Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

HP Probook 6550b: 100% CPU usage om onbekende reden

Pagina: 1
Acties:

• CobyBE
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 03-09 10:22
Dag beste mede-tweakers! :)
Ik heb een probleem met mijn probook 6550b dat ik maar niet opgelost krijg, hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Informatie
Ik heb twee jaar geleden op de hogeschool een laptop gekocht, deze heeft altijd prima gewerkt en wordt eigenlijk enkel nog gebruikt om Youtube te kijken tijdens het eten ofzo.

Sinds enkele weken begint deze echter rare kuren te krijgen. Het is van de één op de andere dag gewoon gebeurt. Het is begonnen met firefox die bij het minste beetje Flash gewoon freezed (na een paar minuten krijg ik dan een melding dat er een script is dat langer nodig heeft dan normaal en ook al kies ik om het script te stoppen dan blijft Firefox toch nog hangen). Ik heb dit half kunnen oplossen door Firefox + flash plugin opnieuw erop te gooien maar dit blijft terug komen.

Omdat ik dit niet meteen opgelost kreeg gebruik ik nu al een tijdje Internet Explorer (ja, ik weet :() en deze speelt wel alles tegoei af.

Het grote probleem is echter:
Sinds dat dit hele flash gedoe is begonnen krijgt mijn laptop willekeurige CPU-usage spikes (soms wel tot 10 minuten lang) waarbij het gebruik naar 100% schiet en niet meer omlaag komt voor een onbepaalde tijd. Ik kan dit enkel verhelpen door te wachten of door opnieuw op te starten. Dan nog, soms zal hij het onmiddelijk hebben als hij terug is opgestart.

De laptop wordt ook onmenselijk traag op deze momenten en ik kan hem niet meer gebruiken voor eender wat. Als ik dan toch probeer om een filmpje op youtube te kijken duur het eerst een minuut of twee om de pagina te laden, en daarna hapert het filmpje voorbij tegen 1fps terwijl de audio wel grotendeels speelt.

Zelfs al komt hij uit de "lag-fase" dan blijft het CPU-gebruik fluctueren rond de 30 à 60%, ook al doe ik helemaal niets en is de laptop gewoon idle.

Wat ik al geprobeerd heb
Natuurlijk dacht ik onmiddelijk aan een virus. Ik heb toen AVG eraf gesmeten (ben niet meer zo tevreden met de 2012 versie) en heb mij malware bytes geïnstalleerd, full scan laten doen en niks gevonden. Hetzelfde met spybot en adaware, beiden een full scan en niks te vinden behalve de gewoonlijke tracking cookies.

Ondertussen heb ik een virus al uitgesloten dus begon ik mijn processen in de gaten te houden (via taakbeheer en broncontrole) maar er schiet mij niets in het oog dat hiervoor verantwoordelijk zou kunnen zijn, zelfs in broncontrole zijn er geen processen met een abnormale hoge CPU usage.

Toen had ik ergens gelezen op internet dat dit ook met warmte van de CPU te maken kan hebben, dus ik laptop open om hem te reinigen (was ondertussen al weer een jaar geleden dat dit gebeurd was, laatste keer door technieker van HP).

Ik vond echter geen abnormale hoeveelheid stof tussen de ventilator. Jammer genoeg durf ik het koelingsgedeelte van de CPU niet meer los te halen omdat na een vorige "zelf-service" er al een koelbuisje (dat koper buisje) was gebarsten en het inwendige gas was ontsnapt, resultaat = nieuwe koeling nodig (gelukkig nog onder garantie :P)

Ik heb toen ook HWINFO32 gedraaid om mijn temps te checken maar deze leken mij grotendeels normaal, rond de 70 à 80° C maar weet het niet meer precies, straks nog eens kijken)

Conclusie
Zoals jullie zien heb ik zelf al van alles geprobeerd maar kan ik het probleem maar niet vinden. Indien het een software probleem is kan ik gewoon makkelijk Windows opnieuw erop zetten maar omdat mijn licenties van school verlopen zijn en ik dan een gekraakte zou moeten gebruiken wil ik een fresh install pas als aller laatste optie beschouwen.

Heeft iemand misschien een idee van wat voor stappen ik nog zou kunnen ondernemen om het probleem vast te stellen? Alvast bedankt! _/-\o_

Tl;Dr;
Laptop soms minutenlang 100% cpu usage om onbekende reden, virus al uitgesloten, meerdere stappen ondernomen maar nog geen boosdoener/oplossing gevonden.

Intel i5 2500k @ 4,5 Ghz || Asus P8Z68-V Pro || Corsair Vengeance 8 GB DDR3 @ 1833MHz || Seasonic 1250W || Crossfire ATI Radeon HD7970 @ 1100/1500

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 19:41
Serieus bedoelt: M'n ouders hadden dezelfde laptop, met exact dezelfde problemen. Uiteindelijk blijkt een semi-kapotte voeding voor alle problemen te hebben gezorgd. Deze is vervangen, en het probleem was opgelost.

Hier staat tekst

• Kerberos84
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 13-09 14:05
quote:
Sjaak_Afhaak schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 09:16:
Serieus bedoelt: M'n ouders hadden dezelfde laptop, met exact dezelfde problemen. Uiteindelijk blijkt een semi-kapotte voeding voor alle problemen te hebben gezorgd. Deze is vervangen, en het probleem was opgelost.
Ik ben HP technical engineer, "defecte" voedingen kunnen dit inderdaad veroorzaken. Dus probeer eens je voeding te vervangen? (of gewoon eens één van een ander persoon gebruiken)

No Gillette, No Minette

• CobyBE
Ok dat zal ik vanavond onmiddelijk proberen, zit momenteel namelijk op het werk en heb enkel mijn eigen voeding bij. Alvast bedankt voor de snelle antwoorden! :)

P.S. Zou de batterij hier ook voor kunnen zorgen? Deze is namelijk wel stilaan aan vervangin toe.

CobyBE wijzigde deze reactie 08-08-2012 09:23 (23%)

Intel i5 2500k @ 4,5 Ghz || Asus P8Z68-V Pro || Corsair Vengeance 8 GB DDR3 @ 1833MHz || Seasonic 1250W || Crossfire ATI Radeon HD7970 @ 1100/1500

• CobyBE
Sorry voor de bump maar ik denk niet dat een edit dit topic terug omhoog brengt en het zit al bijna op pagina 2 :P

Ik heb toenstraks even tien minuten een andere voeding gebruikt en toen leek de laptop tijdelijk wel goed te werken. Ik ben echter niet zeker dat het enkel dit is want als ik op batterij zit heeft de laptop dezelfde problemen.

Volgende keer als ik weer toegang heb tot een andere voeding nogmaals proberen en dan voor iets langer.

Zou he tkunnen dat ik ook direct een nieuwe batterij moet kopen? Mijn oude laptop heeft zo'n problemen nooit gehad zelfs met 3 jaar oude accu :P

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Formule 1

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True