Extra modem/router gebruiken als wifi accespoint

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruurd v.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-06 16:15
Beste mede-tweakers,

Ik ben vorige week verhuisd naar een nieuwbouwwoning en merk dat het wifi bereik met mijn huidige router niet heel denderend is. Ik heb nog een oude modem/wifi router liggen en heb begrepen dat die kan worden gebruikt als extra wifi-accespoint. Ik ben er even mee aan het kloten geweest, maar kom er nog niet helemaal uit.
Ik heb nu de volgende set-up:

Hardware:
- Modem/router in meterkast: Ubee EVW 3200 Wireless (Ambit EVW320B) van Ziggo bedraad naar:
- Modem/router op eerste verdieping: Huawei HG655d (oude van Online)

Instellingen:
- DHCP van Huawei staat uit
- IP van Ubee is 192.168.178.1
- IP van Huawei is 192.168.178.2
- de Ubee zend uit op chanel 6 en de Huawei op chanel 9
- beiden hebben dezelfde SSID + wachtwoord en encryptie

Als ik mijn PC bedraad aansluit op de Huawei (die weer via UTP is verbonden met de Ubee), heb ik gewoon internet. Echter, als ik via wifi ben verbonden met het netwerk, doet de internet verbinding het niet... Als ik de Huawei er helemaal tussenuit haal, heb ik wel gewoon internet via wifi. Moet ik in bij de Huawei nog iets doen aan de modem instellingen om het aan de praat te krijgen of zie ik iets anders compleet over het hoofd? Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 12:37

job

In de huawei moet je de dhcp server nog uitschakelen.

En ik zou kanaal 9 veranderen naar kanaal 11. 6 en 9 overlappen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruurd v.
job schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 13:38:
In de huawei moet je de dhcp server nog uitschakelen.

En ik zou kanaal 9 veranderen naar kanaal 11. 6 en 9 overlappen namelijk.
Zoals gezegd staat DHCP uit in de Huawei, maar ik zal even kijken of het veranderen van kanaal nog iets uitmaakt.

Ik vraag me alleen af of dat verklaart waarom ik geen internet acces heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Ach zie nu dat ik je topicstart te snel las. Excuses.

Om je op weg te helpen.
Heb je al eens een ipconfig (ifconfig voor linux/mac) gedaan als het wel werkt en als het niet werkt?
Wat is het verschil in beide situaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-05 23:06
verbonden via ethernet en niet via de wan poort? daar ben ik ooit is 3 uur mee bezig geweest
op de een of andere manier over het hoofd gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruurd v.
Zit nu op werk, dus kan er niets over zeggen. Zal de aansluitingen vanmiddag nog eens dubbel checken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Je huawei zal trouwens ook waarschijnlijk in de dhcp-range van de Ubee zitten. Kijk wat range is van Ubee, en kies daarbuiten een adres voor de Huawei.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-06 21:36

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

doet de internet verbinding het niet...
Probeer even te troubleshooten waar het precies misgaat, want met deze opmerking kunnen we natuurlijk weinig.

Krijg je via wireless een IP uitgedeeld? Kan je de huawei wel pingen, of is dat al niet mogelijk? Kan je correct DNS lookups doen? Kan je de buitenwereld wel pingen op IP adres?

Weet je 100% zeker dat je het juiste wifi wachtwoord hebt ingesteld op de Huawei? Want als je dat verkeerd doet, dan krijg je geloof ik wel verbinding, maar kan je geen data versturen/ontvangen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-06 19:36
Je moet op de Huawei gewoon een LAN-poort gebruiken en NIET de WAN-poort, die fout heb ik zelf al vaker gemaakt :P

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Luuk1983 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 16:05:
Je moet op de Huawei gewoon een LAN-poort gebruiken en NIET de WAN-poort, die fout heb ik zelf al vaker gemaakt :P
Maar zelfs al zou hij dat verkeer hebben gedaan, dan verklaart dat niet waarom het via een kabeltje wel werkt, maar via WiFi niet, toch?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-06 22:38

Garyu

WW

Orion84 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 16:07:
[...]

Maar zelfs al zou hij dat verkeer hebben gedaan, dan verklaart dat niet waarom het via een kabeltje wel werkt, maar via WiFi niet, toch?
Inderdaad, dat zal wel goed zitten dus.

Het probleem lijkt me in de configuratie van de wireless-instellingen te zitten, want daar gaat het mis. De kabeltjes schijnen allemaal goed te zijn, anders zou het bedrade netwerk ook problemen geven.

