Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

5V fan 40mm x 40mm x 10mm (switch)

Pagina: 1
Acties:

• onkelbobo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-07 01:20
Hi,

Ik heb een gigabit switch van netgear (Netgear GS724TS V1H1) op de kop kunnen tikken, maar dat ding maakt een hels lawaai.
Er zitten twee 5V fans in met het opschrift 0,5V aan 0,20A.
Ik ben mij al een tijdje ziek aan het zoeken naar twee 40 x 40 x 10 mm fans die een stuk minder lawaai maken.
Alle fans die ik kan vinden zijn 12V. Ik heb mij laten verleiden om een setje 12V fans te kopen, maar ze draaien niet.
Ik heb geen idee welk ampèrage of voltage de 3 pins van de switch kunnen geven of welke 12V fans eventueel wel zouden kunnen werken.

Kan er mij iemand helpen? Weet er iemand waar ik 5V fans van de juiste afmetingen kan kopen die geen 30 euro per stuk zijn?

Verwijderd

Kun je die twee fans niet extern voeden met een 12v adapter van je oude mobiel?

Die dingen maken altijd veel lawaai heb ik het idee. Horen ook in een server rack en niet naast je pc uiteraard.

• onkelbobo
Ik heb jouw idee'tje eens proberen googlen, maar vind niet zoveel guides om fans te laten draaien met een gsm-lader. Heeft dat een specifieke naam?

Ja, ik had het wat onderschat, het lawaai, maar ik vond een guide om de fans te vervangen, maar het model is niet helemaal hetzelfde en hij kan lekker gewoon 12V fans gebruiken, maar ik dus niet.
YouTube: Netgear Switch GS748T Loud Fan Swap with Quiet Fan

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:01

thijsco19

KTM 990 SMT

onkelbobo schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 20:44:
Ik heb jouw idee'tje eens proberen googlen, maar vind niet zoveel guides om fans te laten draaien met een gsm-lader. Heeft dat een specifieke naam?

Ja, ik had het wat onderschat, het lawaai, maar ik vond een guide om de fans te vervangen, maar het model is niet helemaal hetzelfde en hij kan lekker gewoon 12V fans gebruiken, maar ik dus niet.
YouTube: Netgear Switch GS748T Loud Fan Swap with Quiet Fan
Een gsm lader geeft (voor zover ik weet) geen 12 Volt, je kan beter gewoon een simpele 12 Volt adapter nemen. Klik.
Deze heeft genoeg prik om een aantal fans op aan te sluiten.

Of je kan ieder ander 12volt DC adapter gebruiken.

Maare... Heeft die switch geen 12 volt ergens intern? dan kan je het natuurlijk daarop aansluiten.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:29

Bolletje

Moderator Harde Waren
Één belangrijk punt vergeet: niet alle ventilatoren starten bij 5V. De persoon in het filmpje gebruikt Scythe Mini Kaze terwijl jij een model van Noiseblocker gebruikt.

Je hebt het daarnaast over een 3-pins aansluiting. Op het filmpje zie ik dat die switch intern twee-pins-aansluitingen heeft. Weet je het dus zeker? En heb je geen multimeter in de buurt waar je het mee kan meten?

Het is in elk geval allerminst wenselijk om nog een voeding/adapter toe te voegen. Zo op het eerste oog heeft die voeding van de switch intern inderdaad ook gewoon 12V zitten.

• onkelbobo
Ja, die noiseblocker ventilatoren starten niet op minder dan 9V.
Ik denk dat ik inderdaad ga proberen om intern ergens 12V te vinden in de router en mijn ventilatoren daar rechtstreeks op ga aansluiten.

De router in het filmpje is niet helemaal dezelfde als deze die ik heb. Het model in het filmpje is nog iets geavanceerder.
Alvast bedankt iedereen voor de hulp, ik post nog iets als het al dan niet gelukt is.

• Banath
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-11 17:36

Banath

Did you try to open the box?

Ik heb ongv het zelfde probleem met een D-Link switch, 2 sharkoon 40x40 fans die eigenlijk voor 12v bedoeld zijn startten niet, echter met een tikje geven gaan ze het keurig doen. Is het wellicht mogelijk door een voorgeschakelde condensator ofzo om de fans een extra boost te geven zodat bij het opstartten van de switch ze wel gaan draaien?

http://midkemia.wikia.com/wiki/Banath

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:23
heb in mijn switch een schakeling gemaakt met een LM317 transistor, En kan met een pot meter mooi de voltage instellen,Werkt makkelijk, Nu nog goeie fans vinden die niet een kabaal maken binnen 3 maand.

• Banath

Banath

popie schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 22:44:
heb in mijn switch een schakeling gemaakt met een LM317 transistor, En kan met een pot meter mooi de voltage instellen,Werkt makkelijk, Nu nog goeie fans vinden die niet een kabaal maken binnen 3 maand.
Ok, maar als je maar 5volt krijgt, dan zou je met zo'n schakeling dus 12v moeten maken met een aanzienlijk lager amperage?

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Met een beetje googlen vind je wel goedkopere fans, biojvoorbeeld 40x40x10 5V fans van Sunon voor onder de €8

• Banath

Banath

Maar die zijn dan wel 25> Dba ... En ik heb hier 12v 16Dba. Best een groot verschil in herrie.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Op 3V draaien :P

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:23
Banath schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 12:22:
[...]

Ok, maar als je maar 5volt krijgt, dan zou je met zo'n schakeling dus 12v moeten maken met een aanzienlijk lager amperage?
Beter is een 12 volt uitgang van je voeding op te zoeken en daar je fans op aansluiten. Van 5 naar 12 volt met een LM317 transistor dat word hem helaas niet, Zelf heb ik er ook 12 volt op de ingang staan.
Pagina: 1