Beste route van Antwerpen (B) naar Kiel (D)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-06 20:07

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
Nu woensdag vertrek ik naar Zweden, hiervoor neem ik vanaf Kiel de boot naar Göteborg. Nu vraag ik mij af wat de beste route is die ik kan nemen.
  1. Antwerpen - Eindhoven - Essen Oberhausen - Osnabruck - Bremen - Hamburg - Kiel (671 km / 6:33 uur)
  2. Antwerpen - Eindhoven - Oss - Arnhem - Enschede Oldenzaal - Osnabruck - Bremen - Hamburg - Kiel (689 km / 6:41 uur)
  3. Antwerpen - Breda - Utrecht - Apeldoorn - Enschede Oldenzaal - Osnabruck - Bremen - Hamburg - Kiel (684 km / 6:40 uur)
  4. Antwerpen - Breda - Oss - Arnhem - Enschede - Osnabruck - Bremen - Hamburg - Kiel (687 km / 6:43)
De afstand en tijd is verkregen via google maps van bij mij thuis. De tijd is bij normaal verkeer altijd goed kunnen doorrijden.

Nu weet ik dat er in Duitsland redelijk wat wegenwerken plaatsvinden, dus tijd neem ik wel ruimer (plus ook nog een paar stops inplannen). Bedoeling is om rond 6 uur 's morgends te vertrekken nu woensdag (dus weekdag).

Route 1 lijkt me niet zo handig omdat je rond Essen in heel wat drukte terecht komt. Vandaar mijn idee om meer door NL te rijden en pas later D binnen te gaan. Verder weet ik ook dat er op de E19 Antwerpen - Breda werken zijn. Dus lijkt me route 2 het meest interessant.

Wat denken jullie hiervan? Hoe zit het met de verkeersdrukte binnen NL op de voorgestelde routes? Vooral gezien de huidige periode (weekdag / ochtenspits / verlofperiode). Is route 2 het beste? Of zijn er nog betere alternativen.

Ik wil vooral op tijd zijn voor de boot in Kiel, maar eventueel een uur of zelfs 2 te vroeg daar aankomen is geen probleem, dan gaan we nog wel ergens iets drinken / bezichtigen.

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-06 14:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Eindhoven - Essen - Osnabrück? Dat is een vreemde route. Bij Oberhausen de A3 op en dan heb je de keus bij Gladbeck de A52 of bij Recklinghausen de A43.
Essen (A40) is sowieso te vermijden omdat die weg daar momenteel niet bestaat.
Afhankelijk van je tijdstip zou ik Utrecht ook vermijden vanwege de drukte.

En persoonlijk vind ik het in Duitsland prettiger rijden dan in Nederland. Ook bij Arnhem is het vaak druk terwijl het in Duitsland vanaf Marl eerder rustig is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
Mja, Essen, inderdaad bedoel ik dan Oberhausen als ik het wat beter in detail ga bekijken. Aan Essen zelf kom je niet natuurlijk. Maar het lijkt me dat heel dat gebied toch verschrikkelijk druk moet zijn. Daar zit toch enorm veel industrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tijdstip waarop je rijdt betekent dat je problemen inderdaad in de eerste derde van de route gaan zijn. Tegen de tijd dat je in de buurt van Osnabrück bent is alles al voorbij.

Momenteel is het vakantie in alle delen van NL, dat betekent dat het gelukkig rustiger is op de weg dan anders. Maar rustiger is nog niet rustig. Blackspot #1 op NL snelwegnet is de A50 tussen Ewijk en Grijsoord, oftewel tussen Oss en Arnhem op jouw routes 2 en 4. Daar wordt gewerkt aan een verdubbeling van de brug over de Waal om het te verlichten - maar de werkzaamheden zelf maken het alleen maar erger. Als je om 6u vertrekt ben je rond 8u daar, wat slechtst mogelijke tijdstip is.

