Vergeeld wit kunststof door ouderdom - Wit maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zou het mogelijk zijn om vergeeld kunstsof weer wit/grijs te krijgen?

Je kent de oude systeem kasten wel, zou het mogelijk zijn een verouderde er weer net als nieuw uit te kunnen laten zien?
Of zou ik er gewoon over heen moeten verfen of schuren zelfs om het weer op te lappen?

Ik heb geprobeerd wat bleek erop te gooien en erover heen gewreven, dit had weinig effect.
Ik zou het weer graag als nieuw laten lijken.

Alle suggesties zijn welkom.

Edit:
Ik ga eens wat dingen uit proberen op een van de spullen die ik wit wil krijgen.
Als ik mooi resultaat krijg zal ik een foto plaatsen van het oud en het nieuw en wat ik heb gebruikt.

Dank voor de inzet, suggesties zijn nog steeds welkom.

UPDATE 1 - Nog niet zoals gewenst:

Excuses voor de late update, ik wilde de kast nog wat beter schoonmaken van binnen en buiten, maar hartelijk bedankt voor alle support van iedereen tot nu toe.
Ik heb geprobeerd een retr0bright te maken, de kast waarop ik het heb geprobeerd (een oud NES systeem)
is aan de bovenkant wel witter geworden, maar nog vrij geel.

Ik vermoed dat dit komt omdat de peroxide die ik gebruikte maar 3% is (ze verkochten niet sterker bij Etos :'( ).
Ik ga het nogmaals proberen deze week, ik ken gelukkig wat mensen uit de Apotheek met bevoegdheid en die kunnen wellicht wat voor mij kunnen regelen.

Ik zou graag een Tip willen geven voor als je geen mensen uit de Apotheek kent of waar je hoger dan 3% kunt halen, maar hier heb ik nog niets op verzonnen, dus als iemand me hierop zou willen aanvullen - hartelijk bedankt :).

Ok, ik heb dus de volgende dingen gebruikt om de pasta te maken (ik gebruik overigens mais zetmeel als verdikkingsmiddel).

Vanish oxi action (gegen flecken):
Afbeeldingslocatie: http://img585.imageshack.us/img585/4619/1000905.jpg

Mais zetmeel (om er iets smeerbaars van te maken dat makkelijk toe te passen is op vlakken):
Afbeeldingslocatie: http://img23.imageshack.us/img23/4872/1000902j.jpg

Glycerine (de peroxide van Etos zat in precies zo'n zelfde potje):
Afbeeldingslocatie: http://img694.imageshack.us/img694/8785/1000904e.jpg

Enkele foto's van de NES op dit moment:

Afbeeldingslocatie: http://img694.imageshack.us/img694/7002/1000895vm.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img811.imageshack.us/img811/4820/1000896n.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img703.imageshack.us/img703/8837/1000898h.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img841.imageshack.us/img841/6943/1000901v.jpg

Voor alle duidelijkheid ik heb alles op het balkon gedaan niet binnenshuis. Verder had ik de kast wat langer
onder de zon moeten houden, maar ik begon vrij laat ..

Ok dus wat ik hieruit heb geleerd:
- Een sterkere peroxide gebruiken
- Vroeger beginnen op een zonnige dag zodat ik vollop gebruik kan maken van de UV van de zon.
(De mooiste resultaten die ik heb gezien duurde zo'n 5-8 uur onder zon of UV lamp).

De tweede update zal een perfect gewitte NES bevatten! (ga ik van uit :)).

UPDATE 2 - Nog steeds niet zoals gewenst

Ok dus ik heb de sterkere peroxide gebruikt en de kast zeker een paar uur in de zon gelaten.
Ik zie wel verandering en dat het op enkele plaatsen lichter is geworden dan eerst.

Dus Retr0bright werkt wel echt, maar ik denk dat als je een goed resultaat wilt je de kast meerdere behandelingen moet geven, ik ben dus nog even bezig .. zoveel peroxide kreeg ik niet.

Ook vond ik het jammer dat er op de retr0bright website geen voorbeeld van de smeer pasta waren.
Ik moest er maar zelf van uitgaan hoe het er ongeveer uitzag.

De eerste keer was mijn solutie een dikke domper, maar deze keer zag het er goed uit net een gestold goedje - Hier moet ik trouwens nog een foto van maken als ik weer een poging doe.

Een foto:

Afbeeldingslocatie: http://img820.imageshack.us/img820/7060/1000911q.jpg

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2012 16:16 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

Ben ik ook wel benieuwd naar. Heb een Bloom kinderstoel staan, wit.. welke ondertussen geel is op sommige plekken. Ben bang dat er geen oplossing voor is maar blijf dit topic wel even volgen.. :)

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:04

Mavamaarten

Omdat het kan!

