• sthij
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-12-2025
Hallo,

Ik heb in het verkeerde topic geplaatst sorry hiervoor dus ik plaats het hier.

Sinds kort freezed mijn pc als ik zware dingen ga doen zoals gamen. er is geen bsod het beeld wordt zwart en dan moet ik me pc resetten en dan start die zo op.

Ik heb alles terug naar stock gezet incl voltages enz. ik heb memtest gedraait. ik heb gekeken naar de temperatuur van de psu (gevoelt de lucht en de huls erom heen voelde koel aan) ik heb furmark gedraait. En een virus scan.

Specs
Intel core i5 2500k
corsair vengeance 8gb
coolermaster gx 750 v2
asus gtx 670
asrock z77 extreme 4 m
intel 520 60gb ssd
seagate barracuda 2tb
scythe mugen 2 rev b

Filmpje van wat er gebeurt. :

https://www.dropbox.com/s...o/VID_20120807_174746.mp4

alvast bedankt

• sthij
Niemand heeft gereageerd maar dat maakt niet zo veel uit. Als ik bijvoorbeeld met furmark test is alles goed maar als ik met directx game of (3dmark11) dan slaat die eruit dus ik denk directx. Maar hoe repareer je directx of herinstaleer je het.

Verwijderd

Ik weet niet of je al had gekeken bij de Microsoft ondersteuning? Daar staan namelijk ook vaak nuttige dingen tussen. Hier de link:

Link na Microsoft

Mochten deze opties niet werken laat het maar even weten.

• sthij
Ik heb het gelezen maar ten eerste bestaat D:\setup\directx\dxsetup.exe niet bij de cdtjes. En geld dit niet voor 1 spel? hij doet het namelijk bij elke spel.

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je zegt zware dingen zoals gamen... Is het ook bij andere applicaties, of puur games?
Dit lijkt mij anders nml wel n videokaartkwestie..
Wat zijn de temps van je videokaart dan?

je filmpje doet het bij mij niet...

[ Voor 4% gewijzigd door fm77 op 11-08-2012 18:25 ]

Verwijderd

Dan lijkt het idd je grafischekaart, probeer je grafischekaart van het stof te ontdoen. Laatste drivers geïnstalleerd?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2012 18:39 ]

• sthij
Alleen puur gamen of bijvoorbeeld 3dmark11 grafisch zwaar dus. Het heetste wat ik de videokaart ooit heb gezien is 75 graden celcuis dat was onder furmark bij gamen meestal 65 graden. Laatste drivers staan erop en hij is stofvrij.

Edit: nieuwe link van het filmpje geen idee waarom die het niet doet. https://www.dropbox.com/s...o/VID_20120807_174746.mp4

[ Voor 23% gewijzigd door sthij op 11-08-2012 19:10 ]

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Temps zijn dus goed... Ik gok twee opties: Software (beste oplossing is drivers nakijken, of in het uiterste geval een nieuwe windows installatie), en anders je voeding die wellicht niet meer helemaal lekker werkt...

• sthij
Kan ik mijn oude hdd pakken van 320gb en daar windows opinstaleren kijken of er iets fout is en dan gewoon mijn nieuwe hdd en ssd aansluiten zonder problemen?

Is er een manier om me voeding te testen de voltages op de +12 volt lijn zijn max 12.2 en minimaal 11.8 (gemeten met multimeter)

Verwijderd

Probeer inderdaad de drivers eraf te gooien met driver sweeper, in veilige modus. En installeer daarna de drivers opnieuw. Probeer dat.

Verwijderd

Beeld wordt zwart, en de PC slaat niet uit, dat is eerder een driver issue of DirectX denk ik, update ze en als je game niet naar de laatste patch is geupdate doe dat ook. misschien helpt dat.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

sthij schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 19:34:
Kan ik mijn oude hdd pakken van 320gb en daar windows opinstaleren kijken of er iets fout is en dan gewoon mijn nieuwe hdd en ssd aansluiten zonder problemen?
Ja. En is ook de moeite om te doen tov alleen drivers vervangen oid.

Weet je of je nog iets gedaan had laatste keer voordat hij begon te crashen? Driver / windows updates, anything?

