RSS feeds op je website ..of

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 466327

Topicstarter
Goedenavond,

Aller eerst excuses mocht dit topic verkeerd staan, dit leek mij het meest logische daarvoor.

Al een aantal dagen ben ik bezig met het creeën/ontwerpen van een website. Hij is nog niet af maar ben me nu aan het voorbereiden op het gene dat er nog moet komen. Nu ben ik bezig met de homepagina. Deze is helemaal gedsigned in photoshop en is omgezet na html/css via de text editor van Dreamweaver. Hij werkt zonder problemen, maar ik zou graag een soort van Blog erop willen. Niet uitgebreid, slechts iets kleins.

Via www.google.nl kwam ik bij een RSS Feed. Is dit mogelijk, ik heb namelijk hier geen echte uitleg over gevonden over hoe je het moet importeren in een website. De afbeelding hieronder vertelt precies waar de berichten van de Blog moeten komen.

Waar het "blog" systeem moet komen.

Nu ziet de code rondom het blog-systeem er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 <div id="leftContainer" class="fl">
            <h3 class="sectionHeading">Laatste <span>Nieuws</span></h3>

<ul id="newsList">
                <li>
                    <h6>Datum</h6>
                    <h3><a href="#">Titel</a></h3>
                    <p>Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur 
                    adipiscing elit. Vivamus libero leo, pellentesque ornare, 
                    adipiscing vitae, rhoncus commodo, nulla.Fusce quis ipsum.</p>
                    <a href="" class="readMoreLink">Lees meer</a>
                </li>
                <li>
                    <h6>Datum</h6>
                </li>
                <li>
                    <h6>Datum</h6>
                </li>
            </ul>
</div> <!-- end leftContainer -->

Mijn vraag eigenlijk dus, is het mogelijk om dit met RSS feed te doen? En hoe laat je zoiets linken op de plek waar het moet komen, dus dat het bericht exact op die plek komt (w.b.t. opmaak van lettertype gaat wel lukken)? Of kan ik dat beter allemaal handmatig veranderen als ik een nieuwtje heb?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26306

Gebruik Wordpress, dan kun je eenvoudig je nieuwsberichtjes tikken en is er ook een RSS feed die mensen kunnen gebruiken om je blogje te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loadichus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06-2021
Heb je al over RSS gelezen? Wellicht handig om dit eerst te doen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Really_Simple_Syndication

Met RSS creëer je eigenlijk een HTML output en een XML output. Die XML output kan dan weer opgepakt worden door andere sites en readers. Het wordt dan eigenlijk een abonnement dienst.

CMS systemen zoals Wordpress en Joomla maken dat weer makkelijk voor je en zit zelfs standaard geïntegreerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoord.

Ik ben eerlijk gezegd geen voorstander van Wordpress. Ik wilde eigenlijk gewoon een simpel blog systeem op mijn website. De homepagina is verder ver af, en vind het zonde om nu ineens op een geheel ander systeem over te stappen.

Welke opties blijven er nu nog over?

Een tutorial zoeken om zelf een blog-system te bouwen? Is dat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-06 18:32
Anoniem: 466327 schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 15:37:
Bedankt voor jullie antwoord.

Ik ben eerlijk gezegd geen voorstander van Wordpress. Ik wilde eigenlijk gewoon een simpel blog systeem op mijn website. De homepagina is verder ver af, en vind het zonde om nu ineens op een geheel ander systeem over te stappen.

Welke opties blijven er nu nog over?

Een tutorial zoeken om zelf een blog-system te bouwen? Is dat te doen?
Je zou kunnen gaan kijken naar XSLT icm PHP. Je kan dan via de backend via XSLT templates XML/RSS feeds omtoveren naar HTML.

http://devzone.zend.com/1...orm-xml-into-web-content/

PSN: bakakaizoku - WoW: Thiccblonde (GM of Phoenix Ascension) @ Twisting-Nether

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:54
Dat kun je toch ook gewoon doen met een stukje javascript? Linkjes genoeg op google:
https://www.google.nl/sea...official&client=firefox-a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06 00:38

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Volgens mij heb je niet helemaal door wat RSS is, of althans, dat lees ik terug in je post. Een RSS-feed gebruik je niet om je blog te genereren, je gebruikt je blog om een RSS-feed te maken. Die feed kan dan in je mailclient ingesteld worden om een "mail" te krijgen elke keer dat er een nieuw bericht is. Een RSS-feed is dus niet meer dan een tweede view op dezelfde data. Die view zul je vervolgens zelf moeten maken, maar als je weet hoe je een dynamische site maakt, dan weet je naar ik aanneem ook wel hoe je een extra view op dezelfde data maakt. :)

...of ga je elke keer als je een nieuwe post maakt in Dreamweaver die post in elkaar zitten en publishen?

