Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

CPU upgrade in laptop van 2670QM naar 3610 QM

Pagina: 1
Acties:

• thomasmourik
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-09-2019
Hallo tweakers .
Ik ben in het bezit van een laptop met een Intell 2670QM(Sandy Bridge)processor. De chipset is de HM 65 express.Laptop model is de Alternate 17CL35-GT555 Extreme 2
Nu heb ik hier een Intell 3610QM (Ivy Bridge) processor op de plank liggen.
Beide hebben dezelfde socket ( FCPGA988 )
Ik zie onder andere bij diverse laptop modellen van Asus, de combinatie van een 3610QM processor met een HM 65 Express chipset.
Kan ik de 2670QM nu vervangen door de 3610QM waarbij de laptop dus normaal blijft functioneren
Zo ja, is er dan een update nodig van de Bios en/of chipset firmware?

Gaarne Advies hierin voordat ik hiermee aan de slag ga.
Thomas.
.

Verwijderd

Ik denk dat je het beste contact kan opnemen met bto.eu
Alternate laat deze laptop door hun bouwen en kunnen je antwoord geven op jou vraag.

• evolution536
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06-2024

evolution536

besh besh

Ik zou contact opnemen met Alternate. Zij hebben je tenslotte de laptop geleverd. Als zij het niet weten zullen we neem ik zelf contact opnemen met BTO, of antwoorden dat je contact moet opnemen met BTO.

Verwijderd

De CPU's hebben wel hetzelfde socket, als er geen bios upgrade wordt uitgebracht gaat het niet werken, zo heb ik gehoord. Ik was ten tijde van de introductie van ivy bridge ook in discussie met iemand of je van sandy naar ivy bridge kon upgraden. Maar toen de chips uitkwamen was het al meteen duidelijk dat dat de moeite niet is. Het snelheidsverschil is te klein. Steek je geld in een SSD of betere laptop.

• thomasmourik
Ik had de technische dienst van Alternate al gebeld.
Volgens hen kon het wel ,maar of dat al dan niet met bios en /of chipset firmware gepaard gaat, wisten ze niet. Verwees mij dus door naar BTO.
BTO medewerker zij ,"dat gaat niet werken" zonder verdere tekst of uitleg.
Krijg dus tegenstrijdige reacties.
Zie dus wel dat ,dezelfde CPU /chipset combinatie (3610QM/HM65 Express) in laptops van Asus word toegepast.
Zou zomaar kunnen dat BTO gelijk heeft,of dat de betreffende medewerker niet de juiste informatie bezit,of liever een nieuw model laptop verkoopt.
Maar het kan ook misschien van het toegepaste moederboard afhankelijk zijn.
Overigens word de basis gemaakt door fabrikant " Clevo ", onder type n.r. " W170 HRM ".
Clevo levert dus aan diverse merken, die dan hun eigen naampje er op plakken, en eventueel is de configuratie wat wijzigen.
BTO vervaardigt dus ook niet deze laptop in zijn geheel zelf, maar koopt de basis dus van Clevo.
Ook Clevo zelf verkoopt de configuratie zoals deze laptop door BTO en Alternate verkocht werd.
Ook bij Clevo heb ik de vraag al per email gesteld, maar nog geen antwoord ontvangen.
Wil dus heel graag weten of het al dan niet mogelijk is voor dat ik de boel uit elkaar trek.

Gaarne Advies hierin.

Verwijderd

Zie dus wel dat ,dezelfde CPU /chipset combinatie (3610QM/HM65 Express) in laptops van Asus word toegepast.
Welke dan?

• thomasmourik
Welke laptop van Asus heeft deze Asus K55VD-SX047V-BE i7-3610QM CPU/chipset combinatie ?
B.v. de Asus K55VD-SX047V-BE i7-3610QM .Maar er zijn nog meer typen laptops met deze combinatie.
Google maar even op 3610QM/HM65 Express.

Verwijderd

Die heeft een HM76 chipset:
http://www.asus.com/Noteb...nce/K55VD/#specifications

Reken er maar op dat alle laptops die een 6-series chipset gebruiken in combinatie met een ivy bridge GPU helemaal geen 6-series chipset hebben, maar de spec gewoon fout is. Aan het typenummer zie ik dat de laptop van campusshop komt, bij elke laptop zitten er wel 5 of meer fouten in de specs daar...

• thomasmourik
Ook desktop moederborden die met een chipset die voor de Sandy brigde gemaakt zijn, werken met de Ivy bridge. Al dan niet met een bios chipset firmware update.

Verwijderd

Precies. Een bios update. Maar de eerste bios update voor een laptop die ervoor zorgt dat je ivy bridge CPU's kan gebruiken moet ik nog zien. Op de desktop markt ligt dat wat anders.

• thomasmourik
Dit komt van Laptop shop.be
Als deze spec's niet kloppen vind ik dat vreemd dat alles in de specs klopt behalve dat ene regeltje waar de chipset in genoemd staat.
Ik ga er vanuit dat de bovengenoemde winkel ook copy/paste toepast vanuit de Asus webside.(zal daar ook eens kjiken)

Laptop Asus K55VD-SX047V-BE i7-3610QM 15,6inch (art 90N8DC114J524AVL131)

Specificaties

Processor Intel® Core™ i7 3610QM Processor
Operating System Genuine Windows® 7 Home Premium
Chipset Intel® HM65 Express Chipset
Memory 6GB DDR3 1333 MHz SDRAM
Display 15.6" 16:9 HD (1366x768) LED Backlight
Graphic NVIDIA® GeForce® 610M with 2GB DDR3 VRAM
Storage
750GB 5400rpm
Optical Drive Super-Multi DVD
Card Reader 4 -in-1 card reader ( SD/ MS/ MS Pro/ MMC)
Camera 0.3 Mega Pixel Fixed web camera
Networking Integrated 802.11 b/g/n

10/100/1000 Base T
Interface 1 x Microphone-in jack
1 x Headphone-out jack
1 x VGA port/Mini D-sub 15-pin for external monitor
1 x USB 3.0 port(s)
2 x USB 2.0 port(s)
1 x RJ45 LAN Jack for LAN insert
1 x HDMI
Audio Built-in Speakers And Microphone
SonicFocus
Altec Lansing® Speakers
Battery 6Cells 5200 mAh 56 Whrs
Power Adapter Output :
19 V DC, 4.74 A, 90 W
Input :
100 -240 V AC, 50/60 Hz universal
Dimensions 37.8 x 25.3 x 3.31 ~3.49 cm (WxDxH)
Weight 2.6 kg (with 6 cell battery)
Manufacturer Warranty 2-year limited International hardware warranty. *different by country
On-line problem resolution through web interface (BIOS, Driver update)
OS (Windows® 7 ) install/uninstall consultation
Bundled software install/uninstall consultation
ASUS software supporting

• thomasmourik
Heb ook even bij Asus zelf gekeken. Daar word de K55VD inderdaad met een andere chipset gespecificeerd. Maar ook de processor is hier een andere als bij de Laptop_Shop.be.
n.l . de 3670 QM in combinatie met een HM76.
Hoop dan maar dat er toch nog support gaat komen , maar dat zal wel niet in het belang zijn van de laptop fabrikanten.
Jammer want ik had deze 3610QM voor een bescheiden prijs gekocht, met in het achterhoofd mijn laptop een bescheiden upgrade te geven..
Hopelijk komt het nog en gaat de HM65 express toch nog een update krijgen waarbij de ivy bridge mobile GPU's ondersteund gaan worden.
Als iemand een oplossing vind/heefd hoor ik dat graag.

Thomas.
Pagina: 1