Optie 1 is inderdaad bij gebrek aan A40 bij Essen geen optie, maar ik vraag me af of Google je wel langs Essen stuurt of dat je zelf scheel kijkt. Als ik namelijk Antwerpen - Kiel invul krijg ik netjes wat Maasluip voorstelt, dus E34 naar NL, dan A67 naar DE wat A40 wordt, maar zodra je bij Duisburg bij de A3 komt raadt hij dat aan, met vervolgens de A2 vanaf Oberhausen en tenslotte A52 bij Gladbeck.

Ik heb dat stuk A2 (in mijn geval Oberhausen-Dortmund) afgelopen week donderdag gereden om 7u 's ochtends, toen was het nog erg rustig, maar om 8u30 zou het wel eens drukker kunnen zijn. Dat lijkt me al met al een redelijk optie, maar wel risico in het Ruhrgebiet, vooral op de A40 richting Duisburg en de A3 tussen Duisburg en Oberhausen, waar Kreuz Oberhausen volop verbouwd wordt en er flinke versmallingen en vertragingen zijn.

Optie 3 zou ik buiten de vakantie bij voorbaat afschrijven ivm gegarandeerd file bij knooppunt Everdingen op dat tijdstip. Gelukkig is dat nu niet aan de orde, en als je eenmaal Utrecht voorbij bent, rij je tegen de filerichting in, dus heb je vrij baan. Grootste risico hier is A27 tussen Everdingen (net onder Utrecht) en Lunetten en stukje A27 Ring Utrecht Oost tussen knooppunten Lunetten en Rijnsweerd.
Ook hier doe je iets raars met hoe je je route beschrijft, de weg van Apeldoorn naar Osnabrück loopt helemaal niet over Enschede maar vanaf Hengelo over Oldenzaal richting DE grens. Even ervan uitgaande dat je niet serieus van plan bent de A35 naar Enschede te nemen is dit een prima optie.

Al met al denk ik dat je met 3 minste risico loopt, maar dat 1 een betere is als je geluk hebt bij Duisburg-Oberhausen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
Misschien toch nog even voor de duidelijkheid vermelden dat de meeste plaatsnamen die ik noem zijn afgelezen op een kaartje met het overzicht van heel de route. Vandaar dat ik op dat ogenblik bijvoorbeeld Enschede zie staan, maar niet Hengelo of Oldenzaal. Dit terwijl mijn route wel zo loopt zoals jullie het vermelden.

Zal ook hier even de OP aanpassen zodat het wat duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Goed, dat is dan duidelijk. Ik blijf iig bij mijn advies, 3 heeft waarschijnlijk minste risico, maar 1 rijdt beter door als je geluk hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
Heb je bij route 3 in de omgeving van Utrecht geen problemen? Of valt dat wel mee daar? Als ik die route neem ben ik zonder oponthoud tegen 7:30 uur in de omgeving Utrecht. En ik weet ook dat er tussen Antwerpen en Breda werken zijn, dus vertraging.

Voor wat betreft route 1 spreek je zelf ook al over "geluk", dat blijft dus altijd een gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

EB cardetailing tot aan uw huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die werken tussen Antwerpen en Breda op de E19 stellen niet zoveel voor, een limiet van 70km/u voor een km of twee zonder noemenswaardige versmalling. Als je er om 6u30 voorbij rijdt gaat die limiet je enige probleem zijn.

Er zijn ook werken op de A27 tussen Breda en Utrecht, maar die zouden exact woensdagochtend om 5u 's ochtends voorbij moeten zijn, dus daar zou je geen last van mogen hebben. Mocht het wel fout gaan, bedenk dat de A27 en A2 vlakbij elkaar lopen en dat je op meerdere plekken kunt oversteken mocht het nodig zijn. Ik vermoed echter dat je tussen de grens bij Meer/Hazeldonk en knooppunt Everdingen (15km onder Utrecht) op de A27 zonder problemen kunt doorrijden. Om 7u30 begint het druk te worden, maar ben je de grote massa voor, ik denk dat alleen het laatste stukje A27 tussen Everdingen en Rijnsweerd een probleem kan zijn, en dan nog zal het eerder onrustig en druk zijn dan daadwerkelijk stilstaand. Bij Rijnsweerd rij je de A28 op. Die is erg filegevoelig, maar dan 's ochtends in westelijke richting, en jij rijdt oostelijk ;)

