Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim168
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-11-2023
Laat ik even mijn situatie uitleggen.
Ik ben 21 jaar, zit in m'n 2e jaar van de bachelor Elektronica-ICT op de Katholieke Hogeschool Sint-Lieven in Gent. Ik heb veel herexamens, en moet op alles slagen om mijn studie te mogen voortzetten. In het middelbaar studeerde ik Wetenschappen-Wiskunde, en dat is het enige diploma dat ik heb.

Al de algemene vakken in mijn huidige opleiding liggen mij niet, maar de vakken die iets te maken hebben met websites (webdesign, webdevelopment, rich internet applications, ...) rond ik allemaal glansrijk af.
Het uiteindelijke doel is om webdeveloper te worden.

Na overleg met enkele kennissen heb ik overwogen om te gaan werken, en een extra opleiding te volgen om toch nog mijn droom te kunnen waar maken.

Enig idee wat ik kan volgen als opleiding (liefst te combineren met iets van vast werk), om het toch nog tot webdeveloper te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik zou toch echt proberen m'n bachelor te halen, want misschien kom je nu zonder diploma wel ergens aan het werk, maar dan zit je over vijf jaar muurvast omdat je nergens meer wordt aangenomen.

Werkend leren als webdeveloper ben ik nog niet tegengekomen.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Certificaten halen?

Toen ik stopte met Hogere Informatica heb ik het Microsoft Certified Application Developer certificaat gehaald. Had ik toch 'iets'.

Maakte verder niet uit, omdat ik in de praktijk al veel kennis had opgedaan en dit tijdens sollicitaties al vrij snel duidelijk werd. Mijn eerste fulltime baan als Software Developer had ik binnen toen ik alleen mijn propedeuse en een paar C/C++ certificaten van de hogeschool op zak had (wel allemaal afgerond met 8 of hoger).

Daar stond dan tegenover dat ik zonder moeite Windows applicaties kon maken met Borland C++ Builder, basiskennis van SQL had, in mijn vrijetijd PHP en MySQL had geleerd, en ook al eens gespeeld had met C#. De functie waar ik voor solliciteerde was .NET developer :) In mijn proeftijd moest ik aan de slag met een testproject en dat heb ik vrij snel opgepikt en afgerond en toen mocht ik blijven.

Praktijkkennis is vaak nog belangrijker dan papiertjes in de ICT. Althans, dat was altijd zo. Er zijn natuurlijk ook wel bedrijven die wel keihard diploma's eisen, maar in de MKB sector heb je vrij spel.

Inmiddels ben ik al bijna 10 jaar .NET developer bij verschillende bedrijven geweest. En ze vragen eigenlijk nooit naar diploma's.

[ Voor 6% gewijzigd door Lethalis op 08-08-2012 15:44 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim168
Ik kreeg een paar maand geleden een aanbieding van Engagor, veelbelovende start-up in Gent, om voor hen vakantiewerk te komen doen, en eventueel vast te beginnen als developer. Het enige wat ze van mij gezien hadden was mijn website en ik had enkele tests bij hen gedaan (PHP, MySQL, ...).

Na een gesprek met de CTO zei hij me dat een diploma niet noodzakelijk wil zeggen dat je beter kan programmeren dan iemand zonder diploma, en ik dus eventueel mocht beginnen. Dat heeft me aan het denken gezet, dat je misschien zonder diploma maar met de nodige creativiteit en doorzettingsvermogen toch ergens kan binnen geraken en ervaring op doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:54

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

wim168 schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 15:41:
Dat heeft me aan het denken gezet, dat je misschien zonder diploma maar met de nodige creativiteit en doorzettingsvermogen toch ergens kan binnen geraken en ervaring op doen?
Kan prima. Of je gaat als ZZP'er aan de slag: een klant gaat je echt niet om je papiertje vragen als jij op andere manieren al laat zien dat je het gewoon kunt.

Waarom ben je op dat aanbod niet ingegaan trouwens?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-07 16:00

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik kreeg een paar maand geleden een aanbieding van Engagor, veelbelovende start-up in Gent, om voor hen vakantiewerk te komen doen, en eventueel vast te beginnen als developer. Het enige wat ze van mij gezien hadden was mijn website en ik had enkele tests bij hen gedaan (PHP, MySQL, ...).

Na een gesprek met de CTO zei hij me dat een diploma niet noodzakelijk wil zeggen dat je beter kan programmeren dan iemand zonder diploma, en ik dus eventueel mocht beginnen. Dat heeft me aan het denken gezet, dat je misschien zonder diploma maar met de nodige creativiteit en doorzettingsvermogen toch ergens kan binnen geraken en ervaring op doen?
Als je jong bent begonnen met programmeren en zelf actief theoretische achtergrondkennis hebt verworven en dan een paar jaar werkervaring hebt opgedaan in een omgeving met professionals die bijvoorbeeld informatie hebben gestudeerd dan maakt een diploma niet meer zoveel uit als je overtuigend genoeg kan aantonen dat jij kwalitatief goede software kan produceren.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonoKid
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-06 02:53
Gizz schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 15:43:
[...]

