Mac gebruiken als mediaserver/fileserver

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Goedeavond beste medetweakers,

Onlangs heb ik een mac mini (2011) gekocht als aanvulling op mijn huidige setup. De bedoeling is om van deze mac mini een fileserver/mediaserver te maken. De reden hiervoor is dat ik niet genoeg schijfruimte op m'n MBA heb en een externe HDD meeslepen niet altijd mijn voorkeur heeft.

De situatie waarin ik zit is al volgt. Door de week zit ik op kamers in Tilburg en in het weekend ben ik thuis bij mijn ouders. Naast de mac mini heb ik een MBA en iPhone en ik wil alles zo goed mogelijk integreren. Het is de bedoeling dat de mac mini op mijn kamer in Tilburg komt te staan. De iPhone en Macbook Air zijn voor onderweg.

Nu zijn er een aantal zaken die ik graag zou realiseren maar ik weet niet of dit mogelijk is. Daarom zou ik graag feedback van jullie krijgen:

1) Ik wil de mac mini vanaf externe locaties (universiteit, thuis bij m'n ouders, etc) willen benaderen. Bij voorkeur zelfs het scherm 'besturen', zoals dat lokaal kan met 'scherm delen'. Veel documenten staan in dropbox en zijn daarom al gesynchroniseerd. Met films, afbeeldingen of muziek is het lastiger omdat dit dus niet in dropbox past. Kan ik deze benaderen door een server van mijn mini te maken? en werkt dat in de praktijk een beetje omdat je met upload snelheden zit (snelste abonnement van ziggo)? Ik heb geprobeerd om een poort open te zetten op de airport extreme via deze tutorial. Maar als ik naar 'Airport-configuratieprogramma' ga krijg ik een heel ander scherm. Iemand die me daarmee kan helpen?
Muthas schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 23:15:
Met twee Macs is dit heel simpel. Alles wat je nodig hebt voor remote management zit al in het OS. Op je Mac mini moet je onder system preferences en dan sharing, screen sharing en file sharing aanzetten. Op beide Macs log je in op je iCloud-account en bij allebei zet je Back to my Mac aan.

Op je MBA zal vervolgens in de linkerkolom van Finder je Mac mini te zien zijn, vanuit waar je bij de gedeelde mappen kan en ook screen sharing kan aanzetten. Je torrentclient op de mini kan je bijvoorbeeld een folder laten watchen, zodat je vanaf je Mac mini alleen maar de torrentbestanden in de juiste gedeelde map moet zetten.

Verder is Plex ideaal voor het streamen van media. Wil je het helemaal mooi doen dan ga je aan de slag met Cochpotato, Sickbeard en SabNZB. Als je het allemaal fatsoenlijk instelt heb je aan een traag (dus goedkoper) usenet-abonnement van 10Mbit eigenlijk al genoeg - dan kan je nog steeds 2500GB per maand binnenhalen.
2) Indien mogelijk zou ik de mac mini wel graag op stand-by zien gaan om een beetje stroom te besparen. Ik vraag me af of ik deze van afstand kan ontwaken? Met thuisdeling lukte me dat niet namelijk.

3) Hoe kun je je mac het beste besturen vanaf je iPhone mocht het een keer nodig zijn.
SgtElPotato schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 23:07:
Voor je eerste problemen zou je LogMeIn kunnen gebruiken.
Hiermee kun je via de iPhone of je MBA je Mini besturen. Om films op afstand te kunnen bekijken kun je plex gebruiken ja, hier heb ik zelf echter geen ervaring mee. Je hebt hier wel een degelijke upload voor nodig lijkt me als je een 720p film of hoger wilt streamen over internet. Of Plex moet goed werken met compressie.

Via LogMeIn zou je ook je downloads kunnen beheren door de .torrents op je MBA te downloaden, en ze via LogMeIn te slepen naar je Mini.

Ik zou LogMeIn proberen, en kijken of dat bevalt.
Met media op afstand afspelen heb ik geen ervaring, en zou iemand anders wat info moeten geven.
4) Zoals ik al zei, de schijfruimte op m'n MBA is behoorlijk beperkt. Daarom wil ik mijn media downloaden op m'n Mac Mini. Is het mogelijk dat ik dit vanaf thuis bij m'n ouders aanzet, zodat als ik na het weekend terug kom de downloads klaar zijn? En zou dit ook eventueel via de telefoon kunnen? Ik gebruik transmission om torrents te downloaden. Ik heb gelezen over couchpotato maar volgens mij werkt dat alleen goed met usenet.

