Cookie wet vs Nieuwsbrief wet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daverdty
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-12-2015
Hoi,

even een vraagje of jullie dit al hebben meegemaakt:

Ik heb een keer meegedaan met de Vriendenloterij, ben alweer gestopt, maar krijg nog wel een nieuwsbrief.

Ik wil me netjes afmelden, dus ik ga in die email naar afmelden.

Daarna kom ik op de website van de vriendenloterij, welke mij vraagt te accepteren of ik cookies wil bewaren. Anders kan ik niet verder, waardoor ik me dan ook niet kan afmelden van de nieuwsbrief.

Zijn deze twee wetten wat dat betreft niet een beetje tegenstrijdig? Als ik nou perse niet zou willen dat zij cookies in mijn browsersessies opslaan, maar me toch wil afmelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-09 16:08

samo

yo/wassup

In de letter van de wet: Ja, het is tegenstrijdig. Je hoort je af te kunnen melden, en dat maken ze onmogelijk door het achter een cookie te zetten welke je terecht moet kunnen weigeren.

Praktisch: man up. ;-) Start even een safe-browsing sessie en meld je af. Dan ben je én van je cookie af, én van de nieuwsbrief. Het is niet echt een groot probleem en het kan best lastig zijn om een complete site meteen cookie-wet-proof te krijgen. Het hoeft dus niet eens per se slechte intentie te zijn.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Het is eigenlijk niet netjes dat ze -daar- een cookie willen zetten: doordat je uit de nieuwsbrief komt, weten ze eigenlijk al wie je bent. De cookie is hier als zodanig soort van 'dubbelop'. De tip van samo is een goeie: op die manier kan je toch je doel bereiken :)

LinkedIn
Instagram