[ Voor 8% gewijzigd door NMe op 08-08-2012 16:05 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ram0n
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-04 16:44

Ram0n

Bierbrouwende nerd

Ik denk niet dat we door moeten gaan op die RSS-feeds, want dat is vooral een zaak van whatdoyouthink die niet helemaal weet welke techniek hij moet gebruiken. RSS-feeds zijn hier niet voor geschikt. Wel mogelijk, maar niet aan te raden, zeker niet in dit stadium van het proces.

@whatdoyouthink: het is met bestaande blogsystemen prima mogelijk om zelf themes te maken en zo je reeds ontworpen layout te gebruiken. Je kan iets als Wordpress hiervoor gebruiken of zelf een tutorial o.i.d. volgen, maar dat zou ik vooral doen als je er echt iets bij wilt leren.

Eigenaar/brouwer Milky Road Brewery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie berichten.

Nu word het me steeds meer duidelijker wat RSS precies inhoud.
Ik wil er inderdaad iets bij leren, dus ben ik van plan via een tutorial te volgen; zo heb ik deze tutorial gevonden Wat ik zelf ook vind is dat wanneer ik het systeem zelf in elkaar zet d.m.v. een tutorial, dan snap ik tenminste wat ik doe en heb gedaan (in ieder geval beter).

Maar nu rest de vraag, hoe link je zoiets later na de plek waar hij moet komen? Hoe noem je zo een techniek, zijn daar bepaalde namen/termen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-06 17:59
NMe schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 16:05:
Volgens mij heb je niet helemaal door wat RSS is, of althans, dat lees ik terug in je post. Een RSS-feed gebruik je niet om je blog te genereren, je gebruikt je blog om een RSS-feed te maken. Die feed kan dan in je mailclient ingesteld worden om een "mail" te krijgen elke keer dat er een nieuw bericht is. Een RSS-feed is dus niet meer dan een tweede view op dezelfde data. Die view zul je vervolgens zelf moeten maken, maar als je weet hoe je een dynamische site maakt, dan weet je naar ik aanneem ook wel hoe je een extra view op dezelfde data maakt. :)

...of ga je elke keer als je een nieuwe post maakt in Dreamweaver die post in elkaar zitten en publishen?
Dat ligt maar net aan de doel. Als je een 'verzamelblog' wilt maken die bronnen van meerdere websites combineerd, kun je prima RSS feeds gebruiken om de inhoud van je blog te generen.

In het geval van TS lijkt mij dat die inderdaad eerder een RSS feed wil genereren van zijn\haar eigen content, maar RSS feeds werken 2 kanten op.

[ Voor 7% gewijzigd door mrFoce op 08-08-2012 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpecialJ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-06 18:32
Met php kan je mooie feed genereren op je bestaande website, je html uitlezen, stoppen bij bepaalde tag (title van bericht) is title daarna een stop naar bericht tag (meestal paragraaf).

Zo hoef je niet je eigen blog systeem te bouwen alleen je eigen php feed, er zijn wel sjablonen met PHP/MYSQL rss feeds, die je anders zou kunnen gebruiken voor dit.

Heb er zelf 1 van PHP met een database, 1 nieuws systeem met feed etc werkt zeer goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie bericht

@SpecialJ Dat klinkt goed.
Aangezien ik niet echt een prof ben hierin.. heb je hier misschien een tutorial voor? Zodat het voor ook wat duidelijker word?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpecialJ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-06 18:32
Helaas heb ik hier geen tut voor, bedacht het zo uit me hoofd met de mogelijkheden van PHP, heb erg lang mee gewerkt dus bedacht op iets van de mogelijkheden van PHP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord.

Mijn excuses voor het wat late antwoord.

Jammer dat dit niet mogelijk is op de manier die ik in gedachten had. Dan zou ik dus zoals hierboven aangeven staat elke keer het bestand aan moeten passen en opnieuw moeten uploaden na de server. Een amateurische manier misschien, maar het is er een.

Bedankt voor jullie zoverre hulp.
Pagina: 1