Me intake en outlet fans maken ZWAAR veel herrie, en zijn helemaal niet echt nodig als ik bijvoorbeeld een film ofzo aan het kijken ben (wanneer die straaljagers dus errug lastig zijn)... Dus: is het mogelijk (fans zitten momenteel gewoon direct op die aansluitingen op het moederbord) om de fanaansluitingen via een programmaatje uit te zetten of moet ik toch moeilijk doen en een schakelaar inbouwen? Kheb een BE6-II.
Verwijderd
Gewoon een schakelaartje ertussen zetten.... of eventueel een pot-meter zodat je het voltage, en dus ook de snelheid van de fans kunt regelen... op een lager voltage produceren ze minder airflow... maar ook minder HERRIE....
Greetz Big Tazzz
www.overklokken.cjb.net
Greetz Big Tazzz
www.overklokken.cjb.net
Ja klopt! 
Ik heb ook een potmeter+schakelaar tussen mijn intake fan zitten, gewoon gesoldeerd en daarna op een 5,25" frontje geplaatst!! Werkt perfectos!!
Ik heb ook een potmeter+schakelaar tussen mijn intake fan zitten, gewoon gesoldeerd en daarna op een 5,25" frontje geplaatst!! Werkt perfectos!!
Whatever.
Verwijderd
Schakelaar is paradise
heb er nu 4 in frontje ingebouwt.
Een voor dedicated secondary peltier voeding.
een om de 220V kabel uit me dedicated secondary voeding te onderbreken zodat m`n 220V fans uitgaan. die werken nl onafhankelijk van het feit of de secondary voeding aanstaat of niet.
nu nog wat random fans en peltiers.
maar daar eerst v5 5500 voor nodig.
heb er nu 4 in frontje ingebouwt.
Een voor dedicated secondary peltier voeding.
een om de 220V kabel uit me dedicated secondary voeding te onderbreken zodat m`n 220V fans uitgaan. die werken nl onafhankelijk van het feit of de secondary voeding aanstaat of niet.
nu nog wat random fans en peltiers.
maar daar eerst v5 5500 voor nodig.
Uitzetten zou ik zeker niet doen ! helemaal niet met dit warme weer..
maar inderdaad op een lager toerental laten draaien zou kunnen helpen tegen het lawaai..
een potentiometer zou je hierbij kunnen helpen..
maar inderdaad op een lager toerental laten draaien zou kunnen helpen tegen het lawaai..
een potentiometer zou je hierbij kunnen helpen..
"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©
Het valt mij op dat jullie allemaal de pot meters gebruiken om de overbodige stroom op te stoken (die dingen worden dus warm). Ik ben nu bezig met een betere oplossing, met instelbare inschakel spanning ect..
Nou vertel mij dan maar s wat instelbare inschakel spanning is en hoe het werkt, Erik
heb je progjes voor waar je het max RPM kan instellen van je koolers moet je maar eens rondfietsen bij tweakfiles.com CPUcool ondersteund het in ieder geval
Het idee erachter is dat de fans een bepaalde minimale spanning nodig hebben om te gaan draaien, zou je alleen een pot meter in je stroomkring opnemen en die staat te dicht (als een fan eenmaal draait doet ie het met minder spanning ook) gaan je fans niet draaien...
Ik heb hier een schema liggen met een instelbare minimale spanning bv 5 volt. Je kunt dan je fan regelen van 5-12 V
Ik heb hier een schema liggen met een instelbare minimale spanning bv 5 volt. Je kunt dan je fan regelen van 5-12 V
Erik:
Is zeker een schakeling op basis van een LM317 ?
Heb ook zo'n schakeling aan men fans hangen, maar heb hem omgebouwd zodat ie temperatuurgeregeld is. Laat altijd 5 V door, genoeg om je fans op te laten starten. Met dit heerlijke weer zorgt de schakeling er echter voor dat men fans 12 volt geleverd krijgen.
Is zeker een schakeling op basis van een LM317 ?
Heb ook zo'n schakeling aan men fans hangen, maar heb hem omgebouwd zodat ie temperatuurgeregeld is. Laat altijd 5 V door, genoeg om je fans op te laten starten. Met dit heerlijke weer zorgt de schakeling er echter voor dat men fans 12 volt geleverd krijgen.
Iemand tips waar ik van die potmetertjes enzo kan kopen?
Lijkt me wel roelerend, vier van die draaidingetjes voorin me kast
Lijkt me wel roelerend, vier van die draaidingetjes voorin me kast
volgens mij is het niet zo dat je al het overbodige stroom opstookt. Dat ding wordt natuurlijk vast wel warm, maar het is niet zo dat hij net zoveel stroom gebruikt als wanneer hij op een grotere stroomsterkte zou lopen. (of is het nou een grotere spanning...nou ja, whatever, heb nog een week om m'n natuurkunde examen te leren
)
Verwijderd
je moet zo'n potmeter ook niet serieel doen maar op een andere manier. je moet alle drie de pennetje gebruiken werkt veel beter.
en heb je zo'n schemo voor die LM???? hoe je dat bouw
en heb je zo'n schemo voor die LM???? hoe je dat bouw
Verwijderd
ik heb al mijn fan's met zo'n voedingskabeldoorlus stekkertjes en heb er gewoon een doorgesneden, een schakelaar tussengehangen die buitne men kast hangt en dat werkt perfect
Met een potmeter gebruik je wel het volledige potentiaal, 12 V. Alleen de stroom, A, neemt af omdat de totale weerstand in de kring groter wordt.
DUAL-Speed: alle drie de pennen gebruiken is totale bull-shit. Als je de 2 buitenste pennen gebruikt hebt je continue de volledige weerstand. Door de middelste pen en een aan de buitenkant te gebruiken krijg je pas een variabele weerstand. Afhankelijk van de keus om naar links of rechts te draaien om de fans uit te zetten kies respectievelijk de linker of rechter kant..
Ik zal wel ff een schema voor de LM-schakeling tekenen...
DUAL-Speed: alle drie de pennen gebruiken is totale bull-shit. Als je de 2 buitenste pennen gebruikt hebt je continue de volledige weerstand. Door de middelste pen en een aan de buitenkant te gebruiken krijg je pas een variabele weerstand. Afhankelijk van de keus om naar links of rechts te draaien om de fans uit te zetten kies respectievelijk de linker of rechter kant..
Ik zal wel ff een schema voor de LM-schakeling tekenen...
Verwijderd
is niet waar van pure bullshit wat als je de twee buitenste pinnen de voeing aanlsluit heb je een constante en kan je met de middelste pin de weerstand de snelheid instellen. hierdoor zal de totale paralelle weerstand kleiner zijn. dus het kan wel.
of het efficient is, is een andere zaak.
of het efficient is, is een andere zaak.
Ow op die manier.... maar da's inderdaad een beetje omslachtig. Sorry voor m'n harde reply.
Pagina: 1