Laptop voornamelijk voor Informatica opleiding

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noq
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 19:25
Hallo GoT,

Voor mij aankomende opleiding, Informatica, zal ik een laptop moeten aanschaffen. Qua desktops ben ik nog enigszins bekend, maar met laptops zoals merken en prioriteiten totaal niet.

Doel/Programma's
Centraal bij deze opleiding staat het programmeren van software en games. Ik zal dan veel gebruik gaan maken van verschillende IDE's zoals Visual Studio om C# en andere programmeertalen te kunnen draaien.

Van de school heb ik systeemeisen ontvangen, maar bij meerdere reacties van andere ben ik het ermee eens dat deze te veel vragend zijn.

Gewicht/Mobiliteit
Het is voornamelijk een laptop voor school, dit betekent dus elke dag het dragen van de laptop naar school. Ik vind het zelf niet een drama om iets mee te nemen, vanwege het gebruik van OV. Mijn voorkeur gaat wel uit naar minimaal een 15,6" en niet een netbook o.i.d.

Overig gebruik
Ik ben een gamer ja, maar graphics kunnen mij vrij weinig boeien als de game mij aanspreekt. Tot de dag van vandaag heb ik nog steeds plezier met Quake (klik voor weergave hoe ik games speel als gameplay goed is) en StarCraft 2.
Maar nee, ik hoef geen laptop die de games op High/Ultra graphics kan draaien.

Budget
Ik zit te denken aan een budget van € 750,-, met een maximum van € 850,-.

Bedankt.

[ Voor 91% gewijzigd door Noq op 08-08-2012 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je zult toch echt iets specifieker moeten over je budget, de mogelijkheden zijn met om en nabij de 1000 euro toch heel anders dan met zeg 700 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noq
Dan zeg ik toch € 800,-. € 850 MAX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:08
Mijn 3 jaar oude laptop van € 600,- voldoet buiten de processor en werkgeheugen aan je eisen, dus zoveel hoef je er niet aan te spenderen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-08 09:33
lol, die eisen slaan nergens op. Ik heb mijn informatica opleiding afgerond met een Core 2 Duo T8300 en 3GB ram. Ik denk dat zelfs een ultrabook nog snel genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noq
Cubic X schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 10:12:
lol, die eisen slaan nergens op. Ik heb mijn informatica opleiding afgerond met een Core 2 Duo T8300 en 3GB ram. Ik denk dat zelfs een ultrabook nog snel genoeg is.
Dit antwoord kreeg ik dus ook van een maat die de opleiding al heeft afgerond en momenteel zijn master doet.

Ik heb hierbij dan ook mijn starter post aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Waf.

Hoe dan ook zou ik kijken naar een laptop met een Full-HD resolutie, dat is bijna onmisbaar als je veel gaat programmeren e.d.

Wat dat betreft is de Asus N56 een zeer goede keuze. Deze staat ook niet voor niets in de NBBG van augustus reviews: Notebook Best Buy Guide: augustus 2012

Goedkoper kan wel, maar dan moet je op andere gebieden toch weer inleveren. Een Dell Inspiron is evt. ook nog een (goedkopere) optie, maar dan kom je wel al gauw uit op een 17". Redelijk groot apparaat, dat je wel mee moet willen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik denk dat je die specs moet laten varen en voor je zelf interessante specs moet bepalen.

- Resolutie (erg fijn om genoeg regeltjes code op je scherm te kunnen krijgen)
- Draagbaarheid (meenemen naar de uni)
- Accuduur
- Wat kan je missen aan geld
- Wil je er nog op gamen?

Als normale laptop lijkt zoals mij erg fijn voor ongeveer 1000 euro.
pricewatch: Asus Zenbook UX31E-RY009V (Zilver)

(Ben zelf meer van de Mac's maar de Zenbook is denk ik een mooi voorstel, wel iets boven je budget.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Aloys schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 10:20:
Ik denk dat je die specs moet laten varen en voor je zelf interessante specs moet bepalen.

- Resolutie (erg fijn om genoeg regeltjes code op je scherm te kunnen krijgen)
- Draagbaarheid (meenemen naar de uni)
- Accuduur
- Wat kan je missen aan geld
- Wil je er nog op gamen?

Als normale laptop lijkt zoals mij erg fijn voor ongeveer 1000 euro.

(Ben zelf meer van de Mac's maar de Zenbook is denk ik een mooi voorstel, wel iets boven je budget.)
Deze kan ook maar dan mis je wel het feit dat de persoon het liefst minimaal een 15" scherm heeft.

