Marktplaats, geld overmaken tijdens het ophalen

Pagina: 1
Acties:
  • 23.021 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voxxel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-05 19:52
Ik ben van plan binnenkort mijn laptop te verkopen aan iemand via marktplaats. De koper komt dan langs om de laptop even te testen. Hij wil liever niet met een groot bedrag cash over straat, maar het ter plekke overmaken met internetbankieren als de laptop bevalt. Op zich begrijp ik dat wel, dus ik ben akkoord gegaan. Nu zit het toch niet helemaal lekker en vraag ik me af of dit mis kan gaan. Natuurlijk zit er wat tijd tussen het overmaken en dat het geld echt op mijn rekening staat.

Heeft iemand enig idee of ik op deze manier opgelicht kan worden? Als ik zie dat hij dit overmaakt naar mijn rekening dan lijkt me dat dit gewoon goed moet gaan. Of moet ik dan echt wachten tot het geld op mijn rekening staat?

Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 00:59
In zulke gevallen vraag ik altijd of ze de zelfde bank gebruiken als ik zelf doe (en dat zijn er een paar dus meestal zit dat wel goed)

Samen naar de pinautomaat kan ook, maar over het algemeen vind ik het zelf meestal ook wel fijn als we het ter plekke overmaken, of ik nou de koper of de verkoper ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:27
Als hij slim is kan hij het faken natuurlijk. Dan zie je een echte site van bijvoorbeeld de rabobank maar is het een andere.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-10 01:23

H.Boss

Hugo Boss

Is dit niet heel ver gezocht?

Dan type je toch zelf het adres in van de bank? als je zo huiverig bent.

[ Voor 13% gewijzigd door H.Boss op 06-08-2012 01:05 ]

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Als je nou ook meteen de te verkopen laptop gebruikt weet je ook zeker dat er geen rommel draait die een legitieme URL kan omleiden naar een fake banksite ;) .

+ je kan meteen op je rekening kijken mits je bij dezelfde bank zit?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:13

Niet doen

Hoe moeilijk is het nou om, eventueel bij jou in de buurt, te pinnen en vervolgens cash te betalen. Dit zaakje stinkt. Jij weet helemaal niet of de URL die in de balk staat wel de echte site is, de ophaler heeft immers alle tijd om dat soort zaken van te voren te manipuleren. Verder weet je niet welke bank het is dus ook niet op welke kenmerken je moet letten, ik gebruik ING en heb geen idee hoe een Rabo site eruit hoort te zien.

Mocht die persoon toch willen overmaken dan stel je voor dat je de laptop verzekerd per post opstuurt nadat hij/zij hem heeft gekeurd EN de betaling bij jou binnen is. Kost jou misschien 20 euro, maar heb je wel een stuk meer houvast dan de methode die hij voorstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-09 09:06
Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet. Zolang je het afhandelt op jouw computer en je zelf checkt of hij de goede url invult, zie ik niet hoe hij je op kan lichten. Bovenstaande reactie in grote letters vind ik dan ook een beetje overdreven.

Alternatief is trouwens dat je gebruik maakt van bijvoorbeeld PayDutch. Ik weet alleen of zij ermee akkoord gaan als het product wordt opgehaald.

Hier komt bij dat oplichters zelden ingaan op persoonlijke ontmoetingen. Veel teveel risico, als je vanaf je luie stoel ook ontzettend makkelijk geld kan ontfutselen.

[ Voor 16% gewijzigd door Joris op 06-08-2012 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-10 16:52
Echt stelletje paranoide .....
Ik zou er geen probleem van maken, zolang het jouw laptop is in jouw netwerk waarop hij het overmaakt.
Hoe het zou kunnen dat je word opgelicht?
sitecloner van rabobank, met een dns poisen van het netwerk waar hij naar rabo.nl gaat. Is dat waarschijnlijk....nou nee.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

[paranoid-modus]
HenkEisDS schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 01:24:

Niet doen

Hoe moeilijk is het nou om, eventueel bij jou in de buurt, te pinnen en vervolgens cash te betalen. Dit zaakje stinkt. Jij weet helemaal niet of de URL die in de balk staat wel de echte site is, de ophaler heeft immers alle tijd om dat soort zaken van te voren te manipuleren. Verder weet je niet welke bank het is dus ook niet op welke kenmerken je moet letten, ik gebruik ING en heb geen idee hoe een Rabo site eruit hoort te zien.

Mocht die persoon toch willen overmaken dan stel je voor dat je de laptop verzekerd per post opstuurt nadat hij/zij hem heeft gekeurd EN de betaling bij jou binnen is. Kost jou misschien 20 euro, maar heb je wel een stuk meer houvast dan de methode die hij voorstelt.
[/paranoid-modus]
D4NG3R schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 01:07:
Als je nou ook meteen de te verkopen laptop gebruikt weet je ook zeker dat er geen rommel draait die een legitieme URL kan omleiden naar een fake banksite ;) .

+ je kan meteen op je rekening kijken mits je bij dezelfde bank zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je kon een betaling toch ook ongedaan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

brilsmurfffje schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 01:50:
Je kon een betaling toch ook ongedaan maken?
Nee, dit kan alleen bij een automatische incasso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-10 17:59
D4NG3R schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 01:50:
[...]

Nee, dit kan alleen bij een automatische incasso.
Nou dat kan tegenwoordig dus wel. Onze onderbuurvrouw is nogal onhandig met computers en had via haar Rabobank account geld overgemaakt naar de verkeerde persoon, maar die heeft blijkbaar haar geld gewoon terug gekregen toen ze de bank had gebeld. Ik denk echter dat de bank de verkeerde persoon die het geld ontvangen had gebeld heeft om het te verifiëren, maar ze had dus wel haar geld terug gekregen. Dat was ook de eerste keer dat ik daarvan hoorde...

Echter denk ik dat de topicstarter er gewoon van uit kan gaan dat het goed zit. Je hoeft niet overal paranoïde over te zijn. Zelf vind ik het ook niet fijn om met grote bedragen over straat te lopen en zou ik ook gewoon het geld bij iemand anders thuis overmaken. Als je dezelfde bank hebt kun je het ook nog direct controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-10 11:48

Twarp

just grin...

Met de koper naar de pin en daar afhandelen. Geen gedoe zou ik zo zeggen. Handje contantje is wel zo veilig!

Geld in je hand, koper weer naar zijn vervoer en hup naar huus!

