Doel:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Via mijn netbook -> access point -> router -> modem op internet komen.
Probleem:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Netbook komt niet via de pfsense router op Internet.
Netwerk topologie:
Internet -> Modem -> Router -> WAN Interface (IP via DHCP van ISP)
-> LAN Interface (192.168.1.1) -> Switch -> PC (192.168.1.3)
-> DMZ Interface (192.168.2.1) -> FTP (192.168.2.2)
-> WIFI Interface (192.168.3.1) -> Access Point (192.168.3.2) met Gateway 192.168.3.1 -> Netbookje (192.168.3.3) met gateway 192.168.3.2
Hardware:
Wyse Winterm Thin Client, met een Sun Microsystems Quad NIC
3COM Office Connect Access Point
Software:
Router (pfSense 2.0.1 RELEASE i386)
Firewall Rule ingesteld op de WIFI Interface: (WIFI dataverkeer mogelijk maken van en naar elk subnetwerk)
ID Proto Source Port Destination Port Gateway Queue Schedule Description
* * * * * * none Anti-Lockout Rule
Wat gaat wel:
1. vanaf mijn netbook kan ik pingen naar mijn access point
2. Mijn netbook maakt probleemloos connectie met de access point
3. Ik zie mijn netbook netjes verschijnen in de ARP tabel in de pfSense router.
4. WAN, LAN en DMZ werken naar behoren.
5. Pingen vanaf pfsense router naar www.google.nl
Wat gaat niet:
1. pingen naar mijn pfsense router
2. pingen vanaf mijn netbook naar www.google.com
3. pingen van mijn PC op het LAN netwerk naar mijn netbook in het WIFI netwerk.
4. pingen van pfsense router naar netbook
5. pingen van pfsense router naar access point
Wat heb ik zelf al geprobeerd:
1. Veel gegoogled naar soortgelijke opstellingen, routes en firewall rules.
2. Het pfSense Cookbook doorgenomen.
3. Heel veel geexperimenteerd met verschillende instellingen op zowel de router als de access point.
4. Op de site van pfsense forums bezocht en instructie filmpjes gekeken.
Opmerkelijk:
1. Mijn netbook krijgt wel een ip van de pfsense router, maar ik kan vanaf mijn netbook niet mijn router pingen (terwijl mijn netbook wel in de ARP tabel zichtbaar wordt.)
Vraag:
Wie weet wat ik moet doen om mijn netbookje via mijn access point die aangesloten is op mijn pfsense router op internet te laten komen?
Update:
Ik heb de network setup omgezet naar static IP's
En na enkele tests blijkt, dat ik wel draadloze verbinding heb naar de Access Point.
En ik kan vanaf mijn pfsense router naar www.google.nl pingen.
Het probleem zit echt in de data overdracht tussen het access point en de router interface (tussen 192.168.3.2 en 192.168.3.1)
Update:
Na veel experimenteren, bleek dat een extra static route leggen tussen mijn access point en de router de oplossing was.
Ik heb het topic geupdate, met als doel dat anderen ook wat met deze oplossing kunnen.
Let hierbij wel goed op dat je de rules van je firewall aanpast en niet zoals hierboven vermeld al het netwerkverkeer toelaat.
Bedankt voor de suggesties.
Dit topic kan op slot.
Via mijn netbook -> access point -> router -> modem op internet komen.
Probleem:
Netbook komt niet via de pfsense router op Internet.
Netwerk topologie:
Internet -> Modem -> Router -> WAN Interface (IP via DHCP van ISP)
-> LAN Interface (192.168.1.1) -> Switch -> PC (192.168.1.3)
-> DMZ Interface (192.168.2.1) -> FTP (192.168.2.2)
-> WIFI Interface (192.168.3.1) -> Access Point (192.168.3.2) met Gateway 192.168.3.1 -> Netbookje (192.168.3.3) met gateway 192.168.3.2
Hardware:
Wyse Winterm Thin Client, met een Sun Microsystems Quad NIC
3COM Office Connect Access Point
Software:
Router (pfSense 2.0.1 RELEASE i386)
Firewall Rule ingesteld op de WIFI Interface: (WIFI dataverkeer mogelijk maken van en naar elk subnetwerk)
ID Proto Source Port Destination Port Gateway Queue Schedule Description
* * * * * * none Anti-Lockout Rule
Wat gaat wel:
1. vanaf mijn netbook kan ik pingen naar mijn access point
2. Mijn netbook maakt probleemloos connectie met de access point
3. Ik zie mijn netbook netjes verschijnen in de ARP tabel in de pfSense router.
4. WAN, LAN en DMZ werken naar behoren.
5. Pingen vanaf pfsense router naar www.google.nl
Wat gaat niet:
1. pingen naar mijn pfsense router
2. pingen vanaf mijn netbook naar www.google.com
3. pingen van mijn PC op het LAN netwerk naar mijn netbook in het WIFI netwerk.
4. pingen van pfsense router naar netbook
5. pingen van pfsense router naar access point
Wat heb ik zelf al geprobeerd:
1. Veel gegoogled naar soortgelijke opstellingen, routes en firewall rules.
2. Het pfSense Cookbook doorgenomen.
3. Heel veel geexperimenteerd met verschillende instellingen op zowel de router als de access point.
4. Op de site van pfsense forums bezocht en instructie filmpjes gekeken.
Opmerkelijk:
1. Mijn netbook krijgt wel een ip van de pfsense router, maar ik kan vanaf mijn netbook niet mijn router pingen (terwijl mijn netbook wel in de ARP tabel zichtbaar wordt.)
Vraag:
Wie weet wat ik moet doen om mijn netbookje via mijn access point die aangesloten is op mijn pfsense router op internet te laten komen?
Update:
Ik heb de network setup omgezet naar static IP's
En na enkele tests blijkt, dat ik wel draadloze verbinding heb naar de Access Point.
En ik kan vanaf mijn pfsense router naar www.google.nl pingen.
Het probleem zit echt in de data overdracht tussen het access point en de router interface (tussen 192.168.3.2 en 192.168.3.1)
Update:
Na veel experimenteren, bleek dat een extra static route leggen tussen mijn access point en de router de oplossing was.
Ik heb het topic geupdate, met als doel dat anderen ook wat met deze oplossing kunnen.
Let hierbij wel goed op dat je de rules van je firewall aanpast en niet zoals hierboven vermeld al het netwerkverkeer toelaat.
Bedankt voor de suggesties.
Dit topic kan op slot.
[ Voor 11% gewijzigd door Chimichurri op 13-08-2012 19:54 ]