Toon posts:

Een nieuwe videokaart voor een jaar.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Eind 2013 wil ik een nieuwe pc samenstellen, zodat ik beter kan gamen. Ik heb nu een pc die alle games van 2011 en 2012 alleen nog maar op low kan spelen. Het is een qmotion pc en is gekocht in 2009.

specs:
Processor: Intel core 2 quad CPU 2.33 GHz
RAM: 3,3 GB
Videokaart: NVIDIA GeForce 9500 GT ,
Harde schijf: 1 Tb
moederbord: foxconn G31 MVP ( 1.1 x 16 slots)
vista home premium 32 bits

Nu komen er dit jaar en zeker ook 2013 nog aardig wat games uit.
Ik denk dat ik vooral een nieuwe videokaart moet hebben. om tenminste nog iets meer dan een jaar, games als sleeping dogs, ac3 en tomb raider kan spelen. dit hoeft niet op high, medium vind ik ook goed als het maar niet low is en vol met vertragingen. Ik heb al een beetje rond gekeken maar ik twijfel er maar steeds over welke ik moet kopen. mijn budget is 200 tot ± 220 euro voor de videokaart. en misschien moet ik ook wel een nieuwe voeding aangezien mijn voeding nu 300 watt is en met een nieuwe videokaart moet ik misschien een 500 watt voeding.Ik heb mensen ook al nagevraagd over mijn processor maar die zeiden dat mijn processor niet echt een probleem is, alleen om dat hij oud is. Zoals ik al zei; ik wil games goed kunnen spelen en niet met ultra graphics.

Ik hoop dat jullie een videokaart (of andere hardware zo nodig) kunnen vinden. want ik kom er niet uit.

Groet Thomas

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-12 15:54

India Sierra

Learn by failure

Ik snap je post, maar het is alleen iets vroeg. Natuurlijk is het leuk om nieuwe hardware uit te zoeken, maar als je deze pas eind volgend jaar gaat aanschaffen heeft het geen nut. Simpelweg omdat begin/midden volgend jaar weer een nieuwe generatie videokaarten, processoren, chipsets enz enz uitkomt. Volgend jaar rond deze tijd denk ik dat een gtx 670 voor een 200-250 euro verkrijgbaar zal zijn (mits de 7xx serie er is) net zoals de gtx 570 nu voor 250 euro verkrijgbaar is.

Gewoon geduld hebben en volgend jaar september/november gaan kijken.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-10 16:20
Ik heb zelf een C2D, dus duo, met 4gb ram en een radeon 4890, game op 1680x1050 resolutie en die kan nog best leuk meekomen, maar:

-cpu OC-ed naar 3GHz, vanaf 2.6 (E6600), dat trekt die van jou waarschijnlijk niet aangezien het een lagere serie lijkt (wel quad core, maar dat doet niet alles lekker)
-4890 ed zijn redelijke stroom trekkertjes
-ssd erin om bepaalde games nog lekker te draaien
-stevige voeding erin

Eigenlijk zou ik met een budget van 200 euro eerder kijken of je niet een 2e hands dual/quad cpu, redelijke gpu vanuit de V&A kan trekken.. je kan nu wel een 6850 ofzo kopen en een SSDtje erbij, maar als die voeding het dan weer niet trekt moet je ook een 450W voeding erbij en dan nog kan je best last krijgen van die relatief laag geklokte CPU.
edit: hele pc dus

Verwijderd

Waarom zou je geld steken in een SSD als je een beperkt budget hebt en wilt investeren in meer FPS?

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-10 16:20
Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 15:55:
Waarom zou je geld steken in een SSD als je een beperkt budget hebt en wilt investeren in meer FPS?
Ik las de wens als 'ik wil kunnen spelen op medium, maar dan wel zonder vertragingen..', hierbij heeft een ssd mij ieg erg geholpen. Voor een hoop spellen maakt het weinig uit, maar ook alleen je windows op een ssd helpt al wat in waar je pc allemaal mee bezig is tijdens het gamen imo.