Kan prima. Of je gaat als ZZP'er aan de slag: een klant gaat je echt niet om je papiertje vragen als jij op andere manieren al laat zien dat je het gewoon kunt.

ZZP bestaat als statuut niet (echt) in België. Sinds een paar jaar bestaat er wel zoiets als "startende ondernemer", waarmee de eiser als "zelfstandige" serieus verlaagd zijn, inclusief het risico. Echter is zelfstandig ondernemen zonder referenties, startkapitaal en garanties voor eventuele schuldeisers, geen pretje voor iemand die pas van school komt.

Aan de TS:
Ga niet wanhopen omdat je geen diploma in handen hebt. Dit is een nadeel voor je, ja, maar het is géén dooddoener. Ik zat in dezelfde situatie als jou: Hogeschool begonnen, verkeerde keuze gemaakt, toegepaste informatie dan toch maar gedaan, maar ondertussen de zin en motivatie verloren. Bijvakjes geslaagd, hoofdvakken grandioos gebuisd. Ook aan mezelf te danken, eerlijk toegegeven.

Anderzijds ben ik wel beginnen solliciteren en kwam op gesprek bij een ERP verdeler, die mij een stagecontract aanbood. Dat kan je in Belgie via Syntra en de VDAB.
Dit wil zeggen dat je voltijds als volwaardige werknemer aangenomen wordt, maar dat je ook een avondcursus dient af te werken over de loop van drie jaar (analist programmeur in mijn geval), betaald door je werkgever. Je krijgt hiervoor een verloning, maar die is erg laag, al verhoogt die per jaar (380 - 480 - 600, als ik me nog goed herinner). Ik kreeg er daarnaast wel een job, ervaring, betaalde cursus en in mijn geval: laptop, firmawagen en tankkaart, hospi verzekering, etc.
Na een jaar kan je ook bvb.: met je werkgever overeen komen dat deze je bijkomend vergoed, bovenop je "Syntra" verloning. Na de drie jaar zal Syntra samen met jou naar je werkgever stappen om je een vast contract aan te bieden. Na drie jaar is dat zo goed als een zekerheid, indien je er dan nog bent, ben je voldoende ingewerkt als goedkope werkkracht, om af te schrijven.

Kortweg genomen: er zijn méér als voldoende werkgevers, die liever een persoon voor zich krijgen, met referenties, motivatie, loyaliteit, flexibiliteit dan een zelf-ingenomen, pas afgestuurd kereltje dat met een papiertje komt zwaaien en zo denkt looneisen neer te leggen. Het is vaak verschieten van de mentaliteit van jonge schoolverlaters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:06

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

In Nederland heb je verschillende opleidingen die zich specifiek op het vak van webdesign en webdevelopment richten, heb je dat in België niet? Want de bachelor die je nu volgt klinkt tamelijk algemeen en meer richting infrastructuur (elektronica) kant en ik kan me voorstellen dat dat inderdaad niet aansluit bij je wensen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

MonoKid schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 16:14:
[...]
Echter is zelfstandig ondernemen zonder referenties, startkapitaal en garanties voor eventuele schuldeisers, geen pretje voor iemand die pas van school komt.
Hoeveel startkapitaal heb je nodig als je de dienst 'programmeren/webdevelopment' aanbied? Referenties heeft hij in de vorm van projecten die hij kan laten zien. Lijkt me geen probleem, mijn kennissenkring zit vol met mensen in de diensten/creatieve industrie die gewoon als ZZP'er aan de slag zijn gegaan, inclusief mijzelf (en toen was ik nog jonger dan de 21 van TS).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim168
Orion84 schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 16:21:
In Nederland heb je verschillende opleidingen die zich specifiek op het vak van webdesign en webdevelopment richten, heb je dat in België niet? Want de bachelor die je nu volgt klinkt tamelijk algemeen en meer richting infrastructuur (elektronica) kant en ik kan me voorstellen dat dat inderdaad niet aansluit bij je wensen.
Hier heb je inderdaad geen specifieke opleiding voor webdevelopment. Wel opleidingen als multimedia, of grafisch ontwerp. Indien er toch zijn en die ik nog niet ken, altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim168
[...]

Achteraf gezien had ik inderdaad beter onmiddellijk toegehapt, maar nu te laat.
Ik wou op dat moment nog proberen om mijn 2e semester af te maken, omdat ik dacht dat het wel nog zou goed komen. Jammer maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonoKid
Gizz schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 16:25:
[...]

