Idee voor shopreputatie in een browserplugin

Pagina: 1
Acties:
  • 1.636 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 13:07
Ik heb een idee om een product te maken om mensen automatisch te tonen of een webwinkel betrouwbaar is op het moment dat ze aan het winkelen zijn. In het onderstaande schermvoorbeeld wordt de functionaliteit duidelijk.

Afbeeldingslocatie: http://www.informbar.com/betrouwbaarheid-webshops-plaatje.png

Het idee hiervoor is ontstaan na een aantal negatieve ervaringen die ik zelf heb gehad met webwinkels. Achteraf had ik kunnen weten dat deze onbetrouwbaar waren omdat daarover genoeg te vinden was op internet. Gebruikers worden dus automatisch op de hoogte gehouden van de betrouwbaarheid van een webwinkel zonder daar zelf actief op te hoeven zoeken.

Wat vinden jullie hiervan? Zouden jullie het zelf gaan gebruiken?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2012 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:00

The Inquisitor

Greetings weaklings

Vraagje: waar komt de info vandaan? Uit Tweakers shopreviews?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:36
Klinkt heel leuk, maar wie bepaalt of een webshop betrouwbaar is en wie zegt dat je dat niet kunt faken?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-10 00:19
Wat is het verschil met dit en al die 'shop keurmerken'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Hahn schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 16:55:
Klinkt heel leuk, maar wie bepaalt of een webshop betrouwbaar is en wie zegt dat je dat niet kunt faken?
Het klinkt als het volgende zelfbenoemde keurmerk: "kijk ons eens veilig zijn, vinden we zelf"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:52
leuk voor de volgende WC eend reclame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
RemcoDelft schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 16:58:
[...]

Het klinkt als het volgende zelfbenoemde keurmerk: "kijk ons eens veilig zijn, vinden we zelf"...
Volgens mij bedoelt 'ie meer dat het bijvoorbeeld een plugin voor Chrome wordt die laat zien bij webshops of 'ie veilig is, maar ik mis aardig wat achtergrondinformatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:49
Leuk concept, maar vooralsnog klinkt het verre van waterdicht.

- Wat wordt verstaan onder "betrouwbaar"?
- Zoals hierboven ook al aangeven, waar moet de informatie vandaan komen?
- Voor watvoor shops moet het allemaal gelden?

etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
Het is dus zeker niet de bedoeling om een eigen keurmerk of betrouwbaarheids database op te bouwen, momenteel zijn er al meer dan genoeg goede bronnen van informatie.

Het is inderdaad bedoeld als een browser-extension die dus automatisch kijkt of een webshop betrouwbaar is.

Het idee is om bestaande betrouwbaarheidinformatie te gaan gebruiken. Dus zoals Stichting Webshop Keurmerk, pricewatch shopwreviews en eventueel andere bronnen.

[ Voor 36% gewijzigd door OrbitZ op 07-08-2012 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frentik
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-08 21:59

Frentik

Broken, Beat and Scarred

Achteraf had ik kunnen weten dat deze onbetrouwbaar waren omdat daarover genoeg te vinden was op internet.
Euhm, waarom ga je achteraf pas kijken wat er over een webwinkel te vinden is? Zeker als het je al vaker overkomen is (iets met goedkoop/duurkoop of ezel/steen?). Ik doe dit altijd voordat ik iets bestel bij een voor mij onbekende webwinkel. In jouw geval had je dat wat ellende bespaart en had je nu geen tijd gestoken in een browser plugin.

[ Voor 12% gewijzigd door Frentik op 07-08-2012 17:14 ]

>> Nieuw! - Twitch << & >> YT Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-10 17:26
Ik zou zo iets zelf niet gaan gebruiken vermoed ik. Ik ga toch al via de pricewatch of iets soortgelijks op zoek naar de beste prijs, shopreviews zie je dan vanzelf al.

Verder wil ik je als tip meegeven dat je even uitzoekt of je die informatie zo maar mag gaan gebruiken, en zo niet, om eerst de juiste toestemming te regelen.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
Euhm, waarom ga je achteraf pas kijken wat er over een webwinkel te vinden is? Zeker als het je al vaker overkomen is (iets met goedkoop/duurkoop of ezel/steen?). Ik doe dit altijd voordat ik iets bestel bij een voor mij onbekende webwinkel.
Tja, dat komt omdat online bestellen 9/10 keer goed gaat... Ik was dus lui geworden in het vooraf googlen, nu doe ik dat dus zeker weer. Nadat het dus die ene keer fout was gegaan dacht ik "Het zou mooi zijn als de betrouwbaarheid automatisch gecontroleerd wordt"

Vergelijk het een beetje met controlelampjes in je auto, je kan iedere morgen om je auto heen lopen om te kijken of je verlichting het nog doet (wie doet dat :? ) maar een controlelampje op je dashboard is dan wel zo handig! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
Aan welke criteria moet een betrouwbare webshop voldoen? Als we bijv. de Tweakers shopreviews erbij halen: Algemeen/Verzending/Aftersales.