Probeer het eens met een fixe IP (en DHCP dus bij allebei de routers uitzetten). Werkt het dan wel?

[ Voor 9% gewijzigd door Garyu op 06-08-2012 16:09 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-05 23:06
Orion84 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 16:07:
[...]

bij mijn router toen der tijd wel via kabel op de WAN-poort werkte alles behalve draadloos.
toen in ''normale'' poort gedaan en alles deed het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruurd v.
Orion84 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 16:02:
[...]

Probeer even te troubleshooten waar het precies misgaat, want met deze opmerking kunnen we natuurlijk weinig.

Krijg je via wireless een IP uitgedeeld? Kan je de huawei wel pingen, of is dat al niet mogelijk? Kan je correct DNS lookups doen? Kan je de buitenwereld wel pingen op IP adres?

Weet je 100% zeker dat je het juiste wifi wachtwoord hebt ingesteld op de Huawei? Want als je dat verkeerd doet, dan krijg je geloof ik wel verbinding, maar kan je geen data versturen/ontvangen.
Ik zal er, zoals gezegd, vanmiddag nog even goed induiken. Maar met de instellingen zoals genoemd in de TS zou het in principe dus wel gewoon moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik zie daar geen gekke dingen tussen staan nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barns
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-06 11:08
Waarschijnlijk is de range van de Ubee 100 adressen; dus 192.168.178.1 - 192.168.178.99
Dan zou ik het IP van Huawei op 192.168.178.200 zetten, of zelfs .254 om zeker te weten dat dat niet conflicteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruurd v.
Barns schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 17:00:
Waarschijnlijk is de range van de Ubee 100 adressen; dus 192.168.178.1 - 192.168.178.99
Dan zou ik het IP van Huawei op 192.168.178.200 zetten, of zelfs .254 om zeker te weten dat dat niet conflicteert.
Als ik me niet vergis begint de range bij 192.168.178.10, dus voor zover ik weet ligt 192.168.178.2 niet in die range. Uiteraard kan ik even proberen of het aanpassen hiervan nog iets uithaalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruurd v.
Ok, net even ipconfig gedraaid en hieruit bleek dat, wanneer ik draadloos op de Ubee of bedraad aan de Huawei zat, mijn IP in de range 192.168.178.x zat. Echter, wanneer ik draadloos was verbonden met de Huawei, zat de IP in een compleet andere range...
Ik heb dus nogmaals alle instellingen van de Huawei nagelopen en nu bleek dat ik DHCP alleen onder LAN had uitgezet. }:O Dit verklaart ook waarom hij het bedraad wel gewoon deed. Nu heb ik ook onder WAN de DHCP server uitgezet (en voor de zekerheid kanaal 11 gepakt ipv kanaal 9) en na een restart van de router lijkt alles nu naar behoren te functioneren.
Als ik mbv wifi analyzer op mijn telefoon naar de signalen kijk, zie ik inderdaad twee kanalen met dezelfde SSID en hij schakelt mooi over als ik van boven naar beneden loop.
Dank voor de hulp, ik ben weer een gelukkig man! _/-\o_

Edit: Te vroeg gejuigd... Ik verplaats net de router naar de plek war hij zou komen te staan (ander stopcontact dus): heb ik precies hetzelfde probleem. Nu is het IPv4 dus 169.254.78.46. DHCP staat nog steeds uit.. Dat was het probleem dus niet. Iemand nog een suggestie?

[ Voor 14% gewijzigd door ruurd v. op 06-08-2012 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat is een Windows autoconfig adres, wat betekent dat er geen dhcp server gevonden is. Is de link tussen ubee en huawei wel in orde nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruurd v.
Orion84 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 19:24:
Dat is een Windows autoconfig adres, wat betekent dat er geen dhcp server gevonden is. Is de link tussen ubee en huawei wel in orde nu?
Ja, ik denk het wel, want via LAN doet ie het nog steeds gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPepper
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-06 11:21
Wat is je IP bedraad en draadloos? Nog steeds in een compleet andere range? Misschien dat je nu ook weer voor draadloos de range apart moet instellen.