Hoeveel startkapitaal heb je nodig als je de dienst 'programmeren/webdevelopment' aanbied? Referenties heeft hij in de vorm van projecten die hij kan laten zien. Lijkt me geen probleem, mijn kennissenkring zit vol met mensen in de diensten/creatieve industrie die gewoon als ZZP'er aan de slag zijn gegaan, inclusief mijzelf (en toen was ik nog jonger dan de 21 van TS).
ZZP is een ideaal freelance statuut, maar BE erkent een freelancer niet als rechtspersoonlijkheid. Je moet dus de klassieke ondernemingsvormen aanmeten (beperkte vennootschap, naamloze vennootschap, etc). Je moet kiezen, waarbij "eenmanszaak" de meest voor de hand liggende is: geen startkapitaal, geen notariële akte, etc. weinig formaliteiten. Anderzijds ben jij volledig aansprakelijk en afhankelijk van het huwelijkstelsel, ook de echtgenoot/echtgenote. Dat zijn wateren waarin je jezelf in BE (en NL, gok ik) niet wilt wagen, als jonge twintiger. Het risico in zo'n geval is veel te hoog. Veel eenmanszaken zie je overigens niet zo veel meer.

Een "klassieke" rechtspersoonlijkheid heeft dan weer een gescheiden aansprakelijkheid, maar vereist naast een startkapitaal ook vele oprichtingskosten en formaliteiten (kruispuntbank der ondernemingen, notariele akte, etc.). Starterskapitalen schommelen tussen 18500 en 60000+ euro. Dat zijn dan ook vaak kapitalen die door meerdere vennoten/aandeelhouders worden ingebracht.

Daardoor is het "freelance" landschap bij mijn weten compleet anders in BE dan in NL. Vele freelancers werken in opdracht van een andere werkgever om referenties op te bouwen. Zoals detachering, tot er een startkapitaal is en ze zelf klanten kunnen werven (meestal: BVBA, startkapitaal van 18500, beperkt aansprakelijk, aandeel op naam).

Hierdoor, als je jezelf aanbiedt als zelfstandig freelancer, als jonge twintiger, bij een bedrijf, wordt je doodleuk niet serieus genomen, tenzij je een 30+'er bent, met een BVBA. Althans, dat is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

MonoKid schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 17:01:
[...]

ZZP is een ideaal freelance statuut, maar BE erkent een freelancer niet als rechtspersoonlijkheid. Je moet dus de klassieke ondernemingsvormen aanmeten (beperkte vennootschap, naamloze vennootschap, etc). Je moet kiezen, waarbij "eenmanszaak" de meest voor de hand liggende is: geen startkapitaal, geen notariële akte, etc. weinig formaliteiten. Anderzijds ben jij volledig aansprakelijk en afhankelijk van het huwelijkstelsel, ook de echtgenoot/echtgenote. Dat zijn wateren waarin je jezelf in BE (en NL, gok ik) niet wilt wagen, als jonge twintiger. Het risico in zo'n geval is veel te hoog.
Welk risico? Als webdeveloper ga je niet voor €100.000 aan spullen kopen die je opeens niet meer kwijt kunt. Desnoods neem je een aansprakelijksheidsverzekering als je denkt dat je gedevelopte software opeens servers kan laten ontploffen.

Waarvoor denk je dat iemand die als 'freelancer' aan websites klust meteen gigantische risico's op zich neemt? Ik kan alleen over de Nederlandse regels praten, maar hier is het toch vrij gebruikelijk dat je je als fotograaf/webdeveloper/schoenveterontwerper of weet ik veel wat gewoon als eenmanszaak inschrijft en je ding doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonoKid
Gizz schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 17:05:
[...]

Welk risico? Als webdeveloper ga je niet voor €100.000 aan spullen kopen die je opeens niet meer kwijt kunt. Desnoods neem je een aansprakelijksheidsverzekering als je denkt dat je gedevelopte software opeens servers kan laten ontploffen.

Waarvoor denk je dat iemand die als 'freelancer' aan websites klust meteen gigantische risico's op zich neemt? Ik kan alleen over de Nederlandse regels praten, maar hier is het toch vrij gebruikelijk dat je je als fotograaf/webdeveloper/schoenveterontwerper of weet ik veel wat gewoon als eenmanszaak inschrijft en je ding doet.
Wat ik vooral wou aantonen, is doordat het huidige model van rechtspersoonlijkheden, een doorgaanse grote klant eerder geld geeft aan een duurdere BVBA, dan een goedkopere eenmanszaak. Geeft een (vals) gevoel van veiligheid, gok ik?
Als je overkop gaat als eenmanszaak, ben je onbeperkt aansprakelijk als natuurlijk persoon en dat is natuurlijk een onprettig gevoel. Goed, je geeft niet veel uit, maar je moet nog steeds je brood verdienen. JE kan het dan niet maken dat je maandenlang geen opdrachten hebt. Vandaar dat freelancers vaak starten via een andere werkgever als opdrachtgever.

