Nieuwe moederbord maakt twee USB sticks kapot

Pagina: 1
Acties:

• Yeaberg
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-03-2025
Ik heb net nieuwe hardware gekocht, namelijk deze:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 47,95€ 47,95
1Sharkoon T9 Value green edition€ 52,50€ 52,50
1AMD A8-3870K Black Edition€ 95,90€ 95,90
1Samsung 830 series 128GB€ 98,99€ 98,99
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile€ 27,-€ 27,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 322,34

Dit is in combinatie met een relatief oude 300W voeding, totdat ik ook een nieuwe voeding ga kopen volgende maand.

Nu wil ik hier natuurlijk eerst Windows 7 op installeren. Ik heb een 16 GB USB stick geleend en heb daar Windows 7 x64 opgezet met behulp van de Windows USB tool.

Nu bootte deze USB stick prima in de USB 3.0 poort op het frontje. Er waren echter drivers voor de CD/DVD drive nodig, die er niet eens in zit. We hebben hem toen eerst in de USB 2.0 poort gedaan. Hij gaf toen echter een boot error, er zou geen geldig boot medium in zitten. Ik heb de stick toen in mijn laptop gestoken, maar daar gaf de stick ook geen teken van leven.

Toen heb ik een andere stick geleend van diezelfde vriend, ook een 16 GB stick, maar dan van Corsair in plaats van Kingston. Die werkte prima, hebben we met dezelfde tool ook Windows 7 op gezet, een direct in een USB 2.0 poort gestoken. Maar je raadt het al, die bleef met een blauw lampje aan staan en gaf een error. Ook deze werd niet meer herkend in de USB poorten van mijn laptop. Als mijn broer hem in een USB 3.0 poort van zijn computer stopt, gebeurt er helemaal niets. Als hij hem er echter uithaalt, geeft Windows zo'n tiedu geluidje en wanneer apparaatbeheer openstaat, refresht die. Er is echter nog steeds geen teken van leven.

Nu heeft mijn broer een multimeter in een USB verlengkabeltje gestopt en die in de computer gedrukt. Die geeft iets van 5.26 tot 5.28 volt aan, hetzelfde als wat het bios verteld over de 5V lijn. Dit is volgens mij prima in de marges, in ieder geval als de marge +10% / -5% is wat ik even snel las via Google. De spanning zakt wel wat af tijdens het booten naar iets over de 5 volt.

Een andere USB stick, een 2GB versie, gaat niet kapot. Hij is echter te klein om te kijken of Windows daar wel van boot.

Het geheugen hebben we op 1066 en op 1600 MHz gehad. Ook hebben we legacy USB even uitgezet. Beiden hielpen niets.

Ook hebben we (het heeft er misschien niet veel mee te maken, maar toch) LED'jes in het toetsenbord gemod. Twee 2.20V ledjes van 20mA met een weerstandje van 47 Ohm op de 5V lijn van de PS/2 poort. Die gaan echter soms wel uit na het uitzetten van de computer en soms niet. Weer zoiets vaags.

Kortom, in vind het allemaal maar vaag. Is er iemand hier die het probleem (en misschien de oplossing) weet?

• Yeaberg
Niemand?

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:14

3DDude

I void warranty's

Wat heb je zelf al geprobeerd behalve in een andere pc te stoppen?

Over je USB-stick in Apparaatbeheer zie je hem wel terug? : -> zie je hem ook bij schijf beheer (deze computer -> manage -> schijven en kan je mogelijk de usb stick opnieuw formatteren?)

Wat betreft je moederbord, je zult even de boekjes van je moederbord moeten doorlezen denk ik.
Zo heb ik een usb poort waar mijn muis en keyboard in moeten zitten omdat die anders niet werkt als ik het BIOS / UEFI menu in wil!
Om maar iets te noemen. USB3 heb je aparte drivers voor nodig dus dat zal sowieso niet werken.
Misschien BIOS settings doorlopen of eventueel eerst kijken naar een BIOS update als dit een bekend probleem is van je fabrikant?

Er zijn flink wat Bios'n uit met usb muise fixes enz. mogelijk staat jouw probleem er ook tussen.

Zou je dat kunnen checken?

Overigens kan je ook nog de boot sequence checken en boot from usb ergens aanzetten.
http://www.asrock.com/mb/...asp?Model=A75M-HVS&o=BIOS

[ Voor 16% gewijzigd door 3DDude op 09-08-2012 15:53 ]

Be nice, You Assholes :)

• Yeaberg
De USB sticks zijn helemaal niet meer zichtbaar in een andere pc. Zoals ik al zei, apparaatbeheer refresht wel, maar er komt niets bij te staan. Schijfbeheer ziet dus ook niets meer van de USB stick. Het lampje van zo'n USB stick blijft de hele tijd branden zonder te knipperen.

Verder bootte de computer prima uit een USB 3.0 poort, alleen had Windows daar geen drivers voor. Toen stopten we hem in een USB 2.0 poort en was de stick kapot. Met de tweede stick net zo. Het bootten van een stick is dus geen probleem verder.

Googlen over dit probleem (usb sticks kapot maken) levert niets op.

Maar booten van een USB stick was geen probleem, en keyboard / muis werken ook gewoon prima. Hij maakte alleen de twee sticks kapot in een USB 2.0 poort, en ik wil graag weten waarom en hoe je het op kan lossen.

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Boot ff je pc met Gparted en kijk of die de usb sticks ziet.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

• Yeaberg
Sorry voor de late reactie, ik heb de usb-sticks al geboot in Linux daar word ook niks gevonden maar zodra ik de kans krijg zal ik het met g-parted proberen. :*)
Pagina: 1