Trage HD's met hoge "reallocated event count"

Pagina: 1
Acties:

• Mr Silver
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-11-2025
HD Tune Pro gaf dit:
http://img812.imageshack.us/img812/2948/hdproblem.png

Er zitten 2 Fujitsu HD's in deze laptop en ze hebben beiden precies hetzelfde probleem.

De HD zelf lijkt erg traag te zijn want het hele systeem is enorm langzaam. Heeft dit een verband met elkaar? Nou weet ik niet zoveel van SMART maar volgens Wikipedia: S.M.A.R.T.. kan is dit een "Potential indicator of imminent electromechanical failure" zijn.

Verwijderd

Reallocation Event Count
Lower
Count of remap operations. The raw value of this attribute shows the total count of attempts to transfer data from reallocated sectors to a spare area. Both successful & unsuccessful attempts are counted.[28]
De hoge waarde lijkt mij meer te suggereren dat het binary-encoded is. Dus meerdere getallen zoals bij temperatuur vaak ook gebeurt om min/max/current weer te geven in één getal.

Als je het mij vraagt is dit gewoon normaal voor dit type schijf. Je kunt misschien SMART zoeken van jouw Fijitsu schijf en kijken of die hetzelfde kenmerk hebben. Ik denk dat je je traagheid elders door moet zoeken.

Hoe vol zitten je filesystems op je HDDs, en heb je gedefragmenteerd? Welk OS draai je? Kun je een AS SSD screenshot laten zien? Die geeft specifiek ook de alignment weer mocht dit een advanced format schijf zijn. Zal wel geen 4K disk zijn dus dat lijkt me niet het probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2012 22:48 ]

• Mr Silver
HD1:
C: 39GB 67% vrije ruimte (OS partitie)
E: 53GB 98% vrije ruimte
HD2:
D: 93GB 73% vrije ruimte

C-partitie is zeer lichtelijk gefragmenteerd en de D-partitie is 100% perfect aaneengesloten.

Het zijn gewoon oude reguliere HD's en geen SSD's van 100GB per stuk.

Eigenlijk lijkt alles in orde alleen die SMART code vond ik vreemd dus ik dacht dat, dat het was.

"je kunt misschien SMART zoeken van jouw Fijitsu schijf "
Geen idee. Volgens http://www.fujitsu.com/ (pff wat een onoverzichtelijke site) hebben ze het doorgegeven aan Toshiba sinds 2009. Maar als ik naar Toshiba ga vind ik alleen complete systemen en geen losse onderdelen... Zal wel aan mij liggen.

Als het niet de HD's zijn dan pffff, geen idee wat het wel is want een nieuwe Windows installatie helpt een klein beetje maar nou niet echt veel. Volgens mij heeft deze laptop geen garantie meer dus als ik het niet kan vinden of repareren dan moet ie in het ergste geval weg :(.

[ Voor 7% gewijzigd door Mr Silver op 06-08-2012 22:52 ]

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
De current/worst waarden zijn gewoon 100 en dat geeft aan dat er geen probleem is.
De 'Reallocated Sector Count" is nul en dat is een goed teken. Meestal loopt dit getal op als het mis gaat.

Als de disk daadwerkelijk met reallocation bezig is, dan hoor je herhalend tikkende geluiden van de disk. Dit kun je het beste beluisteren als windows nog niet actief is, dus in bios scherm of boot menu.

Dit probleem zou voor kunnen komen als je de laptop een half jaar of langer niet aan hebt gezet, maar als dit niet zo is dan denk ik dat CiPHER gelijk heeft.

• Mr Silver
Dan zal het wel want anders zijn, dan kijk ik weer even verder. Bedankt voor de goede en snelle reacties weer :).