Volgens mij is het makkelijker om de kast gewoon opnieuw te spuiten, die witte bakken zijn snel uit elkaar gehaald :9

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:52
Kijk eens naar The “Retr0bright” Project http://retr0bright.wikispaces.com/

Ik lees daar wel eens over in het Vintage Consoles draadje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:08
Is het niet vaak dat als het kunstof geel wordt, dat het ook brozer wordt?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wat mij ooit is bijgebleven van bepaalde chemie lessen is dat als kunstof geel geworden is, er op een bepaalde manier een blauwe kleurstof op/in/bij gedaan wordt (hoe, en hoeveel geen idee meer) omdat geel en blauw complementaire kleuren zijn, die samen wit geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Heb hier ook een fan staan die ik graag weer wit zou maken, maar volgens mij is het een soort erozie. Roest kun je ook niet terug laten blinken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Elluminatie, de resultaten in die link ziet er geweldig uit.
Ik zit alleen te twijfelen, misschien dat een bepaalde verf hetzelfde kan bereiken? Een verf soort die
dicht in de buurt komt van het origineel en zodat het oppervlak nog als kunststof aanvoelt.

Keiichi, het kunststof voelt prima en nog sterk. Dit systeem wordt 'oud' van buiten en nieuw van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aftershave kan je proberen geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dat Retr0bright spul is wel geniaal verzonnen moet ik zeggen :)

Kost bijna niks, een rondje drogist/apotheek en een UV lamp en je bent klaar.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat zeggen jullie?

De 'oplossing' van Retr0bright maar eens proberen dan maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovemberSierra
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:46
Retr0bright wordt erg veel gebruikt bij retro consoles zoals de NES en SNES om deze weer in redelijk originele kleurstelling te krijgen. Het lijkt mij absoluut goed te gebruiken op alle soorten vergeeld plastic. Ik zou zeggen probeer het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb toevallig nog een oude NES liggen, deze was ik van plan om te bouwen naar een linux systeem.
Ik ga die gebruiken om het eens uit te testen, die is ook behoorlijk geel geworden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.truus.nl/content/images/ProductImages/large/101664_1.png
Kost 2.30€, kan mogelijk helpen maar is best agressief dus pas op met je vingers! eff 5 min. laten inwerken en dan afspoelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Rijkers
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-06 10:00
Ik meen een keer een spuitbus W5 te hebben gebruikt om meerdere gele dingen uit een rokershok weer wit te krijgen. Dat spul kan je volgens mij gewoon bij de Lidl kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackwolf-nl
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-05 17:56
vergeelde verf is niet terug wit te maken.
alleen zoals hier boven genoemd is, vergeeld kunststof witter maken met chemie.
overspuiten is volgens mij de enige (nette) oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verkleurd plastic is moeilijk weer wit te maken ,ligt er wel aan wat voor plastic het is .In sommige gevallen kun je de toplaag eraf slijpen met fijn waterproof of slijppasta , en daarna polijsten . Dat polijsten valt niet mee want als het te heet wordt smelt het.

Verkleurd ivoor is makkelijker wit te maken door waterstofperoxide er op te smeren en in zonlicht te leggen ,dat proces heet bleken , met plastic zal dat niet lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die link mbt de NES en retrobright werkt prima. Bovendien: een NES is ook kunststof :)
Retr0bright is een sloridige 40% waterstofperoxide. Nogal wiedus dus dat het wit wordt. Ik heb ergens ook een link gezien laatst waarbij iemand het verschil had getest tussen het retr0bright en een ander spul op basis van waterstofperoxide. Die resultaten waren veel slechter en een stuk minder egaal.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08 14:10
Retrobright werkt inderdaad goed.
Ik blijf het echt de grootste fout in de behuizing markt vinden dat de brandwerende stof in de oude computers na verloop van tijd geel kleurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kluyze schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 22:24:
Wat mij ooit is bijgebleven van bepaalde chemie lessen is dat als kunstof geel geworden is, er op een bepaalde manier een blauwe kleurstof op/in/bij gedaan wordt (hoe, en hoeveel geen idee meer) omdat geel en blauw complementaire kleuren zijn, die samen wit geven.
Primaire kleuren > Geel, Blauw ,Rood > ( GEEN Groen)

Secundaire kleuren - G+B = groen / - G+R = orange / - B+R= paars

Complemantaire kleuren = Bruin

A-chromatische kleuren > wit / zwart

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2012 06:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-09 12:06

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Hoe je een kast weer wit krijgt, geen idee, maar om op bovenstaande te reageren; complementair is duidelijk iets anders dan alleen 'bruin'. Complementaire kleuren zijn de paren die gevormd worden uit een secundaire kleur + de primaire kleur die niet in het 'mengsel' van de secundaire kleur zit.