***EDIT***
Laat me er bij vertellen dat ik het gebrek aan een "zelfstandige zonder personeel", een gemis in BE vind. Het zou vele jonge starters alleszins motiveren om wat te gaan doen, ipv het suffe, klassieke pad te bewandelen en ouderwetse business models in stand te houden.
Maar ik ben dan zelf nog maar een onervaren knaapje, hoor :)

[ Voor 11% gewijzigd door MonoKid op 08-08-2012 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Waarom probeer je niet eerst eens die herexamens te halen, daarna kun je nog zien.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonoKid
wim168 schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 15:19:
(liefst te combineren met iets van vast werk), om het toch nog tot webdeveloper te brengen?
Oh, ter info, aan TS:
Dat kan, er zijn een aantal platformen die je enerzijds een opleiding bieden en vervolgens jou aan de slag doen gaan als werknemer in een bedrijf. De cursus is dan ten koste van de werkgever, je krijgt een verloning, maar die is vaak vrij laag.
Ik ken zelf:
* via een IBO (VDAB): http://vdab.be/ibo/defaultwz.shtml
* via stagecontract (Syntra): http://www.syntravlaander...rken/de-stageovereenkomst

Ik heb zelf een stagecontract gedaan, nadat ik ook mijn opleiding bachelor toegepaste informatie heb stopgezet. Ondertussen ben ik vijf jaar aan de slag bij diezelfde werkgever die me destijds aannam. Als je mijn ervaring wilt weten hiermee, deel ik dat hier graag. Niet altijd rozegeur en maneschijn, maar ik ben wel aan mijn carrière kunnen beginnen.

Kort genomen: er is hoop hoor, ga niet te hard balen omdat je jouw hogere opleiding opgeeft! Veel werkgevers in de IT zien liever een persoon voor zich zitten, die bruist van de energie om zichzelf te bewijzen, dan een zelfingenomen pas afgestuurde schoolverlater die met een papier van basisvaardigheden denkt looneisen te kunnen neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395522

[...]

Wil je echt wat van de grond krijgen als ZZP'er in deze tijd, dan lijkt me werkervaring en een proven track record toch wel van belang. Of je moet een aantal thuis-knutsel projecten kunnen laten die echt top zijn.
Gizz schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 17:05:
[...]

Je hoofdelijke aansprakelijkheid heb je nog. Verder, als jij een starter bent en je wordt nu ZZP'er en je bent nog te onervaren om die klussen binnen te krijgen, dan zit je binnen no time op zwart zite. Momenteel wordt de mark overloaded met éénpitters die wel iets grafische denken te kunnen of met php lopen te klieren, keuze genoeg en ik ga persoonlijk dan niet voor iemand zonder relevante ervaring.

Daarnaast...mocht TS een huis willen kopen in de nabije toekomst, dan kan hij dat met zijn leeftijd/starter zijn en eventuele zelfstandige status wel vergeten.

Ik heb er wat moeite mee, dat snelle geroep dat je dan maar zzp'er moet worden.
Dat heeft me aan het denken gezet, dat je misschien zonder diploma maar met de nodige creativiteit en doorzettingsvermogen toch ergens kan binnen geraken en ervaring op doen?
Ik neem aan dat je dit zelf toch al wist, dat het hebben van een diploma niet een garantie is en dat je zonder diploma ook best ver kan komen? Het valt of staat met hoe hard je voor iets gaat, wat je kwaliteiten zijn en hoe je je profileert. Doe een studie switch, probeer iets anders. Het is namelijk wel een feit we nog steeds in een maatschappij leven waarbij een diplma handig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 11:36
MonoKid schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 17:01:
ZZP is een ideaal freelance statuut, maar BE erkent een freelancer niet als rechtspersoonlijkheid. Je moet dus de klassieke ondernemingsvormen aanmeten (beperkte vennootschap, naamloze vennootschap, etc). Je moet kiezen, waarbij "eenmanszaak" de meest voor de hand liggende is: geen startkapitaal, geen notariële akte, etc. weinig formaliteiten. Anderzijds ben jij volledig aansprakelijk en afhankelijk van het huwelijkstelsel, ook de echtgenoot/echtgenote. Dat zijn wateren waarin je jezelf in BE (en NL, gok ik) niet wilt wagen, als jonge twintiger. Het risico in zo'n geval is veel te hoog. Veel eenmanszaken zie je overigens niet zo veel meer.
In Nederland hebben zelfstandigen evenmin rechtspersoonlijkheid. ZZP'er of eenmanszaak zijn synoniem. Toch is het in Nederland wel populair. Cultureel verschil, vermoed ik. De relatie werknemer/werkgever is in Nederland veel zakelijker en minder paternalistisch.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
MSalters schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 15:05:
[...]

In Nederland hebben zelfstandigen evenmin rechtspersoonlijkheid.
Klopt niet, dit is afhankelijk van de rechtsvorm van het bedrijf waarin de zelfstandige zaken doet. Een Eenmanszaak is inderdaad geen rechtspersoon, je bent zelf (als natuurlijk persoon) aansprakelijk.
ZZP'er of eenmanszaak zijn synoniem.
Klopt ook niet. Eenmanszaak is een rechtsvorm voor een bedrijf. ZZP'er is een term die vooral voor de Belastingdienst van belang is om te bepalen of je recht hebt op bepaalde voordelen. Niet alle zelfstandigen zonder personeel zijn ZZP'er.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonoKid
MSalters schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 15:05:
[...]

