Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben vandaag de halve dag bezig geweest om mijn GTX560 van msi over te clocken (dual fan).

Stock instellingen:
voltage 1037mV
core 810MHz
memory 2004MHz

Ik heb de core met stappen van 10Mhz steeds verhoogd totdat er fouten in het beeld kwamen of de driver vastliep. Daarna heb ik het voltage met de kleinst mogelijke stap verhoogd en dezelfde core frequentie nogmaals geprobeerd.

Ik had eerst de fanspeed locked op 80%, maar ik heb dit later weer terug op auto gezet omdat de fans op tijd sneller gaan draaien en zelfs boven de 80% uitkomen.

Dit is allemaal getest via MSI Kombustor, 10 minuten lang 99% GPU gebruik.

Stabiele core clock zonder voltage te verhogen : 891MHz @ 84 graden
Stabiele core clock op 1050mV : 900MHz @ 86 graden
Stabiele core clock op 1075mV : 911Mhz @ 90 graden

Hoger als deze clock is niet mogelijk, als ik vervolgens mij resultaten vergelijk met andere resultaten op het internet, dan valt mij op dat vrijwel elk resultaat hoger is dan het mijne. Ook vind ik te temperatuur wat aan de hoge kant.

Ik wil eigenlijk liever niet aan de 1075mV als standaard clock beginnen, omdat dit wel erg veel extra voltage is. Ook heeft het weinig zin om zoveel voltage toe te voegen voor die 21 Mhz winst t.o.v. geen extra voltage.

Kamertemperatuur is rond de 25 graden en de kaart loopt idle op zo'n 40 graden.

Tijdens de tests heeft mijn kast een temperatuur van 50 graden en mijn cpu (niet core) een temperatuur van 55 graden.

Mijn kast beschikt overigens over een 12cm fan aan de achterzijde en twee 12cm fans aan de voorzijde. De cpu wordt gekoeld door een Hyper212 EVO.

Doe ik iets fout, of heb ik pech en is dit een hele slechte kaart of is er wat anders aan de hand. Hoe kan ik de core clock hoger krijgen dan slechts 9,8% ?

Hopelijk kan iemand me hierbij helpen, ik vermoed dat het komt door de hoge temperaturen (40-50 graden verschil met idle is wel erg veel) van zowel de GPU als de kast. Waarom dit zo is weet ik niet aangezien de 3 fans toch genoeg koeling zouden moeten geven.

EDIT: Zelfs mensen met exact dezelfde kaart halen veel hogere resultaten als mij. Bijvoorbeeld hier: http://www.overclock.net/...0gtx-m2d1gd5-overclocking. 1000MHz is toch wel iets meer dan 900 (wat ik op dat voltage haal).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2012 04:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08 14:10
Verkeerde plaats om dit te posten.
Kan je beter onder overclocking en tweaking posten.

Mischien vergelijk je met de TI versie dat je daarom niet gelijk scoort.
Temps zijn normaal voor lucht koeler en overclocken op lucht van je grafische kaart is sowieso een hoop gebakken lucht omdat je nooit echt veder komt dan een paar honderd MHz

Hele slechte kaart zou ik niet zeggen maar het is niet een super batch of een superkaart kwa koeling en stroomvoorziening om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie, ik heb er specifiek op gelet dat het niet om de TI versie ging. Veel voorbeeldkaarten halen met een kleine voltageverhoging makkelijk 940/950 MHz waar mijne het op max voltage al opgeeft bij 911MHz.

Omdat ik het voltage het liefst met rust laat (en al helemaal als ik er maar 30Mhz mee win) hou ik het maar bij die 890MHz. Het is in ieder geval beter als niets, in 3DMark11 ga ik op GPU van 3712 naar 4072 wat ook overheen komt met een kleine snelheidswinst en wat mijn kaart net boven de kaarten met een 'hoge' stock OC plaatst.

Fijn om te weten dat de temperaturen niet vreemd zijn, dan hoef ik me daar geen zorgen over te maken.

Denk je overigens dat het nut heeft om nog wat met de memory clock te spelen, of ga ik daar niets van merken?

PS: Ik ben nieuw hier, dus ik wist niet echt waar ik dit topic moest plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je je koeler wat efficienter weet te krijgen, zal je dat ook helpen bij het verhogen van voltage. :)

Dat kan dus zijn nieuwe paste / schoonspuiten / strakker aandraaien en voorzien van 'verse' lucht, maar dat kan ook zijn door 'm te vervangen met een 3rd party (betere) koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist even de kabels in mijn kast nog beter weggewerkt (kabels die niet meer weg konden zoals de GPU stroomkabels heb ik gebundeld en aan de kant geduwd). Voor de rest ook de Moederbord stroomkabel nu 80% weggewerkt , andere kabels nog eens strak getrokken en de stoffilters van mijn intake schoongemaakt.

Zojuist nogmaals geprobeerd, alhoewel ik de zijkant open had met het testen lukte het me dit keer wel om 925MHz te draaien op slechts 1050mV. De temperatuur kwam niet hoger dan 67 graden na 20minuten 100% gebruik (ter vergelijking van een 90 graden op een mindere clockspeed gisteren, wel meer voltage toen). Het is misschien een vertekend beeld omdat de zijkant van de kast nu open was, maar ik heb even gevoeld en gekeken met stukjes papier en de airflow bij met name de intake lijkt nu een stuk sterker. De uitgaande lucht is heel sterk, wat van de gpu opstijgt wordt meteen door zowel de Hyper212 als de 12cm backfan weggezogen.

Ik heb nu de kast weer gesloten en ga het zo nogmaals proberen (eerst even de pc idle laten staan om wat stabielere begin temps te krijgen), maar het lijkt dat dit toch wel wat heeft uitgemaakt qua koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foegol
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-07-2024
Als je de airflow goed voor elkaar hebt dan zou je systeem koeler zijn in een dichte kast ten opzichte van een open kast. Met een open kast "dwarrelt" de warme en koude lucht maar wat in het rond, in een dichte kast stuur je alle koude lucht via een bepaalde route door je kast en voer je de warme lucht constant af.

Hoe zit het met stof in je fans en je heatsinks?

Een 3rd party koeler is sowieso niet een gek idee als je veel winst uit je OC wilt maken.
Pagina: 1