Graag wat input op mijn eerste desktop samenstelling! ~€1000

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcroel
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09 18:51
Beste Tweakers,

Ik ben sinds kort op dit forum wat aan het snuffelen geweest nadat ik heb besloten om een desktop te bouwen/laten bouwen om mijn laptop mee te gaan vervangen! Ik heb wel een beetje verstand van computers maar dit word mijn eerste poging tot het samenstellen van een PC dus is het best spannend en zou ik graag jullie mening willen gebruiken voordat ik wat doms doe!

Een beetje meer info:

Het voornamelijkste doel van deze PC word muziek productie en verder gewoon dagelijks gebruik voor school, films kijken etc etc. Ik game niet dus zoek ook niets over de top high end in dat opzicht.. Ik gebruik nu gewoon een al wat ouder wordende laptop voor mijn muziek productie waarmee ik via HDMI aangesloten zit op een Philips TV die aan de muur hangt. Ik ben van plan om deze nieuwe PC ook aan te sluiten aan de genoemde TV via HDMI dus probeer hier ook rekening mee te houden wat betreft de aansluitingen op de toekomstige desktop.

Een budget heb ik niet echt maar het zou mooi zijn als ik onder de €1000 zou uitkomen (hoe minder hoe beter uiteraard).

Dit is wat ik tot nu toe heb (hopelijk gaat dit goed, eerste keer!):

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.12 ST31000524AS, 1TB€ 74,85€ 74,85
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 85,-€ 85,-
1Aerocool XPredator White Edition€ 119,90€ 119,90
1Cooler Master V8€ 56,-€ 56,-
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,-€ 167,-
1Corsair Builder CX430 V2€ 38,94€ 38,94
1Samsung 830 series 128GB€ 99,-€ 99,-
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1866C9€ 52,96€ 52,96
1Gigabyte GV-N550WF2-1GI€ 114,90€ 114,90
1Asus P8Z77-V€ 155,-€ 155,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 963,55

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties en zeer dankbaar naar diegene die me willen helpen!

Alvast bedankt en excuses voor mijn gebrekkige Nederlands aangezien het niet mijn moedertaal is!

Met vriendelijke groet,

Roel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devazox
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-12-2024
Ik vind de balans niet zo goed?

Waarom pak je dat moederbord als je niet wil overklokken? Kun je beter iets kopen rond de 70 euro en het overige geld in een grotere SSD steken. Of een leuke videokaart mocht je ooit een spelletje willen doen.
Ook windows 7 kun je goedkoper aan komen. En de kast lijkt me omdat je die zelf mooi vindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcroel
devazox schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 18:14:
Ik vind de balans niet zo goed?

Waarom pak je dat moederbord als je niet wil overklokken? Kun je beter iets kopen rond de 70 euro en het overige geld in een grotere SSD steken. Of een leuke videokaart mocht je ooit een spelletje willen doen.
Ook windows 7 kun je goedkoper aan komen. En de kast lijkt me omdat je die zelf mooi vindt?
Eerlijk gezegd heb ik geen idee waarom ik deze moederbord heb genomen over een goedkopere, heb je een suggestie over welke ik dan zou kunnen nemen waar een HDMI aansluiting op zit? De kast vond ik inderdaad mooi, wat prijzig dus op zich zou ik ook een andere kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ik zou een andere videokaart kiezen, de HD6850 is een stukje sneller dan degene die jij nu hebt uitgezocht. Zelfs de HD6790 is al sneller :P.
Als je niks om snelheid geeft dan zou je ook een goedkopere kaart kunnen nemen, als je persé Nvidia wil dan kan dat natuurlijk ook ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:15
Mijn advies, aansluitend op de bovenstaande reacties zou zijn:

- Haal een H77 moederbord als je niet gaat overclocken, zoals bv. Asrock H77 Pro4/MVP of een Asus P8H77-V. Dit scheelt je redelijk wat in prijs.

- Hoewel gaming niet je ding is zou ik toch een iets andere GPU aanraden. Hierboven werd al een AMD HD6850 genoemd, dat zou een goede optie kunnen zijn.

- Spendeer iets meer aan een voeding en je hebt er langer plezier van (lees: hij is upgrade bestendig). Begrijp me niet verkeerd, de CX430 is zeker niet slecht, maar heeft (naar mijn inziens) 1 groot nadeel: hij is niet modulair. Als je het niet erg vindt dat er veel overbodige kabels in je kast hangen dan maakt het niet uit, maar ik houd mijn builds graag clean. Kijk bijvoorbeeld eens naar een Corsair TX550 of een Seasonic M12II 520W.