In Nederland hebben zelfstandigen evenmin rechtspersoonlijkheid. ZZP'er of eenmanszaak zijn synoniem. Toch is het in Nederland wel populair. Cultureel verschil, vermoed ik. De relatie werknemer/werkgever is in Nederland veel zakelijker en minder paternalistisch.
Je ziet hier hier wel eens bij loodgieters, maar zelfs de betere dagbladhandelaar, bakkerij of frituur kan wel eens een BVBA zijn. Het begrip "ZZP" heeft in NL eenvoudigweg meer bijval en kan ook op meer faciliteiten rekenen, terwijl een éénmanszaak in BE vaak onder de klassieke rechtsvormen geklutst wordt. Ben je bij schulden als ZZP'er ook niet aansprakelijk op je vermogen als natuurlijk persoon? (ik heb het niet over toegebrachte schade bij een opdrachtgever)

Er is wel recentelijk een iniatief gelanceerd om een rechtspersoonlijkheid te starten als "startende, jonge ondernemer", waarmee het startkapitaal vrij gunstig was en pas na verloop van tijd moest aangedikt worden, maar vind er niet meteen documentatie over terug.

De bedrijfscultuur kan hier wel eens ver uiteen lopen. Je hebt de nieuwe, hippe jonge bedrijven, de oude, stoffige familie bedrijfjes en de internationale kleppers in het Brusselse. Alle drie kunnen nog evenzeer hun "zout op de patatten verdienen" :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 16:12

DarthDavy

Excellent!

Waarom ben je geen Toegepaste Informatica gaan studeren ipv Elektronica-ICT als je webdeveloper wil worden. Die opleiding sluit veel beter aan bij webdeveloper dan Elektornica-ICT.

Bier zonder alcohol is zoals een BH aan de wasdraad: het beste is eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-07 11:41

Apache

amateur software devver

@MonoKid: je bedoeld wschlk een starters bvba of een eenmansbvba ebvba ... nooit populair geweest omwille van achterlijke eigenschappen van die vennootschapsvorm.

Ik stond zelf ook nog voor deze keuze nu bijna 3 jaar geleden en ben voor een GCV gegaan, geen specifieke kapitaalsvereisten, minder bescherming dan een bvba, maar als it'er heb je daar weinig last van.

Omvormen naar een bvba kan daarna evt nog altijd makkelijk.

Eenmanszaak in Belgie is vanuit fiscaal oogpunt al snel niet meer interessant.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonoKid
Apache schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 15:59:
@MonoKid: je bedoeld wschlk een starters bvba of een eenmansbvba ebvba ... nooit populair geweest omwille van achterlijke eigenschappen van die vennootschapsvorm.

Ik stond zelf ook nog voor deze keuze nu bijna 3 jaar geleden en ben voor een GCV gegaan, geen specifieke kapitaalsvereisten, minder bescherming dan een bvba, maar als it'er heb je daar weinig last van.

Omvormen naar een bvba kan daarna evt nog altijd makkelijk.

Eenmanszaak in Belgie is vanuit fiscaal oogpunt al snel niet meer interessant.
Yup, dat is 'em, de S-BVBA! Heb me er een tijdje geleden in verdiept voor mijn diploma bedrijfsbeheer te hernieuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim168
DarthDavy schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 15:56:
Waarom ben je geen Toegepaste Informatica gaan studeren ipv Elektronica-ICT als je webdeveloper wil worden. Die opleiding sluit veel beter aan bij webdeveloper dan Elektornica-ICT.
Achteraf gezien had ik inderdaad beter die richting gedaan. Maar moesten we het allemaal op voorhand weten, het leven was veel makkelijker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb zelf ook gestopt met studeren, en werkgevers zijn inderdaad niet happig om je aan te nemen, maar ik heb dan een cursus bij de VDAB gevolgd en stage gelopen bij een bedrijf, en ben daar nu voltijds aan de slag (weliswaar op proef). Verder kun je bij het solliciteren ook nog vermelden dat je recht hebt op een IBO, dit maakt het al heel wat interessanter voor de werkgever. In elk geval moet je niet gaan denken dat je zonder diploma nergens aan de bak komt.

Tijdmachine | Nieuws trends

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-07 10:02
Als het even kan: maak je opleiding af

Mocht dat echt niet lukken dan is het zaak z.s.m. relevante werkervaring op te gaan doen. Zoek een baan bij een bedrijf waar je de ruimte krijgt om je te ontwikkelen, bijv. door je opleidingen te laten volgen maar ook door coaching / begeleiding. Het helpt je later als je daarbij certificaten kan halen die in de markt breed worden erkend. Je wordt als je verder in je carrière komt steeds meer beoordeeld op je CV i.p.v. op je vooropleiding. Certificaten helpen je op de korte termijn dan het meest, omdat serieuze ervaring opbouwen die zichtbaar op je CV staat gewoon tijd kost.

