Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2x ADSL naar 4 appartementen load balancing router

Pagina: 1
Acties:

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-11 15:37

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Hoi ben mijn oude huis aan het ombouwen voor 4 appartementen.

Nu is zijn de telefoonkabels hier zo oud en zitten we zo ver weg van de centrale, dat we max 5Mbit over de lijn kunnen halen.
Noorwegen is een heel fijn land om te leven maar de telefoon lijnen zijn nog van voor de oorlog. |:(

Daar er twee lijnen het huis in gaan zat ik te denken om 2x ADSL te nemen, en dan een load balancing router te nemen om de snelheid op te krikken naar 10Mbit.

Dit is wat ik wil doen.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MJkULk3LZjp29bFqhAvqdWGl/full.png

Zou een van de volgende routers werken, of is er een andere oplossing het beste zijn.
http://www.broadbandbuyer...pSearch.asp?CategoryID=48
http://www.broadbandbuyer...Search.asp?CategoryID=611

ps. wist niet zeker waar ik deze vraag moest stellen daar dit meer tegen een pro oplossing aan hangt, zeker omdat niet echt past in de gangbare netwerk vragen.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-11 14:23
Draytek'je bijvoorbeeld gaat dat prima afhandelen.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
De links die je noemt sommen de opties netjes op.

Nou alleen nog de keuze maken welke je precies wilt.

Draytek heeft in elk geval de mogelijkheid om de vier LAN poorten elk in een apart VLAN te stoppen. Zo kunnen de vier apartementen niet bij elkaar op het netwerk (is misschien ook wel fijn). Of één van de andere fabrikanten dat ook heeft weet ik niet.

while (! ( succeed = try ()));

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Denk dat de volgende de beste keuze is.
pricewatch: DrayTek Vigor 2930n

Bedankt voor de hulp.

[ Voor 3% gewijzigd door player-x op 09-08-2012 17:36 ]

• nasdude
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-11 09:31
hou er wel rekening mee, dat een draytek achtige oplossing je niet de 10mbit geeft waar je naar opzoek bent.
je haalt hooguit 5mbit 'per connectie'

1 download vanaf internet, 1 connectie, max 5mbit
2 downloads vanaf internet, 2 connecties, mogelijk 10mbit (afhankelijk hoe de router is ingesteld .. zie uitleg onder)

als je opzoek bent om met 1 connectie 10mbit te halen, dan zul je meer techniek moeten toepassen... verbindingen stapelen.. aan jou kant staat een oplossing die de 2 lijnen stapelt en volledig gebruikt, aan de andere kant een oplossing die de gestapelde oplossing weer uitpakt. en je 10mbit traffic geeft (wat xs4all doet met het adsl modem stapelen)

even over die connecties... router bepaald op aantal actieve connecties welk path je kiest:
download 1: 100mb, over adsl A
download 2: 5 mb, over adsl B
download 3: 100mb, over adsl A

als een connectie eenmaal gemaakt is kan hij nietmeer switchen naar een ander ADSL modem.

met usenet en meerdere connecties heb je verder geen problemen hier mee natuurlijk ;)

[ Voor 4% gewijzigd door nasdude op 09-08-2012 22:40 ]

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Heb je in dat huis niet misschien de mogelijkheid om via de kabel of glasvezel te hebben? Geen idee hoe die netwerken in Noorwegen liggen, maar dat levert vast betere resultaten.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
De prijs is dan vast ook vele malen hoger ;)

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik vermoed dat hij de appartementen gaat verhuren, dus dan kan hij de meerprijs toch wel doorrekenen (indien realistisch)?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 13:26
De kans is groot dat de kabel daar nog helemaal niet in de buurt ligt. Dan moet er gegraven worden, en in NL zit je al gauw op 25,- de meter als het ondertussen al niet meer is geworden... In Noorwegen kan je daar denk ik nog wel wat bij optellen; de grond is daar niet zo als hier in de polder

iRacing Profiel

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
nasdude schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 22:40:
hou er wel rekening mee, dat een draytek achtige oplossing je niet de 10mbit geeft waar je naar opzoek bent.
Ja ik ben bekend met de beperkingen van load balancing.

Het gaat er mij om dat als een van de bewoners bv een Windows update downloaden ze niet alle snelheid voor zich zelf op eisen.

De 2930 heeft, van wat ik uit de handleiding op kon maken was dat je ook gegarandeerde bandbreedte per gebruiker kan instellen.
Aloys schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 22:43:
Heb je in dat huis niet misschien de mogelijkheid om via de kabel of glasvezel te hebben? Geen idee hoe die netwerken in Noorwegen liggen, maar dat levert vast betere resultaten.
Noorwegen is geen Nederland, het land is veel dunner bevolkt, de infrastructuur is daar door dus ook veel en veel en veel duurder.

Nederland 495 mensen per KM2, Noorwegen 16 mensen per KM2, nu ziet dat er erger uit dan het is 90% van de bevolking woont aan de het benedenste stuk van de kust, en een groot deel van Noorwegen is onbewoonbare bergen, maar nog steeds Noorwegen is een behoorlijk groot land, en om het in perspectief te zetten,In de stad en de wat grotere dorpen heeft men nog wel kabel en glasvezel, maar ik woon net buiten de stad, in een rand gemeente.

Tussen Bergen en het vliegveld, maar met makkelijke toegang tot de snelweg en volgend jaar stopt er 5min van mijn huis de sneltram.

