Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nvidia NVS-5200M (Optimus) icm Linux - no go?

Pagina: 1
Acties:

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 12:26

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Wij hebben op het werk een aantal Dell Latitude's E6530 met Nvida NVS-5200M chipset. Deze staan op de werkplek aangesloten op 2 externe 24" schermen (via DVI). Onder Windows 7 werkt dit prima. We willen nu deze laptops voorzien van Linux (Ubunto 12.04). Hier lopen wij tegen het probleem aan dat de videokaart voorzien is van Optimus, een technologie die blijkbaar alleen werkt onder Windows.

Op zich krijgen we met de standaard drivers alleen beeld op 1 extern scherm, aangesloten via VGA. Via DVI/displayport niks, laat staan op 2 schermen tegelijk.

Heeft iemand de combi met deze videokaart, Linux en 2 schermen werkend gekregen?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Je moet ff hier rondkijken;

https://github.com/Bumblebee-Project/Bumblebee/wiki/

Bumblebee is het project om de Optimus onder linux werkende te krijgen. Is wel lastig, slechte support vanuit Nvidia.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Bumblebee had ik gezien, maar verder dan dat ik het "aan" of "uit" kan zetten zie ik geen resultaat. En op zich hoef ik Optimus (de advanced poweropties enzo) ook niet, als ik maar beeld krijg :)

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Dat is waar ja.. Hmm, hier staat een voorbeeld van een xorg.conf voor een laptop voor meerdere monitoren;

https://wiki.archlinux.org/index.php/Bumblebee

Kan je niet eens kijken of je de uitgangen met de CLI-tool xrandr aan de praat krijgt?

Edit: Daar zou het nl mee moeten kunnen? Zou dit topic trouwens niet beter in NOS kunnen staan?

[ Voor 16% gewijzigd door MaximusTG op 06-08-2012 09:08 ]

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik krijg zojuist het bericht van 1 van mijn collega's dat ie het werkend heeft door in de bios Optimus te disablen, en daarna de officiele Nvidia driverset voor Linux te installeren. Daarna kunnen middels Nvidia-Xconfig de schermen aangezet worden. Je hebt dan geen powersaving opties, maar wel beeld, en dat was waar het om begonnen was :).

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Mooi dat het gelukt is! Misschien wel handig volgende keer te checken of het linux compatible is voor aanschaf ;)? Dat Optimus-platform is nl een vrij bekend probleem.

Verwijderd

Zo. Dat is netjes van dell. Laptops waarbij je optimus kan uitzetten, dat zijn er niet veel.

Op het moederbord is de HDMI port, bij dell laptops, meestal verbonden met de discrete grafische kaart. De rest van de video outputs zijn verbonden met de IGP. Je krijgt dus alleen beeld als de discrete grafische kaart werkt. Ik heb geen kennis van linux, maar het kan zijn dat linux niet blij wordt van 2 grafische kaarten, of je moet wat extra configureren.

Sowieso is dat hele optimus echt killing voor linux. Ze weigeren gewoon daar drivers voor te maken. Zie bv. nieuws: Linus Torvalds haalt hard uit naar Nvidia
Pagina: 1