Als je toch nog onzeker bent van de power van een ULV processor en de kleinere maat van 13", dan is de Vaio S15 een mooi alternatief. Deze is namelijk wel uitgerust met een full Voltage, en heeft daarnaast ook nog eens een full HD IPS scherm met het feit dat deze voor een 15" inch geen drol weegt (1,95kg).

Verder kun je ook kijken naar de Dell Inspiron 15r SE.. Maar deze maakt onder load wel herrie, en de bouwkwaliteit is wat minder. Wat wel leuk is van deze laptop is dat deze wel een redelijke Full HD scherm heeft en dat voor een flink lagere prijs dan de bovenstaande genoemde laptopjes.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noq

Deze spreekt mij wel aan en is inderdaad een mooie prijs voor wat je ontvangt. Zijn er ook enigszins minpunten bij deze laptop?
Waarom is deze bijvoorbeeld goedkoper in de categorie van prestaties qua soortgelijke laptops?
En is 500GB opslagruimte voldoende m.b.t. programmeren en grote van projecten? (Desktop heeft momenteel ook 500GB en kom ik eigenlijk goed mee door, dus wellicht is deze vraag overbodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Noq schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 11:24:

Deze spreekt mij wel aan en is inderdaad een mooie prijs voor wat je ontvangt. Zijn er ook enigszins minpunten bij deze laptop?
Waarom is deze bijvoorbeeld goedkoper in de categorie van prestaties qua soortgelijke laptops?
En is 500GB opslagruimte voldoende m.b.t. programmeren en grote van projecten? (Desktop heeft momenteel ook 500GB en kom ik eigenlijk goed mee door, dus wellicht is deze vraag overbodig)
Minpunten zijn er niet veel.. Alleen dat de behuizing wat warmpjes kan worden onder lange duur en zwaardere load, daarnaast heeft deze laptop ook een iets hogere prijs/specs verhouding in verhouding met de Dell Inspiron R SE series... Maar aan de andere kant heeft de Dell daar wel weer een minder bouwkwaliteit, luidruchtigere koeling en een flink mindere accuduur.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:06

Garyu

WW

500GB voor een beetje project? Ik weet niet hoeveel code jij denkt te gaan schrijven tijdens je opleiding?

En anders koop je over een jaar of wat een (tegen-die-tijd) 10TB usb-hdd erbij en zet daar de minder belangrijke dingen op..

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:34

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Ik zou toch minimaal voor SSD gaan, gpu / cpu / mem is snel / krachtig genoeg bijna alle laptops tegenwoordig :)

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noq
Na wat (video-)reviews te bekeken hebben, ben ik nog steeds zeer positief over de http://tweakers.net/price...vm-s4050v.html#tab:prices.

Nu blijven er eigenlijk nog maar 3 vragen over, waarbij de eerste hoge prioriteit is en de laatste twee puur interesse zijn.

Bij sommige reviews werden bij het onderdeel 'negatieve punten' de accuduur opgenoemd. Er staat dat deze maximaal 3 uur kan meedraaien. Helaas heb ik niet kunnen achterhalen of dit 3 uur gamen is of 3 uur 'normaal' gebruik van de laptop. Klopt dit? Is 3 uur aan de lage kant trouwens?

Nu de 2 minder belangrijke vragen, maar leuk meegenomen als het mogelijk is;

Is een SSD een erg groot voordeel gezien mijn bezigheden op deze laptop? (Doel is programmeren, browsen en zo hier en daar een game). Zo ja, is deze moeilijk te plaatsen? Gezien de FAQ lijkt het een klusje met het inbouwen van een 'caddy' etc.

Gamen is niet een prioriteit, want hier heb ik voornamelijk mijn desktop voor. Toch is het wel leuk meegenomen en vraag ik me bij deze af tot hoeverre ik een game kan spelen. Het volgende spel zou ik er dan wel op gaan proberen en dat is Guild Wars 2. Andere voorkeur is Quake, maar dit spel kan gemakkelijk erop draaien en kan ik zoverre tweaken dat het draait als op een desktop.

Bedankt voor alle reacties zo ver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:56

Mavamaarten

Omdat het kan!

Een SSD is een groot voordeel bij Gamen en andere zware applicaties. Bij het programmeren heb ik er nog nooit echt voordeel bij gemerkt, behalve dat Visual Studio wat sneller opstart. (Het werkt even snel, het start gewoon sneller op). Een SSD installeren is super easy en echt niet veel werk.

