Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

KPN vs Lijbrandt vs Canaldigitaal (ik weet het niet meer)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als toekomstig glasvezelaar zit ik al een tijdje te twijfelen tussen KPN en Lijbrandt en die twijfel komt met name door de verschillende TV technieken die worden gebruikt.

Momenteel hebben we UPC, maar daar ben ik, gezien de klachten en technische problemen, wel een beetje klaar mee. Over een jaar zou glasvezel in onze gemeente gerealiseerd moeten zijn, maar om aangesloten te kunnen worden, moet ik op voorhand nu al een providerkeuze gaan maken. Dat is best lastig, want ik heb geen referentie, iig niet op mijn eigen apparatuur. Nu kan ik wel zo'n glasvezelwinkel binnenlopen, maar hebben ze daar dezelfde plasma TV hangen als bij mij thuis? Niet dus, dat zal waarschijnlijk LCD zijn en dan ben ik echt appels met peren aan het vergelijken.

Naast UPC heb ik nog steeds mijn ouwe trouwe schotelinstallatie, echter zonder abo, maar kan wel duidelijk zien dat de ARD/ZDF/WDR in HD er stukken beter uitziet dan de HD zenders van UPC.
Dat wat ik nu op de schotel zie, wil ik dus eigenlijk ook via glas, maar ik weet dus echt niet waarop ik mijn keuze nu moet baseren.

Ik heb al wel het eea gelezen over de verschillende compressietechnieken (mpeg2 vs mp4) en dat het ene signaal rechstreeks vanuit het mediapark via glas naar je woonkamer komt en de ander via een omweg. Dan wordt er nog gesmeten met bitrate verschillen, maar nog steeds lees ik niet welke van de twee aanbieders nu het meest strakke HD beeld levert.

Voor internet en telefonie geloof ik het allemaal wel, maar voor TV twijfel ik dus nog heel erg.
Ook overweeg in alleen internet af te nemen van een van de twee en dan voor TV definitief over te stappen op Canaldigitaal, met 39 HD zenders en slechts 19,95 per maand ook geen verkeerde optie, zeker omdat ik de installatie al heb staan en ik weet wat ik aan kwaliteit krijg.

Wie o wie kan mij hierin adviseren, puur obv beeldkwaliteit?

KPN, Lijbrandt of Canaldigitaal

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:57
Of de beeldkwaliteit van Canal Digitaal nu beter is dan KPN via IP kan ik niet bevestigen. Destijds vond ik de kwaliteit tegenvallen maar onlangs schijnt de kwaliteit beter te zijn. Hier op een 50" scherm is de beeldkwaliteit van Canal Digitaal goed maar UPC wint het net. Kwaliteit van UPC is vergelijkbaar met de kwaliteit die de Duitse oproepen via ASTRA1 satelliet uitzenden.

Grote voordeel van overstappen op Canal Digitaal is wel dat je zelf kunt kiezen welke ontvanger je wilt gebruiken. Bij KPN en de aanbieders via glas zit je gebonden aan een bepaalde IPTV ontvanger. Nu kun je bij Lijbrandt wel een DVB-C signaal krijgen zodat je toch je eigen DVB-C ontvanger kunt kiezen maar dan ontvang je vaak niet alle zenders: op de website zie ik alleen Nederland 1,2,3 in HD via DVB-C.

Verwijderd

Topicstarter
Mmm, dat is vreemd, want mijn ervaring met SAT is dat het beeld veel strakker is dan UPC.
Nu heb ik er ook geen sat-tuner tussen hangen, de satellietkabel gaat rechtstreeks de TV in.
De beelden vind ik veel gedetailleerder, helderder en meer diepte hebben dan het UPC signaal.

Nu is het wel lastig vergelijken, omdat de FTA HD zenders alleen Duiste zijn en die heb ik niet via UPC, ik moet dus ARD HD vergelijken met het HD aanbod via UPC. Daar kan in de uitzending natuurlijk nog verschil in zitten.

Ik zie ook dat UPC met 1080i de beelden verstuurd en Canaldigitaal met 720p.
In theorie zou de progressive variant een betere kwaliteit moeten leveren dan interlaced, omdat de laatse techniek feitelijk 2x 540 beeldlijnen bevat die om en om worden geprojecteerd, terwijl progressive 720 beeldlijnen in 1x neerzet. Dit zou vooral met snel bewegende beelden zichtbaar zijn.