- Klein puntje wat betreft het RAM geheugen: als je niet gaat overclocken of iets dergelijks heeft 1866Mhz geheugen weinig/geen zin. Je kunt net zo goed een 1600Mhz kit halen.

- De CPU koeler: don't. Een Scythe Mugen 2 rev. B of Mugen 3 is net zo goed, maar kost de helft. Ben je toch bereid zoveel geld te spenderen aan een koeler (wat me als je niet gaat overclocken onzinnig lijkt), geef dan 5 euro meer uit en haal een Noctua NH-D14.

Kast, hdd, ssd en CPU zijn allemaal prima, daar is niets op aan te merken.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcroel
Moi_in_actie schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 19:39:
Mijn advies, aansluitend op de bovenstaande reacties zou zijn:

- Haal een H77 moederbord als je niet gaat overclocken, zoals bv. Asrock H77 Pro4/MVP of een Asus P8H77-V. Dit scheelt je redelijk wat in prijs.

- Hoewel gaming niet je ding is zou ik toch een iets andere GPU aanraden. Hierboven werd al een AMD HD6850 genoemd, dat zou een goede optie kunnen zijn.

- Spendeer iets meer aan een voeding en je hebt er langer plezier van (lees: hij is upgrade bestendig). Begrijp me niet verkeerd, de CX430 is zeker niet slecht, maar heeft (naar mijn inziens) 1 groot nadeel: hij is niet modulair. Als je het niet erg vindt dat er veel overbodige kabels in je kast hangen dan maakt het niet uit, maar ik houd mijn builds graag clean. Kijk bijvoorbeeld eens naar een Corsair TX550 of een Seasonic M12II 520W.

- Klein puntje wat betreft het RAM geheugen: als je niet gaat overclocken of iets dergelijks heeft 1866Mhz geheugen weinig/geen zin. Je kunt net zo goed een 1600Mhz kit halen.

- De CPU koeler: don't. Een Scythe Mugen 2 rev. B of Mugen 3 is net zo goed, maar kost de helft. Ben je toch bereid zoveel geld te spenderen aan een koeler (wat me als je niet gaat overclocken onzinnig lijkt), geef dan 5 euro meer uit en haal een Noctua NH-D14.

Kast, hdd, ssd en CPU zijn allemaal prima, daar is niets op aan te merken.
Kijk is aan, harstikke bedankt! Dus met jouw en de andere (ook bedankt) hun advies ziet het lijstje er nu zoiets uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.12 ST31000524AS, 1TB€ 74,85€ 74,85
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 85,-€ 85,-
1Aerocool XPredator White Edition€ 119,90€ 119,90
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 35,95€ 35,95
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,-€ 167,-
1Corsair Enthusiast TX550M€ 75,-€ 75,-
1Samsung 830 series 128GB€ 99,-€ 99,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 44,45€ 44,45
1Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE€ 119,-€ 119,-
1Asus P8H77-V€ 93,04€ 93,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 913,19

Aangezien de case best duur is zou ik die eventueel ook kunnen omwisselen en dan zou ik nog wat voordeliger uit komen, denk dat ik gewoon deze ga nemen omdat ie er leuk uitziet!

Laatste vraagje; Is deze setup een beetje future-proof? Daar bedoel ik mee dat ik bijvoorbeeld als het zo ver komt dat ik dingen kan vervangen en upgraden?

Nogmaals allen bedankt voor de hulp tot nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
op een pc van 1000e kan 20e meer voor een hdd van 2TB ook geen kwaad lijkt mij?
Je zegt nu dat het niet volkomt en ja misschien is dat zo, maar 2TB is in elk geval 2x zo futureproof :P

pricewatch: be quiet! Pure Power L8 430W
lijkt mij prima qua voeding, 200w load haal je nog niet eens en het is het best om load rond de 50% van je maximum van je voeding te zitten, want hoe groter de overkill van de voeding hoe minder efficient hij vaak is bij lage load (in windows zeg maar beetje internetten gaat van 90% efficiency naar 75% ofzo).

