PC voor desktopwerk en VM's

Pagina: 1
Acties:

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Hoi :)

Mijn huidige PC is aan vervanging toe. Die dateert uit eind 2003 (P4 3Ghz met 3GB RAM).
Destijds was ik redelijk into hardware, maar nu ben ik het spoor een beetje bijster. In bijna 10 jaar is er behoorlijk veel veranderd ;)
Ik heb geen idee meer wat waarop past en welk type nou beter is als iets anders.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Standaard desktopwerk. Mogelijk een beetje leuk gamen (benieuw naar de nieuwe Rise of the Triads straks). Maar ook: Flinke VM's draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ergens tussen de 500 en 600 euro zou mooi zijn. Ik wil er voor het downloaden en streamen nog een NAS bij kopen, dat kost ook weer een paar honder euro. Dus hoe minder hoe beter.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
WB 1,5TB HDD 15EARS SATA
Evt Optiarc DVD-brander (PATA)
Evt LG DVD reader (PATA)
LG 22" LCD monitor
Evt Philips 21" CRT

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Kast, voeding, mobo, CPU, RAM, videokaart, 256 SSD of meer.
Evt een nieuwe monitor als de videokaart geen VGA ondersteunt.
Evt Bluray / DVD / CD loopwerk indien geen IDE onboard meer.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Niet specifiek. Goede ervaringen met Asus mobo's, maar niet merk gebonden. Heb nu twee keer een Asus mobo gehad dat het bijna 10 jaar uit hield, das wel ok lijkt me zo

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Normale tower kast.
Videokaart met 2 aansluitingen, wil dual monitor kunnen draaien.
Geluid, energie en warmte zo beperkt mogelijk. Komt in een hobbyhok te staan en wil nog wel eens warm worden.

Overige zaken:
Voor die VM's zat ik zelf richting de 12 a 16GB RAM te denken. Het spul dat ik op die VM's wil zetten zijn ERP suites inclusief Oracle DBMS, waarschijnlijk op Windows. Alleen al voor de DB's is 2 a 3GB ram per stuk aangeraden. Hypervisor is vooralsnog VirtualBox, maar kan in de toekomst ook Oracle VM (Xen) worden.

Qua assemblage: ik zou het zelf kunnen doen, maar besteed het liever uit. HDD's etc inbouwen is geen probleem.

Tot slot zou het prettig zijn als het ding over 5 jaar nog gewoon kon doen waat het voor gemaakt was, net als nu.

Huidige status van onderzoek etc:
Ik twijfel zelf tussen een i7 en een i5. Heb een laptop van de zaak met een i7 en 256GB SSD, maar die is al anderhalf jaar oud. Toen een retesnel ding, maar ook al redelijk achterhaald. Is een i5 snel genoeg voor wat ik wil? Hoeveel cores heeft zo'n ding, 4 of 8? En waar zitten de verschillen?
De 256GB is uit ervaring te krap gebleken voor de VM's die ik wil gaan draaien.

Videokaarten: nog geen aandacht aan besteed. Ben daar helemaal niet in thuis. Kan me wel voorstellen dat een onboard videokaart niet voldoende is om een beetje te kunnen gamen.

Kleine disclaimer: ik voel me een behoorlijke noob hier. Ik hobby en werk al vanaf 1990 met computers, maar hardwarematig ben ik er echt behoorlijk uit. Waar ik vroeger kon vertellen dat een Ramdac van de ene radeon beter was als de andere, zie ik nu geen verschillen meer tussen welk model van Ati AMD of nVidea dan ook. Als ik voro mijn werk een nieuwe server aan moet vragen wordt het en dual of quad Xeon met een sloot geheugen. Naar meer hoef ik niet te kijken...

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:52
Hoi :)

Alleen een i7 is al ~300 euro, das dat gaat niet lukken met 500-600 euro budget. Hetzelfde met een 512GB SSD, die zijn ook al gauw >360 euro.

