Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:57
Momenteel heb ik een enkele ESXi 5 bak staan die aan een vSphere 5 servertje hangt. Dit is een Core I5 2500 bakje met 16GB RAM en dual 1GB Intel NIC.

Hier draait op:
-Windows 2008R2 DC
-Windows 2008R2 Fileserver + Serviio voor DLNA naar SamsungTVtje
-Windows 2008R2 Exchange 2010 MB
-Windows 2008R2 Exchange 2010 CAS
-Windows 2008R2 VCenter 5
-Windows 7 werkstation test vm
-Ubuntu Server met ZoneMinder voor 1 IPCAM

Op dit moment zitten er 2x 500GB schijfjes in waarvan er op de een de VM's draaien en de andere de backups op worden opgeslagen (Windows Server backup per virtuele server ingesteld). Dit is natuurlijk niet echt ideaal.

Dit schijfjes wil ik dus vervangen voor een NAS zodat ik als eerst RAID 5 kan gebruiken (in huidige kast passen net aan 2 hd'tjes) en om backups makkelijker te kunnen maken (naar externe USB/ESATA HD). Tevens wil ik graag een downloadbakje (BT/NZB) erbij en daar lijkt me een NAS ook ideaal voor. Iets voor de DLNA zou ik graag ook op die NAS meteen willen draaien zodat ik mijn Fileserver VM eruit kan gooien gezien ik dan mijn NAS als fileserver meteen gebruik.

Nu is mijn vraag wat voor NAS ik nou het beste kan nemen want mijn zoektocht heeft mij op een paar NASsen gebracht waar ik tussen twijvel:

• QNAP TS-459 Pro+
• Synology DS412+
• QNAP TS-412

Mijn eerste dillema is of de TS-412 nou echt veel trager is dan mijn enkele 500GB schijfje. Zo nee, dan lijkt me dit opzich al een goede keuze gezien het prijsverschil met de andere twee.
Mocht ik dus 'e'en van de bovenste twee nodig hebben dan zit ik te twijvelen welke van de twee aangezien de prijs ongeveer hetzelfde is, alleen is de DS412+ net iets nieuwer qua specs.
Bij de QNAP lijkt het trouwens wel mogelijk te zijn om je gegevens direct te backuppen naar een USB/ESATA schijf, de Synology is dat niet te vinden :?

Tevens zie ik VMWare ready bij de NAS'en staan, maar dan weer niet vSphere 5 ondersteuning. Merk ik hier iets van? Want ik kan nergens vinden wat ik nou daadwerkelijk mis aangezien ik ook weer tegenkom dat ze met ESXi5 gewoon overweg kunnen.

Samenvatting van vragen:

• Is de QNAP TS-412 snel genoeg voor storage van mijn ESXi bak?
• Is er een mogelijkheid om een externe schijf te gebruiken om een Synlogy DS412+ te backuppen?
(DS212+ kan het ook dus neem aan de DS412+ ook.)
• Zijn er belangrijke verschillen tussen de QNAP TS-459 Pro+ en de Synology DS412+?
• Mis ik iets dor gebrek aan vSphere 5 ondersteuning bij de NAS'en (aangezien ik dat heb draaien)?

[ Voor 12% gewijzigd door XoReP op 09-08-2012 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:57
Bescheiden kickje en tevens verduidelijking van de vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrr
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-03 09:00
Als je de VM's vanaf je NAS gaat draaien hou dan niet alleen rekening met de MB/s, maar houdt zeker rekening met de max IOPS. Die is opje NAS waarschijnlijk een stuk lager dan op je interne disks.

Exchange, maar ook bv SQLserver, kan behoorlijk last hebben van een lage IOPS. Hierdoor kan het starten en draaien van dit soort servers trager zijn vanaf een NAS.

Overweeg ook omje VMware swap files op een interne disk te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:48
Dat VMware Ready logotje gaat vooral over iSCSI. Elke NAS die NFS ondersteund is vaak icm ESX te gebruiken. Enige wat ESXi nodig heeft is no_root_squash optie op de NFS server.

Verder: Staar je niet blind op de MB/s van een NAS want netwerk zorgt voor latency in tegenstelling tot lokale disks. Daar heb je ook nog weer last van.

Kijk eens hoeveel IOPS je lokaal verstookt* en kijk eens naar IOPS tests van de NASsen die je op het oog hebt, daar schiet je veel meer mee op dan vragen of iets snel genoeg is.

*(Performance -> Chart options -> Realtime -> Command rate, Write rate, Read Rate -> Vink disk aan waar het om gaat -> OK)

[ Voor 12% gewijzigd door FireDrunk op 10-08-2012 16:35 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-09 15:49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:48
Dat is allemaal wel leuk, maar dat werkt absoluut niet bij een NAS, die zijn veel eerder gecapped op CPU en controllers die er in zitten dan op disk niveau.

Even niets...

Pagina: 1