Dus:
Geel - Paars
Blauw - Oranje
Rood - Groen

Wikipedia: Complementaire kleur

[ Voor 12% gewijzigd door DominoNL op 10-08-2012 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-09 22:42

ScSi

Belg.

Mij werd 'Muscle' aangeraden om mijn SNES te behandelen.. Wellicht het proberen waard, kost niets en is minder ingrijpend dan de retr0bright..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 16:21

sus

is druk :+

DominoNL schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 08:45:
Hoe je een kast weer wit krijgt, geen idee, maar om op bovenstaande te reageren; complementair is duidelijk iets anders dan alleen 'bruin'. Complementaire kleuren zijn de paren die gevormd worden uit een secundaire kleur + de primaire kleur die niet in het 'mengsel' van de secundaire kleur zit.

Dus:
Geel - Paars
Blauw - Oranje
Rood - Groen

Wikipedia: Complementaire kleur
Dus, alle primaire kleuren bij elkaar, vormt volgens mij altijd dezelfde kleur:
Geel + (blauw, rood)
Blauw + (geel, rood)
Rood+ (blauw, geel)

Edit: ben btw zo kleurenblind als het kan, maar dit is voor mij dan "logisch nadenken", ik kan het niet zien of het zo is

[ Voor 8% gewijzigd door sus op 10-08-2012 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ScSi schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 08:53:
Mij werd 'Muscle' aangeraden om mijn SNES te behandelen.. Wellicht het proberen waard, kost niets en is minder ingrijpend dan de retr0bright..
Ik denk dat het probleem hier is dat Mr.Muscle aangekoekt vet en dergelijke ÓP tegels en ander keuken gerei kan afhalen, maar in dit geval lijkt het me dat de vergeling echt in het kunststof zelf heeft plaatsgevonden.

Een quote van kruidvat:
"Mr. Muscle Keukenreiniger is werkelijk een wonder voor in de keuken. Deze spuitflacon pakt al het hardnekkigste vet, vuil en vlekken in uw keuken direct aan. In een handomdraai ruikt uw keuken naar de geur van frisse citroen. Geschikt voor kunststof oppervlakken en keramische kookplaten."

Met andere woorden, er valt waarschijnlijk niets van het kunststof zelf af te halen, daarentegen is het wel geschikt voor kunststof, dus lijkt inderdaad minder ingrijpend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niemand die aftershave heeft geprobeerd tot nu toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog niet geprobeerd, zou het apart moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet zo'n testertje nog ergens rondslingeren? Of wat meuk van je wederhelft misschien. Als er maar alcohol in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 06:05:
[...]

Primaire kleuren > Geel, Blauw ,Rood > ( GEEN Groen)
Secundaire kleuren - G+B = groen / - G+R = orange / - B+R= paars
Complemantaire kleuren = Bruin
A-chromatische kleuren > wit / zwart
Sorry dat ik het zeg, maar dat klopt echt niet. Met geel/blauw/rood noch met groen/oranje/paars kan je iets samenstellen dat in de buurt van een volledig kleurenpalet komt, terwijl het daar nou juist om begonnen was.

Primaire kleuren (uitstraling van licht): rood, groen, blauw (zie beeldbuistechniek en lcd) -> samen wit

Secundaire kleuren (de wit-complementen van de primaire kleuren, absorptie van licht dus ook menging van verf): cyaan, magenta, geel (zie printers) -> samen zwart

Complement: datgene waarmee je iets aanvult. Trek rood af van wit licht en je houdt groen+blauw = cyaan over, enz.

In de praktijk zijn kleuren niet perfect, vandaar dat je met een televisie niet het complete gamut haalt, en dat de printer donkerbruin print als je cmy mengt. Daarom, en omdat het goedkoper is, heeft de printer vaak een 4e catridge met zwart.

[ Voor 10% gewijzigd door mae-t.net op 10-08-2012 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga nu een Retr0bright maken, wens me succes :).

link:
http://retr0bright.wikispaces.com/Retr0Bright+Gel

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2012 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
Ik maak vergeelde kunstof ook wel eens wit door jif (nu tegenwoordig CIF) te gebruiken. Help bij mij best wel goed.