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:29
zynex schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 02:23:
[...]
Nou dat kan tegenwoordig dus wel. Onze onderbuurvrouw is nogal onhandig met computers en had via haar Rabobank account geld overgemaakt naar de verkeerde persoon, maar die heeft blijkbaar haar geld gewoon terug gekregen toen ze de bank had gebeld. Ik denk echter dat de bank de verkeerde persoon die het geld ontvangen had gebeld heeft om het te verifiëren, maar ze had dus wel haar geld terug gekregen. Dat was ook de eerste keer dat ik daarvan hoorde...
Hierdoor ontstaan echt de wildste (onjuiste) verhalen.
De bank boekt niet zomaar terug, zonder toestemming van de persoon die het geld ontvangen heeft.
Jouw buurvrouw heeft de bank gebeld, de bank stuurt degene die het heeft ontvangen een brief. In de brief staat dat als je het geld niet terugboekt, je NAW gegevens aan de tegenpartij kenbaar worden gemaakt, zodat de tegenpartij een civiele procedure kan starten.
Dus heel wat anders dan 'de bank boekt het terug na een telefoontje om te verifiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Laatst online: 14-10 17:00
heel simpel vraag van te voren of hij/zij dezelfde bank heb als jij. zo ja check je voordat de persoon weg gaat of geld gestort is. is er sprake van een verschil in bank dan contant of misschien via paypal?

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-10 21:23
Dat hij niet contant wil betalen maakt het bij voorbaat al verdacht, want we hebben het hier over max 1000 euro lijkt me? Het is geen auto van 30K die hij op komt halen, dus gewoon normaal betalen of een andere koper vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-10 19:00
@Het Fantoom; Ik weet niet wat geld voor jou betekend maar ik vind €1000 veel geld. Stel je raakt het onderweg kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Laten we ook niet vergeten dat er vaak een limiet zit op het bedrag wat je uit de muur kan halen per dag.

[ Voor 44% gewijzigd door Dysmael op 06-08-2012 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:25

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zolang het op een vertrouwde computer gebeurt en je mag zien dat het is afgeschreven, is het gewoon definitief. Je kunt overigens ook samen naar zijn bank en het daar overmaken. Dat zal meestal ook via Internet bankieren gaan..

Goed om voorzichtig te zijn, maar hierboven wordt wel erg paranoia gedaan of indianenverhalen over terugboeken genoemd.

[ Voor 21% gewijzigd door JvS op 06-08-2012 07:27 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10 19:45
RolfLobker schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 07:16:
Laten we ook niet vergeten dat er vaak een limiet zit op het bedrag wat je uit de muur kan halen per dag.
Niet als je bij je eigen bank gaat.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:03

E-Vix

Nu met sneeuw!

RolfLobker schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 07:16:
één telefoontje naar je bank en je kan je limiet eenmalig verhogen. Bij de ABN kan je het zelfs in je internetbankieren omgeving omhoog gooien.

Mijn advies is om het niet te doen behalve als hij bij de zelfde bank zit. Alleen dan heb je zekerheid dat het op je rekening stat.
Er zijn zat truukjes te bedenken om er voor te zorgen dat een betaling niet bij jou binnen komt. één cijfertje snel in het rekeningnummer veranderen is al voldoende om de betaling af te laten keuren.
Laat de persoon het bedrag gewoon pinnen bij de dichtstbijzijnde pinautomaat. Dan hoeft hij niet met het geld over straat, en heb jij zekerheid van dat je je geld krijgt.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-10 15:55
Ik heb dit onlangs nog gedaan bij de verkoop van een complete hobby aan iemand anders. Ik heb de spullen langs gebracht, de koper heeft rustig kunnen kijken en heeft via internet bankieren ter plekke een aanzienlijk bedrag aan mijn overgemaakt. Hij maakte het geld over via de ing website en ik kon op mijn telefoon vrijwel direct op de ing app het geld zien verschijnen. Volgens mij een veilige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Er zijn gevallen bekend van kopers die naar een "verkoper" gaan om een duur artikel te kopen, om vervolgens van het geld beroofd te worden bij het uitstappen uit de auto..

Er zijn ook gevallen bekend van kopers die met vals geld betalen.

Dus afrekenen per internetbankieren lijkt mij een stuk veiliger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-10 21:25

vhal

ಠ_ಠ

Voor kleine bedragen vind ik contant geen probleem, de rest - indien mogelijk - ter plekke via internetbankieren als de koper over de vloer komt.

Ik heb dat 1 keer niet gedaan waardoor er nog steeds een kleine 500 euro ligt te verstoffen in mijn bureaulade.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ik zie geen problemen, en ook geen manier op je op te lichten, zolang je op jouw PC het internetbankieren doet, en even meekijkt wanneer hij het bedrag/rekeningnummer invult.

En ook al doet hij het op z'n eigen laptop, dan nog zou het een hoop moeite zijn om iemand op te lichten, terwijl dat veel makkelijker gaat op andere manieren (dwz wanneer je de koper niet persoonlijk ontmoet). Ik zeg doen :)

e: ^^^je weet dat je ook contant geld bij de bank op je rekening kunt storten?

[ Voor 9% gewijzigd door GreatDictator op 06-08-2012 09:37 ]

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voxxel
Zo dat zijn een hoop reacties al! Het gaat om meer dan 1000€, dus even naar de pinautomaat lopen is er niet bij. Ik zal hem wel gewoon vragen bij welke bank hij zit. Grote kans dat het bij 1 van mijn banken is. Uiteraard gaat het op mijn computer, en behalve het intoetsen van de code wil ik wel zien dat hij het goed invult. Het is ook niet eens dat ik hem niet vertrouw, maar omdat het zo'n hoog bedrag is wel ik gewoon zeker weten dat het niet mis kan gaan. Maar nu ik weet dat je nooit zomaar iets kan terugboeken ben ik wel gerustgesteld.

Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
voxxel schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 00:53:
Hij wil liever niet met een groot bedrag cash over straat
Ik neem aan dat het een tweedehands laptop is. Dan kan het nooit een groot bedrag zijn, en in waarde is het gelijk aan de laptop waarmee-ie over straat moet. Lijkt mij vergezocht.

Betalen met een gestolen bankaccount en daarna direct ophalen zodat de koper anoniem blijft is een van de mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-10 21:11

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik heb dit een keer zelf voorgesteld / gedaan toen ik een cameralens wilde kopen via marktplaats en de verkoper ging er gelukkig mee akkoord. Nog even een mooi contractje opgesteld, gegevens uitgewisseld (ik ben tenslotte IRL ook een persoon met een baan bij een echt bedrijf, een linkedin account e.d.) en dat is zo prima verlopen. Ik wilde ook niet even 1200 euro pinnen, met de kans dat ik bij het bekijken van het product evt. toch nog van de koop wilde afzien.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:18

-tom-562

Oliesjeik

Lijkt mij geen probleem.
Ik heb op deze manier mijn motor betaald. Ging om een bedrag van enkele duizenden euro's. Dat ga ik niet contant meenemen... Verkoper ging ermee akkoord. Ter plekke (voor het overschrijven van de motor) op zijn laptop het geld over gemaakt. Ik had Rabobank, hij ABN Amro, het stond er meteen op.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-10 22:48
HenkEisDS schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 01:24:

Niet doen

Dus de koper moet jouw wel vertrouwen, ondanks dat je hem niet vertrouwt? Want zo heb je het geld en de laptop nog. Pinautomaten worden ook zeldzamer en hebben vaak een limiet van 250-450 per dag.
E-Vix schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 07:30:
[...]

