Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
Hallo Tweaker,

Sinds een tijdje hebben wij vanuit huis twee webshops (met serieuze voorraad en dergelijke, niet je typische webshop aan huis dus ;) ). Hiervoor heeft mijn moeder van het 'automatisering' bedrijf een pc 'gekregen' om vanaf hier te werken met navision (client) en natuurlijk alle marketing te kunnen beheren voor de twee shops. Nu is alleen die pc sinds vandaag (gisteren dus nog niet zo erg) echt belachelijk traag. Het gaat trouwens om een HP met G840, H61 chipset, 4GB 1333mhz geheugen in dual-channel en 500GB (5400rpm?) HDD. Via taakbeheer kwam ik erachter dat de G840 zonder pauze de hele tijd op 100% (geheugen 1 van de 4GB in gebruik) aan het draaien is en dat de enige processen die iets van hem vragen Adobe Reader en Google Chrome zijn. Chrome zat op zo'n 5% van de processor en Reader dus zo'n 90-95%.

Ligt dit nou aan adobe reader of is deze CPU gewoon te sloom voor haar gebruik? Is het verstandig om er zelf bijvoorbeeld een i3/i5 in te gooien of kan ik beter gewoon wachten tot het automatiserings bedrijf het oplost? Het belangrijkste is gewoon dat ze zo snel mogelijk weer normaal kan werken op die pc, dus als een i5 erin gooien alle problemen direct zou verhelpen dan is dat wat er gaat gebeuren. Maar als dat mogelijk helemaal niets oplost dan wordt er ook het liefste helemaal niets aan uitgegeven.

De pc is trouwens minder dan één jaar oud.

Alvast bedankt voor het meedenken!

RoofTurkey

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Een G840 zou perfect moeten meekunnen. De CPU vervangen is meer symptoombestrijding dan wat anders - als het daarvoor gewoon werkte zal je moeten uitzoeken waar nu het probleem zit...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:40
Hello IT, did you try switching it off and on again?

[ Voor 12% gewijzigd door Miglow op 08-08-2012 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Nu online

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
Miglow schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 13:38:
Hello IT, did you try switching it off and on again?
Dat zou inderdaad nogal een blunder zijn, maar dat heb ik inderdaad al geprobeerd.
Borromini schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 13:27:
Een G840 zou perfect moeten meekunnen. De CPU vervangen is meer symptoombestrijding dan wat anders - als het daarvoor gewoon werkte zal je moeten uitzoeken waar nu het probleem zit...
Mijn kennis reikt niet zo heel ver, maar is een G840 echt zo krachtig? Want dan zou het dus aan reader moeten liggen, maar dit blijkt niet het geval. Ook bij andere ietwat zwaardere programma's (die mijn moeder regelmatig wil kunnen draaien) begint de CPU flink te zweten en wordt het ding zo traag als wat. Of waar zou het nog meer aan kunnen liggen?

Edit: Ben een paar uurtjes uit huis, dus zal niet kunnen reageren de komende paar uur. Daarna zal ik nog wat testjes doen op de pc en verslag uitbrengen hier :) .

[ Voor 9% gewijzigd door RoofTurkey op 08-08-2012 13:55 ]

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Hij is niet zo krachtig, maar het is wel de voorlaatste generatie Intel :). De instaplijn van de Sandy Bridges. Voor huis-, tuin- en keukengebruik meer dan vlot genoeg (en dualcore).

De instapmodellen tegenwoordig zijn heel wat anders dan generaties terug. Ik heb bv. in mijn server een Celeron G530 zitten, da's ook een Sandy Bridge dualcore, en die is een stuk krachtiger dan wat Intel ooit aan de man durfde te brengen als 'value processor'. Daar hebben ze nu hun Atom voor :P.

[ Voor 45% gewijzigd door Borromini op 08-08-2012 14:00 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Borromini schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 13:27:
^+1.

