Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Heel mobiel en toch heel krachtig

Pagina: 1
Acties:

• bluppfisk
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik wil eigenlijk iets nét als mijn Lenovo X200: draagbaar, robuust, betrouwbaar, klein, licht en lange batterijduur (6u) maar dan met veel krachtiger processor/grafische kaart. Ik sluit er dan wel een extern scherm en toetsenbord op aan als het er hevig aan toe gaat.

Uiteraard besef ik dat ik geen 6u zal kunnen gamen, maar bij normaal gebruik (internetten, tekstverwerken) moet hij dit wel halen.

Bovendien: hoe zit dat met die switchable graphics? Op dit moment lijken enkel de MacBook Pro's dat nog te hebben: dat de 3D-kaart kan worden uitgeschakeld ten voordele van de geïntegreerde mobile graphics chip.

Eventueel moet het dan een MacBook Pro 13" worden, met zijn gewicht, zijn SSD+HD en zijn switchable graphics lijkt die mij eigenlijk helemaal wat. Maar ik ben niet zo gek op Apple - en Mac OS. Ik kan er natuurlijk met BootCamp Windows erop gaan installeren, maar draaien games dan wel even vlot als was het een normale PC?

Deze leek me wel wat (al zou een DDR5-versie van de 650M mooier staan): http://www.bto.eu/html/de...PartnerID=1&ProductID=561
Maar heeft iemand ervaringen met BTO?

[ Voor 9% gewijzigd door bluppfisk op 06-08-2012 17:36 ]

Verwijderd

tot en met vandaag is de sony s15 nog met gratis extended battery upgrade te verkrijgen op sony.nl. Deze is 2,0kg, 15" en heeft een redelijke gt640m LE videokaart erin zitten, die ook met optimus (graphics switching) werkt. Voordeel is wel dat deze veel minder kost, en een 1080p scherm heeft (itt de s13) Als je heel mobiel wilt, is de s15 een mooi dingetje, waar je rond de 1000 euro uitkomt voor de notebook. Op sony.nl kun je deze samenstellen.

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Vaio S13, S15 en voor nog meer portability de Vaio Z.. Deze zijn zo een beetje het enigste wat mobiel is, krachtig is, kwalitatief goed is en ook gewoon: "waar voor je geld" geeft in dit segment. De 640M LE kun je zelfs met de uitgekomen bios mod voor de Vaio S series overklokken naar een niveau dat die krachtiger is dan de gt650M... Dit omdat de koeling ook van uitstekende kwaliteit is..

Ik kan je jammer genoeg niks anders adviseren in dit segment. Anders ga je erg ver achteruit in portability of prijs of specs.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• bluppfisk
  • Niet online
Klopt, is wel een mooie notebook, vind ik. En Sony staat natuurlijk voor vrij hoge kwaliteit. Maar met de prijs zit het toch anders: als je er een SSD'tje aan toevoegt of een quadcore wil dan betaal je daar onredelijke meerprijzen voor, vind ik.

Bij BTO is het bijna de pure componentmeerprijs.

BTO zit allicht niet zo goed in elkaar, maar ik zie toch weinig mensen klagen. Accuduur doet er hier niet toe, deze is niet zozeer om mobiel te werken, dan wel om een draagbaar workstation te hebben. En zo'n 11,6" laptop is draagbaarder dan die 15"-er van Sony. Er is wel een 13"-model maar die is gelijk 300 euro duurder bij dezelfde componenten.

Dat overklokken, krijg je dan werkelijk de prestaties van de gt650M of meer?

[ Voor 6% gewijzigd door bluppfisk op 06-08-2012 18:18 ]

Verwijderd

als je per se een ssd erin wilt, dan kun je dat vrij gemakkelijk zelf doen. Voor 200 euro heb je er een 256gb ssd, of voor 120 euro een 128gb ssd, in en kun je je hdd naar de plaats van de optische drive verplaatsen. Hier moet je wel je dvd drive voor opofferen, maar dan heb je voor 1200 euro wel een ssd en hdd in je laptop. Daarnaast is zo te zien een quadcore niet nodig voor jou eisen: voor gamen en tekstverwerken zou de i5 verwacht ik genoeg moeten zijn. Overklokken van core clock zou inderdaad moeten kunnen, 10% zou haalbaar moeten zijn. Als je nog meer geheugen wilt, zou ik aftermarket het kopen en er dan zelf inzetten.