Kast tja moet mooi zijn maar functioneel, stil (weet niet hoe ver hij van de tv komt?) en koel is ook wel handig. Geen tijd er naar te kijken, maar alternatieven zijn er sowieso.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcroel
Powrskin schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 20:29:
op een pc van 1000e kan 20e meer voor een hdd van 2TB ook geen kwaad lijkt mij?
Je zegt nu dat het niet volkomt en ja misschien is dat zo, maar 2TB is in elk geval 2x zo futureproof :P

pricewatch: be quiet! Pure Power L8 430W
lijkt mij prima qua voeding, 200w load haal je nog niet eens en het is het best om load rond de 50% van je maximum van je voeding te zitten, want hoe groter de overkill van de voeding hoe minder efficient hij vaak is bij lage load (in windows zeg maar beetje internetten gaat van 90% efficiency naar 75% ofzo).

Kast tja moet mooi zijn maar functioneel, stil (weet niet hoe ver hij van de tv komt?) en koel is ook wel handig. Geen tijd er naar te kijken, maar alternatieven zijn er sowieso.
Voor 20 Euro meer is het zeker wel te doen ja, heb meerdere externe harde schijven dus op zich niet nodig maar voor die twee extra tientjes lijkt het me prima.

Over de voeding; De gene die je noemt is dus voldoende voor deze setup? Scheelt maar een paar tientjes maar goed kan het beter in een keer goed doen natuurlijk!

Mijn TV hangt overigens net boven mijn bureau. Dus nu zit ik nog met mijn laptop onder de tv en als ik het nodig vind sluit ik hem aan de TV, plan was dus hetzelfde idee met de desktop maar dan een los scherm erbij uiteraard en dan net als nu af en toe via HDMI aan de TV hangen voor films of als tweede scherm..

Hartelijk bedankt voor je input, niet gedacht dat ik binnen een paar uurtjes met jullie feedback al zowat eruit zou zijn wat betreft de samenstelling! Top!

Fijne avond heren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Als je wat geld wilt besparen kun je ook voor de AMD route gaan. De moederborden zijn veel goedkoper, en ook de processoren tikken heel wat minder af. Met jou gebruik ga je het verschil niet merken (eigenlijk zullen maar 10% van de mensen het verschil daadwerkelijk merken, processoren zijn al tijden geen bottleneck meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Bij muziek maken wil je juist veel CPU kracht. Ken een maat die ook in die business bezig is en die trekt zijn i5 (1e generatie) regelmatig vol. Denk eerder dat je op de GPU zou moeten bezuinigen aangezien je aangeeft niet te gaan gamen met de PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcroel
Cyleo schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 22:52:
Als je wat geld wilt besparen kun je ook voor de AMD route gaan. De moederborden zijn veel goedkoper, en ook de processoren tikken heel wat minder af. Met jou gebruik ga je het verschil niet merken (eigenlijk zullen maar 10% van de mensen het verschil daadwerkelijk merken, processoren zijn al tijden geen bottleneck meer).
Oh nee hoor ik hoef helemaal geen geld te besparen maar het lijkt me alleen niet logisch om een systeem te bouwen waar ik niks aan heb als ik hem toch niet tot z'n max ga brengen in principe.. Wat is eigenlijk het verschil tussen bijvoorbeeld de moederborden van Asus die allemaal een paar tientjes meer of minder kosten, zou u dat kunnen uitleggen?
Gropah schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 22:55:
Bij muziek maken wil je juist veel CPU kracht. Ken een maat die ook in die business bezig is en die trekt zijn i5 (1e generatie) regelmatig vol. Denk eerder dat je op de GPU zou moeten bezuinigen aangezien je aangeeft niet te gaan gamen met de PC
Zoals hierboven gemeld hoef ik niet te besparen dus op zich vind ik het prima zo! Uit andere posts heb ik begrepen dat het verschil tussen een i5 en i7 CPU geen groot genoeg verschil maakt dat het de prijs zou rechtvaardigen, is dit ook het geval als je CPU intensieve programma's gebruikt in plaatst van games?

Bedankt voor de reply's!

Groet,

Roel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
fcroel schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 23:05:
[...]

Oh nee hoor ik hoef helemaal geen geld te besparen maar het lijkt me alleen niet logisch om een systeem te bouwen waar ik niks aan heb als ik hem toch niet tot z'n max ga brengen in principe.. Wat is eigenlijk het verschil tussen bijvoorbeeld de moederborden van Asus die allemaal een paar tientjes meer of minder kosten, zou u dat kunnen uitleggen?

[...]

