Vreemd geluid van voeding in nieuwe PC

Pagina: 1
Acties:

• wouzke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-02 11:21
Goeiedag,

ik heb net een nieuwe pc in elkaar gestoken met volgende specs:

CoolerMaster Silent Pro MII (520 Watt)
Gigabyte GA-Z77MX-D3H (Intel® Z77 Express)
Intel Core™ i5-3570K (4x 3400 MHz)
Corsair Vengeance Low Profile 8 GB DDR3-1600 Kit
Sinds vandaag: Gigabyte GTX670 OC

Ik heb de PC zonder GPU een week geleden gekocht en inelkaar gestoken, heb deze een week kunnen testen en vandaag ben ik de GPU gaan halen, na het monteren en de nieuwste drives te hebben geinstalleerd heb ik een 3DMark gedraait, en wat me direct opviel was dat vanaf de GPU belast wordt de voeding een vreemd geluid begint te maken, te vergelijken met een oude HDD.
Ook bij W7 Performance test begint de voeding dat geluid te maken op de moment de grafische eigenschappen test.

Vandaag nog eens 2x terug gegaan naar de winkel waar ik de onderdelen gekocht heb maar deze mensen horen niets zeggen ze (hun werkplaats is ergens achterin waar ik niet mag komen om even te luisteren)

Heeft iemand hier ervaring mee, of herkent dit geluid?
Alvast bedankt!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Weet je zeker dat het geluid van de voeding komt en niet van een ventilator, harddisk, videokaart of de audio?
Kun je het wat nauwkeuriger omschrijven of een opname maken van het geluid?
Is het erg storend qua volume?

Voedingen kunnen soms geluid maken, maar het is zo moeilijk te beoordelen of dit in jouw geval een probleem is.

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-02 08:49
Is je computer aangesloten op een geaard stopcontact? En wat voor geluid is het precies? Als het een hoog piepgeluid is zou het een slechte condensator kunnen zijn maar het geluid van een oude hardeschijf kan ik niet bij een voeding plaatsen.

Wat kinderachtig trouwens dat je niet even mee mag lopen als ze testen, welke winkel is dat, daar hoef ik dan niet meer heen voor service :).

~ Mijn prog blog!

• Ploink
In deze review staat dat de kaart tot 242W piek kan gebruiken. Dat is ruim 20A bij 12V.
De voeding heeft een single 12V die in totaal tot 40A aankan.

Toch is het een flinke belasting, vooral als de CPU ook belast wordt en voedingen kunnen dan een hoorbaar hoogfrequent piepend of buzzend geluid maken. De voeding werkt intern met hoge stromen en de elektromagnetische krachten in de transformator kunnen mechanische trillingen veroorzaken, vooral bij zware belasting.

Als het geluid nauwelijks hoorbaar is zou ik me geen zorgen maken, alleen als het irritant hard is, het steeds erger wordt, of de voeding heet wordt, dan wel.

• wouzke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-02 11:21
Ik ga proberen m'n filmpje van het geluid hierop te krijgen ;-)

Alle andere dingen sluit ik uit omdat deze al een week getest zijn, behalve de voeding (waar het geluid toch echt vandaan lijkt te komen ) heb ik niet kunnen belasten met enkel de 3570k.

Het stopcontact is niet geaard, kan dit hieraan liggen?

EDIT: Hazo, ik dacht dat nieuwe voedingen het het type schakeldende voedingen waren en dat er geen magnetisme meer aan de pas kwam. ik ga m'n voeding eens bekijken en eens testen beneden op een geaard stopcontact.

[ Voor 25% gewijzigd door wouzke op 06-08-2012 18:37 ]

• Ploink
Ook schakelende voedingen hebben een transformator. Deze is echter veel kleiner en lichter dan in een lineaire voeding omdat deze op een veel hogere frequentie werkt dan de 50Hz van het lichtnet.

Indien je een vermogensmeter bezit, meet dan eens hoeveel de PC verbruikt uit het stopcontact, idle en met maximale belasting van je graphics kaart. Dit geeft een goede indicatie hoe zwaar de voeding belast wordt en of dit normaal is.

Verwijderd

Probeer eens met een lege keukenrol de plaats van het geluid te traceren. Dit werkt veel effectiever dan zomaar even je oor in de kast hangen. Het zou natuurlijk ook nog coil-whine kunnen zijn en ja, die kan ook in de voeding plaatsvinden, maar niet noodzakelijk. Coil-whine is heel simpel op te lossen door een drupje niet geleidende lijm op de koperspoel te laten druppelen.

Verwijderd

Dit verschijnsel heb ik ook gehad. ligt er een voedings kabel toevallig zeer dicht bij je grafische kaart? Door de voedingskabels te verleggen(die van het moederbord die langs de video kaart ging) is het geluid bij mij verdwenen. ik heb een Asus eah4850.
Pagina: 1