Sommige shops scoren goed voor de 1e twee, maar hebben een belabberde aftersales. Geldt dit dan ook als betrouwbaar, als ze 5 sterren scoren voor Algemeen en Verzending en maar 1 ster voor Aftersales aangezien dat natuurlijk net zo belangrijk is als de andere 2.

Of wordt er (heel simpel) gekeken naar de totale beoordeling waardoor 3 sterren (uit 5) en een 6 (uit 10) al beide betrouwbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Klinkt leuk, maar om dit een beetje leuk aan te pakken zie ik nog veel te veel beren op de weg. Hoe kom je aan betrouwbare data? Hoe verzeker je de betrouwbaarheid van die data? Hoe ga je om met eventuele aansprakelijkheid als je plugin aanslaat (stel: jouw plugin zegt dat een winkel veilig is, maar vervolgens worden horden mensen opgelicht)? Hoe controleer je of een webwinkel jouw plugin niet manipuleert of namaakt? Etc.

Bovendien zit er altijd veel subjectiviteit in consumenten-reviews. Inderdaad, als duizenden mensen zeggen dat een webwinkel veilig is, dan zal ie wel veilig zijn. Maar waar ligt die grens? Bij tien reviews? Twintig? Honderd? En nepreviews? Nee, ik zou toch terugvallen op het handmatig zoeken naar informatie over een bepaalde webwinkel als ik twijfel, en niet vertrouwen op één plugin... En als ik niet twijfel over een webwinkel, is de plugin overbodig :+

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 07-08-2012 17:26 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
Jolly_Jumper schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 17:22:
Sommige shops scoren goed voor de 1e twee, maar hebben een belabberde aftersales. Geldt dit dan ook als betrouwbaar, als ze 5 sterren scoren voor Algemeen en Verzending en maar 1 ster voor Aftersales aangezien dat natuurlijk net zo belangrijk is als de andere 2.
Inderdaad, als duizenden mensen zeggen dat een webwinkel veilig is, dan zal ie wel veilig zijn. Maar waar ligt die grens? Bij tien reviews? Twintig? Honderd? En nepreviews?
De details heb ik niet niet helemaal uitgedacht op dit vlak. In eerste instantie gaat het meer om de globale functionaliteit. Dus stel dat ik goed waardeoordeel kan geven op basis van verschillende bronnen informatie zou dit dan een handige tool zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Als de tool ook betrouwbaar zou zijn en de informatie echt ergens op gebaseerd zou zijn, dan zou het zeker wat kunnen hebben ja. Maar dat zijn nogal veel als'en... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Met 1 parameter kom je er gewoon niet.

Ik zou denken aan:
-Zijn er recente reviews? hoe recent? hoeveel? Een NO-GO voor mij is als een leverancier de recensites probeert te beinvloeden (op t.net gezien dat waardebonnen werden aangeboden, en ontbreken van ordernummer werd gebruikt om reviews eruit te krijgen. Gaming van de reviews...)
-Zijn die positief of negatief?
-Kloppen de levertijden?
-Aftersales: klantvriendelijk of budget achtig.
-Zijn er waarmerken van die webwinkel, en slaan die ergens op (beter als wij van wc-eend). dus echte controles van die waarmerken, en niet alleen NAW controle.

[ Voor 23% gewijzigd door leuk_he op 07-08-2012 17:32 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

OrbitZ schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 17:26:
[...]

[...]

De details heb ik niet niet helemaal uitgedacht op dit vlak. In eerste instantie gaat het meer om de globale functionaliteit. Dus stel dat ik goed waardeoordeel kan geven op basis van verschillende bronnen informatie zou dit dan een handige tool zijn?
Misschien als je tool een soort verzamelbak zou zijn van verwijzingen naar bestaande review-sites... Dus verwijzen naar een aantal bronnen die een review over de betreffende winkel heeft, zonder daar zelf (als plugin zijnde) een waarde-oordeel over te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
naitsoezn schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 17:31:
[...]

Misschien als je tool een soort verzamelbak zou zijn van verwijzingen naar bestaande review-sites... Dus verwijzen naar een aantal bronnen die een review over de betreffende winkel heeft, zonder daar zelf (als plugin zijnde) een waarde-oordeel over te geven.
Dat was ook precies het idee, het is zeker niet de bedoeling om de informatie van bronnen te beïnvloeden. Dit is puur een tool om bestaande informatie beter te ontsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:59

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wat is betrouwbaar? Dat ze goede reviews krijgen maar gelijktijdig wachtwoorden plaintext opslaan en emailen? Ja, dan is zo'n keurmerk echt een goed idee.. not.