één telefoontje naar je bank en je kan je limiet eenmalig verhogen. Bij de ABN kan je het zelfs in je internetbankieren omgeving omhoog gooien.

Mijn advies is om het niet te doen behalve als hij bij de zelfde bank zit. Alleen dan heb je zekerheid dat het op je rekening stat.
Er zijn zat truukjes te bedenken om er voor te zorgen dat een betaling niet bij jou binnen komt. één cijfertje snel in het rekeningnummer veranderen is al voldoende om de betaling af te laten keuren.
Laat de persoon het bedrag gewoon pinnen bij de dichtstbijzijnde pinautomaat. Dan hoeft hij niet met het geld over straat, en heb jij zekerheid van dat je je geld krijgt.
Bij ING kan dat al niet. Ik ben juist blij met deze manier van betalen. Geen geleur met geld en als iets toch tegenvalt, dan hoef ik geen geld terug te storten. Ik heb al menig auto/motor zo gekocht.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:08
en dan vraag je cash, zul je net zien dat het valse biljetten zijn....

Maar idd, als je het niet vertrouwd, vraag van te voren even bij welke bank hij zit. Is het dezelfde dan is er toch geen enkel probleem. Zelfs als hij de boel flest door een nepsite te gebruiken, want ik neem aan dat je wel even checkt of het ook op jouw rekening staat..

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Laat je niet gek maken,

Laat die persoon gewoon op jouw computer het bedrag overmaken. als je ziet dat hij voldoende saldo heeft en het bij hem is afgeschreven dan wordt het gewoon bij jou bijgeschreven en kan de persoon het NIET terug halen.

pinnen zit in automaten (buiten) een limiet aan, bij een bank binnen zou dit evt verhoogd kunnen worden

bedragen die je zelf overmaakt kan een bank niet terughalen, doorlopende machtigingen wél. de bank kan echter wel een verzoek naar de ontvangende partij sturen om het verkeerd overgemaakte bedrag terug te storten. dit moet de ontvangende partij echter wel zelf doen..

gewoon doen dus, wel zo veilig voor jou en de koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als verkoper wil ik juist geen contant geld want kantoren van de bank die verdwijnen uit het straatbeeld en bij sommige banken kun je helemaal niet meer terecht.

Dus ik zou fijn vinden als hij het je via internet bankieren overmaakt, maar ik zou dan een vooruitbetaling vragen, dan kan hij hem de volgende dag ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-10 14:37

Stoffel

Engineering the impossible

Ik doe dat zelf ook altijd zo als ik spullen ga kopen die meer dan mijn daglimiet bij de pinautomaat (1000 euro) kosten. Daar heeft nog nooit iemand een probleem van gemaakt, sterker nog, veel mensen waar ik motoren of auto's van gekocht heb vroegen er zelfs om. Die hebben ook geen zin in duizenden euro's cash in huis. Als hij het overmaakt en jij logt daarna in op je eigen rekening en het staat erop zou ik er niet te moeilijk over doen. Desnoods laat je hem even iets tekenen dat hij het van je gekocht heeft voor het bedrag in kwestie, voor het uiterste geval dat de transactie ooit ter discussie zou komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je kunt na de overboeking toch de beste jongen een bak koffie/colaatje/biertje aanbieden? Na een bak koffie is een bedrag meestal wel overgeschreven. (mits de bank een beetje meewerkt) Je controleert dit door even in te loggen op jouw account, en als je geld er nog niet is laat je de koper nogmaals inloggen en laat hij jou zien dat de betaling óf gedaan is óf dat deze wordt verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:31
Stoffel schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 10:11:
Als hij het overmaakt en jij logt daarna in op je eigen rekening en het staat erop zou ik er niet te moeilijk over doen.
Ik denk dat TS vooral benieuwd is naar het scenario dat de koper laat zien dat het overgemaakt is, en dat het bij de TS nog niet is bijgeschreven. Dan zijn de rapen namelijk gaar ;)

Het blijft een gokje dat je neemt, aan de TS om de afweging te maken. Bij twijfel zou ik met de koper afspreken na controle naar de bank in de buurt te gaan waar het aan de balie opgenomen kan worden. Daarna kun jij het geld krijgen en hij het product. Als de koper dat weigert zou ik niet verder gaan met de transactie...

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Mijn ervaring met een auto kopen. Ik beb van te voren bij die persoon kenbaar gemaakt dat ik via internetbankieren wilde betalen voor de auto. Op hun computer zou ze surfen naar de ING site, ik zou inloggen op mijn rekening waarna de verkoper de betaling zou uitvoeren. Tsja het is een stukje vertrouwen, maar zolang je als ontvangende partij de betaling op je eigen computer uitvoert zie ik niet zo gek veel risico.
Ja je moet even weten hoe bij de betreffende bank het betaalproces er uit ziet, maar dat kan je toch zo achterhalen. Ik vond het de prettigste manier van betalen ipv met x duizenden euro's over straat te lopen. Helaas kan de betreffende persoon wel al je rekeningen zien en eventueel ook je betalingen. Dat is een beetje een privacy probleempje wat dat betreft, maar dat vond ik niet opwegen tegen de andere risico's. En in de kroeg vertel ik tenslotte ook wel eens hoe veel ik verdien dus zo anders was dit nou weer niet.

tl;dr-versie: zolang je de betaling laat uitvoeren op je eigen PC zie ik geen echte risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voxxel
coyote1980 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 10:15:
[...]

Ik denk dat TS vooral benieuwd is naar het scenario dat de koper laat zien dat het overgemaakt is, en dat het bij de TS nog niet is bijgeschreven. Dan zijn de rapen namelijk gaar ;)

Het blijft een gokje dat je neemt, aan de TS om de afweging te maken. Bij twijfel zou ik met de koper afspreken na controle naar de bank in de buurt te gaan waar het aan de balie opgenomen kan worden. Daarna kun jij het geld krijgen en hij het product. Als de koper dat weigert zou ik niet verder gaan met de transactie...
Dit is inderdaad precies waar ik een beetje bang voor ben. Iedereen weet dat het nou eenmaal even kan duren voor het bedrag op je rekening staat. Als binnen enkele seconden is gebeurd, prima! Maar wat als het een dag duurt.. Dan ga je toch twijfelen.

Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Ik heb het laatst zelf nog gedaan. Ging iets kopen van 750 euro via MP. Gewoon daar waar de verkoper bijstond geld overgemaakt en contactgegevens achtergelaten. Dag erna bericht gekregen dat het geld binnen was. Kwestie van vertrouwen inderdaad. Als je bij de koper geen goed gevoel hebt --> gewoon niet doen, er zijn tegenwoordig genoeg andere opties om tot verkoop te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021
Ik snap het probleem niet ??.

Ga naar een bank voor een geldovermaking (boeking)

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:00
Ik heb dit ook wel eens gedaan bij een koper die bij dezelfde bank zat. Bij de ABN Amro wordt het geld direct overgeboekt. Je kan de bijschrijving dan ook gelijk controleren op je eigen rekening.