Het gaat om een HP dus, zijn alle troep/bloat software weg? Hoeveel achtergrond .exe zie je lopen in taakbeheer? Is adobe geupdated? adobe constant op 90-95% is niet normaal. Probeer eens de boot time defrag van Puran defrag, soms niks helpt behalve een nieuw clean reinstall van Windows :( (hoop van niet), maar zoek het eerst bij adobe sinds dat is de app die door draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:50
Als Adobe Reader op 90%+ cpu zit, dan zou ik beginnen met dat eens opnieuw te installeren. Misschien is er bij de laatste update iets fout gegaan.
En zoals eerder genoemd, voor huis, tuin en keuken gebruik is een G840 snel zat.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Gebeurt dit bij ieder Adobe bestand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Nu online

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 15:29:
[...]

^+1.

Het gaat om een HP dus, zijn alle troep/bloat software weg? Hoeveel achtergrond .exe zie je lopen in taakbeheer? Is adobe geupdated? adobe constant op 90-95% is niet normaal. Probeer eens de boot time defrag van Puran defrag, soms niks helpt behalve een nieuw clean reinstall van Windows :( (hoop van niet), maar zoek het eerst bij adobe sinds dat is de app die door draait.
Alle troep/bloatware is schijnbaar nodig (volgens dat bedrijf) om de pc goed te laten draaien. Maar het probleem doet zich niet alleen voor bij adobe programma's, na adobe volledig van taakbeheer te hebben geveegd, outlook (circa 20 e-mail accounts) gestart, navision (client) gestart, chrome (zo'n 5 tabs) gestart en wat foto's te hebben ge-opent vanaf een usb-stick is die weer zo sloom als van tevoren :-( .
Aghanim schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 16:26:
Gebeurt dit bij ieder Adobe bestand?
Nee, maar het probleem werd toevallig ontdekt dmv adobe reader (die op dat moment even een flink aantal pdf'jes open had staan).

Edit: En er komt steeds een vaag bericht dat je om je pc sneller te laten draaien en licentie moet kopen van 50 euro :? . Dit bericht zit binnen het programma: HitmanPro. Het vreemdste is dat dat een antivirus programma is, terwijl er ook al Nod32 op die pc staat 8)7 . Maar het kan ook zijn dat dit er niets mee te maken heeft.

Ik ga morgen maar eens contact (laten) opnemen met dat bedrijf en zeggen dat ze hun pc wel een mogen controleren en indien nodig upgraden. Zo te horen heeft een nieuwe CPU (met deze gegeven info) dus geen zin mogelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door RoofTurkey op 08-08-2012 17:27 ]

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
RoofTurkey schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 17:23:
Edit: En er komt steeds een vaag bericht dat je om je pc sneller te laten draaien en licentie moet kopen van 50 euro :? . Dit bericht zit binnen het programma: HitmanPro. Het vreemdste is dat dat een antivirus programma is, terwijl er ook al Nod32 op die pc staat 8)7 . Maar het kan ook zijn dat dit er niets mee te maken heeft.
Hitman Pro is een malware scanner die niet meer gratis is. Ik zou dat soort shit er allemaal afgooien, zelfs NOD32. Gewoon een scan uitvoeren met de online scanner van ESET Nod32 en/of TrenMicro Housecall, MBAM installeren en later weer verwijderen. Dan weet je dat die bak schoon is. Dan Microsoft Security Essentials installeren, en verder niks.

Het is niet de snelste PC, maar voor normaal kantoorwerk moet hij zat makkelijk meekunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Nu online

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
Dan mag dat bedrijf het mooi zelf oplossen, want die pc staat bij nader inzien helemaal tsjokvol met willekeurige virus scanners en dergelijke. Ik weet niet wat daar voor idee achter heeft gezeten, maar wel dat ik niet een dag lang ga zitten shift+deleten... Maar hopelijk lost dat ook meteen het snelheidsprobleem op, maar daar lijkt het eigenlijk niet op (gezien ze volgens taakbeheer maar 0% gebruiken van de CPU).

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Off topic:
Het idee daar achter is hetzelfde als phone marketing en reclame, mensen dingen aansmeren die ze niet nodig hebben.

On topic:
Misschien dat ze geen CPU gebruiken maar zeker gebruiken ze geheugen en als die vol loopt ......
Vertel je kennis om de gratis versie van Avast te gebruiken voor anti-virus en de gratis versie van Malwarebytes voor malware, na dat de PC schoon is gemaakt door de bedrijf.
Pagina: 1