Vanaf daar wordt het alleen maar rustiger, er zijn een paar plekken waar het buiten de vakanties druk kan worden (knooppunt Hoevelaken bij Amersfoort en bij Deventer en Hengelo bijvoorbeeld), maar dat zal nu geen enkel probleem zijn. Eerstvolgende plek met serieus risico op files is Osnabrück, maar tegen de tijd dat je daar bent is het als je aan een stuk doorrijdt en nergens vertraging hebt al 9u30, oftewel voorbij de file, en als je een koffiepauze neemt na 2u (verstandig, al geef ik gelijk toe dat ik dat ook niet altijd doe) zal het al gauw 10u zijn, dan mag het helemaal niet een probleem meer zijn.

[ Voor 155% gewijzigd door dion_b op 06-08-2012 22:25 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ediejo schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 22:18:
Dion_b, je stuurt hem precies langs alle weg werkzaamheden af. Op de A28 zijn ze ook bezig. Wel bijna klaar. Maar een snelheidsbeperking, geeft meestal file. Rij die route dagelijks. A27 na Vianen is een ramp 1 baan open op de lekbrug. Tot voorbij de afrit houten. vanaf daar gaat het wel.
Zoals ik al aangaf, die werkzaamheden zijn 8-8 om 5u 's ochtends voorbij, en mocht dat uitlopen, dan is omrijden via de A2 welgeteld 7km en 6 minuten langer. Geen drama dus ;)
- sowieso omdat hij hier is voor de spits goed en wel ondeweg is. Uurtje later zou het lastiger kunnen zijn.

Het punt waar je dat merkt is knooppunt Everdingen, daar staat een bord wat aangeeft hoe lang het rijden is naar knooppunt Lunetten via A27 en om via A2. Als het goed is zal het via de A27 sneller zijn, maar als daar nog "+10" of meer achter staat, dan A2 nemen richting Utrecht-West en Amsterdam. Binnen 5 minuten ben je bij een ander knooppunt (Ouderijn) waar je A12 richting Arnhem en Amersfoort moet nemen. Binnen nog eens 5 minuten ben je bij knooppunt Lunetten en kun je weer je route vervolgen op de A27 richting Hilversum en Amersfoort. En jawel, wederom binnen 5 minuten ben je bij knooppunt Rijnsweerd waar je de A28 richting Amersfoort/Zwolle kunt nemen. Daar ben je trouwens ook weer binnen een kwartier af, bij Amersfoort heb je knooppunt Hoevelaken waar je de A1 richting Apeldoorn, Hengelo en Berlin neemt.

A28 is non-issue, die werkzaamheden zijn juist aan het meest westelijk stukje tussen Rijnsweerd en de Waterlinieweg, niet aan het stuk tussen Rijnsweerd en Hoevelaken die TS moet hebben :z

Bedenk het alternatief: kreuz Kaiserberg en Oberhausen middenin de spits. Nee dankje :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

[ Voor 30% gewijzigd door Ediejo op 06-08-2012 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik hoef m'n hoofd niet uit een raam te steken om te lezen wat de wegbeheerder op www.vananaarbeter.nl schrijft. Maar goed, wat staat dan als einddatum van deze werkzaamheden in jouw brief?

Sowieso, al is het nog in volle gang, TS zou hier omstreeks 7u20 aankomen. Hoe ziet de file eruit als je op dat tijdstip kijkt? Me dunkt dat je weinig file ziet...
Als TS het alternatief neemt, is hij om 7u50 bij Duisburg bij kreuz Kaiserberg, een van de meest beruchte filehotspots van NRW, en een theoretische tien minuten later bij kreuz Oberhausen, wat helemaal overhoop ligt momenteel incl 40km/u snelheidslimieten en waar 10km van tevoren in alle richtingen al vaste borden staan die waarschuwen voor Stau.