Ik snap niet wat er spannend aan is om met € 1000 over straat te gaan. Niemand weet dat toch, je moet gewoon zorgen dat je dat niet verliest. Bij grote aankopen via MP laat ik het geld altijd in de auto liggen, vervolgens haal ik het geld pas op als ik de verkoper heb gesproken, het product gezien heb en de boel vertrouw.

In jouw geval kan je altijd nog besluiten wat je doet als je de koper hebt gezien, '' goed gevoel '' is doen en bij twijfel geef je aan dat je het geld toch graag anders wilt ontvangen

[ Voor 15% gewijzigd door Lumics op 06-08-2012 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-10 21:25

vhal

ಠ_ಠ

GreatDictator schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 09:37:
Ja, ik noem het eerder laksheid van mijzelf :P

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik zou het trouwens ook omdraaien... Die vent moet wel gek zijn dat hij even op jouw PC het geld gaat overmaken!!! ;)

Het feit dat hij dat doet, zou genoeg vertrouwen moeten geven. Gewoon goed checken voordat hij het overmaakt en daarna checken of de bevestiging is gegeven (verwerkt / ontvangen, etc). Is het dezelfde bank, dan kan jij direct kijken of het op je rekening is bijgeschreven.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-10 20:31

Wvr

de kans dat hij wordt overvalen is kleiner dat jij geflest wordt.

hij kan naar de en aan geven dat hij over 2/3 dagen een x bedrag op komt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GreatDictator schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 09:37:
Contant geld storten is aan banden gelegd door de banken en er zijn zelfs banken waar je geen contant geld meer kan storten want er is gewoon geen bank kantoor meer.

De SNS Bank is zo bank, ik zit zelf bij de ASN Bank en ik kan dus geen contant geld storten. Das voor mij reden om bij zulke bedragen zelf voor een bank overschrijving te zorgen, dan doen ze dat maar een dag voor ze het komen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
  • Laatst online: 20-08 17:30
Ik heb ook mijn laptop een tijdje terug verkocht, bij mij wilde de koper ook ter plekke het geld overmaken en
ik heb dat toen geaccepteerd. Hij heeft toen ook het bedrag via de laptop die hij kocht overgemaakt en dat is gewoon goed gegaan. Ja misschien zit er ergens wel een risico aan, maar ik denk dat als jezelf een beetje oplet er niet veel mis kan gaan.

Currently playing: MTG Arena (PC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Vertrouw je het, gewoon doen... Ik las de reactie over met dat geld over straat argument en wel met de laptop (zelfde waarde) over straat willen....vreemd inderdaad, niet zo over nagedacht...

Laat hem het met spoed overmaken wanneer hij bij jou is en check je eigen rekening of het is bijgeschreven. Dan pas krijgt hij de laptop mee.
Klaar...

edit 2: Als je dit nu voorstelt voordat hij bij jou komt en hij komt, dan zit het wel goed. Trekt hij zijn keutel in, dan heb je oplichting voorkomen.

[ Voor 45% gewijzigd door albino71 op 06-08-2012 15:31 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Vergeten we hier allemaal dat contact geld ook vals kan zijn? Ik denk dat die kans groter is als dat iemand naar jou huis komt en op jou computer naar een valse internetbankieren site gaat om geld over te maken.

Tweedehands handel blijft altijd een kwestie van vertrouwen. Tweakers zijn over het algemeen al heel wantrouwt als je soms op een verjaardagen hoort over hoe sommige succesvol handelen op marktplaats. Meestal gaat het gaan ook gewoon goed.
albino71 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 15:26:
Vertrouw je het, gewoon doen... Ik las de reactie over met dat geld over straat argument en wel met de laptop (zelfde waarde) over straat willen....vreemd inderdaad, niet zo over nagedacht...
Een auto is ook snel tienduizenden euro's waard, maar ik loop niet graag met zoveel geld over straat. Ook als ik mn kleding, telefoon, laptop ect (dingen waarmee ik dagelijks loop) op tel dan loop ik niet graag met dat geld over straat.

[ Voor 37% gewijzigd door Deveon op 06-08-2012 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 10:05
cash is king, ik ben al te vaak tegen een dag limiet aan gelopen waardoor ik dan weer credit cards en andere rekeningen moest gebruiken.... geef mij maar een kluis met cash er in :)

edit @ hierboven, machine om geld te tellen, mits je vaker grotere cash transacties doet kost niet zo duur..
deze checken ook direct of 't geld geen namaak is.

wanneer je dit niet hebt en toch snel wil checken of geld geen namaak is, er zit een klein donkerder vierkantje iets boven het midden wat geribbeld in structuur is.. ik heb al vaak nep biljetten vast gehad, dit wordt nooit nagemaakt.
is die dus glad, is het nep :)

[ Voor 54% gewijzigd door Patientzero op 06-08-2012 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 15:22:
[...]

Contant geld storten is aan banden gelegd door de banken en er zijn zelfs banken waar je geen contant geld meer kan storten want er is gewoon geen bank kantoor meer.
Bullshit. dat jouw bank dat doet wil niet zeggen dat alle banken dat doen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 10:05
Rabobank, ABN en voor zover ik weet de meeste belgische banken doen dat wel diqiu-Long :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gunner schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 16:00:
[...]

Bullshit. dat jouw bank dat doet wil niet zeggen dat alle banken dat doen.
Lees nog een keer, ik zeg dat het aan banden gelegd is, bij de ING mag jij 6 keer contant geld storten daarna moet je voor iedere storting betalen.

En bankkantoren verdwijnen uit het straatbeeld, de ING is hier ook weg waar ik woon, dichtstbijzijnde kantoor is 4KM van mijn vandaan.
Patientzero schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 16:02:
Rabobank, ABN en voor zover ik weet de meeste belgische banken doen dat wel diqiu-Long :)
Gaat over Nederland, niet over België want daar krijg je ook nog gratis een rekening bij de ING waar je er in Nederland voor moet betalen.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2012 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-10 13:54

PromWarMachine

Forsaken Archer

Dat faken van bankwebsites vind ik doemdenken hoor. Hoe reeel is die kans echt?

Dezelfde bank gebruiken is wel handig, dan kun je het sneller controleren.

Verder kun je voorstellen een deel cash te doen en een deel via de bank. Zo heb ik het met mijn NAS (inc. 4 schijven) gedaan. €200 cash en €500 overgemaakt via de ING app op m'n smartphone. Zelf z'n rekening in laten voeren en de transactie achteraf laten controleren (op mijn telefoon). Hij kon zijn deel niet direct controleren, omdat hij een andere bank had.

Bij een Tweaker heb ik een keer het hele bedrag via de app betaald, maar dat ging om €30. Hij had helaas niet terug van mijn €50, waardoor ik het digitaal heb betaald.

Maar jouw laptop is waarschijnlijk meer waard dan dat, dan zou ik gaan voor de optie waarbij je een deel cash vraagt en een deel digitaal laat overmaken.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 16:03:
[...]