• bluppfisk
  • Niet online
Ha, da's wel leuk. Want een optische drive heb ik hoegenaamd niet nodig. Een tweede HDD is daarentegen wel praktisch als extra opslag. Misschien de Ideapad Y580 van Lenovo ook wel anders. Met een GTX660M, een HDD+32GB SSD voor het OS is die wel maf!

Edit: Kun je dit overigens altijd doen, de optische drive door een SSD vervangen?

[ Voor 14% gewijzigd door bluppfisk op 06-08-2012 18:58 . Reden: ssd ]

Verwijderd

de 660 is wel een veel beter grafische kaart, maar vooral qua accuduur en naar het schijnt ook wat qua bouw- en schermkwaliteit is de y580 een stuk minder dan de s15. De ssd is wel een msata ssd, die lagere doorvoersnelheden heeft dan gewone ssd's.
het is trouwens in voor zover ik weet in bijna alle laptops mogelijk de optische drive te vervangen, voor een caddy om je harde schijf in te zetten (ssd werkt het best op de plaats waar oorspronkelijk de hdd zat waarna je hdd naar de caddy gaat) verschilt het alleen in het aantal schroefjes dat je los moet halen om de hard drive eruit te halen. In mijn asus n56vz is dat bijvoorbeeld maar 1 schroefje. Een caddy voor je harddrive is te bestellen op hddcaddy.nl

• bluppfisk
  • Niet online
Leuk. Ik ben erg aan 't twijfelen, maar vind dan de prestaties van de 640M net iets te laag (en de LE heeft nog lagere prestaties maar moet wel 40 euro voor bijtellen, ok heeft wel 2GB, maar kan dan ook een ouder Fermi-model zijn: boerenbedrog?)

Moest dat model nu gewoon eens met een 650M komen of configureerbaar zijn, dan had ik m gekocht.

Ik denk dat het nu toch de BTO wordt. Bouwkwaliteit doet er eigenlijk niet zo hard toe, ik ben niet van plan hem erg mobiel te gebruiken, daarvoor heb ik mijn X200.

Hebben alle notebooks met een dedicated GPU tegenwoordig ook een geïntegreerde voor low-performance modus? Of moet dat er expliciet op staan als 2e videokaart?

[ Voor 13% gewijzigd door bluppfisk op 06-08-2012 20:02 ]

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Je kan misschien ook eens kijken naar Xnotebooks dan ;)

Daar kan je de schermkwaliteit ook kiezen

Verwijderd

Ik heb zelf de asus n56 met 650m videokaart, deze heeft wel de 2gb ddr3 versie, maar hier is prima op te gamen en in benchmarks scheelt deze maar ongeveer 10% in performance met de gddr5 versie, wat ik zelf met een beetje overclocken heb bereikt. De n56vz vind ik een hele mooie laptop, bij campusshop is deze voor €930 te verkrijgen (studentenkorting is sowieso te krijgen: ik ga wel studeren maar niet eens in nederland en heb gewoon voor overig gekozen. Verder is niets van bewijs gevraagd tot nu toe). qua mobiliteit en gewicht (~2,7kg) is het echter niet wat jij aangaf te zouden willen.
De clevo barebones die xnb en bto gebruiken springen er vaak wel negatief uit wat bouwkwaliteit betreft: een sony of een asus (al dan niet n56) is dan echt een stuk beter.

btw: nvidia is sowieso goed opletten: De 650m gddr5 is bijvoorbeeld identiek aan de gt660m, maar alleen met lagere kloksnelheden. En zo is de 670m de 570m(dacht ik ) en de 675m de 580m....en ik hoorde ook nog een gerucht dat er een 670m komt die kepler is...juistem.