Als het gemakkelijk was had iemand anders het wel gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

ruurd v. schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 18:50:
Nu heb ik ook onder WAN de DHCP server uitgezet (en voor de zekerheid kanaal 11 gepakt ipv kanaal 9) en na een restart van de router lijkt alles nu naar behoren te functioneren.
Dat zou geen invloed moeten hebben. Er is overigens geen dhcp server voor de wan poort, dus ik denk dat je doelt dat het modem via dhcp een ip wil verkrijgen (de dhcp server is dan die van de adsl provider).
Edit: Te vroeg gejuigd... Ik verplaats net de router naar de plek waar hij zou komen te staan (ander stopcontact dus): heb ik precies hetzelfde probleem. Nu is het IPv4 dus 169.254.78.46. DHCP staat nog steeds uit.. Dat was het probleem dus niet. Iemand nog een suggestie?
Kan je in die Huawei iets vinden als een dhcp-forwarder? Dan kan je het wellicht via die weg proberen.
Dan pakt de Huawei een ip-request op en stuurt hem door naar de dhcp server van de ubee.

Of laat de dhcp-server in de Huawei gewoon aan (192.168.178.200-250) en gebruik als gateway het adres van de ubee (stel je in in de Huawei )

[ Voor 9% gewijzigd door job op 07-08-2012 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-06 22:38

Garyu

WW

job schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 17:03:
Of laat de dhcp-server in de Huawei gewoon aan (192.168.178.200-250) en gebruik als gateway het adres van de ubee (stel je in in de Huawei )
Hee, dat wist ik niet, kan dat gewoon?

Kan je DHCP voor wireless niet gewoon uitzetten? WAN DHCP zou niet veel uit moeten maken, dat is de DHCP client-functie van je Huawei, dus dat ie zijn eigen IP van een andere server krijgt (normaal gesproken dan).

Hier trouwens screenshots van het menu van de Huawei voor de nieuwsgierigen:
http://screenshots.portforward.com/Huawei/HG655d/

Afbeeldingslocatie: http://screenshots.portforward.com/Huawei/HG655d/Basic_DHCP.jpg
Ik zie daar bij de DHCP instellingen half-verstopt iets van DHCP Relay staan? Zou dat kunnen helpen?

Helaas mist er het screenshot van de WLAN instellingen, alleen maar "Enabled" als checkbox. @TS; hoe ziet die pagina er uit als je wél WLAN enabled hebt?
Afbeeldingslocatie: http://screenshots.portforward.com/Huawei/HG655d/Basic_WLAN.jpg

Verder blijft het gek dat het via LAN wel werkt maar via WLAN niet, geeft hij je altijd zo'n gek IP-adres zodra je in de buurt van de Huawei komt, of werkt een roaming-handover van je UBee naar de Huawei wel met behoud van je IP-adres?

[ Voor 65% gewijzigd door Garyu op 07-08-2012 17:59 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruurd v.
Mijn IP bedraad (met de Huawei ertussen) is 192.168.178.10 en mijn IP draadloos (met Ubee als accespoint, dus Huawei staat uit) is 192.168.178.17 Als mijn PC via wifi probeert te verbinden met de Huawei router krijg ik dus 169.254.78.46. Ik heb dan dus naast geen internetverbinding ook geen verbinding met het netwerk. In het netwerkcentrum zie ik dan ook twee netwerken: een thuisgroep (bedraad) en een openbaar netwerk (draadloos via Huawei).

Als ik DHCP in de Huawei weer aan zou zetten, kan ik dan zelf de IP range nog aanpassen zodat deze niet overeenkomt met die van de Ubee?

Edit:
Verder blijft het gek dat het via LAN wel werkt maar via WLAN niet, geeft hij je altijd zo'n gek IP-adres zodra je in de buurt van de Huawei komt, of werkt een roaming-handover van je UBee naar de Huawei wel met behoud van je IP-adres?
Heb ik uiteraard niet met mijn pc geprobeerd, maar ben wel met mijn telefoon heen en weer gelopen. via Ubee dus gewoon goed functionerend en als ik binnen bereik kom van de Huawei, krijg ik om mijn telefoon geen IP adres toegewezen. Lijkt er dus op alsof die hetzelfde probleem heeft als de PC..