Lees nog een keer, ik zeg dat het aan banden gelegd is, bij de ING mag jij 6 keer contant geld storten daarna moet je voor iedere storting betalen.
Prima, maar ik zit niet bij de ING met m'n betaalrekening. Zoals gezegd bij de ABN is het geen probleem dus je hoeft niet te suggereren dat het 'aan banden wordt gelegd' want dat is zoals ik al zei onzin.

Tijd voor jou om over te stappen als dat zo'n groot probleem voor je is.

[ Voor 7% gewijzigd door Gunner op 06-08-2012 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:50
Ik voorzie niet echt problemen. Er zijn wel een aantal zaken waarmee je rekening zou kunnen houden

- Boekingen na 15:30 worden niet de zelfde dag uitgevoerd, zeker niet interbancair. Dat betekent dat je er op moet rekenen dat het bedrag direct wordt bijgeschreven. Intrabancair ben ik niet bekend met een bank die wel na 15:30 boekingen uitvoert, anders dan bijvoorbeeld van- en naar spaarrekeningen. Is dat een probleem? Niet echt. De banken waarmee ik bekend ben (in nederland) laten geen annulering toe van een boeking via internetbankieren. Opdracht is opdracht.
- Maak je bekend met het domein van de tegenbank en controleer de url, vooral als je erg paranoide bent aangelegd. Wordt erg lastig om die op een vreemde PC te faken.

Over het algemeen klinkt het mij niet als het MO van een oplichter. Die gebruiken over het algemeen anonyme media zoals telefoon en internet - vrijwel nooit fysiek contact. Om te speculeren op een roofoverval vind ik dan weer wat ver gaan.

Wat je nog wel eventueel kan doen is alvast wat gegevens te controleren via mijnpolitie.nl. Wederom voor de echte para's :)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:50
Ik heb deze situatie meegemaakt als koper en verkoper, in beide gevallen was het bedrag => 1000€.
Vind deze methode zeer prettig en het scheelt weer een bezoekje aan de bank.

Ik betaalde zelf simpelweg via de ABN app op mijn iphone, de koper kan ook meteen de boeking verifieren op je scherm indien gewenst. De meeste bank maken zelfs TV reclame voor deze manier van betalen :).

Mocht je de koper niet vertrouwen dan laat je hem toch niet eens binnen ?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eypo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-10 20:12
Als je het op jouw computer via jouw netwerk laat doen is er niks aan de hand lijkt me. Voor de koper is het ook veilig, hij weet immers waar je woont. Oplichters zullen niet IRL dat zo doen lijkt me. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een doemdenkscenario's zeg, gevalsificeerde URL's etc etc.

TS vraagt aan potentiele koper van welke bank hij het bedrag wilt overmaken en typt de URL naar die online bankomgeving zelf in.

Navraag doen bij welke bank de potentiele koper zit en dit matchen met TS z'n bank kan ook. En mocht de potientiele koper bij een andere bank zitten, heeft TS wellicht een kennis die ook bij die bank zit en als 3e man wilt optreden. Zodat het alsnog semi-realtime bij een vertrouwd persoon is bijgeschreven.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2012 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apex82
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-02-2024
Ook een beetje afhankelijk van de koper...
Maar ik heb er alleen maar goede ervaringen mee.
Zelf even het adres in tikken op je eigen laptop via je eigen netwerk.

Vorige maand nog zo mn auto verkocht, ging toch over serieus geld, geen enkel probleem en ook geen moment eng gevonden.

Ik zeg doen :D

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Laat hem het overmaken op jouw computer doen, dan is het moelijk te faken voor hem...

Edit (ik zie nu dat iemand anders dit ook al zei):
joris1989 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 10:17:
Als je het op jouw computer via jouw netwerk laat doen is er niks aan de hand lijkt me. Voor de koper is het ook veilig, hij weet immers waar je woont. Oplichters zullen niet IRL dat zo doen lijkt me. :)

[ Voor 68% gewijzigd door woekele op 07-08-2012 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:11
Tenzij het hier gaat om gigantische bedragen, moet je niet overdreven achterdochtig doen en is het een prima methode. Zeker als je het vanaf de te verkopen laptop laat doen, waar dus niet aan geknoeid kan zijn, kan er weinig fout gaan. In elk geval veel minder dan met contante briefjes... Zelf heb ik al meerdere duizenden euro's op deze manier ontvangen, zonder m'n eigen rekening meteen te checken. Niks aan de hand.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
  • Laatst online: 27-06 09:39
Als iemand je op wil lichten kan hij je ook wel nepgeld geven of je laptop uit handen ritsen en m smeren. In deze tijd lijkt het me niet meer dan normaal dat je dergelijke geldzaken digitaal regelt. Tenzij je graag cash geld hebt, maar dat hebben de meeste mensen niet meer in zulke grote bedragen. Dan zou hij eerst geld uit de muur moeten trekken, met geknepen billen over straat lopen (ik zou er zelf geen probleem mee hebben maar ik weet dat veel mensen het niet fijn vinden), het aan jou overhandigen, jij naar de bank en het daar weer storten. Voordelen: hoge betrouwbaarheid als jij het geld zelf in handen aanneemt. Nadelen: kost veel extra tijd, risico dat er iets met het contante geld gebeurt, onnodig veel moeite om het geld heen en weer te slepen van muur naar bank.

Oplichters zijn er wel, maar het zijn er niet zo veel. Over het algemeen kun je best wat vertrouwen hebben in de medemens. Als je zoals gezegd de transactie op jouw laptop uit laat voeren (het is immers zijn eigen aanstaande laptop, dus redenen om te weigeren zou hij niet moeten hebben aangezien hij alle sporen meeneemt) en je let even op of hij wel naar de goeie site gaat dan krijg jij het geld gewoon sowieso. Terugboeken kan niet! Alleen onder zeer speciale omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Gunner schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 16:07:
[...]
Prima, maar ik zit niet bij de ING met m'n betaalrekening. Zoals gezegd bij de ABN is het geen probleem dus je hoeft niet te suggereren dat het 'aan banden wordt gelegd' want dat is zoals ik al zei onzin.
Onzin?

http://www.nu.nl/economie...eer-onbeperkt-gratis.html

Hoe noem je het als in de nabije toekomst ook de ABN geld in rekening gaat brengen?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:02

NSG

Je weet niks!

Wat een reacties zeg :/ , als de koper het geld naar jou overmaakt, dan zou jij dat binnen 5 minuten op je rekening moeten hebben.

Voer geen druk uit op de koper, laat hem zelf lekker bepalen via welk apparaat hij het geld overmaakt naar jou.

Wacht vervolgens geduldig af totdat jij op je eigen computer/ telefoon kan verifiëren dat je daadwerkelijk het geld hebt ontvangen en je deal is rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinky-H9
  • Laatst online: 26-10-2023
Als we dan toch aan het doemdenken zijn :) We weet heeft de koper wel een vals geld stort machine neer gezet :) (En ja dat is gebeurt in Utrecht :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Enes_81 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 11:49:
Wat een reacties zeg :/ , als de koper het geld naar jou overmaakt, dan zou jij dat binnen 5 minuten op je rekening moeten hebben.
Niet als koper en verkoper bij verschillende banken bankiert,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-10 01:23

H.Boss

Hugo Boss

Als ik dit zou teruglezen als de koper. Dan zou ik in ieder geval niet eens meer die laptop van jou willen kopen.