EDIT: ik zie nu pas dat de clevo 11 inch is: ik ken hier geen reviews van, maar ik betwijfel of zo'n kleine laptop de benodigde koeling aankan. Daarnaast is een 768p scherm wel heel erg weinig, zeker als je wilt gaan gamen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2012 20:22 ]

• bluppfisk
  • Niet online
Ook mooi! Maar ik vind 15,6" dan eigenlijk te groot. Liever een klein bakkie om mobiel mee te nemen en eventueel snel iets op te doen onderweg en er dan thuis een enorm scherm aan te hangen, dan zo'n bengel waarvan het scherm dan toch weer niet echt groot genoeg is.

Heb ook naar Xnotebooks gekeken, man zijn die goedkoop. Alleen stel ik me wel vragen bij die 128GB SSD die inclusief is. Is die te betrouwen?

Als alternatief is er een 750 GB HYBRID (HDD/SSD Combo) 7200rpm Sata-600 32Mb cache + 8 GB SSD . Is dat dan een HDD met ingebouwde SSD voor het OS? Is dat in de praktijk een beetje werkbaar?

Verwijderd

crucial m4 is een heel goede ssd, een van de beste die nu te koop is. Een hybrid is een schijf die 8gb voor caching gebruikt: Kijk hiervoor naar reviews van de Seagate momentus xt, bijvoorbeeld deze. Het os staat er niet op, maar de snelheid verbetert er wel van. Snelheden zijn echter niet te vergelijken met ssd's, met name door de accesstijd die mechanische schijven hebben.

• bluppfisk
  • Niet online
Wow, echt? Dan draagt Xnotebooks momenteel mijn voorkeur (jammer dat de IdeaPad Y580 maar niet wil uitkomen buiten de VS).

Wat ook jammer is, en wat ik niet snap, is dat het 13" model bij Xnotebooks niet met 650M kan worden uitgerust (enkel 520M), maar het 11" model dan wel... Gaar?

En wat mag ik van de Intel Dual Core B960 verwachten? Hoe verhoudt die zich in verhouding tot een i5? Het is vooral gamen dus, maar ook Android development (Eclipse java IDE) en lay-outen (InDesign). Is die bak dan genoeg?

[ Voor 28% gewijzigd door bluppfisk op 06-08-2012 20:43 ]

Verwijderd

ik lees net wat reviews van de 11cl45, maar de batterijduur die maximaal 3 uur is lijkt me niet wat je moet hebben op zo'n ultraportable. Ook het gewicht van 1,9kg valt nog tegen. Daarnaast is deze versie niet met gddr5, maar met de ddr3 versie van de 650m. De s13 van sony is dan opeens met zijn 1,6kg wel een stuk aantrekkelijker: een batterijduur die ca. 4x langer is, is niet niks hoor. De 13" lijkt mij nog niet geupdate vanaf de vorige generatie nvidia. nu is de 520m niet zo nuttig: je kunt beter de hd4000 igpu gebruiken, die is sterker...

• bluppfisk
  • Niet online
Jep maar die gaat het nog niet trekken voor Anno 1402 op high (het schemert vast wel door dat ik dat spel heel graag speel ;)). Daarvoor heb je toch echt een 650M of hoger nodig. De portabiliteit is vooral omdat hij in een zak moet passen, niet omdat ik hem erg veel mobiel ga gebruiken. Klopt wel dat de Sony lichter is, natuurlijk, maar als die nu eens geüpdatete videokaarten bezaten...

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:35

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Reviews van de S13 zijn hier op tweakers te vinden, een daarvan heb ik geschreven, en bezit het model met configuratie i7, 12GB, GT640M LE 2GB.

Deze bevatten wel de Kepler varianten van de GT 640M, bewijs van mijn laptop:

gpu-z

Daarnaast is deze makkelijk over te klokken richting GT 650M, aangezien de koeling van de Sony erg goed is, zie forum van notebookreview.

Nadeel van de laptop is het beeldscherm, die is hooguit middelmatig. Echter als je veel een externe monitor hier aan hangt moet dat geen probleem zijn lijkt me...