Op het land van mijn vriendin, dat vroeger een mini boerderij was zo als bijna alle boerderijen hier waren, we hebben 3 hectare grond, 3 paarden, 1 veulen, 25 kippen, en 10 schapen om het gras kort te houden.
Het is zo een boerderijtje dat je in NL ook ziet op de groene stroken tussen gemeentes.

En over glasvezel (of een nieuwe Cat6 STP kabel ipv de 50 jaar oude telefoon kabel), ben bezig met het onderzoeken om het zelf aan te leggen naar de centrale samen met twee buren, in Noorwegen kan je daar redelijk makkelijk toestemming voor vragen om zo iets te doen, en het kan hier ook veel makkelijker, daar alle kabels aan palen hangen, maar dat is een lange termijn plan.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 13:26
player-x schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 13:06:
[...]

Ja ik ben bekend met de beperkingen van load balancing.

Het gaat er mij om dat als een van de bewoners bv een Windows update downloaden ze niet alle snelheid voor zich zelf op eisen.

De 2930 heeft, van wat ik uit de handleiding op kon maken was dat je ook gegarandeerde bandbreedte per gebruiker kan instellen.
Je kan inderdaad QoS toepassen daarop; dan garandeer je iedereen een bepaalde bandbreedte. Als er meer beschikbaar is op dat moment (omdat bijvoorbeeld niet iedereen online is), dan heb je geluk, maar je komt dan nooit onder een minimum dat je vooraf instelt.
En over glasvezel (of een nieuwe Cat6 STP kabel ipv de 50 jaar oude telefoon kabel), ben bezig met het onderzoeken om het zelf aan te leggen naar de centrale samen met twee buren, in Noorwegen kan je daar redelijk makkelijk toestemming voor vragen om zo iets te doen, en het kan hier ook veel makkelijker, daar alle kabels aan palen hangen, maar dat is een lange termijn plan.
Pfff wat een onderneming -O- Zijn alternatieven niet makkelijker / goedkoper? (straal-zender, satteliet)?

iRacing Profiel

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
kroegtijger schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 13:23:
Pfff wat een onderneming -O- Zijn alternatieven niet makkelijker / goedkoper? (straal-zender, satteliet)?
Straal zender zou een optie kunnen zijn, goedkoper, maar kost ook geld en heeft als nadeel een veel hogere ping, daar naast moet er in het midden een repeater staan (die ook van stroom voorzien moet worden), daar er rots/heuvel tussen het huis en de centrale staat.
Satelliet, duur en ping is gewoon een ramp.

En hele onderneming, valt wel mee hoor, denk dat als we een hoogwerker huren, we de kabel(s) binnen een dag aan de palen kan hangen.

Als je het met 2 of 3 man doet, kan je in een weekendje klaar er mee zijn, en dan kan een monteur komen om de eindjes aan te sluiten.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54

lier

MikroTik nerd

Let ook even op dat alle appartementen in aparte VLAN's wil plaatsen om te voorkomen dat mensen op elkaars netwerk kunnen...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Hoe werkt dat dan? Heb je dan niet om de haverklap bij de ene connectie (voor de buitenwereld) het ene externe ip, en met een andere verbinding het andere ip? Hoe gaat "het internet" daarmee om?

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Waarom hou je niet gewoon één ADSL-lijn aan en cap je elk huis op 1.25Mbit/s? Zo kunnen ze gewoon maximaal trekken waar ze recht op hebben en heeft de rest geen last van ze :) Zou genoeg moeten zijn om alledaagse dingen op te zoeken, of gaan mensen er echt lange tijd in wonen en films etc downloaden? :)

Goedkoop bellen via VoIP

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
MensionXL schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:33:
Waarom hou je niet gewoon één ADSL-lijn aan en cap je elk huis op 1.25Mbit/s? Zo kunnen ze gewoon maximaal trekken waar ze recht op hebben en heeft de rest geen last van ze :) Zou genoeg moeten zijn om alledaagse dingen op te zoeken, of gaan mensen er echt lange tijd in wonen en films etc downloaden? :)
Het worden 4 appartementen van +/- 60m2, en ja de bedoeling dat mensen daar lang wonen, hopelijk huurders die er jaren aan een stuk wonen, en gewoon netjes elke maand braaf hun huur betalen.
* player-x heeft ijdele hoop.

En wees eerlijk als jij een appartement huurt, heb je toch ook geen trek, om een 5Mbit verbinding te delen met 3 buren.

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-10 16:54
Kan je niet vragen om 2 extra paar te laten aansluiten naar je huis? Hoe ga je de bewoners anders een telefoonaansluiting kunnen bezorgen?
En is kabelinternet een optie?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54

lier

MikroTik nerd

player-x schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 13:06:
In de stad en de wat grotere dorpen heeft men nog wel kabel en glasvezel, maar ik woon net buiten de stad, in een rand gemeente.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

player-x schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 11:41:
[...]

Het worden 4 appartementen van +/- 60m2, en ja de bedoeling dat mensen daar lang wonen, hopelijk huurders die er jaren aan een stuk wonen, en gewoon netjes elke maand braaf hun huur betalen.
* player-x heeft ijdele hoop.

En wees eerlijk als jij een appartement huurt, heb je toch ook geen trek, om een 5Mbit verbinding te delen met 3 buren.
Als ik op vakantie ben dan zou ik al blij zijn met een 256Kbit/s-verbinding, maar als deze mensen er langere tijd wonen dan snap ik zeker dat ze iets snellers nodig hebben. :)

Goedkoop bellen via VoIP

Pagina: 1