Het gaat er niet om welke route perfect is (dat is er geeneen), maar om wat het minste van alle kwaden is. Mijn insteek is om te zorgen dat hij vooral zo vroeg mogelijk voorbij de grootste pijnpunt op z'n route is, en dat is hij via Utrecht absoluut eerder dan via Duisburg, zeker als je bedenkt dat hij het stuk waar jij het over hebt met welgeteld 6 minuten omrijden kan vermijden als het mis is.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 06-08-2012 22:43 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brombeer21
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-06 19:44
Hou er ook rekening mee dat het stuk Bremen - Hamburg momenteel een drama is met een bijna 100% kans op file, omdat de 1 volledig overhoop ligt vanwege een verbreding van 2 naar 3 rijstroken.

3 weken geleden op vrijdag dit stuk gereden (op weg naar Hirthals) en ruim 2 uur verloren door een wegafsluiting. Afgelopen zaterdag de terugweg gereden vanuit Kiel naar Rotterdam en het zicht op de overzijde was ook nie best. 1 en al file de andere kant op tussen Bremen en Hamburg. Dus ook op zeker een kleine 2 uur vertraging, al was de weg toen wel helemaal open. (als ik het me goed herinner 1x 40 minuten + 2x 25 minuten volgens die Deutsche Radio). En dan moet je de ElbTunnel nog door.

Kiel - Rotterdam heb ik zelf zonder file in 8 uurtjes gedaan. Max 130km en een 3-tal langere stops vanwege de kleine kids.

De files in Nederland moeten je geen uren kosten. Dus ik denk als je uitgaat van een reistijd van max 11 uur, dan heb je een aankomsttijd van 17:00uur. Overigens kun je al reeds om 15.00uur op de boot inschepen met je auto. Dus je kunt ook overwegen om nog iets eerder te vertrekken.

Heb je geluk en geen files? Kun je in Kiel een terrasje pakken. Of gezellig om 15.00uur inschepen en bij goed weer een drankje op het achterschip nuttigen in de zon, onder het genot van wat live muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06 23:11
Mensen kinders nog an toe zeg. Gewoon in de auto stappen en gaan, wat maken die paar minuten/kilometers extra nou uit, dan sta je ff in de file. Dan vertrek je toch een uurtje eerder

Wij zijn vroegah ooit eens gewoon met de kaart vertrokken naar Denemarken. Op zwarte zaterdag naar het noorden van Duitsland gereden om daar ergens de boot te pakken naar een eiland, om vandaar uit nog een boot te maken naar Denemarken ofzo iets.

Maar door de vele file's hebben we de 2e boot niet gehaald, en hebben we op dat eiland een hotel gepakt en de volgende dag alsnog de 2e boot genomen. Gewoon vergoed door de reisverzekering :) Dus waar maak je je druk om?

[ Voor 78% gewijzigd door FastFred op 08-08-2012 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En, hoe is het gegaan?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
Eigenlijk is het heel vlot gegaan. Alsnog gekozen voor route 2. Dus Eindhoven - Arnhem - Oldenzaal - Osnabrück. Maar dan naar Hannover en zo naar Hamburg en Kiel. Hier en daar wel wegenwerken tegen gekomen, maar buiten een lagere V-max eigenlijk geen oponthoud. Tegen ongeveer 15 uur waren we al in Kiel.

Terugkomen (gisteren) hebben we van Kiel de B404 genomen naar Hamburg en dan over Bremen naar Osnabrück en dan via dezelfde weg in NL terug te rijden. Ook nu weer geen file. Enkel tussen Hamburg en Bremen (zelfs nog een heel stuk daar voorbij) veel wegenwerken met V-max = 80 km/u en de stukken er tussen slechts 100 km/u. Maar ook weer geen file. Om 21 uur was ik thuis gisteren, ik dacht rond 9:30 uur van de boot afgereden. Terugrit waren we met 5 wagens, dus rustig aan gedaan. Regelmatig eens stoppen om benen te strekken, te tanken of iets te eten.

Al met al goed meegevallen dus. :)

Pagina: 1