Zoals hierboven gemeld hoef ik niet te besparen dus op zich vind ik het prima zo! Uit andere posts heb ik begrepen dat het verschil tussen een i5 en i7 CPU geen groot genoeg verschil maakt dat het de prijs zou rechtvaardigen, is dit ook het geval als je CPU intensieve programma's gebruikt in plaatst van games?

Bedankt voor de reply's!

Groet,

Roel
Hoe bedoel je het verschil? Het verschil tussen de ASUS moederborden of het verschil tussen ASUS en bijvoorbeeld Gigabyte?
Het grootste verschil tussen de moederborden is de chipset. Wikipedia heeft een goed overzicht wat de verschillen hier tussen zijn. Binnen dezelfde chipsets wordt het prijsverschil vooral bepaalt door wat voor extra's er op het moederbord zitten. Bijvoorbeeld een betere netwerkchip, betere geluidschips, meer pci 3.0 sloten met een hogere lane etc.

Een i7 is alleen te rechtvaardigen als je veel programma's draait die zwaar leunen op het feit dat ze de load over verschillende cores kunnen verdelen. Effectief komt dit neer op videobewerking. Alleen dan zijn de extra (virtuele) cores van de i7 handig. Verder presteren ze in de praktijk praktisch gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
offtopic:
[quote]fcroel schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 17:54:
Alvast bedankt en excuses voor mijn gebrekkige Nederlands aangezien het niet mijn moedertaal is!
[/quote]
Je hoeft je helemaal nergens voor te excuseren! Het enige wat ik kon vinden waren een aantal gevallen van overmatig spatiegebruik (twee woorden in plaats van één). Ik ben van mening dat menig geregistreerd gebruiker van GoT hier een voorbeeld aan kan nemen. Geen idee hoe lang je hier woont en/of naar school gaat maar het ziet er keurig uit!

* sypie plakt een digitaal stickertje in het digitale schrijfschrift van fcroel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcroel
Cyleo schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:42:
[...]

Hoe bedoel je het verschil? Het verschil tussen de ASUS moederborden of het verschil tussen ASUS en bijvoorbeeld Gigabyte?
Het grootste verschil tussen de moederborden is de chipset. Wikipedia heeft een goed overzicht wat de verschillen hier tussen zijn. Binnen dezelfde chipsets wordt het prijsverschil vooral bepaalt door wat voor extra's er op het moederbord zitten. Bijvoorbeeld een betere netwerkchip, betere geluidschips, meer pci 3.0 sloten met een hogere lane etc.

Een i7 is alleen te rechtvaardigen als je veel programma's draait die zwaar leunen op het feit dat ze de load over verschillende cores kunnen verdelen. Effectief komt dit neer op videobewerking. Alleen dan zijn de extra (virtuele) cores van de i7 handig. Verder presteren ze in de praktijk praktisch gelijk.
Ik bedoelde inderdaad het verschil tussen verschillende ASUS moederborden, sorry voor de onduidelijkheid. Ik heb best wat lovende dingen gelezen over ASUS onderdelen op verschillende forums dus ik neem aan dat het een verstandige keuze zou zijn om een moederbord van hun te nemen?

Raad u verder aan om een moederbord met een netwerk kaart te nemen in plaats van een externe adapter? Ik ga binnenkort verhuizen en weet niet of er in de kamer waar ik de PC ga neerzetten ook een vaste internet aansluiting zit..

Verder doe ik heel af en toe een video maken met Sony Vegas maar niet vaak en het lukt eerlijk gezegd op die ouwe laptop van me al prima dus daar hoef ik het in ieder van niet voor te doen! Dan wordt het gewoon een i5 denk ik!

Bedankt voor je input!

Fijne dag verder,

Roel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcroel
sypie schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:50:
offtopic:
[quote]fcroel schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 17:54:
[/quote]
Je hoeft je helemaal nergens voor te excuseren! Het enige wat ik kon vinden waren een aantal gevallen van overmatig spatiegebruik (twee woorden in plaats van één). Ik ben van mening dat menig geregistreerd gebruiker van GoT hier een voorbeeld aan kan nemen. Geen idee hoe lang je hier woont en/of naar school gaat maar het ziet er keurig uit!

* sypie plakt een digitaal stickertje in het digitale schrijfschrift van fcroel.
Haha kijk is aan dat is nog eens mooi om te horen! Ik woon inmiddels bijna twee jaar in Nederland dus ik vind het wel zo netjes als ik de taal gewoon fatsoenlijk kan beheersen..

En bedankt voor die sticker, goeie motivatie! :P

Fijne avond alvast,

Roel
Pagina: 1