Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theodor
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:23
Brommerleed

Mijn vrouw heeft 2 jaar trug een tomos snorbrommer gekocht nieuw 1200 euro.
Nou niks dan ellende met het ding , was om de haverklap wat aan.
De dealer was van goede wil en repareerde de probelemen gratis.
Na zes maanden een mail naar tomos nederland gestuurd , maar die schreven ik moest het maar met de dealer afhandelen.
Dus weer naar de dealer , maar die verkocht onderstussen het merk tomos niet meer.
Mag toch verwachten dat de levensduur van zo een brommer toch meer als 2 jaar is,
Is altijd goed behandeld en goed in de was gezet maar roest als een gek...
Motor lekt olie achterwiel is altijd zwart van het vet.
Start slecht trekt super langzaam op , ketting hangt er altijd slap bij is niet te spannen.
Onder het rijden maakt de motor rare bijgeluiden.
Ketting is ook al eens vastgelopen (gelukkig bij lage snelheid).
Andere uitlaat door de dealer eropgezet ,waarom weet ik nu nog niet.
De remmen piepen als een gek , je druft bijna niet meer te remmen...
Binnenkort moet ze trug naar de dealer omdat het gevaarlijk word om nog op dit stuk ellende te rijden.
Wat kan ik hier nog mee.

bvd voor enige tips...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Theodor schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 11:41:
Brommerleed

...
Motor lekt olie achterwiel is altijd zwart van het vet.
...
Dat is kettingvet...

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 16:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ook als Tomos niet meer verkopen, hebben ze je nog steeds 'garantie' te geven op je gekochte brommer.
(afaik is standaard 2 jaar op brommers/snor).

Wel apart dat er zelfs geen kettingspanner meer opzit, heb je er ook nog foto's van?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Is toch echt een issue wat je met de dealer/verkoper en niet Tomos als fabrikant op moet lossen.

Je hebt met de dealer/verkoper een koopovereenkomst. In die hoek zou je een mogelijke oplossing kunnen vinden.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111703

Daarbij: een brommer moet je ook zelf onderhouden voor een deel. Je ketting smeren, olie bijvullen, etc. moet je gewoon zelf (kunnen) doen. De ketting hoort helemaal zwart te zijn; glinsterend metaal = fout. Als het een 4-takt is, zorg dat er altijd voldoende olie in zit; anders loopt de boel gewoon vast.

Als de remmen piepen; eventjes de remblokjes vervangen of de achterkant van de remblokjes insmeren met koperpasta. Dit soort onderhoud kan je overigens beter door de dealer laten doen als je het zelf niet wilt/kunt. Slecht optrekken kan een compressieprobleem zijn of een defecte CDI.
Vuistregel: elke 2500km een onderhoudsbeurt. Kost je €100,-. Een nieuwe brommer is duurder. ;)

* Anoniem: 111703 heeft een 3-jaar oude ragbak als scooter waar hij dagelijks op rijdt, doch is deze nog steeds betrouwbaar en fijn door goed en regelmatig onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:51

InFamous

excommunicado

Dat is niet helemaal waar, Tomos brommers staan er om bekend dat de uitlaat dempers dicht gaan zitten met kool-aanslag, door deze aanslag word het eind van de uitlaat roet zwart en vooral heel vet. Door het vet aan het eind van de uitlaat word het wiel git zwart. Of als er echt een olie lekkage is, dan is de voortandwiel keerring of geleide bus versleten ook een bekend probleem bij Tomos.

Voorderest @ de TS de problemen die je aanhaald zijn standaard Tomos problemen, Ik werk zelf al enkele jaren in de bromfiets wereld en genoeg meegemaakt met Tomos bromfietsen. Meer ellende dan plezier en de kwaliteit is niet wat je mag verwachten voor dat geld.

@ de rest,
Tomos geeft inderdaad 2 jaar garantie of 12000km. ( onder voorwaarde dat de brommer de aangeschreven beurten heeft gehad, 500, 1500, 3000, 7500, 12000. Niet navolgen van deze beurten is einde garantie.)

@maximized,
Sorry maar kopervet op remblokken is een no-go(gaat zoieso niet want deze bromfiets heeft zoals mijn vermoeden doet geen remblokken maar remsegmenten) en elke 2500km een beurt is zwaar overdreven.

Probleem van de remblokken, Schuinekanten aan de voeringen maken en het gepiep is over.
Ketting inkorten op de juiste maat en afspannen met kettingspannders aan de achterwiel as.
Motor die bijgeluiden maakt kan 2 dingen betekenen bij een Tomos of de vraagteken veer is gebroken waardoor het secundaire tandwiel loopt te klapperen op de geleidepennen of de bronze bus in het secundaire tandwiel is versleten waardoor het tandwiel speling heeft op de as.
Het slecht starten kan 2 oorzaken of goed afstellen met brandstof verhouding en de onsteking +- 10 graden vroeger zetten, of de uitlaat/uitlaat poort van de cilinder zit vol met koolaanslag waardoor de brommer de uitlaat gassen niet kwijt kan.
Nog even een aanvulling op het roest probleem, Tomos staat daar ook om bekend. De spatborden en de ophang stangen worden alleen aan de buitenkant gespoten, binnenkant word lichtelijk gedaan waardoor deze dus na een tijdje flink gaan roesten.