5) Om mijn media te bekijken gebruik ik voornamelijk Plex. Het schijnt zo te zijn dat je zelfs media naar externe locaties kunt streamen als je met je account inlogt. Iemand waar dit goed werkt of uitgetest heeft?
SgtElPotato schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 23:31:
Net even uitgetest, maar Plex werkt ideaal.
Als je een MyPlex hebt aangemaakt hoef je alleen maar Plex te installeren en in te loggen en je kunt gelijk beginnen met kijken.

Met de Plex Media Server even instellen waar je je films opslaat, en hij indexeert alles automatisch.
Heb het geinstalleerd tussen mijn eerste post en deze, en het werkt perfect. ( dit blijf ik nu ook mooi gebruiken )
Zelfs over 3G heb ik op mijn Samsung Galaxy S2 nog redelijke kwaliteit met een film.
Als iemand feedback heeft hoor ik het natuurlijk graag. Ik ben op zoek naar de ideale mediacenter/fileserver die ik wil creëren met m'n mac mini.

[ Voor 31% gewijzigd door SquareOne op 06-08-2012 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:23
Hiermee kun je via de iPhone of je MBA je Mini besturen. Om films op afstand te kunnen bekijken kun je plex gebruiken ja, hier heb ik zelf echter geen ervaring mee. Je hebt hier wel een degelijke upload voor nodig lijkt me als je een 720p film of hoger wilt streamen over internet. Of Plex moet goed werken met compressie.

Via LogMeIn zou je ook je downloads kunnen beheren door de .torrents op je MBA te downloaden, en ze via LogMeIn te slepen naar je Mini.

Met media op afstand afspelen heb ik geen ervaring, en zou iemand anders wat info moeten geven.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-10 18:00
Ik zou windows installeren :P.
Maar ja. VPN achtig iets doen. LogMeIn Hamachi werkt wel ok.(films en muziek werken echt niet chill maar kan wel) voor probleem 1. WakeOnLan voor probleem 2. VNC voor Probleem 3. RSS feed voor je torrents? Anders zou ik gewoon lekker VNCen en voor punt 5. Plex werkt heerlijk in dat opzicht. (Hoewel ik dit allemaal via windows doe) Plex werkt gewoon goed met compressie.

Zelf heb ik het zo: (wel windows maar dat maakt niet veel uit)
Plex Mediaserver, je kan gewoon inloggen via MyPlex
VNC server met een DynDNS accountje in de router. (Hoewel DynDNS tegenwoordig een betaalde dienst is, zou je ook gewoon een andere deamon kunnen gebruiken, No-ip of zo)
Torrents worden gedownload aan de hand van een RSS Feed, en Plex update de zooi op het moment dat er een wijziging in de map is. En wake on lan ook via de deamon. Denk dat je er dan wel bent.

[ Voor 37% gewijzigd door Biersteker op 06-08-2012 23:19 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:45
Plex past prima compressie toe en met 10mbit upload gaat het makkelijk lukken om te streamen in goede kwaliteit.

Voor het downloaden kun je een web-addon gebruiken voor je torrent client. Usenet is mooier, maar kost ook ca. 7.50 per maand.

Wake-on-lan is met port forwarding ook via internet te gebruiken om je Mac op afstand wakker te maken.

Logmein is zoals eerder genoemd prima om vanaf een iPhone je scherm over te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Met twee Macs is dit heel simpel. Alles wat je nodig hebt voor remote management zit al in het OS. Op je Mac mini moet je onder system preferences en dan sharing, screen sharing en file sharing aanzetten. Op beide Macs log je in op je iCloud-account en bij allebei zet je Back to my Mac aan.

Op je MBA zal vervolgens in de linkerkolom van Finder je Mac mini te zien zijn, vanuit waar je bij de gedeelde mappen kan en ook screen sharing kan aanzetten. Je torrentclient op de mini kan je bijvoorbeeld een folder laten watchen, zodat je vanaf je Mac mini alleen maar de torrentbestanden in de juiste gedeelde map moet zetten.

Verder is Plex ideaal voor het streamen van media. Wil je het helemaal mooi doen dan ga je aan de slag met Cochpotato, Sickbeard en SabNZB. Als je het allemaal fatsoenlijk instelt heb je aan een traag (dus goedkoper) usenet-abonnement van 10Mbit eigenlijk al genoeg - dan kan je nog steeds 2500GB per maand binnenhalen.