Dit is waar ik op uit kom [rekening gehouden met je wensen; kleine kast, met de HD4000 kan je 2 beeldschermen aansturen (gamen lukt er wat minder mee, als het niet genoeg is kan je er altijd nog een GPU bijprikken), betere koeler op de processor en een 512GB SSD]:

#ProductPrijsSubtotaal
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 15,45€ 15,45
1Fractal Design Define Mini€ 81,90€ 81,90
1Scythe Mugen 3 Rev. B€ 35,11€ 35,11
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1Corsair Builder CX500 V2€ 53,90€ 53,90
1Crucial m4 CT512M4SSD2 512GB€ 363,97€ 363,97
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 95,68€ 95,68
1Asrock Z77 Pro4-M€ 84,95€ 84,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 936,96

5700X | RX 6600

• uruviel359
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-12-2025
Je hebt wel een krap budget dus heb de 512SSD even laten varen en daarvoor in de plaats een 256GB gedaan. Je kunt altijd nog goedkoop een HDD erbij prikken later. Ik heb gekozen voor een Ivy Bridge Xeon, deze is ongeveer even snel als de i7 maar een stuk goedkoper en bezit wel over HyperThreading wat erg handig voor virtualisatie is (simpel gezegd: 4 virtuele cores extras, dus 8 "threads" beschikbaar, de i5 heeft dit niet).

Nadeel van de Xeon is wel dat hij geen onboard video heeft dus heb er een goedkope videokaart bij gezocht (zijn vast mooiere te vinden, maar deze doet wel tot 3 schermen :9 ). Zwaar op gamen gaat niet lukken met deze kaart, maar hij is wel passief gekoeld. Bij workstations is het vaak een beetje een tradeof tussen hoge kosten of minder kunnen gamen helaas. Het is natuurlijk altijd mogelijk later een mooie kaart (eventueel tweedehands) aan te schaffen, let dan wel of de voeding het trekt want 430watt is niet voldoende om dikke kaarten in bijvoorbeeld crossfire te draaien ;)

Verder heb ik de kast wat goedkoper gemaakt en de aanname gedaan dat je niet wilt overclocken ;) hierdoor is een after-market koeler niet echt nodig en kan daar dus op bespaard worden. De meegeleverde intel koelers zijn niet heel verschrikkelijk, soms een beetje luidruchtig maar het scheelt wel 30 euro.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 (Ivy Bridge) Boxed€ 222,50€ 222,50
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 15,45€ 15,45
1Fractal Design Core 1000€ 31,84€ 31,84
1be quiet! Pure Power L7 430W€ 39,45€ 39,45
1Samsung 830 series 256GB€ 169,-€ 169,-
1Corsair Vengeance Low Profile CML16GX3M4A1600C9€ 88,40€ 88,40
1Sapphire Radeon HD 6450 FleX€ 53,95€ 53,95
1MSI B75MA-P45€ 57,95€ 57,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 678,54

[ Voor 4% gewijzigd door uruviel359 op 06-08-2012 00:31 . Reden: Nu wel met een moederbord wat in de kast past (helaas geen Asus) … ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Hm, ik geloof dat mijn "kast" vereiste wat verkeerd door is gekomen. 2 drivebays is wel erg weinig, en dat was ook niet wat ik bedoelde. Mijn huidige kast heeft 4 5,25 bays en 2 3,5 bays en is een normaal towermoden. Dat bedoelde ik dus met minitower; ik kom nog uit de tijd dat er ook bigtowers van 60 cm hoog waren ;)
Heb de startpost even aangepast naar een "normale" tower kast :)
* begint zich nu echt oud te voelen :/

Een 512 SSD hoeft wat mij betreft ook niet perse; 256 is zat. D'r komt toch een 1,5TB HDD langs hangen voor opslag die mee komt vanuit het oude systeem :)

Xeon of i5 / i7 is wel een goede...had ik nog helemaal niet aan gedacht. Maar gaat bijv. gamen op een Xeon wel werken dan? Kan me voorstellen dat alles geoptimaliseersd is op i5 / i7 architectuur :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:47
Er is geen verschil in architectuur tussen de i5/i7 en de Xeon. Is praktisch dezelfde CPU met wat functies in of uitgeschakeld. Gamen zal dus prima gaan, hoewel niet met een HD6450 ;)

[ Voor 9% gewijzigd door jaapsander op 06-08-2012 15:44 ]