Toon posts:

standaard systeem koelers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi ff een vraagje kan je nu ook een schakelaartje op je standaard systeemkoelers zetten dus die fannetjes met die 3 draadjes die je aansluit op je mobo ik heb er dus 2 maar ik wil ze niet constant gebruiken.
En welke kleur moet ik dan schakelen(misschien dom maar ik heb er totaal geen verstand van)en met wat voor een schakelaartje.

Hey alvast bedankt voor de tips
;)

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

tsja..welk draadje weet ik ook niet. Zwart is vaak de nuldraad. Als je die onderbreekt dat is er geen stroomkring meer, en dus staan de fans stil.
De andere draad daar komen de elektronen vandaan. (nou..voor irritante mensen hier, daar komt de stroom vandaan...) en die kan je dusook onderbreken, en er is een draadje voor het toerental meten.

Je kan gewoon een schakelaartje halen bij de electronica shop. Als ie de stroom maar onderbreekt en weer kan 'aan' zetten. (ja, en dat doen alles schakelaars, nietwaar)

Oh ja..er loopt trouwens naar alle waarschijnlijkheid 12 volt door, dan weet je dan.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
het maakt niet uit welke je onderbreekt.. alleen niet de gele !! die is voor de communicatie met je Mobo voor bv. RPM en shit..
(als je dus 3 draadjes hebt)
onderbreek gewoon de rode dat is zeker dat het werkt.. maar de zwarte kan ook..
maakt niets uit !!

maar let wel even op het volgende.. als je hardware monitoring aan hebt staan van je Fans.. en je zet hem uit (onderbreken rode of zwarte draad) zal je monitorring gaan brullen.. omdat hij denkt dat je fan ermee kapt.. dus zorg ervoor dat je de gele ook onderbreekt.. of dus gewoon doorknipt en niet meer gebruikt..

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

[annoying but true]
Als de stroomkring de ene kant opgaat, gaan de elektronen juist de andere kant op.
[/annoying but true]

:P