[ Voor 30% gewijzigd door Muthas op 06-08-2012 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
SgtElPotato schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 23:07:

Zojuist logmein geprobeerd en dat werkt inderdaad prima vanaf de iPhone! Thanks.
Biersteker schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 23:13:
Ik zou windows installeren :P.
Maar ja. VPN achtig iets doen. LogMeIn Hamachi werkt wel ok.(films en muziek werken echt niet chill maar kan wel) voor probleem 1. WakeOnLan voor probleem 2. VNC voor Probleem 3. RSS feed voor je torrents? Anders zou ik gewoon lekker VNCen en voor punt 5. Plex werkt heerlijk in dat opzicht. (Hoewel ik dit allemaal via windows doe) Plex werkt gewoon goed met compressie.

Zelf heb ik het zo: (wel windows maar dat maakt niet veel uit)
Plex Mediaserver, je kan gewoon inloggen via MyPlex
VNC server met een DynDNS accountje in de router. (Hoewel DynDNS tegenwoordig een betaalde dienst is, zou je ook gewoon een andere deamon kunnen gebruiken, No-ip of zo)
Torrents worden gedownload aan de hand van een RSS Feed, en Plex update de zooi op het moment dat er een wijziging in de map is. En wake on lan ook via de deamon. Denk dat je er dan wel bent.
Thanks voor je comment. Klinkt nogal technisch dus ik zal me er eerst nog even in moeten verdiepen. Bijvoorbeeld hoe je een DynDNS account op je router zet? Een RSS Feed maakt etc.. wakeonlan tool ga ik zo direct eens downloaden. Zag dat deze compatible was met OSX.

ferrybouwman schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 23:14:

Plex past prima compressie toe en met 10mbit upload gaat het makkelijk lukken om te streamen in goede kwaliteit.

Voor het downloaden kun je een web-addon gebruiken voor je torrent client. Usenet is mooier, maar kost ook ca. 7.50 per maand.

Wake-on-lan is met port forwarding ook via internet te gebruiken om je Mac op afstand wakker te maken.

Logmein is zoals eerder genoemd prima om vanaf een iPhone je scherm over te nemen.
Over usenet ben ik nog aan het denken. Misschien binnenkort toch maar eens overstappen, maar probeer m'n vaste lasten zo veel mogelijk te drukken.

Mooi dat plex zo goed werkt vanaf een externe locatie. Snel eens uitproberen! Hoef ik alleen in te loggen op m'n plex account of moeten ik nog andere trucs uithalen?
Muthas schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 23:15:

Wist niet dat het zo makkelijk kon! Vanuit m'n eigen netwerk heb ik het inderdaad al geprobeerd en werkt het prima. Nu nog eens testen vanaf een externe locatie.

[ Voor 16% gewijzigd door SquareOne op 06-08-2012 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

Lees mijn post eens voordat je met Windows-oplossingen aan de gang gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
Muthas schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 23:28:
Was nog bezig met de edit :) Thanks voor je comment!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:23
Als je een MyPlex hebt aangemaakt hoef je alleen maar Plex te installeren en in te loggen en je kunt gelijk beginnen met kijken.

Met de Plex Media Server even instellen waar je je films opslaat, en hij indexeert alles automatisch.
Heb het geinstalleerd tussen mijn eerste post en deze, en het werkt perfect. ( dit blijf ik nu ook mooi gebruiken )
Zelfs over 3G heb ik op mijn Samsung Galaxy S2 nog redelijke kwaliteit met een film.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
SgtElPotato schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 23:31:

Mooi. Erg mooi dat Plex. Gebruik het al een tijdje maar ik ontdek steeds weer nieuwe features! Ondertussen ook de iPhone app gekocht en dat werkt ook perfect.
Muthas schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 23:28:
Zojuist even met m'n MBA op een ander netwerk ingelogd en inderdaad, je kunt gewoon filesharen en screensharen! Helemaal perfect, geen gedoe met poorten open zetten enzo.

Kan het kwaad om mijn Mac Mini 24/7 aan te laten staan? Ik hoef namelijk niet de hele dag op de server maar als die 's nachts download zou ik dat toch wel prettig vinden. Stroomverbruik is niet echt hoog zie ik dus daarvoor hoef ik het niet te doen.