Verder is de suggestie van voeding een goede. In het verleden ook een keer iets dergelijks gehad, bleek het probleem met een andere voeding opgelost, zonder dat de 'oude/kapotte' voeding een verkeerde meting gaf. Als je een extra in de buurt hebt, zeker even proberen.

• sthij
Oke ik ga morgen een andere hdd proberen. Ik herriner me niks wat ik gedaan heb. Ik heb wel een andere voeding alleen een oude 350w no name voeding die helaas geen 2 pci connectors heeft.

• sthij
Helaas alle drivers eraf gesmeten en erop nieuw opgezet maar nog steeds de crash. Is er een manier om de voeding te testen zonder een ander systeem?

• .je
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-01 11:25

.je

Bekend probleem!!

Ik heb het ook. Het ligt aan mijn SSD, hij is stuk aan het gaan helaas.
Het heeft een hele tijd geduurd maar nu krijg ik de BSOD's ook wanneer ik gewoon in windows ronddwaal.
Zelf geniet ik van een OCZ Vertex 2 als SSD, een bekend probleem zo schijnt te lezen te zijn op verschillende fora. Van jou opstelling zie ik dat je een intel ssd hebt (persoonlijk geen ervaring mee).

Ik gooi morgen bij levering van mijn nieuwe hardware de huidige ssd door 'dban' heen en gooi 'm dan de RMA straat in. Zal wel het duren voordat ik een ander exemplaar ocz terug heb maar met een beetje geluk ben ik van de problemen af.

Misschien dat je hier wat aan hebt :)

[ Voor 3% gewijzigd door .je op 12-08-2012 20:25 ]

Verwijderd

sthij schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 17:02:
Niemand heeft gereageerd maar dat maakt niet zo veel uit. Als ik bijvoorbeeld met furmark test is alles goed maar als ik met directx game of (3dmark11) dan slaat die eruit dus ik denk directx. Maar hoe repareer je directx of herinstaleer je het.
Furmark is OpenGL, je hebt dus DirectX issue zoals je zelf ook aan geeft, type dxdiag in start -> run hit enter en kijk of je error's tegen komt. Update je DirectX sowieso.

Edit: Laat Furmark en Prime95 samen voor een paar minuten(5) lopen dan weet je of je voeding deugt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2012 20:43 ]

• sthij
ik zie geen problemen in dxdiag en updaten van directx gaat helaas niet ik heb de laatste versie erop staan. furmark en prime95 7 min aan laten staan helaas niks ik heb het ook met intel burn test gedaan.

En hoe kan ik de ssd testen via smart van speedfan is die nog 100%

[ Voor 14% gewijzigd door sthij op 12-08-2012 21:15 ]

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Om temperatuur issues verder uit te sluiten (software sensors vertellen niet altijd het hele verhaal), zou je b.v. met de kast open kunnen gamen (eventueel zelfs met een fan erop gericht). Als dat verschil maakt, dan is het vermoedelijk toch koeling/airflow, zo niet, dan moet je het ergens anders zoeken.

Instabiele OCs willen ook wel eens 'zwart beeld' opleveren onder load; je zou b.v. de Vcore, Vmem of andere voltage instellingen van je mobo eens een tikje ophogen.

En welk type voeding heb je en hoe zwaar is die ?

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• sthij
Ik heb me cpu voltage 3 standen hoger gezet en heel 3dmark11 door gekomen. Eerst kwam ik niet door de 15 seconden. Ik had dit al geprobeerd allen met 2 standen. Als er nog iets mis is kom ik terug op deze topic

Iedereen erg bedankt :D

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Klinkt veel belovend, maar let er wel op dat door Vcore verhogingen de CPU temp onder langdurige load aardig kan oplopen. Als je goede koeling + airflow hebt (om de hete lucht uit de kast te blazen), dan moet het verder geen probleem vormen...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
SKiLLa schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 22:07:
Klinkt veel belovend, maar let er wel op dat door Vcore verhogingen de CPU temp onder langdurige load aardig kan oplopen. Als je goede koeling + airflow hebt (om de hete lucht uit de kast te blazen), dan moet het verder geen probleem vormen...
nou die 3x 0,005 volt gaat echt niet fataal worden hoor :P

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Nee, fataal niet, maar het opgenomen vermogen is kwadratisch aan de spanning; 0,15v kan zo 5c of 10c schelen. Als het echter slechts 0,015v is, dan zal het verschil inderdaad minimaal zijn.