Ook is een ssd lekker te gebruiken in de nieuwe pc die later kan komen, terwijl nu voor een lompe videokaart gaan inderdaad niet echt logisch is. Gooedkoopste zal zijn een tweedehands oudere generatie mid/hoog gpu kopen, maar dan kan je nog steeds tegen die cpu aanlopen, vandaar de optie een heel 2e hands systeem te kopen wat al een stuk beter is.

Die ssd helpt mij persoonlijk gewoon langer genieten van m'n pc tot ik budget kan maken voor een nieuwe.

Verwijderd

Topicstarter
mijn totaal budget is 300 euro, ik bedoelde 200 euro als voorbeeldbedrag voor een videokaart. En ik bedoelde dat ik iets betere hardware wil waarmee ik vooruit kan tot eind 2013. Ik hoef nu geen videokaart die ik in 2013 in mijn pc wil doen. daar ben ik inderdaad nu te vroeg mee.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2012 16:05 ]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:59
Denk dat de meest logisch vraag op dit moment is: wil je de nieuwe videokaart ook meenemen naar je volgende pc (die je eind volgend jaar wilt aanschaffen)?

Ik denk dat dit lastig gaat worden, maar niet onmogelijk en ik zal even uitleggen waarom. Als je die kaart wilt meenemen naar je volgende pc ga ik ervan uit dat je tegen die tijd (eind 2013) ook alle games nog op redelijke settings (minimaal op high) wilt kunnen spelen. In dat geval zou je nu een GPU moeten kiezen die nu redelijk highend is, zoals een GTX670 of HD7970. Deze zijn echter boven je budget en zeer waarschijnlijk/gegarandeerd trekt je voeding dat niet.

Wat je zou kunnen doen is nu een iets mindere, maar nog altijd degelijke, GPU kopen als een Asus HD7850 DC2. Deze verbruikt niet super veel stroom (max iets van 140Watt), waardoor je voeding het "misschien" wel nog trekt. In dat geval kan je eventueel volgend jaar, mocht de performance van de HD7850 toch wat tegenvallen, er een 2e bijprikken. De prijzen zullen dan toch al gedaald zijn en heb je ze misschien al voor 150 euro nieuw.

Mocht de voeding toch niet voldoende zijn, koop dan alvast een nieuwe. Let hierbij wel op dat je niet extra bezuinigd op dit onderdeel. Liever een paar tientjes meer uitgeven voor een goede voeding met voldoende power die toekomst bestendig is en je zonder problemen kunt meenemen naar je volgende pc (stel je neemt inderdaad een 2e HD7850, dat vreet ineens flink meer stroom). Hiervoor zou je bijvoorbeeld kunnen kijken in de richting van een Corsair TX650 of een Seasonic M12II 620W. Een dergelijke voeding kan makkelijk een dan nieuwe pc met 2xHD7850 aansturen.

Let hierbij wel op het feit dat je CPU misschien een bottleneck kan vormen, vooral bij zwaar CPU afhankelijke games. Dit ervan uitgaande dat je nu een Core2 Q8200 hebt. Dit wil echter niet zeggen dat je geen fikse increase in FPS zult hebben, maar misschien haal je niet het maximale uit de kaart.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Verwijderd

Topicstarter
Oke, maar de gpu die ik nu wil kopen is voor mij tijdelijk tot ik mijn nieuwe pc ga kopen. Als ik de nieuwe pc ga samenstellen dan weet ik niet of ik deze kaart ook ga gebruiken. Het hoeft dus nu niet gelijk een hele goede kaart te zijn als dat niet nodig is.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2012 16:36 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:57
Als het maar voor een jaartje is zou ik gewoon een 2e hands kaart kopen, bv een 560(ti)/570/6870/6950.
Daarbij een (nieuwe) voeding welke je voor je nieuwe pc ook kunt gebruiken, bv een XFX pro 550W.
En eventueel nog een SSD. Voor nu is 64GB wel genoeg, echter als je hem ook in je nieuwe pc wilt gebruiken zou ik minimaal 128GB nemen.
Bij voorkeur ook de processor overklokken, maar ik weet niet of dat kan met jouw moederbord/bios (misschien is een andere koeler dan ook een optie, deze kun je later waarschijnlijk ook meenemen).