[ Voor 32% gewijzigd door ruurd v. op 07-08-2012 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Schrijf nou eens duidelijk in een lijstje op hoe het nu allemaal ingesteld staat, en hoe het met elkaar verbonden is;

Zo zou het moeten zijn:

Ubee:
DHCP server aan, deel adressen uit in range (gokje) 192.168.178.2-100
IP van Ubee; 192.168.178.1
In een van de LAN poorten van de Ubee zit een netwerkkabel naar de Huawei
SSID: "voorbeeldSSID"
Wireless wachtwoord: "voorbeeldww"
Kanaal: x

Huawei:
DHCP server uit
IP adres Huawei; 192.168.178.101 (buiten range Ubee)
netwerkkabel van Ubee gaat naar een van LAN-poorten Huawei
SSID: "voorbeeldSSID"
Wireless wachtwoord: "voorbeeldww"
Kanaal: y

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruurd v.
Ik zal dat lijstje even posten zodra ik weer achter mijn pc zit. Heb er vanavond alleen geen tijd voor, dus denk dat morgen gaat worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Garyu schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 17:44:
Hee, dat wist ik niet, kan dat gewoon?
Als TS de boel heeft ingesteld zoals hij in de topicstart beschrijft zou het nu al moeten werken. Als er toch een of andere instelling in het het Huawei modem staat waardoor wlan verkeer gescheiden wordt van het lan verkeer is dit een truc om het wellicht nog werkend te krijgen. In een normaal werkend netwerk zou ik echter niet toepassen.

[ Voor 24% gewijzigd door job op 08-08-2012 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruurd v.
Ok, ik heb net weer even de Huawei een reset gegeven en van vooraf aan begonnen. Nu dus de volgende instellingen:

Ubee:
DHCP server aan, deelt adressen uit in range 192.168.178.10-74? (Number of CPEs= 64)
IP van Ubee; 192.168.178.1
In de LAN3 poort van de Ubee zit een netwerkkabel naar de Huawei
Wifi Kanaal: 6

De Huawei ingesteld door PC te verbinden via LAN direct op de Huawei:
Huawei:
DHCP server uit
IP adres Huawei; 192.168.178.200 (ingesteld als vast in de Huawei zelf)
netwerkkabel van Ubee gaat naar de LAN1 poort van Huawei
SSID en WW zijn identiek aan Ubee
Kanaal: 11

Ik trek de LAN kabel uit de huawei en maak vebinding met het wifi netwerk en voila alles doet het! Ik kan aan de hand van de sterkte van het wifi signaal zien dat ik ben verbonden met de Huawei. IP is nu 197.168.178.17
Vervolgens trek ik de stekker van de Huawei eruit om hem te verplaatsen, en verdomd, als ik hem weer opstart doen ie het wéér niet :( :? Dit maal krijg ik niet eens een IP..

Ik begin er onderhand een beetje klaar mee te zijn aangezien de set-up dus wel lijkt te werken, maar ik krijg het niet stabiel aan de praat... Denk dat ik er weer even mee stop voor vandaag, anders gaat die Huawei het niet overleven... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Wat verander je precies op het moment dat je hem verplaatst? Alleen een reboot en aansluiting op een andere LAN kabel? Staan alle setting daarna nog hetzelfde?

Waarom configureer je hem niet nadat je hem op de juiste plek hebt gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruurd v.
Ik haalde alleen de stekker uit het verlengblok en deed hem in een nieuw stopcontact. De LAN kabel die ik heb is net niet lang genoeg... Ik kan hem wellicht op de goede plek installeren, maar als het systeem niet eens bestand is tegen een stroomuitval is er toch iets mis met de instellingen lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Maar dr zit op zn uiteindelijke plek toch nog wel steeds een LAN kabel tussen de ubee en de Huawei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruurd v.
Uiteraard, maar die gaat door de muur. De kabel tussen de pc en de Huawei is niet lang genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:06
even een vraagje:

is het niet een idee om een losse draadloze router kopen (die er dus voor bedoelt is)
ipv een oud japans ding te hergebruiken. (mijn huawei heb ik snel vervangen voor monowall)

alleen al de tijd en aandacht die je erin stopt is ook al wat waard

heb laatst ook een nieuw wifi routertje bij mij netwerk ingestopt (als uitbreiding van draadloos met eigen ssid en beveiliging) (actie netgear router voor 3 tientjes bij mediamarkt) 5 minuten instellen en niet meer naar kijken

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Shure-fan, ga eens beter zoeken. Huawei is Chinees, niet Japans.

Dit 'probleem' klinkt als een rotte flash geheugen. Om een of andere reden worden niet alle settings bewaard. Doe eens een settings backup als hij prima draait, verplaats 'm of zet 'm gewoon eens uit en restore de backup als-ie 't dan niet meer doet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruurd v.
Ondanks jullie hulp is het me uiteindelijk toch niet gelukt om die router goed en wel aan de praat te krijgen, dus ik heb gisteren voor 30 euro een wifi range extender aangeschaft. Stekker in het stopcontact en met één druk op een knop werkte het! Had ik veel eerder moeten doen... :)
Pagina: 1