Binnenkort verkoop ik mijn laptop en ga ik voor het eerst voor een desktop aanschaffen. Ik heb inmiddels al flink wat ervaring met het bouwen van een PC, maar nog nooit voor mezelf. Er zijn nog een paar dingen waar ik vragen over heb, vandaar dit topic.
CPU - Oorspronkelijk zou ik een tijdje terug voor de i5 2500k gaan, en dit is de opvolger daarvan. Een razendsnelle CPU met goede overklok mogelijkheden.
CPU koeler - Goedkoop en een stuk beter en stiller dan de standaard koeler.
Geheugen - 8 GB is genoeg voor alles wat ik wil doen.
SSD - Beste koop van dit moment, 128 GB is genoeg om ook wat spellen erbij te kunnen zetten. Inmiddels kan ik echt niet meer zonder een SSD.
HDD - 1TB ga ik nooit vol krijgen, dus voorlopig meer dan genoeg.
Voeding - Ik neem aan dat 550W genoeg is voor de GPU opties hieronder inclusief een overklok. Anders hoor ik het graag.
Moederbord - Net wat goedkoper dan het mobo uit de BBG voor een highend systeem, met genoeg aansluitingen en SLI-mogelijkheid mocht ik dat ooit willen.
Kast - Ruimte genoeg, goedkoop en het ziet er prima uit.
Scherm - Groot helder scherm, goede reviews.
Omdat ik de gameprestaties het belangrijkst vind, neemt de GPU een groot deel van het budget in. Ik neem nu liever een enkele kaart dan SLI/crossfire omdat dit toch makkelijker werkt. Daarbij is voor een enkel scherm dit momenteel meer dan genoeg. Hieronder staan de 2 GPU's waar ik over twijfel.
Als ik kijk naar de prestaties van de GPU's nu op de markt, dan is de GTX670 voor mij de duidelijke winnaar. Vooral de Asus DC2T is erg aantrekkelijk. Helaas is deze slecht leverbaar. De gigabyte komt echt wel erg goed uit verschillende reviews en is ook nog eens een stuk goedkoper. Ik heb de club3D HD7970 er ook bij gezet, omdat die toch wel vergelijkbare prestaties levert voor dezelfde prijs.
Wat vinden jullie ervan? Goedkoper is uiteraard altijd beter, maar het moet niet ten koste gaan van de prestaties en betrouwbaarheid.
- Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk simpele dingen zoals surfen en films kijken. Maar als ik game wil ik alles in volle glorie kunnen draaien. Op het moment dat ik instellingen terug moet gaan zetten, begin ik alweer na te denken over een upgrade. - Wat mag het systeem gaan kosten?
Dit is sterk afhankelijk van de verkoopprijs van de laptop, maar 1250€ is een veilig budget. - Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nu alleen een laptop, dus alleen mijn muis (Logitech G500) en headset (Logitech G930). - Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De kast en een goed beeldscherm. Toetsenbord en geluid laat ik voor nu even buiten beschouwing en vallen buiten dit budget. - Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een voorkeur voor Nvidia, maar dit is vooral omdat ik nooit een AMD kaart heb gehad. Ik heb dus goed leren werken met Nvidia en zelden problemen gehad. AMD is een optie, maar alleen als dit echt een duidelijk voordeel geeft, - Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
De PC komt in de woonkamer, dus hij moet vooral stil zijn. Verbruik vind ik minder interessant, want ik ben iemand die zijn PC meestal uit heeft staan. De esthetische waarde vind ik ook wel meespelen, ik kan niet tegen lelijke hardware (alhoewel veel mensen mijn alienware ook niet mooi zullen vinden)
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB | € 74,90 | € 74,90 |
| 1 | Dell Ultrasharp U2312HM Zwart | € 163,50 | € 163,50 |
| 1 | LG GH24NS90 Zwart | € 15,70 | € 15,70 |
| 1 | Antec One | € 48,12 | € 48,12 |
| 1 | Cooler Master Hyper 212 EVO | € 25,80 | € 25,80 |
| 1 | Intel Core i5 3570K Boxed | € 206,- | € 206,- |
| 1 | XFX Pro 550W | € 58,80 | € 58,80 |
| 1 | Samsung 830 series 128GB | € 94,99 | € 94,99 |
| 1 | Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile | € 44,95 | € 44,95 |
| 1 | Asrock Z77 Extreme4-M | € 108,95 | € 108,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 841,71 | |
CPU - Oorspronkelijk zou ik een tijdje terug voor de i5 2500k gaan, en dit is de opvolger daarvan. Een razendsnelle CPU met goede overklok mogelijkheden.
CPU koeler - Goedkoop en een stuk beter en stiller dan de standaard koeler.
Geheugen - 8 GB is genoeg voor alles wat ik wil doen.
SSD - Beste koop van dit moment, 128 GB is genoeg om ook wat spellen erbij te kunnen zetten. Inmiddels kan ik echt niet meer zonder een SSD.
HDD - 1TB ga ik nooit vol krijgen, dus voorlopig meer dan genoeg.
Voeding - Ik neem aan dat 550W genoeg is voor de GPU opties hieronder inclusief een overklok. Anders hoor ik het graag.
Moederbord - Net wat goedkoper dan het mobo uit de BBG voor een highend systeem, met genoeg aansluitingen en SLI-mogelijkheid mocht ik dat ooit willen.
Kast - Ruimte genoeg, goedkoop en het ziet er prima uit.
Scherm - Groot helder scherm, goede reviews.
Omdat ik de gameprestaties het belangrijkst vind, neemt de GPU een groot deel van het budget in. Ik neem nu liever een enkele kaart dan SLI/crossfire omdat dit toch makkelijker werkt. Daarbij is voor een enkel scherm dit momenteel meer dan genoeg. Hieronder staan de 2 GPU's waar ik over twijfel.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Club3D Radeon HD 7970 royalKing | € 389,- | € 389,- |
| 1 | Gigabyte GV-N670OC-2GD | € 387,- | € 387,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 776,- | |
Als ik kijk naar de prestaties van de GPU's nu op de markt, dan is de GTX670 voor mij de duidelijke winnaar. Vooral de Asus DC2T is erg aantrekkelijk. Helaas is deze slecht leverbaar. De gigabyte komt echt wel erg goed uit verschillende reviews en is ook nog eens een stuk goedkoper. Ik heb de club3D HD7970 er ook bij gezet, omdat die toch wel vergelijkbare prestaties levert voor dezelfde prijs.
Wat vinden jullie ervan? Goedkoper is uiteraard altijd beter, maar het moet niet ten koste gaan van de prestaties en betrouwbaarheid.
[ Voor 10% gewijzigd door voxxel op 06-08-2012 13:06 ]