Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-09 19:33
Ik ben op zoek naar de naam van een video effect en hoe dit gerealiseerd wordt en of dit zelf kan gedaan worden.
Ik heb het al een aantal keer gezien bij Top Gear, alsook National Geographic. Het effect lijkt alsof het onderwerp in de clip, een auto bijvoorbeeld, langer en smaller wordt zonder dat er ingezoomd of het standpunt veranderd wordt.

Bijvoorbeeld: een rijdende auto wordt langs voor gefilmd, de camera bevindt zich slechts een paar meter voor de auto, recht ervoor, een beetje omhoog zodat je ook een stuk van het dak kan zien en rijdt aan dezelfde snelheid. De auto lijkt vrij breed omdat hij dicht op de camera zit. Dan treedt het effect op: in een vloeiend maar duidelijk 'moment' lijkt het alsof de auto smaller en langgerekter wordt zonder de afstand auto-camera verandert.

In Top Gear gebruiken ze dit effect voornamelijk als 'afsluiteffect' van een shot. De auto wordt langs voor gefilmd, tegelijk is er een voice-over met wat uitleg, het shot wordt afgesloten met dat effect als de voice-over gedaan is waarna de auto links of rechts de camera inhaalt en uit beeld rijdt.

Wie weet wat dit effect is?
(hopelijk is mijn omschrijving een beetje duidelijk :+ )

ik zal een vb op youtube zoeken..

[ Voor 3% gewijzigd door DinoBe op 06-08-2012 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:44
kan je niet een voorbeeldje posten? via youtube oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

samo

yo/wassup

Dit wordt bereikt door de afstand tussen het onderwerp te veranderen, en in gelijke mate de brandpuntafstand van de lens te veranderen. Dus de auto komt dichterbij, en de lens gaat meer in groothoek, waardoor de afstand van de auto gelijk lijkt, maar de karakteristiek van de zorgt voor een heel ander perspectief.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

De engelse wiki is wat uitgebreider, voor als je nog meer info wilt hebben: Wikipedia: Dolly zoom
Many of the car reviews on the BBC television program Top Gear use a dolly zoom shot of the front of the car at speed.

[ Voor 15% gewijzigd door Moby op 06-08-2012 11:45 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37
Voor de duidelijkheid: er wordt dus ingezoomd, maar tegelijkertijd wordt ook de camera verder weg verplaatst. Daardoor blijft het onderwerp even groot in beeld, maar lijkt de achtergrond dichterbij te komen, omdat dat is wat er gebeurt als je van een grotere afstand met een langere brandpuntsafstand-lens iets opneemt :)

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 06-08-2012 11:55 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-09 19:58
Dus wordt er uitgezoomd :)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37
Doh, wil ik het duidelijk maken, zet ik het er nog fout neer :+ My bad. Maar er wordt dus niet uitgezoomd, maar ingezoomd ;) Hij kan ook andersom gedaan worden natuurlijk, dan zoomt 'ie wel uit en dan wordt de camera fysiek dichterbij geplaatst.

Wat ik duidelijk wilde maken is in ieder geval dat DinoBe zei dat er niet gezoomd werd, maar dat wordt er wel, alleen dat wordt weer opgeheven door de camera ook te bewegen.

[ Voor 83% gewijzigd door Hahn op 06-08-2012 12:00 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-09 19:33
Bedankt iedereen! Dat is idd het effect :)

Door in/uit te zoomen en de afstand tot het onderwerp omgekeerd evenredig ermee te vergroten/verkleinen krijg je (ongeveer) dezelfde kadrering maar wek en ander diepte gevoel....
Nee, de kadrering veranderd, het onderwerp blijf ongeveer even groot in het kader.
Ja, dat bedoelde ik :s

[ Voor 27% gewijzigd door DinoBe op 06-08-2012 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Nee, de kadrering veranderd, het onderwerp blijf ongeveer even groot in het kader.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
Dit effect dus:

Afbeeldingslocatie: http://filmmakeriq.com/wp-content/uploads/2012/05/focal-length.gif

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-09 15:09
heerlijke gif dat :-p Barf.
Pagina: 1