Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Computer doet er heel lang over om op te starten

Pagina: 1
Acties:

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Sinds vanochtend duurt het erg lang om de vaste pc thuis op te starten. Hij blijft hangen in de biospost (waar de mogelijkheid om naar de BIOS te gaan verschijnt en ook de naam van het moederbord etc) gedurende een 5-6 minuten. Dan blijft hij ook nog een aantal minuten hangen bij 'Windows starten' en nadien duurt het ook nog zo'n 3 minuten voordat je en useraccount kan selecteren. Ik weet niet hoe dit komt, dit is van de ene dag op de andere, gisteren werkte het systeem nog prima. Eenmaal de pc opgestart merk ik ook geen problemen.

Specs:

Intel C2Q Q6600 (niet overclocked)
4 GB DDR2-RAM
Asus P5K moederbord
2 interne en één externe HDD, de C drive is een Seagate 320GB 7200 rpm
Nvidia GTS 250 gpu

Wat heb ik al geprobeerd:

Eerlijk gezegd nog niet erg veel, omdat ik het een erg vreemd probleem vind. Ik heb geprobeerd om de BIOS te updaten, maar dat is niet gelukt omdat de software die gedownload kan worden voor de BIOS te updaten niet compatibel is met Windows 7 64 bits. De bios versie is overigens 0603 7/3/2007.

Hebben jullie nog tips?

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-10 20:25
fast boot (oid) aanzetten, en als dat niet werkt een windows herinstallatie doen.

druk en typefouten voorbehouden

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-11 12:46

Pos

Meteen een herinstallatie van windows adviseren is een beetje kort door de bocht. Een hang in de bios post duidt eerder op een hardware malfunction. Persoonlijk gok ik eerst op een HDD die niet goed communiceert.

Dus koppel eens de externe EN de interne hdd los (niet je c: schijf) koppel ook je cd/dvd drives los. Ik zou zoiezo alle external peripherals losgooien.

Mocht daar niks uit komen, gooi dan ook je c: schijf los en kijk of je bios post dan wel snel doorloopt, maar dan krijg je daarna wel een message of je een boot item wilt instellen. Dus dan wel ff opletten of de bios dan wel fatsoenlijk doorloopt. Mocht de bios dan wel normaal doorlopen, dan is het waarschijnlijk 1 van je schijven.

Daarna kun je nog proberen om de onboard peripherals uit te schakelen, onboard sound, graphics, network, usb, etc etc

• LaurentS
Windows opnieuw installeren is idd de laatste stap, dat is toch behoorlijk wat werk ;)

Ik heb net even gedaan wat jullie zeiden, alle usb poorten losgekoppeld en de hdd's, buiten de c schijf, losgekoppeld. Dan start de pc idd perfect op.

Nu komt het vreemde, ik heb het één voor één terug aangesloten en nu is alles terug aangesloten en start hij opnieuw zonder problemen op...

Ik ben nu bezig om een extra backup te maken, vermits mijn laptop in reparatie is bij Asus, is niet al mijn data meer dubbel opgeslagen, omdat ik daar in feite te weinig opslagcapaciteit voor heb zonder mijn laptop waar een 750 GB hdd in zit.

Hebben jullie een idee hoe het komt, dat het nu op eens wel terug werkt zoals het moet?

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-11 12:46

Pos

waarschijnlijk een kabel die niet lekker zat. Mocht het binnen afzienbare tijd weer gebeuren heb je misschien een brakke kabel.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• LaurentS
Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 13:51:
[...]

Heb je toevallig Acronis True Image geinstalleerd??
In dat geval moet je wellicht op zoek naar andere snapapi drivers op hun site.
http://kb.acronis.com/content/26062
Nee, dat heb ik niet geïnstalleerd.

• LaurentS
Vergeten hier te posten, blijkbaar is alles in orde met de schijven, alle blokjes waren groen bij beide schijven.

Pagina: 1