Ik snap niet zo goed waarom hier meteen over ZZP'ers wordt gesproken, voor een beginner op de arbeidsmarkt is dat volgens mij het slechtste advies wat je iemand kan geven. ZZP'ers verhuren hun kennis en ervaring en moeten gewoon leveren. Een opdrachtgever zal je maar beperkt ruimte geven om fouten te maken en daarvan te leren. Meewerken aan een project om ervaring op te doen kan je vergeten.
Daarnaast zal je dan ook zelf moeten investeren in opleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

timag schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 09:34:

Ik snap niet zo goed waarom hier meteen over ZZP'ers wordt gesproken, voor een beginner op de arbeidsmarkt is dat volgens mij het slechtste advies wat je iemand kan geven. ZZP'ers verhuren hun kennis en ervaring en moeten gewoon leveren. Een opdrachtgever zal je maar beperkt ruimte geven om fouten te maken en daarvan te leren. Meewerken aan een project om ervaring op te doen kan je vergeten.
Daarnaast zal je dan ook zelf moeten investeren in opleidingen.
Dit komt omdat het een soort van mode hype is geworden (iedereen wil ZZP'en) en men denkt hier snel mee te cashen. Maar als je niet vanaf kinds af aan bij wijze van spreken de kriebels hebt gehad om zelfstandige te worden, dan zou dit nu ook niet de meest logische keuze moeten zijn.
MonoKid schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 15:21:
[...]

Je ziet hier hier wel eens bij loodgieters, maar zelfs de betere dagbladhandelaar, bakkerij of frituur kan wel eens een BVBA zijn. Het begrip "ZZP" heeft in NL eenvoudigweg meer bijval en kan ook op meer faciliteiten rekenen, terwijl een éénmanszaak in BE vaak onder de klassieke rechtsvormen geklutst wordt. Ben je bij schulden als ZZP'er ook niet aansprakelijk op je vermogen als natuurlijk persoon? (ik heb het niet over toegebrachte schade bij een opdrachtgever)

Er is wel recentelijk een iniatief gelanceerd om een rechtspersoonlijkheid te starten als "startende, jonge ondernemer", waarmee het startkapitaal vrij gunstig was en pas na verloop van tijd moest aangedikt worden, maar vind er niet meteen documentatie over terug.

De bedrijfscultuur kan hier wel eens ver uiteen lopen. Je hebt de nieuwe, hippe jonge bedrijven, de oude, stoffige familie bedrijfjes en de internationale kleppers in het Brusselse. Alle drie kunnen nog evenzeer hun "zout op de patatten verdienen" :).
Nogmaals, een eenmanszaak en ZZP zijn niet hetzelfde. ZZP is inderdaad een belastingterm en een eenmanszaak is een rechtsvorm.
Sterker nog, ook al is het niet hetzelfde, veel ZZP'er zullen als rechtsvorm vaak een eenmanszaak hebben.

Een ZZP'er die een eenmanszaak heeft is hoofdelijk aanspraak als een natuurlijke persoon. Dus gaat je business op de fles en bouw je schulden op, dan is het voor een schuldeiser niet moeilijk om bij je privé bezit te komen.

Ik ben bijvoorbeeld een ZZP'er (zelfstandige zonder personeel) voor veel mensen om mij heen, maar ik ben een DGA omdat ik een BV heb. Met mijn BV heb ik één en ander aan hoofdelijke aansprakelijkheid lastig gemaakt en maak ik het mijzelf makkelijk als ik weer een bedrijf wil opzetten met personeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Anoniem: 395522 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:40:
Ik ben bijvoorbeeld een ZZP'er (zelfstandige zonder personeel) voor veel mensen om mij heen, maar ik ben een DGA omdat ik een BV heb. Met mijn BV heb ik één en ander aan hoofdelijke aansprakelijkheid lastig gemaakt en maak ik het mijzelf makkelijk als ik weer een bedrijf wil opzetten met personeel.
Offtopic: je bent bekend met het principe "één BV is geen BV"?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:53:
[...]

Offtopic: je bent bekend met het principe "één BV is geen BV"?
Offtopic: waar wil je heen met je link? Het hebben van een BV geeft je nog steeds een betere bescherming in bepaalde gevallen dan een eensmanszaak. En voor de volledigheid: ik heb jaren lang een holding gehad inclusief personeel, uit laten kopen en BV losgekoppeld van holding. Ik ga geen holding oprichten om een holding op te richten, ik richt een holding op omdat ik weer ga uitbreiden en personeel wil aannemen. Tot die tijd is 1 BV prima een BV, moet je wel zorgen dat je sh*t goed op orde hebt. Ik ben aansprakelijk voor mijn inleg in mijn BV MITS ik geen wanbeleid ten toonspreid waardoor de business over de kop kan gaan. Maak ik mij schuldig aan wanbeleid dan wordt mijn hoofdelijke aansprakelijkheid groter.

We hebben een prachtig Zelfstandig Ondernemer topic waar je dit soort zaken kunt aanstippen.