Daarnaast moet je zeker geen SSD bij Sony gaan kopen, die prijzen zijn inderdaad schandalig. Echter een SSD inbouwen is zwaar makkelijk, zelfs ik kon t ;)

[ Voor 8% gewijzigd door majoh op 06-08-2012 21:10 ]

Verwijderd

Daarnaast is deze makkelijk over te klokken richting GT 650M, aangezien de koeling van de Sony erg goed is, zie forum van notebookreview.
als dit inderdaad goed te doen is, dan zie ik niet waarom je 1404 niet zou kunnen spelen: met de 650m kun je het volgens notebookcheck op ultra spelen.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

bluppfisk schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 20:38:
Wow, echt? Dan draagt Xnotebooks momenteel mijn voorkeur (jammer dat de IdeaPad Y580 maar niet wil uitkomen buiten de VS).

Wat ook jammer is, en wat ik niet snap, is dat het 13" model bij Xnotebooks niet met 650M kan worden uitgerust (enkel 520M), maar het 11" model dan wel... Gaar?

En wat mag ik van de Intel Dual Core B960 verwachten? Hoe verhoudt die zich in verhouding tot een i5? Het is vooral gamen dus, maar ook Android development (Eclipse java IDE) en lay-outen (InDesign). Is die bak dan genoeg?
Psst:

pricewatch: Lenovo Y580-M772CMH

pricewatch: Lenovo Y580-M772LMH

• bluppfisk
  • Niet online
Ja, maar dan moet je dus wel gaan overclocken. Bovendien is het probleem met de 640M LE dat er dus af en toe wel Fermi's tussen zitten. Dat kun je op voorhand niet weten, dat zal de customer support me aan de lijn ook niet vertellen voor de pc die ik later online ga bestellen.

Nog even naar Sony loeren.

EH, wat! Die Y580 is er wel? Dan mogen ze ook eens aan hun Benelux-site morrelen bij Lenovo

• majoh

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Zo ver ik weet heeft Sony alleen de Kepler variant van de videokaart. Heel het forum wat ik genoemd heeft, heeft namelijk deze variant in de S13 en de S15 zitten.

Of het iets voor jou is, dat moet je zelf nog wel even bedenken :)

Verwijderd

het lijkt me niet dat een bedrijf als sony de fermi chips levert. Dat zou wel echt een schande zijn. Nog een tip: als je niet de extended battery wilt, wacht dan nog even: sony heeft iedere week een andere aanbieding. Een tijdje geleden was het korting op een geheugenupgrade, volgende week zou bijvoorbeeld de videokaart upgrade gratis kunnen zijn.

• bluppfisk
  • Niet online
Myes. Tyranny of choice.

Ofwel de 15.6" lenovo. Die heeft alles aan boord wat ik wil (incl. GTX660M, SSD en Quadcore i7 etc.) maar is eigenlijk een maatje te groot naar mijn goesting (en leveren niet naar België); ofwel de 13" sony, maar die komt iets duurder uit en heeft een veel suffere videokaart en moet nog apart worden uitgerust met een SSD. Jezus zeg.

Ik ga eens naar Groningen moeten sporen denk ik.

Verwijderd

ik ken dat dilemma :) alienware, asus, msi, bto, xnb, noem maar op...ik denk inderdaad wel dat de lenovo of de sony de beste keuzes zijn.

Verwijderd

bluppfisk schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 20:38:
De 13" is sowieso zo gaar als wat. Als je de i5 en windows pakt zit je €300 over de prijs van de vostro V131 heen, en dat is toch echt de betere notebook.

De sony S13/15 zonder extra GPU, dus met alleen de processor, heeft al een betere grafische kaart dan de GT 520m. Daar kan je niets mee

De 11" van clevo is zo ongeveer het enige leuke model wat ze daar kunnen produceren. Maar pas op: zo'n beetje de hele clevo line-up heeft een bug/feature waardoor de CPU terugklokt als je de GPU gebruikt. In de praktijk kan je met de sony S13 met wat overgeclockte GT640m beter gamen dan met de/een clevo met i7 en GT 650m. Qua kwaliteit is de sony ook beter volgens mij. En dan heb je natuurlijk nog dit:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/sQdDVXKvj1BZTRm44ZHxo4X6/full.png
al blijft de sony s13 ook niet enorm koel in de buurt van de exhaust, bij de palmrest scheelt het 10 tot 15°.

