Optimale Lightroom PC (voor het geld)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memoryandfate
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Beste tweakers,

Mijn 4 jaar oude E8400 systeempje functioneert nog prima voor de meeste taken waarvoor ik hem gebruik, behalve voor Lightroom. Sinds ik een 5dmk2 heb met raw files van 30mb duurt het me allemaal te lang, en ik zou graag willen upgraden naar een volledig nieuwe computer, die voor het geld de best mogelijke prestaties onder Lightroom bied. Omdat ik een aantal aspecten wat ingewikkeld vind of bang ben iets over het hoofd te zien zou ik bij deze graag om jullie hulp vragen om even mee te kijken of dit systeem aan mijn eisen voldoet.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De prioriteit is Adobe Lightroom. Daarnaast gebruik ik de pc ook voor games, photoshop, films en muziek afspelen en (heel weinig) video bewerking.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De kosten houd ik het liefst onder de 1000 euro, ik ben voornamelijk op zoek naar een goede prijs/kwaliteit verhouding en probeer geen dingen aan te schaffen die ik niet nodig heb.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Ik neem 3 harde schijven mee, 2 samsung spinpoints (een F1 en een F3) en een WD green. Het idee is om de windows en lightroom install op de SSD te zetten, mijn foto's op een andere hd, en de lightroom catalog weer op een andere hd. Dat schijnt de beste performance te geven.
Een scherm heb ik al. Daarnaast ben ik van plan een nVidia 660 aan te schaffen wanneer deze uitkomt mits de reviews goed zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Niet specifiek, ik ga wel graag voor betrouwbare merken in het algemeen omdat ik geen zin heb in "gedoe".

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Grootte maakt niet uit, geluidsniveau zo laag mogelijk en energiegebruik liefst ook zo laag mogelijk.

Hier het beoogde systeem, first try ;):
#ProductPrijsSubtotaal
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,62€ 15,62
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 99,89€ 99,89
1Scythe Mugen 3 Rev. B€ 35,11€ 35,11
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1XFX Pro 550W€ 58,-€ 58,-
1Samsung 830 series 128GB€ 98,99€ 98,99
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 96,25€ 96,25
1MSI Z77A-G43€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 698,86

Specifieke vragen:
1) Ik ben voor een Ivy Bridge i5 gegaan omdat ik begreep dat onder lightroom een i7 slechts een aantal procent extra performance bied dankzij hyperthreading. Dit verantwoord voor mij de 50% hogere prijs niet, of mis ik iets?
2) Het is mij nog steeds niet duidelijk of quad channel geheugen veel oplevert t.o.v. dual channel. Ik kreeg het idee dat het nauwelijks uitmaakte. Is er iemand die wel iets weet over de verschillen en of het onder lightroom een verschil maakt? Voorlopig ben ik gewoon voor dual channel gegaan.
3). Een voeding van 550 watt leek mij meer dan ruim voldoende, zodat hij lekker rustig aan kan doen. Zitten hier nog nadelen aan, zoals wellicht een hoger stroomverbruik? Hopelijk is dit niet een te erge noob vraag.

Dat was het wel. Ik hoor erg graag jullie ideeën hierover! Ik weet dat er al meerdere foto-systemen topics rondzwerven. Deze heb ik gelezen, maar gaven me nog niet het antwoord wat ik zocht. Hopelijk is dit extra topic geen probleem. Alvast erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 15:59

amas

Law of Nature: Chaos

Allereerst je specifieke vragen:
1)
Ga inderdaad voor een i5. De i7 is wat mij betreft nogal overrated. Het extra geld dat je eraan moet uitgeven merk je niet 1:1 terug in de dagelijkse prestaties.
2) Dual channel, triple channel e.d. heb je eigenlijk niets aan. Het versnelt je systeem misschien marginaal. Maar let wel: meer geheugenreepjes kunnen zorgen voor een instabieler systeem. Zeker als je wilt gaan overklokken geldt: minder is beter.
3) 550W is meer dan voldoende. Zelfs 500W zou nog kunnen, maar met 550W heb je iets meer speling. Meer moet je zeker niet nemen.

Dan nog een paar algemene opmerkingen. Ik zie dat je een K-processor hebt genomen i.c.m. een Z-chipset. Dat is aanleiding om te denken dat je gaan overklokken, maar daar lees ik niets van in je verhaal. Of heb je misschien deze genomen omdat je de HD4000 ipv de HD2500 wilt?
Ga je niet overklokken, dan kun je beter voor pricewatch: Intel Core i5 3450 Boxed + pricewatch: Asrock H77 Pro4/MVP gaan. Scheelt weer een paar euro's :)

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memoryandfate
  • Niet online
Hey, heel erg bedankt voor je reactie!

Dat quad channel maar marginaal sneller is verwachtte ik al, maar had er weinig bronnen voor. Ik begreep dat het verschil pas merkbaar wordt bij enorm grote bestanden. Dat meer geheugenreepjes een systeem minder stabiel maken wist ik niet, dus dat maakt de keus wel extra makkelijk om gewoon voor dual te gaan.

Ik ben in eerste instantie nog niet van plan te gaan overklokken, maar wil de optie graag open houden. Uit benchmarks heb ik begrepen dat de prestaties van lightroom enorm afhangen van de processorsnelheid. Dus een optie om die nog op te kunnen voeren lijkt me wel zo prettig.