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Zoals de meeste mensen hier zeggen: zeker met ING internetbankieren is dit ideaal en een hele fijne manier van zakendoen. Als je bij verschillende banken zit is het moeilijker om te zien of hij direct betaald heeft, en moet je afwegen of je dat risico op je wil nemen.

Cash geld is onhandig (zie zoveel cash maar eens uit te geven, en storten kost ook moeite, zeker als er geen bankfiliaal dichtbij is) en geen fijn gevoel om met zoveel op zak te lopen (hoe onwaarschijnlijk het ook is dat je opeens beroofd wordt :P).

[ Voor 32% gewijzigd door mux op 07-08-2012 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Laatst online: 02-02-2023
Ik snap de veronderstelling niet dat je sneller wordt beroofd als je ineens 1000 euro op zak hebt.

Het is niet zo dat er dan ineens een zwaailicht op je hoofd komt waardoor het herkenbaar wordt dat je wat meer geld op zak hebt.

Heb in het verleden zelf een bijbaantje in de horeca gehad en een weekomzet van ruim 10k was geen uitzondering. Werd gewoon naar de bank gebracht zonder speciale politiebegeleiding. Andere bedrijven stopte het in de welbekende envelop en gingen om twee 's nachts de omzet afromen.

Persoonlijk zou ik het liefst cash doen,
maar je hebt aangegeven dat het meer dan 1000 euro is. Pinnen is dan niet echt een optie of je moet naar een groter kantoor gaan. Als dat even mogelijk is zou ik voor die optie kiezen. Als het teveel trammelant is, laten overmaken en NAW van zijn kant noteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:02

NSG

Je weet niks!

Jimster schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 11:55:
[...]

Niet als koper en verkoper bij verschillende banken bankiert,
Zelfs dan zou het niet langer dan 5 minuten mogen duren, bij betalingen tussen Rabobank, ING, ABN, heb ik persoonlijk nooit meegemaakt dat het langer dan 30 seconde duurde. En dan heb ik het over betalingen in 2012, een aantal jaren geleden duurde het inderdaad langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Nou ik heb anders nog nooit gezien dat een betaling van een andere bank naar mijn eigenbank (ABN Amro) direct werd bijgeschreven. Ook niet in 2012.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-10 15:52
Enes_81 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 12:51:
Zelfs dan zou het niet langer dan 5 minuten mogen duren, bij betalingen tussen Rabobank, ING, ABN, heb ik persoonlijk nooit meegemaakt dat het langer dan 30 seconde duurde. En dan heb ik het over betalingen in 2012, een aantal jaren geleden duurde het inderdaad langer.
Krijg zo vaak betalingen binnen via andere banken en het is nog *nooit* binnen 1 dag geweest. Enkel alleen van eigen bank naar eigen bank gaat het snel (ING), via welke andere bank dan ook moet je minimaal een dag wachten. Zit er een weekend tussen heb je helemaal pech. Net alsof die machines vrij hebben. Waardeloos.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Afgelopen januari mijn motor gekocht, op zaterdag, ik zat bij de Rabobank, verkoper bij ABN. Geld was binnen 1 minuut op zijn rekening

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-10 15:52
-tom-562 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 13:10:
Afgelopen januari mijn motor gekocht, op zaterdag, ik zat bij de Rabobank, verkoper bij ABN. Geld was binnen 1 minuut op zijn rekening
Dan had je die transactie voor half vier in de middag gedaan. Doe je dat erna kan je wachten. Althans, de ING hanteert deze regel, geen idee of andere banken dat ook doen eigenlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Brad Pitt op 07-08-2012 13:14 ]

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Laatst online: 14-10 15:32
Ik heb zo ooit mijn brommer betaald, via Marktplaats gevonden, wezen kijken. Weekje later is de jongen hem zelf komen brengen en hebben wij het waar hij bij zat overgemaakt. Met 2000 euro over straat is toch niet zo lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Gewoon doen, transactie laten doen op diezelfde laptop die je wil verkopen. Enige wat je wel wil is een ID zien en een handtekening voor ontvangst van die laptop. Dan heb je een zaak als er later op de een of andere wijze moeilijk wordt gedaan (poging tot storneren, ook al is dat erg moeilijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Brad Pitt schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 12:56:
[...]

Krijg zo vaak betalingen binnen via andere banken en het is nog *nooit* binnen 1 dag geweest. Enkel alleen van eigen bank naar eigen bank gaat het snel (ING), via welke andere bank dan ook moet je minimaal een dag wachten. Zit er een weekend tussen heb je helemaal pech. Net alsof die machines vrij hebben. Waardeloos.
Ligt er volgens mij ook aan welke bank de tegenpartij is. Ik merk bij mij dat betalingen van de ING er vaak langer over doen dan van de Rabobank terwijl ik bij Triodos zit.

Ik vind een redelijk aantal reacties hier toch wel erg paranoïde, als je kan zien dat de ander de betaling gedaan heeft lijkt het mij prima. Wil je het geld wel altijd binnen een seconde op je eigen rekening zien? Open een rekening bij Moneybookers en maak een iDeal transactie naar je moneybookers account aan, de tegenpartij bevestigd de iDeal transactie en het staat meteen op je rekening. Kost wel €1 als je het daarna van je MoneyBookers naar je gewone bankrekening over wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voxxel
Nou het is goed gegaan hoor ;) Ik heb het geld nog niet binnen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit morgen wel het geval gaat zijn. De overboeking was savonds tussen verschillende banken. Overigens was ik ook niet heel erg paranoide, maar ik was toch wel benieuwd of dit mis kan gaan. Zolang je gewoon de transactie in de gaten houdt, kan er niks gebeuren.

Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Als hij je de afschrijving liet zien die jij hebt gecontroleerd dan denk ik dat er weinig fout kan gaan.

Gelukkig dat het goed is gegaan.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
-tom-562 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 13:10:
Dan klopt er iets niet aan je verhaal. Of het was geen zaterdag, of jullie hadden beiden dezelfde bank. In het weekend is er geen interbancair betalingsverkeer.
[...]
Het duurt altijd uren.. waarom zouden er anders spoedbetalingen bestaan? En zelfs met een spoedbetaling duurt het nog enkele uren.
Ik wil best een cent naar je overmaken om het te bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
- Dat hij niet met cash over straat wil kan ik aan de ene kant begrijpen. Echter gaat die wel terug met een laptop van dezelfde waarde over straat. Lijkt me dan makkelijker om cash te verbergen.

- Cash is leuk, maar ook dat is te vervalsen. Nu zou hij je 500 euro betalen met enkele vasle briefjes. Dan lijkt mij digitaal via een bank veiliger.