In short, behalve de 1.5" minder zie ik geen goede redenen om de W11er te nemen in plaats van de S13. Ja je kan er een quadcore in kwijt, maar met de koeling heb je daar niets aan bij games. Qua prijs scheelt het op het eerste gezicht ook niet enorm veel.
Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 20:43:
ik lees net wat reviews van de 11cl45, maar de batterijduur die maximaal 3 uur is lijkt me niet wat je moet hebben op zo'n ultraportable.
Volgens anandtech gaat hij significant langer mee. Slechts iets korter dan de S13. Notebookcheck maakt nog wel eens fouten. Met de sheet batterij is de S13 uiteraard wel een stuk mobieler.

• bluppfisk
  • Niet online
Bedankt voor de hulp allemaal. Ik denk dat het de Lenovo Y580 wordt. Voldoet niet aan de draagbaarheidseis maar kan er wel mee door, is veel goedkoper, komt met SSD en een wolf als grafische kaart, is ook met een mat scherm uitgevoerd, heb goede ervaringen met Lenovo én ik woon in China en daar zien ze me liever met een Chinees dan met een Japans merk komen :)

Nog een vraagje wel: Wat neem ik nu beter? Een i5 3210M of een i7 3610QM. Prijsverschil is al gauw 200 euro, en ik ga dus aan Desktop Publishing doen, Android Development en Gamen. En vertalen, maar dat houd ik voor mijn X200, mijn werklaptop.

• Vinand
bluppfisk schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 21:15:
Ja, maar dan moet je dus wel gaan overclocken. Bovendien is het probleem met de 640M LE dat er dus af en toe wel Fermi's tussen zitten. Dat kun je op voorhand niet weten, dat zal de customer support me aan de lijn ook niet vertellen voor de pc die ik later online ga bestellen.

Nog even naar Sony loeren.

EH, wat! Die Y580 is er wel? Dan mogen ze ook eens aan hun Benelux-site morrelen bij Lenovo
Kom op, je bent op tweakers (welkom :p ): OC'en is hier heel normaal ;). Ik denk dat je het niveau en moeilijkheidsgraad ervan behoorlijk overschat. Als je uiteraard meer performance wilt voor minder geld is dit de beste manier om in mee te gaan. Uiteraard is de risico van OC'en volledig afhankelijk van de koeling, maar laat dat nou net iets zijn waar je bij de Sony S13 je helemaal geen zorgen over hoeft te maken. (Zo een beetje een van de beste engineering en koeling in de gehele markt van 13".

Hier kun je al een tweakers vinden die precies de Vaio S13 heeft en die de uitgebrachte bios overclock mod al heeft toegepast.
productreview: Sony Vaio SV-S13A1C5E (BTO) review door ejdvandenberg

De S13 is zo een beetje het beste wat je kan vinden op 13" en portable in jou prijssegment.

Edit: Oops, ik zie dat je al gekozen hebt, succes ermee!

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• Fir3Fli3
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-04-2023
bluppfisk schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 22:13:
Bedankt voor de hulp allemaal. Ik denk dat het de Lenovo Y580 wordt. Voldoet niet aan de draagbaarheidseis maar kan er wel mee door, is veel goedkoper, komt met SSD en een wolf als grafische kaart, is ook met een mat scherm uitgevoerd, heb goede ervaringen met Lenovo én ik woon in China en daar zien ze me liever met een Chinees dan met een Japans merk komen :)

Nog een vraagje wel: Wat neem ik nu beter? Een i5 3210M of een i7 3610QM. Prijsverschil is al gauw 200 euro, en ik ga dus aan Desktop Publishing doen, Android Development en Gamen. En vertalen, maar dat houd ik voor mijn X200, mijn werklaptop.
De i7 is toch echt een stuk beter, deze krijgt een score van 8382, de i5 'slechts' 4027.
i7 3610QM
i5 3210M

Of je het nodig hebt? Ik denk het niet, behalve als je erg cpu-belastende games gaat spelen, zoals Grand Theft Auto IV.