Nieuw:
(kiezen tussen 64/128GB)
#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 37,-€ 37,-
1XFX Pro 550W€ 58,44€ 58,44
1Samsung 830 series 64GB€ 62,99€ 62,99
1Samsung 830 series 128GB€ 94,99€ 94,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 253,42
Met een 2e hands videokaart van €100-175?

• Moi_in_actie
Het lijkt mij dan in ieder geval niet handig om echt veel geld te investeren. Je zult even moeten opletten dat je niet een kaart neemt die zeer veel stroom vreet, of anders zul je toch al een nieuwe voeding moeten aanschaffen. Maar iets als een HD6850 of HD6870 lijkt me dan meer dan voldoende. Let hierbij wel op dat een HD6870 toch flink wat stroom vreet: 150Watt+ volgens deze website.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-11 12:18
Ik gebruikte altijd een upgradecyclus (om het maar een naam te geven). Dus ene jaar upgrade ik de CPU/MOBO/RAM andere jaar weer de videokaart en het derde jaar de extra hardware waar nodig (case, psu, hdd, odd). Zo heb je elke drie jaar weer iets fris in je PC en blijf je altijd bij de tijd. Voor een relatief klein jaarlijks bedrag.

Dat is wat ook jou nu ook aanraad. Kies nu een videokaart uit waar je echt even mee vooruit kan en borduur daar volgend jaar op voort met nieuwe CPU/MOBO/RAM.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:57
Maar op die manier heb je eigenlijk altijd 1 of meerdere onderdelen die overkill zijn (gebottlenecked door de rest).
Imo kun je dan beter 3 jaar sparen en om de 3 jaar een gebalanceerd systeem kopen (hooguit met een 'kleine' upgrade halverwege, bv een nieuwe videokaart of een ssd).

Ik vind het zonde om nu een videokaart van €300 te nemen, die je maar voor 2/3e kunt gebruiken omdat de rest van je systeem hem tegenhoudt.
Tegen de tijd dat je je pc dan upgradet, is de videokaart wel voor 100% te gebruiken maar aanzienlijk verlaagd in prijs (en misschien zijn er nieuwere/betere/snellere/goedkopere te koop).

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik nou dit koop? zal ik hiermee tenminste tot eind volgend jaar mee door kunnen komen?:

XFX Pro 550W
Samsung 830 series 128GB

en deze gpu:
Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE

daarna kan ik altijd nog zien of ik mijn cpu ga overklokken en er dus een koeler voor koop

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2012 17:53 ]

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Wat ik wel merk is dat je 2 opties hebt.

Of je koopt een high end systeem en je doet er 3+ jaar mee ook afhankelijk van je intresses op dat moment.
Of je koopt een 'gebalanceerd' systeem om de 1,5 jaar waar je eventueel nog onderdelen van kan mee nemen naar je volgende gebalanceerd systeem (HDD/Mem/DVDRW en misschien grafische kaart in SLI/Xfire) zou het systeem op dat moment niet meer voldoen. Als je b.v. nu naar een i7 2500K kijkt is dat een erg aantrekkelijke cpu nadeel is wel weer dat je dan een 'ouder' Socket 1155 moederbord hebt terwijl 2011 er ook is.

Maar zo gaat dat nou eenmaal met computers je loopt 'altijd' achter de fijten aan.

Zelf doe ik nu 5,5 jaar met mijn systeem en het enige dat ik geupgrade heb is de CPU een week of 2 geleden.
Skyrim/BF3/ME3 etc kan ik nog makkelijk spelen @ 1600x1200 met 'max' settings, maar ik denk dat dit niet echt vergelijkbaar is. Het heeft me toen wel een arm en een been gekost om het zo maar te zeggen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Moi_in_actie
Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 17:52:
Dus als ik nou dit koop? zal ik hiermee tenminste tot eind volgend jaar mee door kunnen komen?
Ja, in principe is dat prima. Ik zou echter een modulaire voeding kiezen, dat scheelt je overbodige kabels in je kast.

Pagina: 1