- Als hij geld overmaakt laat het hem dan doen op die laptop die je verkoopt als je het niet vertrouwd. Jij hebt zelf de machine geinstalleerd en weet zeker dat er niets mis mee is. Als je even meekijkt om te zien welke URL hij intikt lijkt het mij geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Jimster schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 23:04:
+€2 transactiekosten, lol

Ik heb zelf 2 van de 3 auto's die ik tot nu toe heb gehad via internet betaald... Ben ik nu n meesteroplichter? Guess not..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voxxel
Squ1zZy schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 08:27:
- Dat hij niet met cash over straat wil kan ik aan de ene kant begrijpen. Echter gaat die wel terug met een laptop van dezelfde waarde over straat. Lijkt me dan makkelijker om cash te verbergen.

- Cash is leuk, maar ook dat is te vervalsen. Nu zou hij je 500 euro betalen met enkele vasle briefjes. Dan lijkt mij digitaal via een bank veiliger.

- Als hij geld overmaakt laat het hem dan doen op die laptop die je verkoopt als je het niet vertrouwd. Jij hebt zelf de machine geinstalleerd en weet zeker dat er niets mis mee is. Als je even meekijkt om te zien welke URL hij intikt lijkt het mij geen probleem.
Ik kan me juist heel goed voorstellen dat je niet met zoveel cash over straat wil, maar wel met de laptop. Ik heb er bijvoorbeeld totaal geen problemen mee om een dure laptop in mijn huis te hebben staan, maar om ergens 1000+€ te hebben liggen vind ik echt niet prettig.

Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-10 20:00

bord4kop

maximaal 100KB!

[...]

Dan klopt er iets niet aan je verhaal. Of het was geen zaterdag, of jullie hadden beiden dezelfde bank. In het weekend is er geen interbancair betalingsverkeer.

[...]

Het duurt altijd uren.. waarom zouden er anders spoedbetalingen bestaan? En zelfs met een spoedbetaling duurt het nog enkele uren.
Paar maanden geleden, ook op zaterdag, auto kopen van particulier.
Binnen 2 minuten stond het erop -> van Rabo naar ABN..

:>

[ Voor 3% gewijzigd door bord4kop op 08-08-2012 10:32 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:46
Ik heb het ook ooit gehad.

Was echter niet zo dat hij niet wilde betalen cash. Maar ik had geen wisselgeld in huis (niet voldoende althans).

Hij vroeg kan ik het anders overmaken? Ik mocht meekijken etc.

Hetgeen dat ik het minst prettig vond was dat hij ervoor mijn huis binnen moest komen om achter mijn PC te gaan zitten -.-.

Was verder overigens prima verlopen. Netjes geld ontvangen en ze zijn erna weer vertrokken. Betrof iets van ong. 300 euro overigens.
voxxel schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 10:06:
[...]

Ik kan me juist heel goed voorstellen dat je niet met zoveel cash over straat wil, maar wel met de laptop. Ik heb er bijvoorbeeld totaal geen problemen mee om een dure laptop in mijn huis te hebben staan, maar om ergens 1000+€ te hebben liggen vind ik echt niet prettig.
Lijkt me nogal logisch. Uitleggen dat je je laptop kwijt bent door diefstal is wat aannemelijker dan dat je 1000 euro aan flappen kwijt raakt (althans, in verzekering zijn ogen).

Ja Hr. verzekeraar, mijn achterdeur is opengebroken, ik had nog 1400 euro aan statiegeld/wisselgeld van stappen etc. op tafel liggen en dat is weg. Wilt u dat even vergoeden?

Of.. in diezelfde situatie had ik mijn MacBook Pro Retina bladiebla van 2+ K op tafel liggen. Hier heeft u de bon.

Ondanks dat de MBPro duurder is om te vergoeden... als verzekeraars zo makkelijk met geld omgingen zou ik ook even 20K "Pinnen" voor ene zogenaamde transactie voor een 2e hands auto en die "kwijt"raken. :+

[ Voor 53% gewijzigd door Thalaron op 08-08-2012 10:34 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twooggy
  • Laatst online: 05-10 10:48
Niet om vervelend te doen, maar 300,--, en daar durf je niet mee over straat? Moet wel een hele slechte buurt zijn dan waar je woont.... En vervolgens durft hij wel met een laptop over straat? Die zie je zitten, de flappen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-10 21:03

Bolletje

Moderator Harde Waren
Brad Pitt schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 12:56:
[...]

Ik dacht eerst ook dat dat niet ging; eergisteren nog tegendeel bewezen.

Iemand had rond 12.30 geld naar mij overgemaakt. Hij zit bij de ING en ik bij de Rabobank. Ik heb toen bij de Rabobank ingesteld dat ik een sms krijg wanneer x bedrag is bijgeschreven. Om 15:33 dezelfde dag kreeg ik dus die sms dat het geld er al was.

Bij ING naar andere bank is het als je voor 15:30 doet nog dezelfde werkdag en anders de eerstvolgende werkdag. Zie ook: http://www.ing.nl/particu...nelheid-betalingsverkeer/

Normaal is het inderdaad de volgende werkdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

[...]

[...]

Ik weet niet welke 3e wereldland bank jij hebt, maar het was toch echt tussen Rabobank (mijn bank) en ABN Amro (zijn bank), op zaterdag, binnen enkele minuten op zijn rekening