EDIT: De i5 versie heeft ook geen SSD ingebouwd, als je dat misschien over het hoofd gezien hebt. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Fir3Fli3 op 06-08-2012 22:27 ]

• bluppfisk
  • Niet online
Ik heb geen schrik van overclocken, alleen levert dat vaak niet de gewenste prestaties. Je gaat dan wel sneller stroom zuipen en een beetje sneller instructies verwerken, maar het design van de chipset blijft hetzelfde.

Mijn ervaring daarmee is dat je als je bijv. een 640 LE overklokt naar de frequenties van een 650M, dat je dan nog geen prestaties van de 650M in handen hebt, maar misschien de helft ervan. Beter dan het origineel, maar nou vond ik de 650M al op het randje.

Of zeg je dat dat wel kan?

Verwijderd

De GT 650m is dezelfde chip als de GT 640m, en ook dezelfde chip als de GTX660m. De kloksnelheden wisselen.

De GTX 660m heeft altijd GDDR5, de GT 640m heeft altijd GDDR3. Bij de GT 650m wisselt het, maar alleen clevo en alienware gebruiken GDDR5 (maar clevo heeft het terugklok-probleem, en de M14x is zwaarder dan de Y580...)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2012 22:29 ]

• bluppfisk
  • Niet online
MEH! Nu is de Sony ook weer in de running. Maar ik moet dan wel die met de 640M LE nemen, ja? Niet de 640M gewoon. Dat model ligt dan wel weer bij minimum 1300 euro :o

• majoh

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

De Sony's zijn allebei de LE variant... Het verschil tussen de opties is alleen 1 of 2 GB. De site is daar niet even duidelijk in.

Verwijderd

De LE is -in de sony- een nog lager geclockte GT 640m. In andere laptops is het weer 2 jaar oude fermi technologie. Lang leve duidelijke productnamen...

Ik snap ook niet hoe je aan de €1300 komt. Ik kom op 938,99 met i5, 900p, sheet batterij, en GT 640m. Upgraden naar de i7 is geldverspilling. Het blijft een dualcore.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2012 22:40 ]

• bluppfisk
  • Niet online
1300 is voor de S13PE omdat de site er niet duidelijk in is dat het in beide de LE is. Maar de PE (vanaf 1300 dus) is wel de enige met mogelijkheid om 2GB graphics te hebben.

Verwijderd

2gb graphics is nergens voor nodig, behalve als je zeer intensief met meerdere beeldschermen gaat werken.

Verwijderd

2GB graphics levert geen significante performancewinst op boven 1GB. Weggegooid geld.

• bluppfisk
  • Niet online
Ok terug Sony dan :]

De SSD kan ik dan zelf zonder problemen zelf in de plaats van de DVD-speler inbouwen, neem ik aan? Of ja eigenlijk een rondedansje van SDD, HDD en DVD waarbij de DVD eruitvliegt.

Hoop ook dat het een mat scherm wordt, staat precies niet aangegeven.

i7 of i5... ponder ponder. 180 euro verschil.

RAM: 6GB volstaat wel?

En dan steken die Sonynozems in België er automatisch een AZERTY op, maar ja ik typ toch blind.

• Vinand
bluppfisk schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 22:41:
1300 is voor de S13PE omdat de site er niet duidelijk in is dat het in beide de LE is. Maar de PE (vanaf 1300 dus) is wel de enige met mogelijkheid om 2GB graphics te hebben.
En vergeet ook niet de adobe troep software en macafee weg te klikken, als je bij Sony goed configureren dan hebben hun automatisch bepaalde software pakketten voor je geselecteerd die je liever niet wilt hebben.