[ Voor 64% gewijzigd door Anoniem: 395522 op 10-08-2012 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Ik heb een kennis die in Turnhout woont en heeft hier een diploma gehaald/afgemaakt,
http://www.horito.be
Een avondschool.

Misschien dat dit een optie is,
http://www.horito.be/defa...e=opleiding&webpageID=270

Voor de Nederlanders onder ons,
Belgisch en Nederlands systeem verschilt teveel om een fatsoenlijk advies te geven. Hier in Nederland vragen we voor elk wissewasje een specifiek diploma, in Belgie is het voortgezet onderwijs standaard tot 18 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-04 18:57

4bit

Onward, to futility!

Als je al een portfolie hebt (sites die je na je schooluren gemaakt voor verenigingen waar je bij zit, lokale fuifjes/bedrijven,...) dan is het veel makkelijker solliciteren. Zonder portfolio en zonder diploma is het wat moelijker. En anders kun je nog eens gaan horen waar je tijd geleden een aanbod van gekregen hebt, misschien staat er nog steeds een vacature open.

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim168
4bit schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 17:34:
Als je al een portfolie hebt (sites die je na je schooluren gemaakt voor verenigingen waar je bij zit, lokale fuifjes/bedrijven,...) dan is het veel makkelijker solliciteren. Zonder portfolio en zonder diploma is het wat moelijker. En anders kun je nog eens gaan horen waar je tijd geleden een aanbod van gekregen hebt, misschien staat er nog steeds een vacature open.
Ik heb wel een site of 3 die ik kan tonen ja, deze staan op mijn website voorgesteld.
Er is er slechts 1 van die redelijk geavanceerd is, en 1 die eigenlijk op niets lijkt, maar waar wel mooi m'n evolutie mee te zien is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonoKid
Anoniem: 395522 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:40:

Nogmaals, een eenmanszaak en ZZP zijn niet hetzelfde. ZZP is inderdaad een belastingterm en een eenmanszaak is een rechtsvorm.
Sterker nog, ook al is het niet hetzelfde, veel ZZP'er zullen als rechtsvorm vaak een eenmanszaak hebben.
Begrijp ik ook, dat probeerde ik hiermee te verklaren:
[/quote]et begrip "ZZP" heeft in NL eenvoudigweg meer bijval en kan ook op meer faciliteiten rekenen, terwijl een éénmanszaak in BE vaak onder de klassieke rechtsvormen geklutst wordt.[/quote]
Toegegeven, onduidelijk.

Het ging me er voornamelijk ook om dat voor de TS, als Belg, een éénmanszaak weinig perspectieven geeft, als schoolverlater zonder hoger diploma. De ZZP tips zijn dan mijn inziens weinig van toepassing, omdat we dat hier gewoonweg niet hebben.

@TS:
Volgens mij zijn de eerder aangestipte stageovereenkomsten met Syntra of de IBO opleiding bij de VDAB je beste opties. Je krijgt betaald een opleiding aangeboden, je hebt een job en je bouwt ervaring op. Potentiële werknemer die IBO niet kennen, kun je eventueel over de streep halen, omdat het voor hen minder risico's inhoudt dan je full-time aan te nemen.
40 uren kloppen, 5u avondles/week volgen én je studies onderhouden, gedurende een aantal jaren is niet altijd even gemakkelijk, maar het levert je wel enorm veel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim168
MonoKid schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 19:05:
[...]
@TS:
Volgens mij zijn de eerder aangestipte stageovereenkomsten met Syntra of de IBO opleiding bij de VDAB je beste opties. Je krijgt betaald een opleiding aangeboden, je hebt een job en je bouwt ervaring op. Potentiële werknemer die IBO niet kennen, kun je eventueel over de streep halen, omdat het voor hen minder risico's inhoudt dan je full-time aan te nemen.
40 uren kloppen, 5u avondles/week volgen én je studies onderhouden, gedurende een aantal jaren is niet altijd even gemakkelijk, maar het levert je wel enorm veel op.
Zo'n IBO opleiding lijkt me inderdaad een goede oplossing. Het enige waar ik nog met rondloop is: je zei namelijk dat je zo'n 400 euro verdient in je eerste maand. Is dat alles dat je krijgt? Ik woon wel nog thuis, maar ga hier thuis een bijdrage moeten leveren, en heb een auto ... Weet je soms iets of m'n ouders hun kinderbijdrage al verliezen tijdens je IBO-stage of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Tijdens een IBO krijg je een volwaardig loon, alleen is de verdeelsleutel anders: in het begin betaalt de overheid het meeste van je loon, aangevuld door de werkgever. Naarmate je langer aan het werk bent wordt de bijdrage door de overheid steeds kleiner en begint de werkgever meer te betalen. Voor jezelf verandert er niks, jij blijft hetzelfde loon ontvangen.