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
-tom-562 schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 13:53:
[...]
Ik weet niet welke 3e wereldland bank jij hebt, maar het was toch echt tussen Rabobank (mijn bank) en ABN Amro (zijn bank), op zaterdag, binnen enkele minuten op zijn rekening
Rabo en ING. Overigens werk ik bij de Rabo. Weekend is er geen interbancair betalingsverkeer. Dus ik ben benieuwd hoe het zou kunnen.
Zie ook.
http://www.ing.nl/particu...eid-betalingsverkeer.aspx
en ABN AMRO:
Bij een overboeking naar een andere rekening bij ABN AMRO ziet de begunstigde, mits deze beschikt over Internet Bankieren, direct dat de overboeking is gedaan. Boekt u over op een werkdag voor 12.00 uur naar een begunstigde bij een andere bank, dan garandeert ABN AMRO dat deze betaling dezelfde werkdag bij de andere bank is. U ziet binnen Internet Bankieren direct of deze opdracht is verwerkt. Hoe snel andere banken deze informatie aan hun klant (de begunstigde) tonen, hangt af van de andere bank. Reken op ongeveer 2 à 3 werkdagen. Opdrachten die u op werkdagen na 12.00 uur opgeeft, worden uiterlijk de volgende werkdag aangeleverd bij de andere bank.
Rabo kan ik de info niet zo snel vinden op de website. Maar ook hier geldt hetzelfde voor. Equens regelt het betalingsverkeer en in het weekend doen ze gewoon niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 21:17
Interbancair verkeer bij Rabo ligt stil van vrijdagmiddag 15.30 tot maandagmiddag 15.30 for some reason. Heb regelmatig een hoeveelheid betalingen, waarvan een gros interbancair en Rabo duurt altijd het langst voor het binnen is. (groepsbestellingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OpenMinded
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05-2014
heb zelf ook al een paar keer met internet bankieren betaald.
Wat is het probleem?
Je vraagt het de verkoper van te voren en die kan dan zorgen dat de juiste site wordt benaderd toch?
Dezelfde bank is handig, maar je kunt toch gewoon van de koper eisen dat hij de transactie details laat zien?
Lijkt me nu juist 1 van de voordelen van internetbankieren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harydoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-10 11:43
Ik had ooit een keer tweedehands een monitor aangeschaft via marktplaats. Omdat ik niet in het bezit was van een auto kwam de eigenaar deze brengen. Bij gebrek aan cash heb ik het terplekke overgemaakt via internet. Hij stond daar zelf bij. Natuurlijk is het een kwestie van vertrouwen. Hij wist waar ik woonde en hoe ik eruit zag. Probeer misschien deze gegevens ook te krijgen van de koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
OpenMinded schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 16:05:
heb zelf ook al een paar keer met internet bankieren betaald.
Wat is het probleem?
Je vraagt het de verkoper van te voren en die kan dan zorgen dat de juiste site wordt benaderd toch?
Dezelfde bank is handig, maar je kunt toch gewoon van de koper eisen dat hij de transactie details laat zien?
Lijkt me nu juist 1 van de voordelen van internetbankieren
Het probleem is dat jij te naief bent om te denken dat er geen fraude word gepleegd met internet bankieren. Ook zag ik hier iemand zeggen dat het ver gaat wanneer er een fake site word opgezet. Dit is juist het probleem. Wanneer mensen denken dat dit te ver gaat gaat het werken. Hoeveel mensen zouden hier intrappen? Ik ben wel paranoide in dit soort dingen, maar je moet ook niet te naief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eximius
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-09 23:12
Heb zelf mijn auto verkocht op marktplaats en deze is via internetbankieren betaald.
Omdat het toch om een erg groot bedrag ging > 7.500 heb ik met de koper het volgende geregeld.

- Kom een proefritje maken
- Maak (desnoods savonds vanaf huis) het geld over via Internet bankieren
- Kom de auto maar ophalen (en op je naam zetten) zodra ik het geld binnen heb.

Dit duurde allemaal wel wat langer, zeker omdat zijn geld vanaf de ASR kwam (2 werkdagen!!)
Maar je weet zeker dat je de auto pas verkoopt / op zijn naam laat zetten zodra je het geld al netjes op je rekening heb staan.

Uiteraard heb je hier weer met andere dingen te maken, wat nu als ik de koper zou willen naaien?? Het mes snijd natuurlijk altijd langs 2 kanten. Dit artikel gaat er heel erg vanuit dat de verkoper zou worden genaaid, maar waarom zou je als potentiele koper niet genaaid worden door de verkoper??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Laatst online: 08:58
Squ1zZy schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 08:15:
[...]

Het probleem is dat jij te naief bent om te denken dat er geen fraude word gepleegd met internet bankieren. Ook zag ik hier iemand zeggen dat het ver gaat wanneer er een fake site word opgezet. Dit is juist het probleem. Wanneer mensen denken dat dit te ver gaat gaat het werken. Hoeveel mensen zouden hier intrappen? Ik ben wel paranoide in dit soort dingen, maar je moet ook niet te naief zijn.
Occam's razor.

- De gemiddelde Markplaatsoplichter zal niet-bestaande producten aanbieden tegen spotprijzen, ipv. 'in het hol van de leeuw' goederen afhalen. Makkelijker en effectiever, wel meer risicio (rekeningnummer).
- Als men je al 'aan huis' komt oplichten dan is 't of een Nigeriaan met een cheque, of iemand met een stapel valse 50-biljetten.
- Wil je dan toch scammen met 'valse overboekingen', stuur dan simpelweg een gephotoshopped screenshot en laat de goederen vast opsturen. Dat kan iedereen, itt. een complete website 'foutloos' faken.

En mocht iemand dan toch aanbieden bij jou thuis geld over te maken, dan is er 95% kans dat 'ie het op jouw PC doet. Dan weet je zeker dat 't goed zit.

En dan heeft de koper z'n internetbankierencredentials ingevuld op een PC van een ander. Way to go.

Ik durf te stellen dat algemeen genomen het grootste probleem bij 't concept terplekke-betalen-via-internetbankieren de Zeus/Citadel/Whatever-infectie op de PC van de verkoper is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detulp050
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-10 19:13
Ik heb zelfs mijn (2ehands) nieuwe auto per bank overgemaakt. We hadden beide ING en het was een zondag. Ik boek het over, hij checkt het op zijn internetbankieren en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:31
ING-ING gaat inderdaad direct
Bank-Bank gaat ook zo goed als direct
ING-Bank en vice versa wordt indien voor 15 uur geboekt dezelfde dag afgehandeld, en anders de eerstvolgende werkdag.

@voxxel: en, staat het er al bij inmiddels?

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02:01
[...]
Heb ik dan een hele rare bank? Bij mij is het standaard zo dat alls ik geld op vrijdagavond overmaak dat het pas op maandag op de rekening van de ontvanger staat. Dit zowel met Rabobank als ABN naar ING.

Tijdens kantooruren gaat het snel, maar met mijn rabobank rekening gebeurd er buitenkantoor uren helemaal níets naar andere banken.

Ik zie niet in waarom heel tweakers weer in aluminiumhoedjes modus gaat. Gewoon doen. Ik zou ook niet gaan controleren of het geld er op staat. Lekker gevaarlijk hoor, internetbankieren. De kans dat je vals geld in je handen krijgt is veel groter. Ik vraag juist altijd aan kopers om het via internetbankieren te doen als ik dingen van meer dan 300 euro verkoop. Ik heb helemaal geen zin in cash in huis, ik heb überhaupt nooit cash in mijn portemonnee. Raak het alleen maar kwijt en geef het te makkelijk uit.

De enige manier om niet opgelicht te worden via marktplaats is een beetje handig inschatten met wie je zaken doet.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:46
twooggy schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 13:43:
Niet om vervelend te doen, maar 300,--, en daar durf je niet mee over straat? Moet wel een hele slechte buurt zijn dan waar je woont.... En vervolgens durft hij wel met een laptop over straat? Die zie je zitten, de flappen niet.
Ik weet niet geheel zeker of het voor mij bedoeld was.
Ik zeg nergens dat ik "bang" ben om 300 euro op zak te hebben, heb vaak genoeg een veelvoud daarvan op zak gehad (al is dat met kans op zakkenrollers ook niet ideaal).

Ik gaf aan dat ik het niet prettig vond dat er 2 kerels in mijn huis moesten welke mij met gemak zouden kunnen overmeesteren en heel de kamer leeg kunnen roven.

En vergeet niet, 300 euro is voor ons wellicht niet veel, maar voor mensen bv. in de bijstand is het toch echt een FLINK bedrag ;)

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sow he, dat is een aardige kick! Let even op de datum van de berichten die je citeert. De update die je plaatst is niet dermate urgent dat een topic uit augustus 2012 gekickt dient te worden :P
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.