Verwijderd

het rondedansje is wat het makkelijkst gaat, dan kun je namelijk ook nog je ssd installeren met een eventuele driver-dvd die je erbij krijgt. Anders zul je drivers van internet moeten halen en op een usb stick moeten zetten. Nu is dat niet veel werk, maar het kost toch even 10 minuutjes. Ook kun je dan programma's die je erop wilt hebben die op dvd staan nog installeren voordat je de dvd eruit sloopt. En 6gb ram lijkt mij ruim voldoende, maar als na verloop van tijd blijkt dat je meer nodig hebt is het het beste dat zelf aftermarket upgradet.
EDIT: de i7 is trouwens zoals darkstone al zei GEEN quadcore, vergis je daar niet in. Het enige verschil is 0,4 ghz cpu, 1mb l3 cache en hyperthreading. Als het nou de i7 3610m (wel quadcore) was, zou het nog het overwegen waard zijn, maar hier is dat weggegooid geld.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2012 23:07 ]

• bluppfisk
  • Niet online
een aparte caddy moet je wel bestellen?

Jammer dat Sony geen BTW-nummer aanvaardt bij de online bestelling trouwens, was het gelijk een dikke honderd goedkoper.

Verwijderd

een caddy is te bestellen via hddcaddy.eu, die leveren ook naar belgië. Daar hoef je alleen nog maar het frontje van de dvdspeler op te zetten en je bent klaar. Wellicht zit er ook nog een klein beugeltje op de dvdspeler waarmee deze in de laptop zat, dat is ook een kwestie van 2 schroeven en dan ben je klaar. Geen werk.

• bluppfisk
  • Niet online
enig idee welke afmeting ik nodig heb voor die vaio? dat is nu natuurlijk moeilijk te zien.

Verwijderd

ik zie nu pas dat het een slot loading dvd drive is. Dat maakt het iets moeilijker dan een paar schroefjes, maar van wat ik zie heb je hier een 9,5mm sata caddy voor nodig. Ik weet het echter niet helemaal zeker, maar dat is wel waar ik op uitkom. Misschien moet je zelf ook nog en keer checken

• bluppfisk
  • Niet online
Moet ik dan geen macbook 9,5mm caddy nemen? Die hebben toch ook slot loaders?

Verwijderd

de mac versies zien er echt uit als voor mac, dat zijn wel slot loaders maar apple kennende is het heel anders, met misschien een andere vorm of andere positie van de sata connector. zoals gezegd, ik weet het niet zeker (er is bedroevend weinig over te vinden) maar ik denk dat je met een 9,5 sata het meeste kans maakt.

• bluppfisk
  • Niet online
Lap de gratis update van de volgende twee weken is een Blu-Ray upgrade :) Dan was je toch beter geholpen met de batterij :P

In elk geval mijn order geplaatst en dan weer geannuleerd aangezien plots bleek dat de bestelling 2-3 weken duurt. Dan ben ik weer in 't buitenland. Ik denk dat ik 'm in China ga proberen te kopen, dan hoef ik ook niet met twee laptops op het vliegtuig.

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-11 12:39
bluppfisk schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 22:13:
Bedankt voor de hulp allemaal. Ik denk dat het de Lenovo Y580 wordt. Voldoet niet aan de draagbaarheidseis maar kan er wel mee door, is veel goedkoper, komt met SSD en een wolf als grafische kaart, is ook met een mat scherm uitgevoerd, .
De Y580 heeft volgens mij een glare scherm. De versies in NL iig wel

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

bluppfisk schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 11:24:
Lap de gratis update van de volgende twee weken is een Blu-Ray upgrade :) Dan was je toch beter geholpen met de batterij :P

In elk geval mijn order geplaatst en dan weer geannuleerd aangezien plots bleek dat de bestelling 2-3 weken duurt. Dan ben ik weer in 't buitenland. Ik denk dat ik 'm in China ga proberen te kopen, dan hoef ik ook niet met twee laptops op het vliegtuig.
Kijk in China dan direct voor een thinkpad w of t 530 model
Pagina: 1