• HackZ
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-01 21:23
Beste Tweakers,

Ik heb hier een PC die random vastloopt. Het beeld staat hierbij compleet stil, reageert nergens op en de enigste oplossing is de computer uit / aan zetten. Aangezien de PC zelfs in de BIOS random vastloopt (en soms niet een beeld geeft bij het opstarten) lijt mij het dat het een hardware issue is.

Nu heb ik al een aantal dingen proberen uit te sluiten door hardware te vervangen. Om te beginnen heb ik het geheugen verwisseld, dit leek even goed te gaan maar uiteindelijk liep de PC als nog vast. Verder heb ik een oude video kaart geplaatst om te kijken of de videokaart het probleem was, maar de PC bleef random vastlopen.
Ook heb ik de DVD drive losgekloppeld en de sata kabel van de hardeschijf vervangen, ook dit zonder succes..

Het systeem is niet overgeklokt, en de temperaturen zijn ook prima. Ik heb nu het vermoeden dat het moederbord of de processor kuren vertoond. Ik heb echter geen mogelijkheid om dit te kunnen testen.

Ik zou dan ook graag willen weten of jullie nog mogelijke oplossingen hebben (bios instellingen? ik heb cmos al gecleared). Bios durf ik niet te upgraden vanwege freezes in de bios.

Het gaat om het volgende systeem:
- Asrock 870 Extreme3
- Phenom II X6 1090T
- 4x 2GB Kingston kvr1333d3n9k2/4g
- AMD Radeon HD6870
- Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
- Scythe Mugen 2 Rev. B
- Corsair HX650W

Alvast bedankt!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-01 04:29

MadMan

What the....

Legale windows?

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:46
Loopt ook in BIOS vast zegt de TS. Heeft weinig met Windows te maken lijkt me.

Dit al doorgenomen?
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 36% gewijzigd door Zatara op 08-08-2012 23:55 ]

• HackZ
Ja is een legale nederlanse versie van Windows 7 Home Premium. Maar zoals Zatara ook al zegt, loopt de PC ook al vast (randomly) in de BIOS, lijkt me dus weinig met Windows te maken te hebben.

Die guide heb ik nog niet doorgelopen, ga ik vanavond doen en laat het resultaat weten, bedankt!

• HackZ
Gister nog maar is de PC helemaal leeg gehaald, alles opnieuw aangesloten (met alleen het hoognodige, 1x 2gb geheugen) en lijkt weer prima te draaien. Zojuist geprobeerd extra geheugen (1x 2gb) er bij te zetten en bleef de PC hangen op D5 (dr debug). Maakt niet uit welk slot, maar zodra er twee geheugenslots bezet zijn start hij niet verder.

Enig idee wat dit kan veroorzaken? Lijkt niet specifiek een slot of geheugen module te zijn die niet werkt maar eerder iets op het moment dat er twee geheugenmodules actief zijn.. maar lijkt dus wel issue met MOBO of Geheugen

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Elk geheugen reepje testen met memtest, misschien is er 1 stuk.

Of als om onverklaarbare redenen dat moederbord met slechts 2 reepjes wil werken, koop je 2X4 GB geheugen en verpats je die je nu hebt.

Of je kijkt of het geheugen op de juiste voltage werkt, eventueel verhoog je dat iets.

• HackZ
Wilt helaas maar met 1 reepje werken, want individueel werken de reepjes wel. Denk dus eerder dat er een probleem met het moederbord is, maar ik zal van de week nog even wat extra testen uitvoeren om er zeker van te zijn.

Ik zal ook kijken of ik het voltage nog iets kan verhogen, draait al wel op 1.575 V ipv standaard 1.5V

• Electric Brainz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 21:05
Heb je al een andere voeding geprobeerd?

Daarnaast kwam ik hier een mogelijke oplossing voor het geheugen tegen tegen.

• HackZ
Nee andere voeding heb ik nog niet geprobeerd, maar dat linkje dat je daar hebt gepost ziet er veelbelovend uit :) ga ik vanavond zeker proberen thx!
Pagina: 1