Ik kan enkele webshops uit de PW opnoemen die ook 'goede' reviews hadden (lees, fake users), maar tot randje oplichting zaten met hun diensten/bedrijfsvoering.

Een negatieve ervaring zegt niets over de betrouwbaarheid van een webshop, het is een ervaring van een persoon wat niet gelopen is zoals verwacht (en laat bij het stukje 'verwachting' nu vaak een probleem zitten).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 23:50

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Op zich een interessante discussie of er vraag is naar zoiets en hoe je bronnen zou kunnen combineren tot een betrouwbare, maar ook gebruiksvriendelijke presentatie.

Ik heb even de titel iets verduidelijkt :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je gaat de keurmerken keuren ;)

zoiets in je plugin integreren helpt al:

http://www.keurmerk.info/Leden_Partners/Waarschuwingen

zoiets lukt me al niet binnen een paar klikken te vinden bij http://www.mkbkeurmerk.nl

rar ra welke schat ik hoger in. ..

[ Voor 32% gewijzigd door leuk_he op 07-08-2012 17:52 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 23:50

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Een voorbeeld van een site die al een poging doet om beoordelingen van verschillende sites samen te voegen: trustpilot.nl

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
Orion84 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 17:55:
Een voorbeeld van een site die al een poging doet om beoordelingen van verschillende sites samen te voegen: trustpilot.nl
Die kende ik al inderdaad, trustpilot als bedrijf zelf wordt alleen niet zo gewaardeerd door veel mensen.

Het leek mij eerlijker (voor de bron-websites) om via de notificatie-bar een soort geaggregeerd/gesimplificeerd waarde oordeel te geven van de webshop en dat je dan middels popup details kan zien en kan doorklikken naar de website waar de oorspronkelijke reviews staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

OrbitZ schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 18:06:
[...]

Die kende ik al inderdaad, trustpilot als bedrijf zelf wordt alleen niet zo gewaardeerd door veel mensen.

Het leek mij eerlijker (voor de bron-websites) om via de notificatie-bar een soort geaggregeerd/gesimplificeerd waarde oordeel te geven van de webshop en dat je dan middels popup details kan zien en kan doorklikken naar de website waar de oorspronkelijke reviews staan.
Mjah, persoonlijk zou ik niet zoveel ophebben met dat geaggregeerde / gesimplificeerde waarde-oordeel, maar zie ik wel iets in verwijzingen naar bestaande / bekende review-sites. Maar goed, misschien is het nerd-publiek hier ook niet de juiste doelgroep... Succes met het initiatief in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cariba
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 21:31

cariba

while(alive) {breathe();}

Ik vind het een goed idee, ik zou 'm zeker gebruiken!

Maar ik zou er denk ik iets meer info bij tonen in de balk.

Bijv. "Volgens 8 reviews op 3 reviewsites is deze site betrouwbaar".

Verder hangt er veel van het success af van wat er op de 'doorklik' page komt.

life would be much easier if we had the source code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
Ik wil eigenlijk een prototype gaan bouwen. Om mee te beginnen zou ik bijvoorbeeld alleen de shopreviews van pricewatch kunnen tonen.

Zijn er tweakers die dit prototype dan eens zouden willen testen en feedback geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
Ik wel hoor, graag zelfs :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
Ik heb vandaag een simpele webpagina gemaakt waarop het concept nog wat verder uitgelegd wordt:

*snip*

Mocht je je als beta tester willen aanmelden kan je daar je e-mailadres achterlaten (achter de download knop). Ik weet niet precies hoe lang het duurt voordat we met een prototype kunnen beginnen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2012 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Een leuk idee, maar ik zou liever een systeem zien waarbij niet alleen de shops maar ook de reviewers beoordeeld worden, en de score van de reviewers meegewogen wordt in het uiteindelijke oordeel.
Dit om niet alleen nep-reviews, maar ook foute reviews tegen te gaan.
Te vaak zie ik reviews waarbij shops een lage score krijgen voor zaken waar zij niks aan kunne doen, bijvoorbeeld de bezorging die een dag te laat is (terwijl het wel op tijd verstuurd is), het produkt eigenlijk niet bevalt etc.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idee is zeker de moeite waard. Lijkt me superhandig als ik actief te zien krijgt wat anderen van een webshop vinden. Keurmerken worden regelmatig misbruikt, maar wie controleert dat vorrdat ie iets aanschaft? De gemiddelde internetter niet, denk ik (ik niet in ieder geval). De betrouwbaarheid moet niet als waarde-oordeel gepresenteerd worden, maar iets als "1754 mensen geven deze site gemiddeld een 4 van 5" ofzo.

