MDF speakerkast voor autospeaker, welk formaat (lxbxh) ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik wil een kast maken van MDF en daar een paar autospeakers inbouwen.

Nu vroeg ik me af wat de beste afmetingen zijn. (lengte - breedte - hoogte) Ik lees op sites dat ze groot moeten zijn en luchtdicht en op andere sites weer dat de kast vooral klein moet zijn .. Wie heeft er wat hints voor me?

Het idee is dat ik per autospeaker een leuke kast maak!

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 00:48

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Zonder TS-parameters valt er niet veel te berekenen aan je kast. Dat betekent dus natte vingerwerk. Het veiligst af ben je dan idd met een gesloten kist + wat dempingsmateriaal.

Mijn natte vinger gok is een litertje of 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Moet de kist dan juist diep zijn of helemaal niet? Met een litertje of 30 zit ik te denken aan een kistje van met een diepte van 20 cm maar wel 50 cm breedt. Of heeft vierkant de voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-08 13:10
Je hebt ook gratis software, die het voor je berekent gebaseert op de gegevens die je invoert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:08
heb je de speakers al, of moet je deze nog aanschaffen?

Waar gaat het om, lekker wat klussen, of wil je fatsoenlijke speakers hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om lekker wat klussen, ik wil graag wat speakers maken voor in mijn veranda. Dus geluid voor buiten. De speakers komen onder een overkapping te hangen. De speakers heb ik idd al. Het zijn JBL GTO 938 speakers met volgens mij deze parameters:

BL (t-m) 4.64
DCR (ohms) 2.35
Mms (g) 23
SD (sq cm) 224
CMS (µm/n) 323
VAS (l) 22.76
FS (hz) 58.4
QES 0.92
QMS 9.24
QT 0.84

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kijk dan eens op http://www.linearteam.dk/
Je kan met winisd of isd online een en ander simuleren.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Door het niet kunnen vinden van een qts parameter voor de betreffende speaker lukt dit helaas niet. :|
Heb toch wat gevonden.. kon hier de QTS berekenen. Na invoer in WinISD komt het totale volume op 89 l in een gesloten kist.. Lijkt me wat veel..

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2012 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Qt = Qts in dit geval. Met een Qts van > 0,71 geldt over het algemeen dat de kist, voor een neutrale weergave, het beste gesloten kan zijn en dan zo groot mogelijk. Het wordt een afweging tussen klein met weinig bas of groot en wel wat bas.

Om nog wat extra kick bass te krijgen (ten koste van de kwaliteit) kan je ook poort in de kast maken, afgestemd op 50Hz. Bij deze afstemfrequentie is een subsonic filter niet noodzakelijk.
Pagina: 1