Tijdmachine | Nieuws trends

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonoKid
wim168 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 20:02:
[...]
Zo'n IBO opleiding lijkt me inderdaad een goede oplossing. Het enige waar ik nog met rondloop is: je zei namelijk dat je zo'n 400 euro verdient in je eerste maand. Is dat alles dat je krijgt? Ik woon wel nog thuis, maar ga hier thuis een bijdrage moeten leveren, en heb een auto ... Weet je soms iets of m'n ouders hun kinderbijdrage al verliezen tijdens je IBO-stage of niet?
De 400€/maand was het bedrag dat contractueel vastlag voor mijn Syntra stagecontract. Wat IBO betreft, weet ik niet wat je verdient. Echter zijn dat de basis bedragen en kan je steeds met je werkgever overleggen om eventueel na een evaluatie periode je loon opnieuw te bekijken. Hij kan dit dan zelf bijvullen naar een realistisch loon. Nogmaals, dit is in het geval van een Syntra stagecontract, IBO zal wel afwijken.

Net als jij heb ik ook thuis moeten afgeven en mijn eigen kosten moeten dragen. In het geval van Syntra behielden mijn ouders het kindergeld, maar dat was gekoppeld aan een bedrag dat ik max. mocht verdienen/jaar.

Het grote verschil tussen IBO en Syntra:
* IBO krijg je een gerichte (dag) opleiding, die je een tijdje moet volgen (enkele maanden, oid). Daarna kom je bij een werkgever terecht en wordt je nog steeds begeleid en gevolgd door een stagebegeleider.
* Bij Syntra kom je meteen bij je toekomstige werkgever terecht en moet je gedurende een aantal jaren (meestal 3) avond les volgen, die meestal in twee of drie dagen/week zijn verdeeld, met een 5 à 6 lesuren/week.

Ik koos voor Syntra, omdat ik meteen kon beginnen als full-time werknemer. Ik heb er ook bakken van geleerd en mocht me meteen beginnen voorbereiden om Microsoft dynamics certificaten te gaan behalen, die me ondertussen stukken meer waard zijn, dan mijn bachelor toegepaste informatie ooit zouden zijn.
Bij IBO moest ik dan weer opnieuw les gaan volgen en daar had ik even genoeg van.

Behoed je bij Syntra wel voor een administratie die vierkant draait. Alles goed bijhouden.

Mijn advies: beslis voor jezelf en met je ouders wat je wil gaan doen: stoppen met studeren en gaan werken, maar ondertussen nog steeds aan je onderwijs voortswerken, of toch proberen je hogeschool af te maken.

Indien je kiest voor het eerste, ga dan naar je huidige hogeschool en geef aan dat je stopt. Dan moet je een papiertje tekenen en je even bij de VDAB inschrijven als werkzoekende. Vraag op je hogeschool ook een bewijs van je behaalde modules aan! Deze komen je te pas, omdat je er soms vrijstellingen mee kan behalen voor IBO/Syntra, maar ook om aan je potentiële werkgever te tonen.
Meer zelfs, die modules zijn een aantal jaar geldig (onder enkele voorwaarden), zodat je op een later moment je studies kan hervatten en die modules als vrijstelling kan inbrengen. Vraag dat even na, want ik ken de specifics niet meer zo.
Ga je dan informeren bij Syntra en/of de VDAB voor hun mogelijkheden en weeg voor jezelf af wat je wil en ga er dan voor. Hou er rekening mee dat de meeste academie jaren starten midden/eind september, zodat je niet op een later moment ergens een academie jaar moet inrollen.
Informeer je ook over de waarde van de bekomen getuigschriften/diploma's op het einde van zo'n stagecontract: sommige zijn "louter" getuigschriften en hebben voor sommige werkgevers minder waarde dan een "diploma".

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Als je je opleiding af kunt maken is dat altijd beter. Maar een diploma is niet heilig. Ik heb afgestudeerden met 'multimedia designer'-diploma's tijdens sollicitatiegesprekken tegenover mij gehad maar die kon ik helaas niet aan het werk zetten, vakinhoudelijke kennis vond ik bijzonder laag. Mensen die naast de opleiding al wat projectjes op eigen initiatief hebben gedaan (en dan bedoel ik niet de kleurtjes van een bestaande Wordpress-theme aanpassen) hebben vaak meer interesse in het vak en zijn inhoudelijk een stuk verder.

Vraag in je kennissenkring rond of er ondernemers zijn die van je diensten gebruik willen maken. Doe dat niet voor het geld, maar bouw zo een portfolio op. En ook zonder die contacten kun je aan de slag, bouw een site voor jezelf, maak een jQuery plugin, haak in op open-source projecten etc. Dankzij internet is het ontzettend makkelijk om kennis op te doen, zeker in ons vakgebied.

Wel een tip: bedenk welke richting je op wilt. Nu zul je wellicht een volledige website maken, van begin tot eind (vormgeving, ux, front-end, back-end, etc.). Dat is prima om met alles een keer in aanraking te komen, maar bij een internetbureau heeft iedereen z'n eigen taak en is er maar een beperkte overlap. Kijk ondertussen welk gebied je aanspreekt en probeer daar op een bepaald moment jezelf meer in te specialiseren. Die vraag zul je bij bedrijven ook krijgen namelijk.
Pagina: 1