Edit: Succes, Jozet d:)b

[ Voor 11% gewijzigd door marquis op 11-08-2012 13:15 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-08 01:31

Nessuno

io sono nessuno

Laatst mn transparante fans (antec tricool )schoon gemaakt met oxifanish of hoe die meuk ook heet.
Ze kwamen er uit als nieuw :D

(fans wel even netjes uit elkaar halen hea :D )

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 22:57
Het is al een tijdje geleden dus ik kan me vergissen maar volgens mij hebben we ooit een vergeelde tuin set weer wit gekregen door het in te smeren met citroen, even laten intrekken, daarna afnemen met water en azijn. Misschien werkt het hier ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 14:01
Hoe is het gegaan.

Heb hier een oude Retro Macintosh staan, die veel te geel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Danke voor de support, zie de update :-)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Volgens deze pagina:
http://retr0bright.wikispaces.com/Problems+and+Pitfalls
Is het juist niet beter om een sterkere peroxide te gebruiken.. Ik zou het als ik jouw was eerder zoeken in een fellere UV-bron. Kan je niet ergens een zonnebank gebruiken?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik moet dus ook oppassen met dat een dunne laag pasta niet opdroogt in de zon als ik het buiten doe.
Ik heb helaas geen werk ruimte hier om het binnen te doen anders zou een UV lamp makkelijker zijn.

Een te sterke peroxide zal waarschijnlijk niet goed zijn nee, maar de recepten die aangegeven worden op de wiki gebruiken allemaal 10% of sterker. 3% zit daar ver vanaf en vandaar dat ik een sterkere solutie nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Coops
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-01-2024
Het grote probleem met het wit maken van dit plastic is dat je in principe niets anders doet dan het plastic beschadigen. Wat je er ook opsmeert het geen het moet doen is simpel weg het plastic zo beschadigen dat het weer wit kleurt. Door de beschadiging zal het ook sneller weer van kleur verschieten dus houd daar rekening mee, je kun het materiaal maar zo vaak behandelen voor het simpel weg niet meer te redden is.

Ik heb helaas geen idee meer hoe het goedje hete maar ooit nog eens in een ziekenhuis een rokers ruimte mogen schoonmaken en daar wat tests uitgevoerd met verschillende middelen om de ooit witte hard plastic stoelen weer wit te krijgen... Het meeste spul had geen effect of werkte nauwelijks maar een van de middeltjes was letterlijk en figuurlijk instaat om met een spray en een doekje binnen een paar minuten de stoelen die al 15 jaar in de ruimte stonden weer netjes wit te krijgen.
Geen idee of het ooit echt in gebruik is genomen omdat wij het stuk voor stuk allemaal als een heel erg eng goedje omschreven. Iets dat op die manier een laag teer en nicotine etc gewoon op kan lossen kan niet gezond zijn. Gelukkig zonder handschoenen of wat dan ook te gebruiken dat dan weer wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08 14:10
Rob Coops schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:23:
Het grote probleem met het wit maken van dit plastic is dat je in principe niets anders doet dan het plastic beschadigen. Wat je er ook opsmeert het geen het moet doen is simpel weg het plastic zo beschadigen dat het weer wit kleurt. Door de beschadiging zal het ook sneller weer van kleur verschieten dus houd daar rekening mee, je kun het materiaal maar zo vaak behandelen voor het simpel weg niet meer te redden is.

Ik heb helaas geen idee meer hoe het goedje hete maar ooit nog eens in een ziekenhuis een rokers ruimte mogen schoonmaken en daar wat tests uitgevoerd met verschillende middelen om de ooit witte hard plastic stoelen weer wit te krijgen... Het meeste spul had geen effect of werkte nauwelijks maar een van de middeltjes was letterlijk en figuurlijk instaat om met een spray en een doekje binnen een paar minuten de stoelen die al 15 jaar in de ruimte stonden weer netjes wit te krijgen.
Geen idee of het ooit echt in gebruik is genomen omdat wij het stuk voor stuk allemaal als een heel erg eng goedje omschreven. Iets dat op die manier een laag teer en nicotine etc gewoon op kan lossen kan niet gezond zijn. Gelukkig zonder handschoenen of wat dan ook te gebruiken dat dan weer wel :)
Het neemt de brandwerende stof op die het plastic na een tijdje geel kleurt.
Het beschadigt dus eigenlijk niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:18
Je moet eens gaan kijken naar Retrobright:

http://retr0bright.wikispaces.com/

Edit, beter scannen voortaan, was al genoemd.

[ Voor 23% gewijzigd door Lizard op 14-08-2012 16:34 ]

Pagina: 1