Over het algemeen kan ik zeggen dat ik alle Duiste HD kanalen er beter uit vind zien dan de HD kanalen van UPC. Maar goed, stel dat ik toch voor een all-in-1 pakket via glas zou willen gaan, dan moet ik een keuze maken tussen KPN en Lijbrandt, waarbij mijn voorkeur voor het kwalitatieve deel uitgaat naar Lijbrandt en het kwantitatieve deel naar KPN. Bij de laatste krijg je meer extra's (hotspots, Spotify, etc)

Voordeel van Lijbrandt is dat ze ook analoog bieden, handig voor de bestaande radio en de slaapkamer TV's.
Nadeel is dat ze geen HD (PVR) decoder leveren, deze moet je zelf aanschaffen. Verder ben je meer flexibel in de keuze van je eigen apparatuur en pakketkeuze. Je kunt bij LB ook alleen internet afnemen.

Voordeel van KPN is dat hier zelfs 2 HD decoders met PVR bij zit en dat mijn huidige Spotify abonnement kan worden opgezegd, wat me weer 10,= per maand scheelt. Nadeel is dat KPN alleen een volldige pakket aanbiedt, terwijl ik eigenlijk helemaal geen vaste telefoon meer wil.

Prijstechnisch ziet het aanbod van KPN er dus beter uit en bieden ze de meeste toeters en bellen, maar je bent dus minder flexibel dan Lijbrandt.

Blijft echter nog steeds de vraag open: wie levert het beste HD signaal?

Verwijderd

Topicstarter
Oh en wat ik ook nog ergens las, is dat je het beste op Glashart Media aangesloten kunt zijn, voor het beste beeld. Nu doet Lijbrandt dat als service provider blijkbaar wel en KPN niet, correct ?

En van dit bericht word ik ook niet echt vrolijk, het is weliswaar van 2011, maar ik betwijfel of er in de kwaliteit zoveel veranderd is:

http://www.totaaltv.nl/ni...waliteit_dik_van_KPN.html

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2012 08:40 ]

• Ikheetbas
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-12-2023
Hoi Arnold, ik vraag me af met wat je bedoelt dat je al een providerkeuze moet maken? Bedoel je niet daarmee dat je moet aangeven dat je uberhaupt wil worden aangesloten? Voor zover ik weet krijg je een aansluitkaart in je bus, waarop je kan aangeven of je wel of niet mee wil doen. Dat heb ik bijvoorbeeld ook gedaan, maar gezien de keuzes die ik in Assendelft kan maken (KPN of XS4ALL) heb ik wel de aansluiting genomen maar wacht ik totdat er anderen langskomen. Wil je achteraf worden aangesloten moet je dat zelf betalen, en over het algemeen zal je van dat prijskaartje niet vrolijk worden.

Over de kwaliteit van de HD kanalen: er zijn 3 glasvezel aangelegd: WGDO WBA en WBA+. Bij de WGDO netwerken kunnen de aanbieders meteen uit de source tappen (dat is Glashart Media ofwel GHM) en leveren geniaal beeld. WBA en WBA+ zijn de later aangelegde netwerken (alle nieuwe netwerken van reggefiber zijn WBA+) en zijn KPN gecodeerd met bijbehorend beeldverlies. Alle aanbieders die via KPN die streams afnemen zullen dus die lagere bitrate doorgeven, ongeacht welke aanbieder je hebt. Die bitrates zijn rond de 9 MBit/sec terwijl de experts zeggen dat je minstens 15-20 MBit/sec nodig hebt om echt HD te kunnen versturen. Kortom: ben je een beeldpurist, kan je er (voorlopig) beter voor kiezen om niet over glas te kijken.

Echter, voor internet is het wel een interessante, omdat je gelijke up/download snelheden hebt.

Bovenstaande is zoals ik alles begrepen heb, en er zijn mensen hier die er heul veul meer verstand van hebben, dus correct me if I'm wrong!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je heldere verhaal.

Wij hebben een half jaar geleden idd een aanmeldigskaart in de bus gekregen, maar omdat we toen nog best tevreden waren met UPC, besloten we geen behoefte te hebben aan glas. Daar komen we nu, gezien de ontstane problemen met UPC (TV en telefonie) een beetje van terug en willen nu dus wel degelijk over op glas.

De inschrijftermijn is inmiddels verstreken (eind mei). Ook al haalde onze gemeente de 30% net niet, toch heeft men besloten glas uit te gaan rollen. Als ik nu op Reggefiber kijk, dan heb ik de keuze uit een redelijk aanbod in providers

Concepts
XMSnet
Lijbrandt
KPN
Vodafone
Solcon
Fieber
XS4all

De prijs voor een 100/100 all-in-1 abonnement varieert van 53,50 tot 75,= afhankelijk van gekozen extra's.
Prijstechnisch en qua aanbod komen Lijbrandt en KPN er het gunstigst uit, vandaar dat ik me tot deze twee heb beperkt. Vodafone lijkt ook nog een geschikte kandidaat, net als Concepts, maar dan gaan ook zaken als service en gebruikers ervaring meespelen.

