RAID setup

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op het moment bezig met een nieuw systeem samen te stellen voor een familielid en heb wat advies nodig betreffende de raid configuratie. Omdat we helaas al eerder problemen hebben gehad met kapotte schijven hebben we besloten twee HDD van 2TB te gebruiken in RAID1, naast de externe opslag voor extra veiligheid. Nu is het de bedoeling dat het besturingssysteem (W7) geinstalleerd wordt op een 3e schijf namelijk een +/- 120GB SSD.

Ik heb de volgende vragen over deze setup:
- voor extra back-up is het mogelijk de SSD te mirroren als partitie op de HDDs en is dit wel verstandig ivm met de performance mocht dit kunnen. De bedoeling is uiteraard dat de tweede grote partitie op beide schijven gebruikt kan worden en dat deze in gemirrored zijn.
- wat voor moederbord is aan te raden voor deze situatie (wil iig gaan voor een Ivybridge) bv Intel Matrix RAID?
- werkt dit volledig vanuit een BIOS situatie of gaat dit softwarematig (W7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Raid is geen back-up, hoop dat je dit weet.
In de praktijk is raid moeilijker om mee te werken, dus je hebt meer kennis nodig.
Misschien toch beter om je pc gewoon te installeren, en dan 2 externe schijven een fatsoenlijke back-up maken.(dus 2 kopieën maken).(ja 1 kopie op je pc en nog 2 extra kopieën is pas een echte back-up).

Raid op een moederbord is altijd software matig.
raid soorten tav hardware/software,
1 software raid (voordeel je kunt hem op elke moederbord aan het werken krijgen).
2 onboard raid, (dit is gewoon software matig, maar je zit wel vast aan je moederbord bij defect gaan, of nieuwere versie moederbord)
3 Echte hardware raid, is duur en snel. Bij defect gaan moet je dezelfde kaart kopen.
(soms heb je goedkopere hardware raid kaarten die dus niet echt snel zijn, dus testen lezen).

Denk dat iets meer moet gaan lezen over raid, en wat mogelijk is, en wat je niet moet doen, want het is een zeer complex iets.

[ Voor 3% gewijzigd door jan99999 op 06-08-2012 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als ik het goed begrijp gaat de externe harde schijf gebruikt worden voor backup. Het is dus prima hoe hier de twee 2TB-schijven in raid-1 gebruikt zullen worden om de beschikbaarheid van de data te verhogen.

Het mirroren van de ssd naar een harde schijf (als in raid-1 van ssd en hdd) zal denk ik niet het gewenste resultaat opleveren. Grote kans dat de raidcontroller een leesopdracht door een willekeurige drive in het array laat uitvoeren. Je verliest dan gemiddeld de helft van de prestatiewinst van de ssd ten opzichte van de harde schijf. Ook kan ik me voorstellen dat de schijfprestaties worden beperkt door de traagste drive. Voor de bootdrive kun je het beste een goede backuptool gebruiken die bijvoorbeeld elk uur een differentiële backup maakt naar de externe harde schijf. Iets als Time Machine maar dan voor Windows

Ik zou idd Intel Matrix Raid gebruiken. Je kunt 'm vanuit het bios configureren en later ook vanuit Windows. Een array dat als bootdrive wordt gebruikt zal in het bios geconfigureerd moeten worden.

Raid is in de praktijk altijd in software geïmplementeerd. Die software kan zich bevinden in de firmware of de driver. De voordelen van cpu offloading voor raid zijn tegenwoordig marginaal. Ten opzichte van simpele consumenten onboard raid-oplossingen hebben professionele raid-adapters vaak als voordeel dat ze beter presteren door caching (meer geheugen en battery backup), meer mogelijkheden bieden en vaak wat robuuster in elkaar zitten. Zo'n raid-adapter is een computer op zich.

Het configureren van een raid-1-array is niet moeilijk. Ik zou wel even een kapotte drive simuleren zodat je kunt ervaren hoe je een array moet rebuilden als het fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De externe schijf is inderdaad bedoeld als extra back-up en de twee interne schijven zijn bedoeld als de extra veiligheid mocht een van de schijven het begeven. Ik had al zo'n vermoeden dat een SSD icm met een HDD het nut van een SSD nogal weg neemt.

Als ik het dus goed begrijp als ik gewoon een moederbord neem met een Intel Z68 chipset (ivm met de 2TB capaciteit) kan ik de setup maken met een SSD met het OS en de twee opslagschijven welke in RAID1 staan.
Ik ga er dan vanuit dat er dan ook geen extra drivers ed noodzakelijk en dat een BIOS setup en eventueel instellingen in W7 genoeg zijn.

En wat betreft de moeilijkheidsgraad, daar maak ik me niet zo'n zorgen om. Al doende leert men en juist omdat dit weer eens iets nieuws is wil ik gewoon goed geinformeerd zijn voor ik eraan begin, zeker omdat dit niet een systeem voor mijzelf wordt. Dat gezegd, hoe 'simuleer' je een kapotte drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat gezegd, hoe 'simuleer' je een kapotte drive?

Wat dacht je van de stroom of datakabel te verwijderen uit de drive en dan op te starten?