Goedeavond beste medetweakers,
Onlangs heb ik een mac mini (2011) gekocht als aanvulling op mijn huidige setup. De bedoeling is om van deze mac mini een fileserver/mediaserver te maken. De reden hiervoor is dat ik niet genoeg schijfruimte op m'n MBA heb en een externe HDD meeslepen niet altijd mijn voorkeur heeft.
De situatie waarin ik zit is al volgt. Door de week zit ik op kamers in Tilburg en in het weekend ben ik thuis bij mijn ouders. Naast de mac mini heb ik een MBA en iPhone en ik wil alles zo goed mogelijk integreren. Het is de bedoeling dat de mac mini op mijn kamer in Tilburg komt te staan. De iPhone en Macbook Air zijn voor onderweg.
Nu zijn er een aantal zaken die ik graag zou realiseren maar ik weet niet of dit mogelijk is. Daarom zou ik graag feedback van jullie krijgen:
1) Ik wil de mac mini vanaf externe locaties (universiteit, thuis bij m'n ouders, etc) willen benaderen. Bij voorkeur zelfs het scherm 'besturen', zoals dat lokaal kan met 'scherm delen'. Veel documenten staan in dropbox en zijn daarom al gesynchroniseerd. Met films, afbeeldingen of muziek is het lastiger omdat dit dus niet in dropbox past. Kan ik deze benaderen door een server van mijn mini te maken? en werkt dat in de praktijk een beetje omdat je met upload snelheden zit (snelste abonnement van ziggo)? Ik heb geprobeerd om een poort open te zetten op de airport extreme via deze tutorial. Maar als ik naar 'Airport-configuratieprogramma' ga krijg ik een heel ander scherm. Iemand die me daarmee kan helpen?
3) Hoe kun je je mac het beste besturen vanaf je iPhone mocht het een keer nodig zijn.
5) Om mijn media te bekijken gebruik ik voornamelijk Plex. Het schijnt zo te zijn dat je zelfs media naar externe locaties kunt streamen als je met je account inlogt. Iemand waar dit goed werkt of uitgetest heeft?
Onlangs heb ik een mac mini (2011) gekocht als aanvulling op mijn huidige setup. De bedoeling is om van deze mac mini een fileserver/mediaserver te maken. De reden hiervoor is dat ik niet genoeg schijfruimte op m'n MBA heb en een externe HDD meeslepen niet altijd mijn voorkeur heeft.
De situatie waarin ik zit is al volgt. Door de week zit ik op kamers in Tilburg en in het weekend ben ik thuis bij mijn ouders. Naast de mac mini heb ik een MBA en iPhone en ik wil alles zo goed mogelijk integreren. Het is de bedoeling dat de mac mini op mijn kamer in Tilburg komt te staan. De iPhone en Macbook Air zijn voor onderweg.
Nu zijn er een aantal zaken die ik graag zou realiseren maar ik weet niet of dit mogelijk is. Daarom zou ik graag feedback van jullie krijgen:
1) Ik wil de mac mini vanaf externe locaties (universiteit, thuis bij m'n ouders, etc) willen benaderen. Bij voorkeur zelfs het scherm 'besturen', zoals dat lokaal kan met 'scherm delen'. Veel documenten staan in dropbox en zijn daarom al gesynchroniseerd. Met films, afbeeldingen of muziek is het lastiger omdat dit dus niet in dropbox past. Kan ik deze benaderen door een server van mijn mini te maken? en werkt dat in de praktijk een beetje omdat je met upload snelheden zit (snelste abonnement van ziggo)? Ik heb geprobeerd om een poort open te zetten op de airport extreme via deze tutorial. Maar als ik naar 'Airport-configuratieprogramma' ga krijg ik een heel ander scherm. Iemand die me daarmee kan helpen?
2) Indien mogelijk zou ik de mac mini wel graag op stand-by zien gaan om een beetje stroom te besparen. Ik vraag me af of ik deze van afstand kan ontwaken? Met thuisdeling lukte me dat niet namelijk.Muthas schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 23:15:
Met twee Macs is dit heel simpel. Alles wat je nodig hebt voor remote management zit al in het OS. Op je Mac mini moet je onder system preferences en dan sharing, screen sharing en file sharing aanzetten. Op beide Macs log je in op je iCloud-account en bij allebei zet je Back to my Mac aan.
Op je MBA zal vervolgens in de linkerkolom van Finder je Mac mini te zien zijn, vanuit waar je bij de gedeelde mappen kan en ook screen sharing kan aanzetten. Je torrentclient op de mini kan je bijvoorbeeld een folder laten watchen, zodat je vanaf je Mac mini alleen maar de torrentbestanden in de juiste gedeelde map moet zetten.
Verder is Plex ideaal voor het streamen van media. Wil je het helemaal mooi doen dan ga je aan de slag met Cochpotato, Sickbeard en SabNZB. Als je het allemaal fatsoenlijk instelt heb je aan een traag (dus goedkoper) usenet-abonnement van 10Mbit eigenlijk al genoeg - dan kan je nog steeds 2500GB per maand binnenhalen.
3) Hoe kun je je mac het beste besturen vanaf je iPhone mocht het een keer nodig zijn.
4) Zoals ik al zei, de schijfruimte op m'n MBA is behoorlijk beperkt. Daarom wil ik mijn media downloaden op m'n Mac Mini. Is het mogelijk dat ik dit vanaf thuis bij m'n ouders aanzet, zodat als ik na het weekend terug kom de downloads klaar zijn? En zou dit ook eventueel via de telefoon kunnen? Ik gebruik transmission om torrents te downloaden. Ik heb gelezen over couchpotato maar volgens mij werkt dat alleen goed met usenet.SgtElPotato schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 23:07:
Voor je eerste problemen zou je LogMeIn kunnen gebruiken.
Hiermee kun je via de iPhone of je MBA je Mini besturen. Om films op afstand te kunnen bekijken kun je plex gebruiken ja, hier heb ik zelf echter geen ervaring mee. Je hebt hier wel een degelijke upload voor nodig lijkt me als je een 720p film of hoger wilt streamen over internet. Of Plex moet goed werken met compressie.
Via LogMeIn zou je ook je downloads kunnen beheren door de .torrents op je MBA te downloaden, en ze via LogMeIn te slepen naar je Mini.
Ik zou LogMeIn proberen, en kijken of dat bevalt.
Met media op afstand afspelen heb ik geen ervaring, en zou iemand anders wat info moeten geven.
5) Om mijn media te bekijken gebruik ik voornamelijk Plex. Het schijnt zo te zijn dat je zelfs media naar externe locaties kunt streamen als je met je account inlogt. Iemand waar dit goed werkt of uitgetest heeft?
Als iemand feedback heeft hoor ik het natuurlijk graag. Ik ben op zoek naar de ideale mediacenter/fileserver die ik wil creëren met m'n mac mini.SgtElPotato schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 23:31:
Net even uitgetest, maar Plex werkt ideaal.
Als je een MyPlex hebt aangemaakt hoef je alleen maar Plex te installeren en in te loggen en je kunt gelijk beginnen met kijken.
Met de Plex Media Server even instellen waar je je films opslaat, en hij indexeert alles automatisch.
Heb het geinstalleerd tussen mijn eerste post en deze, en het werkt perfect. ( dit blijf ik nu ook mooi gebruiken )
Zelfs over 3G heb ik op mijn Samsung Galaxy S2 nog redelijke kwaliteit met een film.
[ Voor 31% gewijzigd door SquareOne op 06-08-2012 23:46 ]