Wanneer ik nu voor aanleg van glas kies, moet ik dus een keuze maken uit 1 van de genoemde providers, waarbij je een jaar na oplevering de tijd hebt om het abonnement in te laten gaan. Ik had al een mail gestuurd naar Reggefiber, maar daar kreeg ik een nogal standaard antwoord op dat ik een postcodecheck op de website kan doen (dat had ik zelf nog niet bedacht). Ik ga zaterdag dus maar even langs de glaswinkel om eea helder te krijgen.

Als ik je verhaal over de beeldkwaliteit even resumeer, dan zeg je dus eigenlijk dat je een WGDO netwerk moet hebben, omdat je dan via Glashart rechtstreeks het beste beeld binnenhaalt. Maar hoe kan ik zien welk type netwerk er bij ons wordt aangelegd?

Ik ben idd nogal een beeld en geluid purist, redelijk dure installatie, doe ook veel aan fotografie en film en stel nou eenmaal hoge eisen aan mijn apparatuur. Die laat ik dus niet graag verzieken door een matig signaal. SD kijk ik om die reden al nauwelijks meer (alleen het gezin nog), maar zelf kijk ik voornamelijk nog HD.

Nu heb je natuurlijk HD en HD en de bitrate varieert per provider, infra (kabel, glas, sat) en kanaal.
Op de satelliet is het ook niet allemaal rozengeur en maneschijn. De BBC had altijd de beste kwaliteit, maar heeft de bitrate verlaagd om ruimte vrij te maken op de transponder, de Duiste HD zenders zien er heel strak uit, maar die geven het signaal dan ook door rond de 12 Mbit, terwijl de Nederlandse HD zenders het slechts met de helft moeten doen. De kabelaars geven de HD kanalen met een gemiddelde bitrate van 8 Mbit door.

Via glas ga je er op bitrate dus niet erg op vooruit, die is dus gelijk aan wat de kabel en SAT aanbieden.
Ik heb wel begrepen dat KPN sinds kort is begonnen met het loskoppelen van glas en DSL. Dat zou een significante verbetering op moeten leveren op het glasnetwerk, omdat ze tot nu toe nog 1 protocol gebruikte voor beide routes.
http://www.totaaltv.nl/ni...eit_KPN_op_glasvezel.html

En op datzelfde bericht zie ik reacties waar ik dan ook wel weer van schrik, opnemen "in the cloud".
De recorderfunctie die uitgeschakeld gaat worden en al je opnamen ergens op een server bij KPN.
Dat gaat bandbreedte kosten, dus er zal flink geknepen worden, met als gevolg dat je opnamen er niet meer uitzien en meer lijken op de sterke compressie van uitzending gemist.
Alleen om die reden al zou Lijbrandt mijn voorkeur hebben, omdat je dan zelf kunt bepalen welke apparatuur je gebruikt (idem met SAT).

Nu zegt die bitrate ook niet altijd alles, want ook de gebruikte compressie (mpeg2 vs mp4) varieert per aanbieder. Kortom, je wordt er allemaal niet veel wijzer van en je zou het eigenlijk in een winkel naast elkaar moeten vergelijken. Net als je een TV gaat kopen, kijk je ook naar het mooiste beeld, maar zodra je een keuze moet maken in een provider, dan moet dat opeens op de gok en zit je er een jaar aan vast.

Omdat ik ook KPN Backup Online heb en mijn hele RAW fotoarchief (+ 1Tb) daar heb geparkeerd, is een snellere upstream wel zo wenselijk. Na een fotoreportage even 30 Gb uploaden over een 6 Mbit lijntje schiet gewoon niet op, daar is hij een paar dagen mee bezig. Mijn broer heeft glas 100/100 en de foto's staan er binnen no-time op. Ook een snellere download is best prettig, maar met mijn huidige 60 Mbit heb ik daarover niet veel te klagen. Haal ook altijd netjes de beloofde snelheid volgens speedtest.net.

Maar omdat ik al voor de 4e keer in 2 jaar tijd in de clinch lig met UPC over de kwaliteit en inmiddels al m'n 3e mediabox en 2e modem in gebruik heb, ben ik een beetje klaar met deze club. We betalen 80,= per maand voor 60/6 internet, HD + PVR en telefonie, dus verwacht ik ook een probleemloze werking en geen gedonder met firmware updates die mijn modem al sinds maart heeft verziekt, waardoor we dus al maanden niet meer normaal kunnen bellen. Vandaar dat we hebben besloten UPC vaarwel te zeggen en over te willen op glasvezel. Maar dat lijkt dus minder eenvoudig dan ik dacht.
Pagina: 1