechniek betreft, maar dit is de indruk die ik krijg na een paar dagen inlezen. Als ik 100 euro (ik zeg maar wat) in m'n zak kan houden om te sparen voor een desktop voor muziekproductie, doe ik dat liever.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Gewicht vind ik niet zo heel belangrijk en de accuduur moet redelijk zijn, maar het liefst heb ik een laptop tussen de 13 en 16 inch.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Asus, maar vooral omdat ik lees dat dat vaak degelijke laptops zijn. Ik zou het verder niet kunnen onderbouwen. Qua design spreken Toshiba's mij overigens ook wel aan.

Als ik m'n eisen (480 euro max, 13,1" - 16") invul op de prijswatch en sorteer op "Score" komen de volgende vier laptops naar voren:

Asus K52F-EX575V
Toshiba Satellite C660-10D
Asus K52F-EX887V
Toshiba Satellite C660-258

Voor zover ik kan beoordelen heeft de Asus K52F-EX887V de beste prijs/kwaliteit-verhouding, maar de Toshiba Satellite C660-10D is bijna 70 euro goedkoper.

Suggesties buiten deze vier laptop's zijn uiteraard ook welkom.

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Toshiba wegstrepen vanwege koelingsproblemen, en daarnaast een ernstig gebrek aan aansluitingen... wat niet bepaald handig is voor muziekproducers... De Asus is een behoorlijk verouderd... Absoluut niet te adviseren.

pricewatch: Asus K55A-SX007V
Je bent iets meer kwijt, maar je krijgt dan wel echt waar voor je geld...

[ Voor 8% gewijzigd door Vinand op 08-08-2012 23:57 ]

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• powerninja
Vinand schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 23:57:
Toshiba wegstrepen vanwege koelingsproblemen, en daarnaast een ernstig gebrek aan aansluitingen... wat niet bepaald handig is voor muziekproducers... De Asus is een behoorlijk verouderd... Absoluut niet te adviseren.

pricewatch: Asus K55A-SX007V
Je bent iets meer kwijt, maar je krijgt dan wel echt waar voor je geld...
500 euro is echt de absolute max en ik ben redelijk gauw tevreden. Ik ben niet echt opzoek naar een beest van een laptop (kan natuurlijk ook niet met dit budget), maar zoek vooral degelijkheid en een aardige prijs/kwaliteit-verhouding. Voor de duidelijkheid, voordat m'n oude Acer uit elkaar viel, was ik er ook gewoon tevreden mee.

Verder moet ik dus niet zoeken naar een Toshiba dus. Als ik m'n zoekopdracht verander naar max. 500 euro en alleen Asus met minimaal Intel Core i3 krijg ik de volgende laptops voor m'n kiezen:

Asus-x54c-sx025v
Asus-x301a-rx079a
Asus-x54c-sx292v

Deze zijn een stuk recenter dan de 2 uit m'n openingspost en liggen zowel qua specs en prijs redelijk dicht bij elkaar. Iemand enig idee of de Asus-laptops uit deze serie van redelijke tot goede kwaliteit zijn?

En deze Dell-laptops?

Dell-laptops vergeleken

[ Voor 5% gewijzigd door powerninja op 09-08-2012 16:17 ]

• powerninja
Niemand?

• nerz101
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-11 15:06
Ik heb met Dell de beste ervaringen gehad qua service. Let er wel bij op dat je nog kortingen gaat krijgen waarover je in dit topic meer kunt lezen.

Ik heb zelf vandaag ook een Dell Inspiron besteld (wel een wat duurdere). Dus ik kan over recente ervaringen nog niks vertellen, wel heb ik meerdere desktops gehad van Dell die het altijd prima hebben gedaan. En heb ik bij een klasgenoot ooit gezien hoe zijn laptop binnen een dag werd gerepareerd on-site.

Je hebt zo voor 470 euro al een laptop met een i5. Dit is alleen zonder de on-site service, maar met service waarbij ze de laptop op komen halen (Dan ben je hem meestal een week kwijt ongeveer).

Ik had zelf uiteindelijk het meeste vertrouwen bij de Dell Inspiron 15R SE die ik uiteindelijk vandaag ook heb besteld, maar die zijn dan net iets duurder.

• powerninja
Ik heb er nog eens goed voor gezeten en alles op een rijtje gezet, en ik heb besloten dat het tussen deze 4 Asus-laptops gaat. Nu liggen naar mijn idee de specs voor de Intel i3-laptops redelijk dicht bij elkaar, maar is de prijs van de laptop met AMD weer iets gunstiger.