Zal me aanmelden als tester. Hou me op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-10 17:33
Best een handige functie voor de casual-gebruiker, persoonlijk denk ik dat tweakers er niet echt op zitten te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
NotSoSteady schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 21:58:
Best een handige functie voor de casual-gebruiker, persoonlijk denk ik dat tweakers er niet echt op zitten te wachten.
Ik denk dat je een punt hebt :)

Ik wil het idee ook nog wel opperen op een forum met iets meer "casual gebruikers". Toch wilde ik het idee eerst tegen mijn kritische mede-tweakers aanhouden :D

*snip* Is het verhaal wel een beetje duidelijk of zie ik nog wat over het hoofd?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2012 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik vind het wel een duidelijke en nette site, maar misschien dat een paar voorbeelden van wanneer het van pas kan komen het nog wat verduidelijkt :) Dus bijvoorbeeld een verhaaltje over een webshop die heel scherpe prijzen aanbiedt, maar je weet niet zeker of het wel te vertrouwen is (*insert slechte commercial-leus voor de SafeShopr*).

En ik zou ook zeker geen disclaimer vergeten waarin je heel duidelijk aangeeft dat zelfs al geeft de plugin aan dat het een goede winkel is, dat het alleen maar een indicatie is en geen verzekering. Anders krijg je straks boze mensen die bedonderd zijn die willen dat jij de schade vergoedt, omdat SafeShopr zei dat het te vertrouwen was.

On that note: misschien is een naam als 'SafeShopr' niet heel verstandig?

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 09-08-2012 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
Hahn schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 23:58:
Ik vind het wel een duidelijke en nette site, maar misschien dat een paar voorbeelden van wanneer het van pas kan komen het nog wat verduidelijkt :) Dus bijvoorbeeld een verhaaltje over een webshop die heel scherpe prijzen aanbiedt, maar je weet niet zeker of het wel te vertrouwen is (*insert slechte commercial-leus voor de SafeShopr*).

En ik zou ook zeker geen disclaimer vergeten waarin je heel duidelijk aangeeft dat zelfs al geeft de plugin aan dat het een goede winkel is, dat het alleen maar een indicatie is en geen verzekering. Anders krijg je straks boze mensen die bedonderd zijn die willen dat jij de schade vergoedt, omdat SafeShopr zei dat het te vertrouwen was.

On that note: misschien is een naam als 'SafeShopr' niet heel verstandig?
Bedankt voor de goede feedback!

SafeShopr was het beste waar ik zo 123 op kon komen maar verdient niet de schoonheidsprijs nee :). Tegenwoordig is het gewoon moeilijk om een beetje catchy naam te verzinnen die nog niet door 10 andere gebruikt wordt... Any thoughts? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:49
wat betreft de naam: alleen al een extra 'pe' zorgt ervoor dat ik niet meteen een niet nader te omschrijven gevoel in mijn onderbuik krijg.. dus Safeshopper (doch ik snap je intentie wel)

maar goed, ik erger me dan ook gruwelijk aan zgn 'populaire' namen/woorden waarbij de 's' vervangen is door een 'z' (kidz ipv kids, of shopr ipv shopper.. :r ....en ik ben niet eens een taalpurist)

[ Voor 4% gewijzigd door Hopjesvla79 op 10-08-2012 00:17 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-10 15:36
Zou het niet mogelijk zijn dat je de keurmerk sites nakijkt of een site is aangesloten en de juiste logo's in de balk erbij laat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 00:14:
wat betreft de naam: alleen al een extra 'pe' zorgt ervoor dat ik niet meteen een niet nader te omschrijven gevoel in mijn onderbuik krijg.. dus Safeshopper (doch ik snap je intentie wel)

maar goed, ik erger me dan ook gruwelijk aan zgn 'populaire' namen/woorden waarbij de 's' vervangen is door een 'z' (kidz ipv kids, of shopr ipv shopper.. :r ....en ik ben niet eens een taalpurist)
Ik moet zeggen dat, ondanks ik de naam zelf verzonnen heb, ik het wel met je eens ben :? . Ik heb ook nog nagedacht over een Nederlandse naam, maar dat is ook niet eenvoudig. Een Nederlandse naam geeft misschien meer een betrouwbare indruk.
m3gA schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 07:54:
Zou het niet mogelijk zijn dat je de keurmerk sites nakijkt of een site is aangesloten en de juiste logo's in de balk erbij laat zien?
Goed idee, ik zou (net als bij de shopreviews) een rijtje iconen va de keurmerken in de balk kunnen tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit topic begon als een interessant discussie topic over een mooi concept. Helaas is het topic meer geworden tot een site-check topic en dat is volgens ons beleid niet de bedoeling. Ik zie niet zo snel hoe ik dit topic kan opruimen zonder de hele discussie te verminken. Om die reden doe ik het topic op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.