RAID disk (stripe) "defect", wat te doen

Pagina: 1
Acties:

• Timmeah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-10-2025
ik heb hier een dell-pc (t1600) waarvan er 2 schijven van 250gb gestriped zijn als raid-config

Nu start de computer na meerdere maanden mee gewerkt te hebben niet meer op. De computer geeft ook een error aan op de 2e harde schijf. Dus die raid-config werkt niet meer lekker. (ik kwam er gek genoeg nog wel 1 keer in windows, maar daarna niet meer).

Nu heb ik een beetje 2 opties voor me gevoel,
1. in het dell raid-config menu, de raid uitschakelen, en het als 2 losse schijven behandelen (maar dan zal ik waarschijnlijk moeten formatteren en herinstalleren?)

2. de harde schijf eruit halen, en in een sata-reader drukken om chkdsk te draaien.

Nu hoopte ik op dat laatste gedaan, om niet te hoeven herinstalleren. Nu heb ik de schijf in een sata-reader gedrukt, en verschijnt hij niet als schijf. Dus ik computerbeheer computerbeheer geopend, en daar staat de schijf wel tussen, met de melding dat ik hem moet initialiseren als MBR of GPT.

Kan ik hem initialiseren? Zo ja, MBR of GPT? En kan ik dan chkdsk draaien? Of is dit allemaal een beetje kansloos en kan ik beter wat anders doen?

Ik zit voornamelijk niet te springen om paar uur te moeten herinstalleren. Alvast bedankt voor enige tips!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
initialiseren betekent per definitie dat je je RAID en data kwijt bent. Heb je een backup van je data dan zou ik toch kiezen voor een herinstallatie. Vermoedelijk is de disk defect. Kijk ook eens in het Datarecovery topic.

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Als je hem initialiseert, zal Windows data over schrijven en worden je kansen voor recovery dus héél klein.

Als ik het goed begrijp heb je dus een RAID0 met twee disks waarvan je de data wilt recoveren. Je enige probleem is waarschijnlijk een bad sector, voor de rest is al je data er nog.

Tip1: ga niet dingen proberen zoals met Windows kloten; zo ben je je data binnen de kortste keren definitief kwijt. Initialiseren klinkt onschuldig maar in feite betekent dit formatteren dus een keihard strafpunt voor Windows voor deze onvergefelijke datakiller; bijna iedereen denkt dat het 'initialiseren' van een disk normaal is en risicoloos. Als staat: "wilt u alle data op deze schijf vernietigen en deze opnieuw formatteren" zou Windows de waarheid spreken over initialiseren. Windows verwacht namelijk altijd een partitietabel op de disk.

Wat je het beste kunt doen? Eerst je bad sector fixen. Boot met Ubuntu Linux livecd en start Disk Utility op. Klik op de SMART knop en maak een screenshot, doe hetzelfde voor je 2e schijf.

Ook zou je als het goed is je RAID array al moeten zien in Places menu. Maar probeer eerst het bovenstaande eens. Succes!

• Timmeah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-10-2025
Dank voor de tip. Ik heb de betreffende computer even niet bij de hand, enkel de 'defecte' harde schijf. Ben verder niet zo thuis in Linux.

Maar ik heb Ubuntu 12.04 geinstalleerd op een laptop, en hem geboot met de harde schijf in een sata reader.

Ik zie staan onder het programma Disks dat de harde schijf er is /dev/sdb Verder staat er Disk is OK, one bade sector

Kan ik alvast in Linux iets doen om hem te fixen? Iets met fsck command in de terminal ? (ik ben morgen pas bij de computer)