Early 2008 iMac vastlopers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.McKay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-06 16:25
Sinds enkele weken heb ik geregeld (minimum 1 x per dag) een vastloper met m'n early 2008 iMac (24", 2.8Ghz C2D, 4Gb RAM, ATI Radeon HD2600Pro, OS X.6.8).
Meestal gewoon een freeze (systeem blokkeert gewoon en reageert niet meer op muis of toetsenbord), soms wordt het scherm volledig wit (mac draait nog), soms helemaal zwart, soms verticale strepen (zwart en groen, of zwart en wit).

Ik dacht een probleem met de grafische adapter, maar de gewone freezes doen me eerder denken aan één of ander software conflict. Heb nochtans niets speciaals qua apps geïnstalleerd.
Heb ook Ubuntu staan op een tweede partitie (via rEFIt) - ondertussen ubuntu al een paar keer verwijderd en opnieuw geïnstalleerd met behulp van gparted en os x's disk utility (om respectievelijk de linux partities te verwijderen en de Os x partitie te resizen.
Kan het misschien zijn dat rEFIt mijn firmware naar de knoppen heeft geholpen ? Of is er toch iets aan de hand met m'n ATI kaart.
Een hardware herstelling zal een dure grap worden, zoals altijd bij Apple. Vraag me dan af of het nog de moeite loont om dit te laten doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:08

PBP

Is het bekende probleem sinds OSX 10.6.3 hier een heel topic vol mee. Heb er ook last van sinds 10.6.3 en Apple weigert het probleem op te lossen. Bekijk het topic, staat er vol mee. Willekeurige momenten compleet freezen, ene keer kan je je muis wel bewegen en soms ook niet. Ene keer is het beeld zwart of wit of met streepjes. :|

Enige fix die werkt is oude kext bestanden terugzetten. Dit is de oplossing. Sinds ik de fix gebruik draait hij weer goed zonder problemen. Doe het al vanaf OSX 10.6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.McKay
Is pas een drietal weken geleden begonnen, heb al veel langer X.6.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP

PBP

Ow, in mijn geval een stuk eerder begonnen. Het lijken wel dezelfde problemen. Ik zou zeggen backup je oude kexts en kijk of de fix werkt. Bij mij (en vele andere) is het de enige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.McKay
Ik zie dat je 6Gb RAM in je Mac hebt. Daar ooit problemen mee gehad ? Werkt even goed als met 4Gb ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP

PBP

Dr.McKay schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 17:38:
Ik zie dat je 6Gb RAM in je Mac hebt. Daar ooit problemen mee gehad ? Werkt even goed als met 4Gb ?
Geen problemen mee, je moet alleen de 4GB in de juiste slot duwen anders start je iMac niet op.

• Dr.McKay
PBP schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 16:55:
Bij mij (en vele andere) is het de enige oplossing.
Wellicht helpt een upgrade naar Mountain Lion ook...

• Dr.McKay
PBP schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 19:00:
[...]

Geen problemen mee, je moet alleen de 4GB in de juiste slot duwen anders start je iMac niet op.
En 'k ga je nog eens lastigvallen : ik zie in je signature ook dat je een 1Tb HD hebt. Die was volgens mij niet standaard. Heb je die zelf geplaatst en zo ja, was het een moeilijke operatie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gymaroe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 16:46
Ik ben ook in het bezit van deze "geweldenaar" :)
Dezelfde problemen in eerdere versies van lion sloom na ontwaken uit slaap en na laatste update niet meer sloom maar regelmatige vastlopers.

De oplossing was de kext installer en de bestanden van Snow Leopard.

Ik werk nu ca twee weken met Mountain Lion en heb geen vastlopers meer in wit/zwart/gekleurd scherm gehad. Dus het zou kunnen dat het in ML voorlopig wel opgelost is.

Heb clean install gedaan van een usb stick.

We kijken met angst en beven uit naar de eerste update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gymaroe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 16:46
;w Net, kort na het opstarten van Mountain Lion, een wit scherm en vast.
Het is een 2 weken oude schone installatie.

Dan toch maar weer de 10.6.2 kext gebruiken helaas

Wel knap dat Apple dit zelf maar niet gerepareerd kan krijgen. Maarja Apple zal dit systeem na 4 jaar wel vergeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP

PBP

Dr.McKay schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 09:54:
[...]

En 'k ga je nog eens lastigvallen : ik zie in je signature ook dat je een 1Tb HD hebt. Die was volgens mij niet standaard. Heb je die zelf geplaatst en zo ja, was het een moeilijke operatie ?
Zelf geplaatst ja. Zolang je voorzichtig te werk gaat is het niet zo heel moeilijk. Gewoon een guide zoeken op ifxit.com.

Mountain lion lost de freezeproblemen trouwens niet op. Had na 1uur alweer een freeze. Draai de 10.6.2 kexts weer en nu draait hij al weken goed.
Pagina: 1