Dit is trouwens even vanuitgaand dat het om een Tomos A35/Quadro/Taxxity gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door InFamous op 06-08-2012 18:23 ]

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:36

-tom-562

Oliesjeik

Zoals hierboven vermeld, dit izjn een beetje de standaard Tomos problemen. De blokken zijn behoorlijk rumoerig, en na een tijdje gaat het schakelen van de 1 naar de 2 gepaard met een hoop herrie, en na een tijdje wilt hij wel eens tussen de 1 en de 2 blijven hangen. Dit is een design-fout van het blok zelf, en algemeen bekend (en de oplossing staat ook hierboven vermeld)

Dat de boel vet is, kan ook aan jezelf liggen. Welke olie gebruik je en hoe vet meng je? Als je kwaliteitsolie gebruikt zoals Castrol TTS (volgens mij heet dat nu RS) en je mengt 1:50 moet hij nauwelijks roken en slaat de uitlaat ook niet vet.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theodor
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:23
Deze Snorbrommer heeft alle beurten gehad en was al na 2 maanden kapot ivm voortandwiel keerring .
Is gemaakt maar na een paar maanden weer hetzelfe probleem , en onderhoud heb ik zeker gedaan.
Olie komt niet van de knalpijp maar van het blok vandaan, en ook niet van een vette ketting.
Remmen piepen al vanaf het begin , kon de dealer niks aan doen.
Mijn vrouw werkt bij de thuiszorg dus heeft dit ding hard nodig.
Heb nog geprobeerd de ketting te spannen , maar mocht niks baten.
Zelfs met het achterwiel helemaal achteruit , bleef hij slap.
Volgende week gaat het stuk ellende naar de dealer kijken wat hij ermee kan.
Kan alleen maar zeggen dat de snorbrommer er na iedere beurt en slechter op werd...
En ja meng 1:50 met olie gekocht en op aanraden dealer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 123452

Theodor schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 00:57:
Heb nog geprobeerd de ketting te spannen , maar mocht niks baten.
Zelfs met het achterwiel helemaal achteruit , bleef hij slap.
InFamous schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 18:03:
[...].
Ketting inkorten op de juiste maat en afspannen met kettingspannders aan de achterwiel as.
Dit verhelpt niet al je problemen , maar misschien eentje :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:51

InFamous

excommunicado

Mijn advies in dit geval, zoek een andere dealer( Deze dealer klinkt als een bromfietszaak zonder al teveel kennis, de dingen die hier genoemd worden zijn meerendeels standaard Tomos problemen die vrijwel zonder al te veel moeite verholpen kunnen worden.) Want face it, een ketting inkorten en afspannen kan bijna iedereen wel met het juiste gereedschap (ik doe het in ongeveer 10 minuten), dat deze dealer dat blijkbaar niet kan klinkt als onkunde vanuit de werkplaats.

In de bromfietswereld is het zo geregeld, jij koopt een bromfiets bij dealer A en in geval van problemen kun je ook terecht bij dealer B.( i.v.m met verhuizingen en ondeugdelijk werk) Dealer B kan in dit geval gewoon garantie claimen bij tomos zonder problemen.( hier hangt echter ook een nadeel aan, dealer B kan geen arbeidsloon vergoeding krijgen, waardoor je dus meestal alleen de arbeidsuren hoeft af te rekenen.)

Mocht je niet beschikken over een dealer in de buurt of dit niet willen. Stuur dan een brief naar Tomos, waarin heel het verhaal uitgelegd word en vraag om een garantie afwikkeling via hun. Zij hebben zelf ook een werkplaats en kunnen garantie claim vanuit daar uitvoeren, het voertuig word dan bij je thuis opgehaald. (Dit is een probeersel, heb het pas een keer meegemaakt dat Tomos dit daadwerkelijk deed. Hierop geef ik dus geen garantie dat het werkt.)

Helaas ben ik zelf geen Tomos dealer want dan had ik dit zelf opgelost voor je, dit soort zaken geven de bromfietswereld een slechte naam. Aangezien de bromfietswereld al klein is en de overheid er alles aan doet om die dingen van de weg af te krijgen, is elke negatieve ervaring er een teveel.

[ Voor 9% gewijzigd door InFamous op 07-08-2012 23:20 ]

Formerly known as Ragdoll

Pagina: 1