• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-02 21:20
Sinds een week of 2 heeft mijn 27" iMac (Mountain Lion) rare problemen. Applicaties die spontaan vastlopen, veel spinning beach balls, etc. Ik vermoed dat het aan mijn geheugen ligt, dus heb ik Memtest gedraaid voor OS X (http://www.command-tab.co...-test-ram-under-mac-os-x/). Deze geeft aan dat er inderdaad een probleem is met het geheugen. Ik heb 2x2 GB en 2x4 GB in mijn machine. Wanneer ik de 2x2 GB los test, geeft Memtest geen foutmeldingen. Wanneer ik de 2x4 GB los test, wederom geen foutmeldingen. Ik heb beide setjes in alle 4 de slots getest. De 2 x 2GB is het RAM dat bij de iMac kwam (Samsung PC3-10600 DDR3, 1333 Mhz). De 2 x 4GB is Corsair SODIMM DDR3,CL9,1333-8GB KIT.

Wanneer ik echter beide setjes tegelijk in de machine doe en de test draai, krijg ik allerlei foutmeldingen. Ik weet niet wat ik nu het beste kan doen. Alles vervangen of niet? Of zie ik iets over het hoofd?

Log van de memtest is hier te vinden: http://pastebin.com/Jp3Zp5nY

Verwijderd

"Spinning beach balls"? :? Is dat het BSOD-equivalent van de Mac?

Hoe lang zit dat Corsair geheugen er al in?

Anyway, dit kan heel goed aan andere zaken liggen. Heb je niet de mogelijkheid het geheugen in een ander systeem te testen?

• Muncher
Nee, helaas. Heb maar 1 systeem. Corsair zit er ongeveer 4 maanden in.

Over de beachball:

Each application has an event queue that receives events from the operating system (for example key presses and mouse button clicks). If an application takes too long to process the events in its event queue (regardless of the exact cause) the operating system displays the wait cursor whenever the cursor hovers over that application's windows. This threshold is 2 seconds. (Wikipedia: Spinning pinwheel)

Waar zou het nog meer aan kunnen liggen?

[ Voor 79% gewijzigd door Muncher op 06-08-2012 07:37 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-02 22:52

Nemesizz

Untouchable

Ik ben zelf nooit zo'n fan van verschillende merken geheugens doorelkaar gebruiken.
Het kan gewoon goed gaan, maar mijn ervaring leerd dat het heel vaak voor vage problemen zorgt.

Geheugen uitbreiden doe ik dan ook nooit, ik vervang het dan meteen (oude eruit, groter/sneller er weer in).

Geheugen komt vaak wat meer bij kijken dan alleen GB's en Mhz. Opzich zal sneller geheugen aanpassen aan het tragere geheugen (qua Mhz en timings), maar je zit nog met verschillende soorten chipjes (memory density noemen ze dat geloof ik) en soms verschillende voltages.

Je geeft zelf al aan dat beide setjes afzonderlijk goed werken, maar samen voor fouten zorgen.
Dan heb je het probleem al gevonden eigenlijk, de geheugen modules kunnen niet metelkaar overweg.
Dus dan moet je kiezen voor 8GB geheugen of 4GB, maar 12GB wil niet in die combinatie.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Meerdere modules is ook zwaarder voor de geheugencontroller. In principe kan daar ook het probleem zitten.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:44
Al geprobeerd het geheugen een standje of twee hoger voltage te geven en/of de timings wat losser, zoals in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter staat?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kan dat überhaupt op een iMac? :P

Verwijderd

Muncher schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 07:28:
Nee, helaas. Heb maar 1 systeem. Corsair zit er ongeveer 4 maanden in.
En je weet héél zeker dat de problemen pas later begonnen zijn, en niet meteen vanaf het moment dat je het er 4 maanden geleden bijprikte?

Ik neig er namelijk ook toe dat er met het geheugen zelf niks mis is, maar dat het echt een kwestie is van incompatibiliteit of een brakke geheugencontroller/voeding oid. :)

Als je wat meer uitsluitsel wilt hebben, dan ontkom je er haast niet aan om het een keer te testen in een ander systeem, allevier bankjes tegelijk. Maar of die moeite het allemaal waard is? Geheugen kost toch weinig meer tegenwoordig.

• Muncher
Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 11:09:
[...]

En je weet héél zeker dat de problemen pas later begonnen zijn, en niet meteen vanaf het moment dat je het er 4 maanden geleden bijprikte?

Ik neig er namelijk ook toe dat er met het geheugen zelf niks mis is, maar dat het echt een kwestie is van incompatibiliteit of een brakke geheugencontroller/voeding oid. :)

Als je wat meer uitsluitsel wilt hebben, dan ontkom je er haast niet aan om het een keer te testen in een ander systeem, allevier bankjes tegelijk. Maar of die moeite het allemaal waard is? Geheugen kost toch weinig meer tegenwoordig.
Yep, weet zeker dat het pas daarna is begonnen. Heb nu een paar dagen gewisseld met setjes en heb dan eigenlijk geen crashes. Ik ga kijken wat de ervaringen met dit type geheugen zijn op het Mac gedeelte van het forum. Eens kijken welke geheugen ik het beste kan kopen (meer corsair, of toch een ander merk).

Mod, deze kan op slot!
Pagina: 1