Als het geen kwaad kan laat ik de mini gewoon het hele weekend draaien in Tilburg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Je kan je Mac Mini gerust 24/7 laten draaien, als je maar zorgt dat hij genoeg ventilatieruimte heeft en dus niet helemaal ingebouwd zit.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
Dan nog een vraagje. Aan mijn Mac mini hangt een externe schijf, deze gebruik ik als back-up (time machine) en er staat nog wat data op. Op de mini heb ik al geregeld dat die niet alles hoeft te backuppen (films e.d.). Is het mogelijk dat de backups van m'n MBA ook op deze schijf komen zonder de schijf direct aan de mini te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

Dat kan ja. OS X server op je Mac mini is de officiële methode van Apple. Dit is een losse installer en voegt een aantal services toe aan het OS - waaronder het aanbieden van een Time Machine storage via het netwerk (dit werkt ook met Back to my Mac).

Alternatief is in de terminal van je MBA te gaan spelen zodat Time Machine ook naar unsupported volumes wil schrijven, maar hoe dat precies zit weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-10 18:00
Ik hou er eigenlijk van om een deamon op me router te draaien, maar dat is in jou geval niet echt nodig omdat je toch via iCloud kan werken.
Maar om er toch even op in te gaan. Meeste routers ondersteunen een DynDNS/NO-IP/D-Link DNS etc. functie. Dan maak je een account aan op een van die diensten, en die zorgt dan voor het updaten van je IP adres aan een domein naam. Zelf heb ik bij DynDNS een domeinnaam. (boxinabox.dyndns.com) Hiermee kan je doormiddel van portforwarding, altijd een VNC verbinding maken ook al veranderd je IP adres. Maar is eigenlijk niet nodig in jou geval. Mocht je toch nog andere machines hebben staan, win/linux etc, kan je vrij makkelijk een VNC server installeren en een port in je router toewijzen, en kan je al je machines aansturen via een VNC vieuwer achtige app, door te laten verbinden naar (in mijn geval) boxinabox.dyndns.com:5900 of een andere willekeurige port.

Maar ja het is gratis, dus waarom niet ;)

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Is het niet zo dat als je de usb-hdd van de Mac mini shared via AFP,je deze als Time Machine volume kan gebruiken voor een andere Mac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-10 17:41

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Muthas schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 00:23:
Dat kan ja. OS X server op je Mac mini is de officiële methode van Apple. Dit is een losse installer en voegt een aantal services toe aan het OS - waaronder het aanbieden van een Time Machine storage via het netwerk (dit werkt ook met Back to my Mac).

Alternatief is in de terminal van je MBA te gaan spelen zodat Time Machine ook naar unsupported volumes wil schrijven, maar hoe dat precies zit weet ik niet.
Unsupported volumes aanzetten is niet nodig. TimeMachine werkt al vanaf OSX 10.5 naar AFP shares op machines die tenminste OSX 10.5 draaien. Je kan dus prima een TimeMachine backup maken naar een Mac Mini met 10.7/10.8 zonder dat je daar hacks voor nodig hebt.

Ik draai een dergelijke setup zelf bij mijn ouders thuis en dat werkt al jaren prima :)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Whieee schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:33:
[...]

Unsupported volumes aanzetten is niet nodig. TimeMachine werkt al vanaf OSX 10.5 naar AFP shares op machines die tenminste OSX 10.5 draaien. Je kan dus prima een TimeMachine backup maken naar een Mac Mini met 10.7/10.8 zonder dat je daar hacks voor nodig hebt.

Ik draai een dergelijke setup zelf bij mijn ouders thuis en dat werkt al jaren prima :)
Een beetje een topic hi-jack, maar ik wil toch graag de vraag stellen:
Mijn PowerMac G5 met Leopard (10.5 dus) kan dus nog prima gebruikt worden als TimeMachine destination? Of is dit beperkt tot Intel Macs?

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Laatst online: 09-10 17:41

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Darkstar schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 12:47:
[...]

Een beetje een topic hi-jack, maar ik wil toch graag de vraag stellen:
Mijn PowerMac G5 met Leopard (10.5 dus) kan dus nog prima gebruikt worden als TimeMachine destination? Of is dit beperkt tot Intel Macs?
Dat moet in principe gewoon werken. Overigens gaat elke moderne Linux distributie met recente versies van netatalk en afpd ook gewoon werken. Maar dan kost het iets meer moeite ;)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamBamBam59
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Dit topic is Goud!

Ik zit in precies dezelfde situatie. Student, Tilburg etc. Daarnaast ook MBA 2011 en iPhone 3GS (bijna 5). Gebruik nu een ReadyNAS voor media en files en PS3 voor het afspelen. Maar door de gebrekkige support van de Netgear NAS en de gebrekkige support voor MKV van de PS3 etc, wil ik nu de ReadyNAS verkopen en eigenlijk ook een MacMini om het allemaal te regelen.