• sthij
Tja hij deed het 2 uur daarna moest ik het voltage op 0.035 zetten maar hij blijft weer crashen na een lange tijd. Jammer dacht toch echt dat ik het probleem had gevonden.

• sthij
Als ik windows op een andere hdd instaleer is er niks aan de hand maar op me nieuwe ssd en hdd wel. Is er een manier om windows te repareren aangezien ik veel bestanden moet herdownloaden als ik windows opnieuw instaleer.

Edit : staat er nou in de titel freezet ?

[ Voor 9% gewijzigd door sthij op 13-08-2012 17:07 ]

Verwijderd

sthij schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 17:04:
Als ik windows op een andere hdd instaleer is er niks aan de hand maar op me nieuwe ssd en hdd wel. Is er een manier om windows te repareren aangezien ik veel bestanden moet herdownloaden als ik windows opnieuw instaleer.

Edit : staat er nou in de titel freezet ?
Je hebt de Windows CD/DVD nodig, in XP doe je net of je een clean install wil uitvoeren volg de instructies tot dat je een optie krijgt om op R of Esc te drukken als ik me niet vergis.

http://www.google.com/#hl...9da56b8&biw=1424&bih=1063

Google is geek's best friend hey :)

• sthij
Ik heb nog iets gevonden als ik op mijn intel 3000 ga (dus zonder gpu) dan gebeurt er niks als ik met gpu ga gaat het wel fout. Als het software matig is hoort het dan niet bij beide te gebeuren?

Verwijderd

Je kan ook soft-ware conflict hebben, de driver van Intel zijn anders dan Nvidia natuurlijk. Hoe lang is je voeding al in gebruik? Je zei toen je de voltage verhoogde ging het wat langer en nu met de HD 3000 heb je geen probleem, doet me allemaal aan power issue denken.

Edit: Probeer eens meer voltage voor je GPU met MSI-afterburner.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2012 04:23 ]

• sthij
Mijn voeding is ongeveer een half jaar oud. bij msi afterburner staat er alleen vermogen en die staat bij furmark op 105%. En ik heb de voltages van de psu gecheckt met een multimeter en het hoogste is 12.20 en het laagste is 11.80.

Verwijderd

Oh, sry je moet naar settings in MSI-afterburner en vink unlock voltage control aan.

• sthij
Oke hij staat op +0 en als ik er wat bij doet gaat die automatisch naar +12 en hoger dan +12 gaat die naar +25. Maar ik zie geen verschil in gpu z bij vddc

Verwijderd

Enable voltage monitoring (onder unlock voltage control) van MSI-afterburner en kijk wat ie aan geeft of reload GPU-Z.

• sthij
1.0620 heb ook 1.0720 gezien.

Verwijderd

En, krijg je nog steeds die zwart beeld? Ik weet trouwens niet wat een veilig voltage voor je GPU is, dus voorzichtig :)

• sthij
Ik heb de voltage op +12 gezet en power limit op 105% maar ik krijg nog steeds een zwart beeld wel later.

Verwijderd

Wat is je vorige GPU? Probeer die eventueel.

• sthij
Helaas is die rma gegaan en verkocht ik heb niks thuis meer liggen.

• sthij
Ik kan een goedkope gtx 260 (of andere kaart) kopen voor het testen zou dit zin hebben?

Verwijderd

Hmmm weet niet hoor, kan je niet eentje lenen? om nou een kaart te gaan kopen is een beetje extreem, ik zou het niet doen, maar als je veel aan PhysX hebt misschien kan je dan in zo'n extreem geval de gtx260 dedicaten aan PhysX, maar dan moet je PSU dat treken. Maar eerst minder extreem iets, heb je de Windows gerepareerd?

• sthij
Ik heb gewoon een 9800gx2 voor 30 euro gekocht trekt lekker veel stroom en ik baal er van dat ik mijn test kaart een tijdje geleden heb verkocht. Ik geef een update als ik hem heb.

• sthij
Ik heb hem binnen en niks loopt meer vast met deze kaart dus ik ga ervan uit dat me gtx 670 kapot is. Zou ik hem rma doen?

Verwijderd

Ja, zou ik doen.
Pagina: 1