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 99,50€ 99,50
1be quiet! Efficient F1 600W€ 70,60€ 70,60
1Samsung 830 series 128GB€ 95,-€ 95,-
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 88,93€ 88,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 699,76

Op het moment overweg ik (tegen advies in ;)) een voeding van 600W. Hiertoe ben ik gekomen omdat deze voeding maar een 10tje extra kost en een gold certificering heeft. Daarnaast dacht ik dat een voeding wel een tijdje meegaat. Mocht het zo zijn dat een 500W voeding minder stroom gebruikt dan een 600W voeding dan ga ik alsnog voor een 500W voeding. Het is me nog steeds onduidelijk of 600W het gebruik aangeeft of gewoon het maximale vermogen. Ik neem aan het laatste.
Ik ben wellicht wat overdreven huiverig met de voeding, omdat ik ooit een videokaart verloren ben aan "ondervoeding". Tenminste, dat werdt mij als oorzaak aangewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amas

amas

Zoals het er nu uitziet heb je een prima PC voor jouw wensen. Wat betreft de voeding. Het vermogen geeft aan tot welk vermogen de voeding veilig kan werken. Ga je hier boven zitten dan trekt de voeding het niet meer en zal het systeem uitvallen. Voedingen hebben een zgn. efficiëntiecurve. Deze curve heeft een top bij ongeveer 50%, ga je hier ver boven of onder zitten, dan zul je dus relatief meer stroom verbruiken. Daarom moet je een voeding kiezen die bij je systeem past. Het verschil tussen 550W en 600W is echter niet zo groot, dus als het jou een goed gevoel geeft, zou ik zeggen neem gewoon een 600W.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:14
Nog even voor de duidelijkheid.
quad-channel geheugenmodules bestaan niet.
Of je geheugen in quad-channel of dual-channel kan draaien wordt bepaald door het moederbord.
Als je 4 geheugenmodules op dat z77 bord prikt blijft het gewoon dual-channel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memoryandfate
  • Niet online
Beiden bedankt voor jullie reacties!
@TheAmassama
Je uitleg over de efficiëntiecurve maakt het al een stuk duidelijker. 600W is dan toch wellicht wat overkill. De computer staat toch erg veel uurtjes te draaien dus ik probeer het wel goed te doen. Ik heb op een site mijn benodigde PSU berekend en die geeft 280W aan, dat lijkt me dan wel weer erg weinig.
(de site: http://extreme.outervision.com/PSUEngine)
Ik ga toch nog even naar de opties voor de door jou geadviseerde 500/550W voeding ga kijken en dan ga ik alle onderdelen bestellen.
@wappiewappie
Daar was ik me deels bewust van. Ik begreep dat ik een i7 zou moeten kopen om quad te kunnen draaien. Daarom leek me quad alleen de moeite als het gepaard ging met een significant prestatieverschil.
Ik verbaas me er overigens nog steeds over dat er zo weinig benchmarks zijn die duidelijk het verschil tussen dual en quad channel geheugen meten.

Tnx again! Ben benieuwd naar de uiteindelijke bak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ivy is erg zuinig. Met 500/550W kan je later ook nog gemakkelijk een 660 toevoegen , die zijn ook erg zuinig.

Hou je nog ruimte over om cpu+gpu te overklokken als je dat ooit wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:03
Mijn workstation verbruikt onder full load (Prime95) slechts 92 watt, idle 32 watt. Specificaties staan in onderschrift. ;)

Ik gebruik hierbij een Corsair CX430 V2 en misschien schaf ik binnenkort een HD7850 (TDP = 130 watt) aan. :)

Dan kan ik je wel met een gerust hart zeggen dat een 600 watter dikke overkill is en buiten proporties.

[ Voor 21% gewijzigd door GioStyle op 13-08-2012 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amas

amas

GioStyle schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 00:16:
Mijn workstation verbruikt onder full load (Prime95) slechts 92 watt, idle 32 watt. Specificaties staan in onderschrift. ;)

Ik gebruik hierbij een Corsair CX430 V2 en misschien schaf ik binnenkort een HD7850 (TDP = 130 watt) aan. :)

Dan kan ik je wel met een gerust hart zeggen dat een 600 watter dikke overkill is en buiten proporties.
Let er wel op dat de Corsair CX430 V2 slechts 1 6-pins PCI-e aansluiting heeft. De HD7850 en de 660 ook dacht ik, hebben twee van deze aansluitingen nodig. Dat betekent dat je een 2xMolex->6-pins adapter nodig hebt. De 500W voeding van dezelfde lijn heeft wel 2 keer 6-pins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:03
Dat is correct, hangt ook beetje af van welke HD7850 je neemt. Een stock HD7850 heeft maar slechts 1 PCI-e 6pins stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memoryandfate
  • Niet online
Man o man, het wordt steeds ingewikkelder! Ik begrijp nu ook nog dat goedkopere voedingen (B-merk) niet altijd de beloofde W halen. Heb nu een Seasonic 520W voeding gevonden die volgens reviews bijzonder betrouwbaar is en erg efficient. http://www.seasonicusa.com/S12II-Bronze.htm
Volgensmij heeft hij ook 2 6 pins PCI-E kabels. Heb ook de 560GTX toegevoegd aan mn wenslijst, als placeholder voor de 660.

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 99,50€ 99,50
1Seasonic S12II 520W€ 69,-€ 69,-
1Samsung 830 series 128GB€ 98,99€ 98,99
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 90,15€ 90,15
1MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC€ 199,-€ 199,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 902,37

Ik geloof dat nu alles klopt. Lijkt me een mooi systeempje zo. Iedereen bedankt voor de hulp! Ik ga vanavond bestellen :)
Pagina: 1