Dus een fileserver, torrentmachine en mediaspeler in één.

Mijn enige vraag voor als iemand dit nog leest is: welke oudste/goedkoopste mac mini is krachtig genoeg voor dit alles? En gaat tweedehands ook nog lukken? Het liefst gewoon Mountain lion er op. Ik denk niet dat het een hele krachtige machine hoeft te zijn, aangezien het eigenlijk hele simpele taken zijn die hij moet uitvoeren. Heb ik gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-10 14:02
Als alternatief zou je ook kunnen overwegen om een ION nettop te nemen, welke voor zo'n 300 euro beschikbaar zijn, het voordeel van een nettop met ION chipset is dat ze overweg kunnen met HD materiaal. Met plex, of talrijke andere oplossingen kan je media vervolgens weer beschikbaar stellen of afspeelbaar maken.

Zelf gebruik ik voor mediazaken een iMac + PS3. Ben overigens geen zware filmkijker, en hengel films binnen terwijl ik aan het werk ben op mijn iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamBamBam59
  • Niet online
Ja, ik kan ook gewoon een kleine mediaspeler er bij kopen van 100 euro zoals de WD Live oid. Dan werkt het misschien ook een beetje beter. Het is meer dat ik die Netgear NAS gewoon zat ben. Maakt constant fouten en dingen die niet werken, en de enige support die er voor is moet eigenlijk uit de community komen ipv van Netgear. Ik weet nu ook dat als ik een Synology had gekozen, of nu nog koop, ik een veel betere keuze maak.

Maar door al die uren die ik kwijt was met die Netgear NAS heb ik besloten om maar gewoon wat meer geld uit te geven en iets te kopen waarvan ik zeker weet dat er veel support bij is. Dan zou ik nog zo'n iets goedkopere windows HTPC kunnen nemen, maar ik ben zo tevreden over Apple producten dat ik het daar ook bij wil laten.

Als ik een iMac had, had die ook voldaan. Maar met mijn MBA is dat wat lastiger om logische redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
merauder schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 06:47:
Als alternatief zou je ook kunnen overwegen om een ION nettop te nemen, welke voor zo'n 300 euro beschikbaar zijn, het voordeel van een nettop met ION chipset is dat ze overweg kunnen met HD materiaal. Met plex, of talrijke andere oplossingen kan je media vervolgens weer beschikbaar stellen of afspeelbaar maken.

Zelf gebruik ik voor mediazaken een iMac + PS3. Ben overigens geen zware filmkijker, en hengel films binnen terwijl ik aan het werk ben op mijn iMac.
Anno 2012 nog een ION nettop? Wat is er mis met een simpele hackintosh, Celeron G530 met Gigabyte H61 bordje (<100 euro) in een leuk kastje (mITX als je 1 schijf toe kan, anders mATX zoals bv een Antec NSK-1380), stuk sneller en net zo zuinig.

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 15-10-2012 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamBamBam59
  • Niet online
Ik moet volgens mij op zoek naar een 2010 Mac mini. Daar zit ook al een HDMI uitgang in en is volgens mij goed genoeg. Lastig te vinden volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-10 14:02
Dreamvoid schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 14:17:
[...]

Anno 2012 nog een ION nettop? Wat is er mis met een simpele hackintosh, Celeron G530 met Gigabyte H61 bordje (<100 euro) in een leuk kastje (mITX als je 1 schijf toe kan, anders mATX zoals bv een Antec NSK-1380), stuk sneller en net zo zuinig.
Persoonlijk wil ik geen gezeik hebben met al mijn apparatuur wat aan de TV hangt. Dat moet gewoon simpel zijn, en het doen. Een ION van bijvoorbeeld Asrock is in de basis als HTPC gebouwd, en heb in combinatie met Ubuntu hier prima ervaringen mee. Vandaar deze suggestie. Ieder zijn meug zeg maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ007
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-08 07:34

GJ007

:)

Ik loop met dezelfde gedachten te spelen.

MBP, iPhone 4 en ipad3 ... Om thuis een Mac mini neer te zetten, zodat ik op werk en in weekend (vaak bij ouders) toch bij mijn spullen kan.

Is os x server nu een grootte toevoeging? Ik zat toekijken naar de Mac mini met server voorgeinstalleerd; maar vind dat een nogal prijzige oplossing (voor die extra te schijf en die software)...

signature

Pagina: 1