In jouw geval zou ik echt niet voor een SSD gaan, je boet alleen maar in qua opslagcapaciteit en de extra snelheid is voor jouw doeleinden echt niet nodig.

Wat betreft je andere vragen, ik heb de laptop zelf niet dus ik zou het niet weten.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

Antwoord op je vragen:

1. Gemiddeld 3 uur is minder dan de meeste laptops met vergelijkbare specs.
2. Een SSD is een enorm voordeel voor werkelijk alle taken van je laptop. Het is de beste upgrade die je kunt doen en je zult ook direct het verschil merken als je hem plaatst. Voor de extra opslag doe je de meegeleverde HDD gewoon in een behuizing en gebruik je hem als een externe schijf.
3. Alhoewel mij niet bekend is hoe veeleisend GW2 is weet ik wel hoe veeleisend BF3 is voor een GT540M. Let op: een GT540M = GT630M. Mocht GW2 vergelijkbaar met BF3 zijn dan heb je aan je videokaart niet genoeg. Op die GT540M is BF3 nog maar net speelbaar, maar het houdt niet over. Voor een enigszins acceptabele en speelbare game moet je alle instellingen terugschroeven naar Low en de resolutie sterk verlagen.

Je zegt al dat het geen prioriteit is, dus zou ik niet je GPU keuze veranderen. Overweeg wel absoluut een SSD. Het is niet voor niets dat veel mensen je dat aanraden. Zij die zeggen van niet hebben het zelf niet, hebben tijd over, of zijn krenterig (want het kost wel wat extra).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mavamaarten schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 20:40:
Een SSD is een groot voordeel bij Gamen en andere zware applicaties.
Bij gamen juist niet. Laadtijden worden iets korter, maar verder zal het helemaal niets veranderen qua framerate o.i.d. Daarom heb ik al mijn games op mijn hdd in mijn caddy gezet. Juist ook voor de wat lichtere applicaties scheel een ssd enorm: programma's als word, excel, outlook maar ook adobe acrobat en itunes starten gewoon meteen op.
EDIT: Gw2 wordt trouwens denk ik helemaal niet zo zwaar, zeker als ze alle particle effects (ik weet nog de eerste beta's -_-) drastisch verminderd hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2012 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noq
Wederom gezien de reacties zal ik inderdaad goed kijken naar het aanschaffen van een SSD. Hierbij ga ik ook even kijken welke programma's er wel of niet een voordeel bij krijgen. Zo weet ik zelf al dat ik de SSd niet gebruik voor games, omdat het inderdaad laadtijden zijn en niet de gameplay zelf.

Over de games kwam ik deze video tegen op YouTube; Games op de Asus N56VM
Ziet er veelbelovend uit als de laptop Crysis en Battlefield 3 vloeiend kan draaien. Guild Wars 2 is minder vragend van zowel de CPU als de GPU.

[ Voor 5% gewijzigd door Noq op 09-08-2012 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi, maar let wel op dat het niet op 1920 bij 1080, maar op 768p draait. Op 1080p wordt het een stuk zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noq
Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 21:19:
Mooi, maar let wel op dat het niet op 1920 bij 1080, maar op 768p draait. Op 1080p wordt het een stuk zwaarder.
Zoals eerder aangegeven ben ik totaal geen graphic-!@#$ (om het even grof te zeggen ;) ). Ben het al jaren gewend dat ik alle games bij eerste maal opstarten alles op low zet en, wanneer gameplay niet verhinderd wordt, effecten uitschakel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

Noq schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 21:34:
[...]

Zoals eerder aangegeven ben ik totaal geen graphic-!@#$ (om het even grof te zeggen ;) ). Ben het al jaren gewend dat ik alle games bij eerste maal opstarten alles op low zet en, wanneer gameplay niet verhinderd wordt, effecten uitschakel.
Dan heb je een prima koop met de Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noq
Even een bump.

De Asus laptop is helaas bij de goedkopere partijen uitverkocht. Na contact met hen te hebben gehad, gaven ze aan dat zij ook niet meer een levering verwachten van deze type.
Een vriend van me heeft een Dell laptop en ben dan ook net zo blij met een Dell 15R SE. Deze is € 799,- op hun eigen website. Met een coupon van 5% wordt dat € 759,05.

Klopt het dat de levertijd 2 weken zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De levertijd is doorgaans ietsje minder dan 2 weken. Maar sneller dan een week hoef je hem niet te verwachten.

Zie ook Dell Waardebonnen Topic - Deel 2. Je kan veel meer korting krijgen van 5%...
Pagina: 1