X54C-SX292V - X501U-XX022V - X301A-RX079A - X54C-SX447V

Het lijkt mij wel dat ik voor het enigzins soepel laten lopen van FL Studio toch wel beter af ben met een Intel i3. Als het zo is dat ik daarvoor toch eigenlijk een i5 zou moeten hebben, dan is de keuze gauw gemaakt en voldoet de goedkopere AMD aan mijn wensen, gok ik zo.

Is een Intel Core i3 2350M veel beter dan een Intel Core i3 2310M? Of is het verschil niet zo heel erg groot?

Wat is uit de bovenstaande 4 Asus-laptops de beste deal?

Heeft er iemand ervaring met een van deze laptops?

En zitten er nog series tussen die ik absoluut niet moet kopen?

• powerninja
Ik zal m'n vragen reduceren tot een enkele vraag: Zitten er tussen de volgende 4 laptops nog een of meerdere laptops die ik absoluut niet moet aanschaffen (slechte serie, ontwerpfouten, gammel spul)?

X54C-SX292V - X501U-XX022V - X301A-RX079A - X54C-SX447V

• powerninja
Dan een andere vraag; ik zie net dat de X301 en X501 geen optische drive hebben (i.t.t. de X54). Ik neem aan dat Office niet standaard op een nieuwe laptop zit. Ik heb wel (een legitieme) Office 2010 op een cd'tje, maar deze zou ik dan dus niet op de X301 en X501 kunnen zetten?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Jawel hoor, gewoon de inhoud van de CD naar een USB stick kopieren op een andere pc en dan installeren. Of anders ergens een USB CD/DVD drive regelen, dat kan ook nog.

• powerninja
Bedankt voor je snelle reactie. Als het dus ook kan op de door jou beschreven manier, weeg ik de afwezigheid van een optische drive niet mee in m'n keuze tussen de X54 en X501/X301. Welke van die 3 ik dan wel koop, weet ik overigens nog steeds niet :)

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
De X301 is sowieso 13,3 Inch en de andere twee 15,6 Inch. Daarover valt weinig te zeggen, dat is gewoon een keuze die je zelf moet maken en omdat te doen kun je bijvoorbeeld een keer naar de mediamarkt gaan om de verschillende formaten in het echt te bekijken. Persoonlijk zou ik overigens voor de 13,3 Inch gaan, dit omdat dat makkelijker meeneemt, zuiniger is en de schermresoluties toch hetzelfde zijn.

Als je toch besluit om voor 15,6 Inch te gaan dan zou ik voor de X54 gaan. Die is met zijn Core i3 in mijn ogen toch net wat vlotter en dus meer toekomstbestendig dan het model met de AMD processor.

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:38
FL Sutdio is leuk, maar aangezien je geen dikke geluidskaart in een laptop aantreft moet je toch wel met een degelijke processor zijn uitgerust. Of ga je een externe geluidskaart aansluiten en ASIO gebruiken?

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• powerninja
Ik neig zelf ook het meest naar de X301 en de reden waarom ik nog twijfel tussen die en de X501 (en de X54) is simpelweg de prijs (scheelt 50-90 euro). Nu ik erover nadenk valt dat prijsverschil wellicht mee als je de toekomstbestendigheid in acht neemt.

Naar de Mediamarkt gaan om de formaten te vergelijken is een goede tip, al weet ik bijna zeker dat ik daarmee voor mezelf bevestig dat ik 13,3 prettiger ga vinden (m'n huidige laptop is 15,4 en voor het mooie net iets te log).
Bedankt voor je advies.

• powerninja
Aphelion schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 17:31:
FL Sutdio is leuk, maar aangezien je geen dikke geluidskaart in een laptop aantreft moet je toch wel met een degelijke processor zijn uitgerust. Of ga je een externe geluidskaart aansluiten en ASIO gebruiken?
Is een Core i3 degelijk genoeg?

Voor een externe geluidskaart ben ik nog in overweging (omdat ik misschien een desktop aan wil schaffen voor muziekproductie), maar op m'n huidige laptop (Acer Extensa uit 2008) heeft FL Studio 10 redelijk (maar verre van optimaal) gedraaid. Het is ook geen pre om Fl Studio te kunnen draaien, het is vooral een kwestie van mooi meegenomen, anders jammer.

• powerninja
Het is de Asus X301A geworden. Ik heb 'm gisteren besteld.
Pagina: 1